kosten paard per maand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicolaas

Re: kosten paard per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:45

Thuis, in Noord-Holland. Ik schat dat ik zo'n 150,- per maand kwijt ben aan Vlas, Kuil en brok voor een shet en een veulen. Daarbij om de 8 weken 65,- voor de hoefsmid en bijkomende kosten zoals ontworming etc.

Groetjes
Brigitte

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:28

zet er ook eventjes bij om welk paard het gaat.

De kosten met een shet en een paard van 1.80m zijn natuurlijk niet te vergelijken Lachen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:27

nicolaas schreef:
Thuis, in Noord-Holland. Ik schat dat ik zo'n 150,- per maand kwijt ben aan Vlas, Kuil en brok voor een shet en een veulen. Daarbij om de 8 weken 65,- voor de hoefsmid en bijkomende kosten zoals ontworming etc.

Groetjes
Brigitte

hoeveel kuil en brok voer jij je shet dan? Nu in de zomer?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:52

Up_to_Date schreef:
Regio Zevenaar (Gld.) -> paard staat in Elten (D.)

Stalling incl. hooi-stro-biks-haver-weidegang (10.00-19.00 en worden buiten en binnen gezet)-buitenbak-wasbox-eigen zadelkast 170 euro per maand (pony is 120 euro p.mnd.)

1x per week privé les; 15 euro per uur

1x per circa 12 weken wormenkuur; gemm. 10 euro (goedkoper omdat we met 15 man tegelijk doen)

Hoefsmid eens per 8 weken; 55 euro (voor ijzers)

We hebben ook een longeerbak trouwens.

Ik betaald voor een paardenstal.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:55

stal per maand (Leusden, bij Amersfoort): 290e p/mnd
smid: 25e eens per 2a3 mnd (staat op blote voeten)
extraatjes: 50e p/mnd (nieuwe dekjes, snoep, etc.).
verzekering: 45e p/3mnd

ik ben dus gauw zo'n 350a400e kwijt! en dan spaar ik ook voor onvoorziene kosten (d.a. ofzo)

edit: betreft groot paard (1.73m), maar dat maakt voor de prijs niet uit. blijft even duur, ook al was 't een pony geweest. Bloos
paarden zijn gewoon schreeuwend duur!

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:31

ik heb het lekker makkelijk, ze staan in de achterruin! mijn moeder is predikant, dus we wonen in een pastorie. daar zit een wei bij, enwe hebben een geitenstal omgetoverd tot paardenstal (deze is ruim zat) voor twee paarden zijn we per maand ongeveer 200 euro kwijt, incl. lessen, hooi, krachtvoer,dierenarts,wormkuren, hoefsmid...

heb ook een kwpner in haaksbergen gehad(toen we daar woonden, en het paard koblenz is verkocht) en die koste geloof ik 275 per maand, bij manege de bramelhoeve.

daarna nog een kwpner bij een vriendin gestald, geen idee hoeveel dat koste..

groetjes!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 18:39

Ik heb een fjord, hij staat op een pensionstal in Limmen NH. Ik betaal voor een paardenbox ong 180 incl stalling trailer en menwagen. Voer is ong 20 euro. Hoefsmid 100 per 8 weken. Verzekering 20. Dus ongeveer 270 euro per maand. En dan heb ik het nog niet eens over nieuwe spullen, startkaart wedstrijden etc. En voor mijn regio sta ik redelijk goed geprijsd (hopen dat mijn stalbaas dit niet leest haha). Op mijn vorige stal stond ik voor 195 en moest ik zelf mesten.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:30

Ik heb ook een fjord (een grote, dus eet ook veel Knipoog )
regio, in het gooi net buiten de drukke steden maar in het dure deel. Ik sta met mijn fjord op een pensionstal en daar heb je vol- en halfpension. Halfpension kost 225 per maand, en je moet zelf mesten, voeren (ook het voer zelf kopen) en zelf binnen of buiten zetten (je kan kiezen). Volpension kost 255 per maand en dat is dus incl. voer (paard word ook gevoerd), binnen en buiten zetten, en mesten. Ik sta op volpension en ben dus 255 per maan kwijt aan stalling.
Accomodatie; binnenbak, buitenbak, trainingsmolen, weiland (als het goed weer is, in het voorjaar, de zomer en het najaar), paddocks (voor het slechte weer). Verder zijn er 2 wasplaatsen, 1 solarium (scrijf je het zo?) en hebben we per stal een eigen kastje voor je zadel en spullen bij de prijs inbegrepen. Ik moet er wel bij vermelden dat de buitenbak en de longeerring voorzien zijn van een super dranage en een pomp (binnen 5 min droog!)!

