Paard eet hele stal leeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

omaas

Re: Paard eet hele stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:35

Alchemy_Goth schreef:
Ja het probleem is dat ze genoeg eten krijgt Tong uitsteken Ze krijgt sochtends berg kuil + kilo brok, eind van de ochtend nog een berg kuil, savonds kilo brok en nog een berg kuil. En daarbij staat ze nog regelmatig een aantal uurtjes op de wei gras te vreten Clown Ze heeft alleen slechte hoeven dus dat vieze bovenaan gooien vind ik niet zo'n fijn idee.

Als een paard slechte hoeven heeft, zou dat voor mij betekenen dat ze toch iets te kort komt. Misschien moet je toch achterhalen wat het is dat zij te kort komt. Het extreme eetgedrag is een teken dat zij iets probeert binnen te krijgen. Paarden zijn, zoals je al weet, selectieve eters, maar ook erg instinctief. Zij heeft geen steppe tot haar beschikking en moet het doen met wat de mens haar voorschotelt.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:48

Je zou ook kunnen proberen je paard iets te doen te geven de hele dag, mijn vorige paard stond op vlas en zodra ik er nieuw vlas bijgooide begon hij daar ook aan te eten. Ik heb hem toen een speelbal gegeven die je kan vullen met snoepjes of brokjes, ze krijgen dan ook nog wel een beetje vlas of in jou geval stro binnen maar eten er veel en veel minder van. Daarnaast vervelen ze zich niet zo erg, in de natuur zoeken paarden ook 18uur per dag eten dus zo gek is het niet dat ze aan stro eten of knabbelen.
Bij mijn paard was dit echt een succes. Hij was helemaal dol op die bal en als ik er dan wat brokjes in deed was hij uren bezig.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:00

ComancheIII schreef:
Je zou ook kunnen proberen je paard iets te doen te geven de hele dag, mijn vorige paard stond op vlas en zodra ik er nieuw vlas bijgooide begon hij daar ook aan te eten. Ik heb hem toen een speelbal gegeven die je kan vullen met snoepjes of brokjes, ze krijgen dan ook nog wel een beetje vlas of in jou geval stro binnen maar eten er veel en veel minder van. Daarnaast vervelen ze zich niet zo erg, in de natuur zoeken paarden ook 18uur per dag eten dus zo gek is het niet dat ze aan stro eten of knabbelen.
Bij mijn paard was dit echt een succes. Hij was helemaal dol op die bal en als ik er dan wat brokjes in deed was hij uren bezig.

En de bal wordt niet gemold? ik heb nogal een lomp element op stal Bloos

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:05

ik spuit azijn over het stro, stro is voor mij gratis dus ik ga ook niet overstappen op zaagsel.
Azijn is vies maar niet giftig of zo

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:06

Er zijn ook vrij veel paarden die behoefte hebben aan wat ruwvoer met een hardere structuur, dus als ze alleen gras krijgen of erg zacht hooi/voordroog, kunnen ze hun stro inderdaad ook opeten. Is op zich geen groot probleem, maar je zou kunnen kijken voor wat stengeliger hooi om erbij te voeren.
Als paarden echter zo ongeveer alles proberen te eten waar ze hun bek aan kunnen zetten, heb je grote kans dat ze iets tekort komen. In dat geval kun je eens proberen een goede vitamine-brok te geven, bijvoorbeeld Ultimate Balancer van Dodson & Horrell. Daar zit in principe alles in wat ze nodig hebben.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 09:18

@ draumpje : Ik doe niet iedere morgen alles eruit Knipoog

@ xSharonax: Ik heb haar nog maar 1 maand geleased en ik kan het niet betalen om BIJ de stalling nog een keer zelf de bodembedekking te gaan kopen voor een maand lang Bloos

@ Tancreda4: Ja maar ik vind de hele stal leegvreten toch iets té veel stro Tong uitsteken

@Neonlight: Ja maar ik sta op een manege en ik kan niet zomaar kuil oid gaan pakken voor de hele dag.

@ omaas: Dat klopt ja. Maar ze is gewoon een ongelofelijke vreetzak. Ze wilt gewoon alles op eten wat er maar te vinden valt, alsof ze uitgehongerd is, terwijl ze echt genoeg voer krijgt! Zelfs de hoevenkrabber probeert ze nogsteeds op te eten Tong uitsteken

@ ComancheIII: Dat snap ik wel ja, maar het probleem is: Ik heb haar nog maar 1 maand en daarna gaat ze als goed is weer naar de oude eigenaar. Zo’n bal is duur en ik heb eigelijk gewoon GEEN geld meer doordat ik al die stalling heb moeten betalen en allerlei overige spullen voor haar.

@ shera: Haha Haha! daar zit wat in ja. Maar volgens mij zijn die ballen wel stevig genoeg Knipoog Zo’n bal HANGT op dus ze kunnen er niet op staan ofzo Tong uitsteken

@ Sies: Ik heb zo’n idee dat ze dan gewoon verder eet, maar ik kan het altijd eens proberen. Is tot nu toe het makkelijkste maniertje om dr van die stro af te krijgen, nou nog hopen dat het werkt Tong uitsteken

@ Waratje: Ik zal eens kijken of ik dat ergens vandaan kan halen. Bedankt voor de tip iig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:00

Alchemy_Goth schreef:
@ Tancreda4: Ja maar ik vind de hele stal leegvreten toch iets té veel stro Tong uitsteken

@Neonlight: Ja maar ik sta op een manege en ik kan niet zomaar kuil oid gaan pakken voor de hele dag.

