Grenzen aan bedrag voor operatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Grenzen aan bedrag voor operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:43

ja dat laatste wat je zegt,(ikke) : echt waar, ik kende eerder mensen met geen verstand van pony's, die hadden een shet achter het huis in het bos aan de stik staan, diertje is over de 40 jaar geworden en haast nooit dierenarts erbij gehad.
en andere mensen die ze op stal zetten, dekentjes om, uitgebalanceerde voeding, etc etc, die hebben dan juist altijd wat met de pony's.
maar ik kende ook mensen met een paar shets, oude mensen, en die hadden werkelijk altijd pech leek het wel, doodgeboren veulens, gedoe met de merries, enz..
vaag toch eigenlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:52

Op zich zou ik het geld er wel voor over hebben voor mijn paard, maar als je ingrepen moet laten doen die 5000 euro kosten, wat is er dan al aan de hand? Heb je dan nog echt reeele kansen op paardwaardig herstel? Daarbij heb ik een paard dat een doener is, dus als zij minimaal 6 weken stalrust zou moeten hebben na een ingreep, dan gaat dat dus niet wat worden. Ze is nu 20 en dan zou ik haar nu als dank voor alles wat ze me heeft gegeven moeten gaan pesten met eerst allerlei gedoe aan haar lijf en daarna ook nog eens eenzame opsluiting? (wat dus ook geen "rust" oplevert)
Wat ook meespeelt is dat narcose bij hogere leeftijd een groter risico wordt (dat is bij mensen ook zo), dus dat is een extra overweging.
Al met al, het zal afhangen van een aantal factoren wat ik zou beslissen, maar het geld zelf is geen reden, meer wat dat geld betekent aan medische consequenties. Ik zal als ik ook maar even kan kiezen wat beter is voor het paard en ik weet ook dat soms de keuze "inslapen" beter is voor het paard, ook al is die voor mij moeilijker.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:58

Ik zou zeker niet kosten wat kost m'n (2) paarden willen oplappen. Het zijn echt schatten van dieren en ben echt wel gek op ze, maar het zijn en blijven tuigpaarden van 14 en 15jaar oud.
als ik moet kiezen tussen ze pijnloos kunnen leven op de wei en geen 'sport' meer voor een klein bedrag of pijnloos en wel 'sport' in, voor een hoog bedrag. Dan zet ik ze 100% zeker op de wei, en koop ik voor het geld dat ik niet uitgegeven heb een ander echt sportpaard.

Het klinkt misschien banketstaaf, maarja ik wil graag ooit verder in de sport en deze zijn daar gewoon niet super geschokt voor.

Dus ik denk ook dat het ligt aan wat je graag zelf wil bereiken en wat je met dat paard nog kan bereiken.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:13

ikke schreef:
Ik vraag me alleen wel eens af hoe het komt dat sommige mensen altijd torenhoge dierenartsrekeningen hebben en anderen altijd wegkomen met kleine dingen. Wat is daar de achtergrond van?

Nou, wat dacht je van gewoon pure pech? Mijn eerste paard: gat in de pees, uitgegleden op de stenen, jaar herstel en revalidatie, 1500 euro kosten. Resultaat: paard nog steeds slecht en weg kunnen brengen.
Paard 2: Net 2 maanden bij mij, zware koliek en koliekoperatie, draai in dikke darm. Herstel heeft zeker een half jaar geduurd. Toen weer aan de gang, 2 jaar later, weer koliek en operatie. Helaas hieraan overleden.
Paard 3: Net 2 maanden, ruzie in de wei met ander paard. Grote schiefel op achterbeen. En een maand hierna kreeg ze een peesblessure. ( in de wei waarschijnlijk) 7 maand herstel (ben nu nog bezig) en kosten 1000 euro.

Allemaal dingen die gewoon echt pure pech zijn! Kon er echt niks aan doen maar toch gebeurd het.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:00

Mijn paard is verzekerd. Dit omdat ik hara uit laat brengen door een ander en er geen zicht op heb. Ik wil absoluut geen discussies over veeartskosten dus was dit de veiligste oplossing. Ik zeg ja tegen een operatie die ervoor zorgt dat mijn kostbare paard of 100 % opknapt of pijnvrij als fokmerrie kan laten dienen. als ze alleen maar op de wei kan lopen als grasmaaier zet ik de operatie niet door, daar is ze gewoonweg veel te nerveus voor.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:03

ik vind het heel moeilijk, ik denk dat je moet doen waar je hard en je hersens je naartoe leiden. Dit is meer zo'n situatie waar je beter overzicht in hebt als je weet wat voor paard je mee te maken hebt...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:26

Mijn pasgeboren veulen kon naar de kliniek. Dat kostte me zowiezo 1000 euro, en ze wisten niet of ze haar daar konden helpen.
Heb ik dus niet gedaan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:37

Ik ben zooooooooooo blij dat ik verzekerd ben. Ik heb tot nu toe elk jaar meer dan ruim mijn premie van 500 euro eruitgehaald.
Net een been operatie achter de rug: geschatte kosten 2000 euro totaal. Dit was een operatie met vrijwel 100 kans op herstel dus uiteraard doe ik dat zonder twijfel. Bij koliek mogen ze van mij prima openmaken en knopen ontrafelen, maar zodra er gesneden gaat worden in de darm mogen ze stoppen van mij. De risico's en de kans op narigheid daarna zijn mij te groot om te verantwoorden tegen mijn paard. Liever een dood paard dan een paard met pijn en ellende.
een paard bij ons op stal had al zijn pezen doorgesneden aan het voorbeen. Ik zou deze direkt hebben laten inslapen persoonlijk, maar zij hebben laten opereren. Kosten 30.000 gulden (ong 12.000 euro of zo). Dat je het geld er nog voor over hebt is 1 ding, maar de maanden aan stalrust in Utrecht vind ik onverantwoord. Het beest snapt het niet namelijk.
Maar goed, ieder zijn visie.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 07:59

Ik zelf zou dan kijken hoe groot de kans is dat het paard volledig of voldoende hersteld, de leeftijd van het paard, de kosten van de operatie.
Ons paard werd begin dit jaar ziek. De DA zei dat er twee opties waren: als we wilden weten wat ze precies had, dan moest ze naar de kliniek Utrecht, maar we konden ook eerst proberen het voer aan te passen en zelf nog een paar testjes doen. Wij hebben er toen voor gekozen níet naar Utrecht te gaan, omdat het voor ons een paar uur rijden is en het paard enorme trailerangst had, in de conditie waarin ze op dat moment verkeerde had ze die rit niet overleefd naar mijn gevoel. Ik vond dat we haar dat op dat moment niet aan konden doen. Bovendien zou het een duur grapje worden, was ons paard al 20 en had ze al OCD waardoor ze alleen nog maar voor buitenritten ingezet kon worden. Ook de DA vond persoonlijk dat in deze situatie we beter eerst zelf konden testen en doen, dan meteen naar Utrecht te rijden.
Nog geen drie weken later hebben we ons paard kunnen laten inslapen. Een rit naar Utrecht zou daaraan niks veranderd hebben, dus ik ben blij dat ze nog een paar weken lekker op de wei heeft kunnen staan.

Persoonlijk zou ik dus niet koste wat het kost een paard proberen op te lappen. Ik zou dus kijken naar wát een paard heeft, hoe zwaar is de operatie en revalidatie, wat kost de operatie, hoe groot is de kans dat het paard écht opknapt, hoe oud is het paard en wat is de toestand van het paard.