ik volg ook nog lessen, op de manege in de buurt groepsles voor 35,- per maand en privéles voor ong 30,- per maand. Verder heb je natuurlijk nog kosten voor DA en apart voer (pavo summerfit), daar reken ik 15 per maand voor.
totaal: 255+35+30+15 = 335,- Pff, is toch best veel!

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:38

300 euro per paard per maand voor:
2 binnenbakken 20x40, 1 met dressuurbodem, 1 zandbodem
1 buitenbak 20x60
2 wasplaatsen
1 stapmolen
1 longeercirkel
1 kleine weide
3 keer voer per dag
1 keer mesten per dag
En tja, de ligging, 100 meter van duin en strand af, zuid-holland, noordwijkerhout Lachen

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 19:30

Ìk heb een tinker staat in Koudekerke ( zeeland ) en betaal 125euro stalling ( inclussief voer , hooi , kuil , binnenbak buitenbak , paddock , weide , zadelkast , wasplaats , kantinegebruik ( 5 euro van de 125 is dus voor gebruik van drinken , koffie ,thee chocolademelk broodjes enzz. ) dicht bij strand en bos . 70 euro aan hoefsmid om de 6 a 7 weken ( zuinig paard) en nu op dit moment 40 euro aan scans omdat ze drachtig is Haha! Haha! lekker prijsje he Bloos

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:44

Ik heb 3 paarden en 2 shetlanders aan huis staan. Voor alle paarden samen:
Eenmalig de aanschaf van de stallen + bijbehorende zaken €5.000
Lesgeld elke week privé €60 per maand
Hoefsmid € 180 per maand
Ontwormen € 50 per 2 maanden
DA gemiddeld €100 per jaar voor de entingen en scannen.
Spullen voor het paard, zoals dek, borstel, enz. €20 per maand
Brokken 4 zakken á € 9, dus € 36 per maand
Hooi halen wij zelf van het land en de paarden staan op zaagsel wat wij ook gebruiken voor onze koeien. Dit wordt per 2 combinaties los gestort elke 3 maanden.

Ik woon in de Achterhoek, tegen Duitsland aan.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:57

Omgeving, buitenland (Duitsland, 45 km over de Nederlandse grens bij Emmen Clown)

Pension kosten (luxe 'pensionstal' voor maar 10 paarden) 130 euro.
En de hoefdsmid, laten we het houden op 50 euro om de 7 weken? Zolang de mijne niet op wedstrijd gaat staat ze nog niet op ijzers, en word alleen een beetje bij gesneden Knipoog.

Edit, Ontwormen; ook 50 euro per 2 maanden ofzo.

Suz24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:14

Regio: Gelderland (Zutphen)
Stalling incl. binnenbak, buitenbak, longeercirkel, stapmolen, wasplaats, solarium, weidegang, ontwormen, eigen zadelkast en uitmesten +voeren: 190 euro voor een d-pony
Hoefsmid: 27,50 per ongeveer 3 maanden (alleen bekappen)
Vitaminekoeken e.d. : 24 euro voor ongeveer 2 maanden

lessen zitten er nu nog niet bij, want ik moet mijn merrie nog inrijden zodra het veulen er af is.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:05

Zuid Holland

Stalling 235,00 per maand. Hiervoor heb ik twee buitenbakken, waarvan de ene bijna altijd te berijden is, longeerbank, losgooibak, paarden worden s'winters 3x per dag gevoerd, in de zomer twee keer gevoerd en ze worden om 10:00 buitengezet. Bix en kuilgras inbegrepen.