Kun je wel onbeperkt stro pakken? En hoeveel stro is in jouw ogen iets te veel stro? En waarom vind je dat teveel? Mijn fokmerrie krijgt namelijk naast onbeperkt voordroog, 2 kruiwagens gras ook nog 3/4 baal stro bijgevoerd. Dus niet als bodembedekking (wij gebruiken vlas) maar echt als ruwvoer.

KirstenUna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:01

Misschien iets wat hem kan afleiden, bv een liksteen of zo'n speelbal waar snoep in kan, dat hij moeite moet doen zeg maar.

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:36

Oei, dat is niet best.. Zet hem/haar anders op vlas. Of zaagsel. Als ze teveel stro eten kunnen ze namelijk ook nog wel eens koliek krijgen.. Dat heeft een paard bij ons op stal namelijk ook gehad.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:39

mijn paard staat op matten en vlas.. hij at ook altijd heel haar stal leeg met als gevolg... koliek! en niet zo'n beetje ook. sindsden staat ze ook altijd op vlas.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:40

Inderdaad zaagsel of vlas erin. Heel vel stro is niet goed voor je paardje. Onze fjord en ijslander eten het zaagsel en vlas echter ook op... Gelukkig staan ze 24/7 op de paddock en hoeft er in de grote inloopstal dus geen bodembedekker. De stal gebruiken ze om te schuilen als het hard regent of te heet is, slapen doen ze altijd buiten in het zand... Toen er wel vlas lag, gebruikten ze dit alleen als toilet, nooit om te slapen... Dus dat was een makkelijke keuze.

Rubbermatten is idd ook een idee.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:11

Neonlight schreef:
Alchemy_Goth schreef:

Kun je wel onbeperkt stro pakken? En hoeveel stro is in jouw ogen iets te veel stro? En waarom vind je dat teveel? Mijn fokmerrie krijgt namelijk naast onbeperkt voordroog, 2 kruiwagens gras ook nog 3/4 baal stro bijgevoerd. Dus niet als bodembedekking (wij gebruiken vlas) maar echt als ruwvoer.

Nee ze krijgen op bepaalde dagen wat stro erbij in de stal en dan op 1 dag helemaal gemest.. dus stro mag je volgens mij ook niet zomaar pakken. En ik vind een hele stal vol stro leegeten binnen een halve dag teveel!
Het is nou eenmaal zo dat ze er koliek van kunnen krijgen en dat wil ik liever niet hebben. Of de stro daar goed genoeg is.. daar twijfel ik heel erg aan, daarom maak ik me ook zorgen Bloos

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:38

Mijn oude paardje at ook met gemak zijn hele stal leeg. Ik haalde dan eerst de drollen en de natte plekken eruit en het stro wat dan nog over was, mengde ik met vers stro. Dan was de stal iets 'viezer', zodat hij er wel af bleef. Natuurlijk lette ik wel op of de stal niet te vies werd. Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:45

Van goed stro krijgt een paard geen koliek.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:50

stro schijnt niet goed voor het paard te zijn, dus je kan beter geen stro houden Tong uitsteken Probeer papiersnippers eens!

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:51

Neonlight schreef:
Van goed stro krijgt een paard geen koliek.

elk paard kan anders reageren Knipoog

nr48

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:58

Door de kuilvoer kan de maag van je paard verzuurd zijn, waardoor ontstekingen ontstaan.
Logisch dat het paard veel ruwvoer tot zich wil nemen om de maagsappen te neutraliseren.
Mijn advies is dus ook om over te gaan van kuil naar hooi.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:29

hoi heb zelf een welsh pony gehad en op zijn toendertijd nieuwe stal vrat ie ook allles op wat in zij stal lag toen kreeg ik het advies : (het is wel ff er door heen kijken hoor) 3 a 4 dagen een vieze stal houden wel een klein beetje schoon stro maar misschien linkt ie ze vieze stal met het opeten van de inhoud mijn pony werd zowieso minder vreetlustig dan daar voor. verzorg wel heel goed zijn hoeven mocht je hetook uit willen proberen gr. clau

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 17:38

Bedankt voor jullie adviezen.

Voor de mensen die zeggen: 'Van goed stro krijgen ze geen koliek' .. nou, goed stro is hier niet.. vaak beschimmelt zelfs !

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:15

Alchemy_Goth schreef:
Bedankt voor jullie adviezen.

Voor de mensen die zeggen: 'Van goed stro krijgen ze geen koliek' .. nou, goed stro is hier niet.. vaak beschimmelt zelfs !

Asl je daar stalling voor moet betalen en je eigen dieren rekening dan zou ik in de buurt gaan informeren voor een boer die stro verkoopt en mijn eigen stro kopen en het kan goed stro zijn waar ze geen koliek van kennen krijgen maar overal waar te voor staat is nie goed.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:08

Een paard hoort de hele dag te kunnen grazen/eten. Dit doen ze in de natuur ook en zo zitten ze lichamelijk ook in elkaar. Als een paard niet kan knabbelen, kunnen ze een maagzweer ontwikkelen, wat die van jou dus ook zou kunnen hebben. Bij mij staan ze een half jaar 24/7 buiten, waarbij ze de hele dag gras kunnen eten en ze krijgen ook nog als het gras korter wordt 2 x daags hooi bij. 's Winters staan ze 4 a 5 uur per dag buiten met hooi en als ze binnen staan krijgen ze opnieuw hooi. De sobere rassen krijgen dan gewoon oud hooi, zodat ze niet te dik worden. Ik heb ze ook op stro staan en bij mij eten ze geen stro en ik mest ook elke dag uit winterdag.