paard met luchtwegaandoening op vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

Re: paard met luchtwegaandoening op vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:45

Tja, mijn paard krijgt elke avond een halve plak stro te eten. Maar dat kun jij denk ik moeilijk doen Knipoog Misschien een voerbal aanschaffen. En verder vaker en kleinere beetjes voeren...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:46

Tuurlijk kan je wat doen tegen de verveling.
Meer hooi voeren, af en toe een wilgentak voeren, speeltjes in de box, meer afleiding in het werk.... ga zo maar door.

Mijn paarden staan al jaren op vlas. Als die 's avonds uit het land komen, hebben ze echt geen zin meer in vermaak op stal hoor, dan staan ze te slapen.
Paarden die 23/7 op stal mogen staan, zullen zich absoluut vervelen. Maar daarbij maakt het nog maar weinig uit op wat voor strooisel ze moeten staan Knipoog
Zeker beestjes met luchtwegproblemen, zoveel mogelijk buiten houden.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 20:47

nee idd dat gaat niet. k heb wel regelmatig een liksteem maar zo dik is m'n portomonee niet Knipoog haha

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:48

I_S_L schreef:
ik mest zowieso elke dag uit dus dat is het probleem niet en ik hoorde dat het ook goed gaat op de mestvaald. en op het land verteert het goed (als het word uitgereden)

Ja klopt! Ook weer een voordeel van vlas, wij hadden een kerel die altijd de mest bij ons haalde maar toen hadden we even zaagsel en hij hoefde het niet meer, dat verteerd niet ofzo, maar vlas weer wel, dus kan gewoon op de mestplaat!

Mijn paard had ik ook op vlas staan, hij at in het begin en hapje maar daarna ook niet meer... Heb hem overigs niet meer op vlas staan, maar gewoon weer op stro. Vlas werd me te duur vergeleken met stro, en die van mij stond er ook niet op ivm medische redenen dus ik had zoiets van doe hem maar weer op stro.
Maar vlas is echt super spul!!!

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 20:50

dees: ze staat erg veel buiten. ze gaat om 9uur naar buiten en komt om ongeveer 7uur weer binnen(dat verschilt nog wel per dag maar dit gemiddelt)
wilgentak is denk op dit moment niet zo goed omdat het best scherp kan zijn. naja ik kijk wel even

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:52

Pas op met likstenen geven, met suikers. Zeker voor een paard met slijmvorming in de luchtpijp, want suikers veroorzaken slijm.

Mijn paard staat ivm luchtweg problemen ook op vlas en bevalt me tot nu toe uitstekend. Beter dan zaagsel en veel minder stof en amoniak geur dan zaagsel.

Wel in een box van 3x3 zeker 4 tot 5 balen in doen. Dat moet dan een goede bodem bedekking vormen. Na 1,5 tot 2 weken de eerste natte plekken eruit halen en een nieuwe zak erin doen. Wel elke dag alle drollen eruit wippen.
Mijn paard staat er nu 4 weken op en heb vandag voor de tweede keer natte plek eruit gehaald en een nieuwe zak erin gedaan. Bevalt me meer dan zaagsel wat na een maand veel viezer stinkt.

Vlas op deze wijze is niet duurder dan stro, maar zeker veel goedkoper dan zaagsel.

Voor verveling doe ik niets bijzonders. Kan er ivm de allergie geen stro op gooien.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:52

Dees schreef:
Mijn paarden staan al jaren op vlas. Als die 's avonds uit het land komen, hebben ze echt geen zin meer in vermaak op stal hoor, dan staan ze te slapen.

Die van is anders nog steeds dol enthousiast als ik aankom met het stro *hinnik hinnik* Haha! Maar goed, ze is ook een beetje maf...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:54

Wat vind je scherp aan wilgentakken?

Mijn paarden laten er hun brok voor staan, ze vinden die dingen héérlijk. Bij ons achter in het land groeien een paar van die bomen dus daar zagen we regelmatig een tak of wat uit.

(oja, ik doe zelf ook het zgn oppot-systeem in mijn stallen, en weet 100% zeker dat ik veel goedkoper uit kom dan met stro). En nee, bij mij in de stal géén ammoniakgeur )

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 20:56

de DA is vrijdag geweest en heeft weer een prikje gegeven en dinsdag weer. het gaat nu echt een stuk beter! en dat vlas is ook top!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:07

Fijn dat het zo goed gaat.

Toen mijn paardje thuis stond, stond hij ook op vlas.
Dit was veel gemakkelijker, schoner, ruikt beter en ik had veel minder mest.

Doordat hij thuis stond haalde ik zo snel mogelijk de mest uit de stal en verder potte ik op.
Eens in de zoveel tijd haalde ik dan alles leeg.
Beviel mij heel erg goed!
Ook absoluut niet duurder en altijd een droge en nagenoeg stofvrije stal.

Zorg wel dat het paard altijd ruwvoer ter beschikking heeft.
Ik lees dat het paard wel de hele dag op de wei staat, maar zorg dat er s 'avonds en 's nachts ook nog wat te knabbelen is.

Trouwens ik hoorde altijd dat je bij zaagsel een grote kans op hoefzweren hebt..?

Succes verder met je paard en het vlas Knipoog

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:11

1 van onze paarden is dampig dat zal ze altijd blijven maar die hebben we dus ook op vlas staan daar doet ze het heel goed op. Weinig stof en mn moeder maakt altijd het hooi nat scheelt ook weer kwa stof.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 21:42

bedankt Haha!

ja ik maak het hooi ook nat. ze heeft altijd een emmer hooi waarmee ze het moet doen. ook heb ik een bal, die ligt steeds in een andere hoek van de stal Knipoog en een likit (doet ze niet zo veel mee)

zaterdag ga ik op ponykamp en het gaat zo goed dat ze wel mee kan. heb al een paar keer gereden en gelongert Knipoog gaat erg goed en na genoeg hoestvrij Lachen