Hoefsmid 85 euro (speciaal beslag en rondom)

Maar maak ook een goede spaarpot, want onverziene kosten lopen hard op. Afgelopen maanden heb ik echt 1000,00 euro's bij de dierenarts gebracht.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:00

Wij hebben 3 paarden midden op de Utrechtse Heuvelrug en betaal 210€ stalling voor: onderhoudsbrok,hooi,binnen en buiten zetten,mesten,buitenbak en de mooie omgeving natuurlijk.
Ze staan de zomer en winter elke dag buiten dus geen beperkte vrijheid in paddocks..
Verder 25€ bekappen elke 8 weken en één paard ijzers voor 60€.
Wormenspuit rond 13€ ook elke 8 weken
Dus reken maar uit..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:21

Mijn paard staat, in N-H bij een boer, ik doe alles zelf, elke dag weidegang (ook in de winter) ruime stallen, nette buitenbak en een afspuitplaats. Les krijg ik van mijn dochter en daar hoef ik niet voor te betalen Haha!

Stalling incl hooi en stro 140,-
Voer 8,-
wormenkuur 10,-
Hoefsmid 40,-
Extratjes 25,-
------------
Totaal € 223,-

DA kosten heb ik hier niet bijgerekend, omdat dit heel erg verschild, bij mij eerste paardje was ik binnen een half jaar ruim 6000,- kwijt, bij een ander paard alleen de entingen.

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:23

Ik ben naar een andere stal gegaan, dus ik zal het ook eens opsommen! Weet ik meteen hoeveel ik nu bespaar!
Ik sta nu bij mensen thuis. Ik heb daar 2 weitjes, een enorme stal en voor rijden/beweging geven/longeren etc. gebruik ik een abonnement bij de manege.
Star wordt 's ochtends voor me buiten gezet of (als het weer/land het niet toelaat) gevoerd. eind van de middag en 's avonds laat voer ik zelf. Overigens staat Star nu bij mij in de straat, dus dat is super dichtbij.
Kosten per maand:
Stal (incl. hooi/stro): 125,-
Abonnement rijden/longeren/paddock manege: 30,-
Hoefsmid: 45,-
Verzekering: 30,-
Wormenkuur/vitamines/inentingen: 10,-
Biks: 15,-
Kleine spulletjes zoals dekjes etc.: 20,-
Totaal: € 275,-
Soms ook nog wel wat onvoorziene kosten, zoals nu een nieuwe zadelkast a 200,- of het huren van een trailer of een paardenvakantie!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:39

Ik ga binnenkort een pony kopen ! Ga vandaag bij 1 kijken.
Heb alles dus helemaal uitgerekend.
Zit op kamers, heb daar stallen in de achtertuin dus daar komt ze eerst een jaar te staan:
Stalling/weide 125
Ziektekosten 10 (wormenkuren,inentingen etc.)
onvoorzien 20 (verzekering?)
Voer 10
Hooi 25
Hoefsmid is gratis, dit laat ik op het PTC+ doen(zit op het groenhorst college) En denk niet dat een 2 jarige al ijzers nodig heeft;)
Dus dan ben ik 190 euro kwijt.

Daarna neem ik der mee naar 'huis' en komt ze op een stal te staan:
stalling/weide 60
ziektekosten 10
Onvoorzien 20
Voer 10
hooi/stro 45
Hoefsmid 40 (wil haar eigenlijk niet op ijzers, maar stel dat het nodig is)
Dus : 185

Bij beide stallen moet ik alles zelf doen. Uitmesten voeren buiten/binnen zetten etc. (op de 2e stal wordt dit onderling geregeld)
Ga denk ik een apparte rekening openen, en daar elke maand 200 euro op storten. Dan weet ik zeker dat ik genoeg heb..
En ik heb ook nog een rekening met wat geld 'over' voor zadel, hoofstel ed. En ook voor als de dierenarts kosten boven mn verzekering uitkomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:11

Hier komt mijn lijst:

Stalling kosten 165,- per maand (inclusief: hooi, stro, mesten, opstrooien, voeren, buiten zetten, zeer goede buitenbaan met verlichting, ruime box, paddock/weide, ruime kasten)
Krachtvoer moet je zelf aanschaffen. Kosten hiervoor zijn ong. 30,- per maand
Trailerstalling 10,- per maand
Wormenspuit verschilt ong. 10,- per maand
Hoefsmid (1 keer per 2 maanden dus per maand) 40,-
Dierenarts (2 keer per jaar enten dus ong. per maand) 10,-
Lessen per maand 140,- (1 keer per week)

en dan heb ik nog kosten aan mijn wedstrijdgebeuren maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Ik sta in Noord Holland
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-07 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:12

Ik sta op dit moment op een vrij dure stalling:
2 pensionklanten, 3/4 eigen paarden (niet echt stalling dus)
buitenbak, elke dag op weide en er weer uit, swinters zo'n 3 uur in de bak. voor je gemest, stal van 5 bij 5 meter, zeer fijne plek qua uitrijd mogelijkheden. En zeer gevarieerd voer (ook pulp enz.)
maar wel: 250,- euro p. maand (excl. ontwormingen en inentingen enz.)

maar woensdag ga ik verhuizen naar een andere stalling:
zeer nieuwe goed gedraineerde buitenbak (houtsnippers en zand), nieuwe longeerring/paddock, elke dag weidegang (als de weide het toelaat), stallen 3x3 meter, 3 andere pensionklanten en ngo een hoop eigen paarden (groeiende pensionstal).
zomer: 75 euro (excl. bak)
winter: 150 euro (excl. bak)
Bak: 50 euro per maand onbeperkt of 2,50 per half uur (ik ben pony aan het inrijden dus doe 2,50 per half uur 2xin de week)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:26

regio : gelderland (achterhoek)
Pony : New forest van 13 jaar oud ( 1.48 hoog)
Stalling : Vol pension = 150 in de maand
Bij stalling zit :
* vlas stal bedekking, word elke ochtend uitgemest
* Wormkuur
* Liksteen
* Hooi (erg goede kwaliteit, stengelig)
* Afspuitplaats
* Buitenbak, die eigenlijk altijd te berijden is
* Longeerring
* Springwei
* erg grote zadelkast en 'balk' om dekens op te hangen
* paarden eigenstuk wei, samen met 1 of 2 maatjes het hele jaar door en altijd gras
Eten : pavo muesli = 11.95 per zak 25 kg (geen idee hoelang ik hier mee doe)
1x in de week grote zak wortelen = 2,75
Smid : 22.50 per x maar ik veil zelf zijn hoeven bij dus ik zie de smid erg weinig
Dierenarts : 24 euro om te enten, 1x int jaar en hij moet naar de tandarts, maar weet niet meer wat dit kost, is ook 1x per jaar
les : Bij rijvereniging + 32 euro per kwartaal
wedstrijden : rond de 25 euro startgeld (endurance) en 15 om de trailer van stal te huren, wedstrijd ongeveer 1x per maand

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:58

Ben net eventjes aan het tellen geweest, en ik denk dat ik op iets van een goeie 100€ per maand kom.

Stalling: thuis
eten: 20/25€
hooi: 10/15€
vlas: 10€ (aangekocht in grote hoeveelheid, dus goedkoper)
hoefsmid: 15€ /maand (komt om de drie maanden, 50€)
ontwormen: 5€/maand (om de drie maanden, 15€)
club: 3€/maand (40€ per jaar dus, één keer in de week groepsles, verder nog twee groepstrainingen. + vrij om alle terreinen altijd te gebruiken = drie grote dressuurringen, één springparcours
binnenpiste: 12€/maand (3€ per keer om af te huren. Alleen bij echt slecht weer)
privéles: 20€ (één keer in de maand)

Lekker goedkoop Vork

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 07:37

ikowtje schreef:
Ik sta op dit moment op een vrij dure stalling:
2 pensionklanten, 3/4 eigen paarden (niet echt stalling dus)
buitenbak, elke dag op weide en er weer uit, swinters zo'n 3 uur in de bak. voor je gemest, stal van 5 bij 5 meter, zeer fijne plek qua uitrijd mogelijkheden. En zeer gevarieerd voer (ook pulp enz.)
maar wel: 250,- euro p. maand (excl. ontwormingen en inentingen enz.)

maar woensdag ga ik verhuizen naar een andere stalling:
zeer nieuwe goed gedraineerde buitenbak (houtsnippers en zand), nieuwe longeerring/paddock, elke dag weidegang (als de weide het toelaat), stallen 3x3 meter, 3 andere pensionklanten en ngo een hoop eigen paarden (groeiende pensionstal).
zomer: 75 euro (excl. bak)
winter: 150 euro (excl. bak)
Bak: 50 euro per maand onbeperkt of 2,50 per half uur (ik ben pony aan het inrijden dus doe 2,50 per half uur 2xin de week)

Mijn pony staat trouwens in gelderland (de betuwe, dus tussen de rest van de provincies lekker centraal)
hij is 1.50/1.55, kruising tuigerXwelsh.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:34

Ik heb op veel verschillende stallen gestaan, in verschillende delen van het land, hieronder een kleine samenvatting:

Gelderland
Pensionstal, hele jaar door weidegang, zware buitenbak, vlak bij bos, afspuiten buiten in de modder. Zeer weinig stro in de stal, brok en hooi, 200 p.p.p.m. Heb hier (welgeteld) 5 weken gestaan.

Brabant (heb je even? ik ben hier vaak verhuisd!)
Grote manege, hele jaar door weidegang, bak met zeer slechte bodem (A16) en die veel bezet is, ook in de avonduren. Matige kwaliteit brok, goed hooi en schone, goed gevulde stallen. Ik betaalde daar een kleine 400 GULDEN (toen nog), maar ik hielp dan ook mee in de stallen en gaf wat lessen. Wel een kantine, poets en spuitplaatsen, met warm en koud water en 100 kilometer bos op 50 meter afstand.

Andere stal: Paarden staan hele dagen in paddocks van 4 x 4 en zeer smerige stallen, geen persoonlijk aandacht voor je paard. Uitrijmogelijkheden waren zeer slecht en weidegang alleen in een paar zomermaanden en dan ook alleen in grote groepen. Wel een fantastische binnenbak/buitenbak en zeer mooie stallen, poets/afspuitplek met koud water. Rond de 400 GULDEN per maand.

Weer een andere stal: Lieve mensen, volop weidegang, mooie binnen en buitenbak (zowel een dressuur als een springbak). Stallen zijn iets minder en het uitmesten/opstrooien vond ik ook minder, mijn paard stond vaak in de smurrie. 200 euro per maand. Spuitplaats met warm en koud water, stapmolen en paddocks.

Andere stal: Fijne stalling, ruime boxen, dik en schoon strobed, stapmolen, heel erg veel weidegang, het hele jaar door, twee spuitplaatsen met koud water en een boiler voor warm water, solarium met muntjes, binnenbak met fijne bodem en buitenbak. Je moet alleen wat langer rijden als je naar het bos wilt, maar het is wel te doen. 220 euro

Ik sta nu op een fijne pensionstal in Gelderland, met volop weidegang (hele jaar door) en perfecte verzorging (volop persoonlijke aandacht voor je paard) en fijne schone, frisse stallen en een grote buitenbak.

edit: iedere 8 weken ben ik voor twee paarden 107,50 kwijt aan de hoefsmid en iedere drie maanden twee womenspuiten, de prijzen daarvan variëren. Verder 1 keer in het jaar de enting en een paardentandarts (dit jaar was de tandarts 20 euro per paard)
Laatst bijgewerkt door Leetjuhh op 31-07-07 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:11

Noord Brabant:

€150 all-in dus alles wordt gedaan. Paarden buiten/binnen zetten, voeren ed.
En dan 6x per jaar wormkuur zit daar ook bij in!
€15,- 1 uur les p/week.
En dan nog de hoefsmid €75 om de 10 á 12 weken.
Wel moet ik zeggen dat ik dan alleen een buitenbak heb, en wasplaats/poetsplaats. Dus niet veel 'luxe' verder.

Hiervoor stond ik iets dichter bij huis, betaalde ik €185 p/maand. En hier moest ik 1 keer in de week zelf mesten, en de paarden werden wel buiten/binnen gezet, en gevoerd.
Hier had ik een buitenbak, longeercirkel en was/poetsplaats. Deze pensionstal was wel kleiner opgezet. (10 paarden)