een paard minstes 1 keer in de week een rustdag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: een paard minstes 1 keer in de week een rustdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:29

De principes van training en herstel liggen in de endurance idd net wat anders. Lachen

Na een flinke training of wedstrijd krijgt mijn paard de volgende dag ook een rustdag. Ofwel op de wei en geen arbeid, ofwel een half uur-drie kwartier stapwerk om de afvalstoffen af te voeren/de spieren los te maken/etc. Maar nooit twee pittige trainingen op opeenvolgende dagen. Wel komt het voor dat ik een pittige training houd op een dag na een 'gemiddelde' training.

Mijn paard werkt ongeveer 5 van de 7 dagen per week.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:30

ik heb ook klasse 1 endurance gereden , maar ging hier eigenlijk uit van het standaard patroon wat de meeste paarden hebben.
Maar je hebt natuurlijk gelijk...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:32

onder rustdag versta ik gewoon lekker op de wei en die dag geen arbeid.. na een zware training/wedstrijd o.i.d doe ik altijd een lekker stapbuitenritje dat zie ik ook wel us als een lekker rustdagje omdat hij verder 23 uur op het land staat

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:33

Bedenk dan eerst eens dat er ook andere manieren zijn om een paard te rijden dan alleen 'volgens het standaard patroon' voordat je dit soort uitlatingen doet:

ElCamino schreef:
Een rustdag vind ik echt de grootste onzin.

De wereld is niet zo zwart/wit als je denkt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:37

Farouche krijgt wel een rustdag, ze word bijna iedere dag intensief gereden, en natuurlijk ook soms gewoon beetje stappen,draven, kort galopje, met lange teugel en dan meer een beetje speels rijden.
Maar op de rustdag staat ze gewoon lekker buiten, of ff longeren, langs de weg stappen, dan doen we gewoon dingen waar ze neit echt voor hoeft te werken, en soms gewoon echt alleen naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:41

Mijn paard kan ik elke dag rijden, wordt hij alleen maar beter van. Moeilijke dresuuroefeningen elke dag vind ik wat anders, ook vanwege het geestdodende werk.

Maar ik maak elke dag bosritten, longeer soms die ochtend en ga s'avonds de bossen in. Ik pas wel het voer aan, dus als hij een dag veel heeft gelopen, krijgt hij een schep meer.

Dan komt er wel weer eens een week dat ik weing tijd heb, weinig zin, dan ga ik een uur aan het touwtje een boswandeling maken, of doe wat anders met hem. Soms merk ik dat hij na een week of 2 elke dag rijden moe is en dan rij ik die week bijna niet. Paard geeft het zelf aan.

Rustdag is wel bepalend hoe. Een hele dag met vriendjes op een wei waar gras op staat en ook nog vriendelijk weer, is een heerlijke dag, maar de rustdag door 22 uur op het hok te staan is volgens mij geen rustdag, maar een roestdag. Clown

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:46

Ook ik geef 2 keer in de week een rustdag. Aan de hand stappen + grazen en rollen.. Hij heeft het misschien lichamelijk niet nodig, maar wel om zijn koppie weer even fris te maken. Hij wordt heel vervelend als ik 4 dagen achter elkaar rijdt Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:53

russel schreef:
Rustdag is wel bepalend hoe. Een hele dag met vriendjes op een wei waar gras op staat en ook nog vriendelijk weer, is een heerlijke dag, maar de rustdag door 22 uur op het hok te staan is volgens mij geen rustdag, maar een roestdag. Clown

Helemaal met je eens. Het laatstgenoemde wordt door sommige mensen ook wel 'boxtraining' genoemd en dat vind ik helemaal schandalig.

Voor de afwisseling (in het koppie) is een rustdag idd ook helemaal niet zo verkeerd. Ik probeer wel iedere dag iets anders met mijn paard te doen, hij heeft dat nodig.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 08:56

Ik zou het zo doen:
Mijn pony's lopen 24/7 in de wei nu. Dan vind ik één rustdag in de week wel lekker voor ze. Met rust bedoel ik ook RUST dus dan kom ik ook niet langs, hooguit om een appeltje te geven maar ga dan meteen wer weg; een paard weet natuurlijk niet van tevoren of jij hem alleen maar een lekkere poetsbeurt wil geven of dat je hem weer een zadel op zijn rug wil binden terwijl hij eigenlijk best moe is Knipoog Daarom laat ik ze dan ook letterlijk staan op een rustdag.
Verder heb je de 'rustig-aan' dag waarop je de training aanpast door bv alleen te longeren of even lekker iets anders te doen zoals wandelen of een rustig ritje buiten.

Als je paard op stal staat vind ik een RUSTdag not-done maar zou die altijd als 'rustig-aan dag' ingevuld moeten worden vind ik door in de paddock te zetten of aan de hand te lopen en lekker te kroelen. Puur omdat het paard wel beweging moet krijgen en zich anders stierlijk verveeld.

Aangezien mijn paarden niet in zware training staan is het meer geestelijke rust dan lichamelijke rust hoor, maar minstens zo belangrijk.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:05

ligt ook aan het paard zelf, ik heb er een die je beter om de dag kunt rijden (dressuur gericht) dan loopt ze beter. en ik heb er een die steeds beter word van meerder dagen achter elkaar trainen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 09:21

MyWishMax schreef:
Ook ik geef 2 keer in de week een rustdag. Aan de hand stappen + grazen en rollen.. Hij heeft het misschien lichamelijk niet nodig, maar wel om zijn koppie weer even fris te maken. Hij wordt heel vervelend als ik 4 dagen achter elkaar rijdt Lachen

Ik doe ongeveer hetzelfde Knipoog Als ik mijn paard een rustdag geef zet ik haar s'avonds nog even op de weide of ben ik even met haar bezig in een paddock oid. Wanneer zij dagen aan een stuk hetzelfde soort werk moet doen dan verveeld zij zich al snel, ze wordt er dan iig niet beter op. Als het even kan maak ik minstens eens per week dus ook een lekkere lange bosrit met haar. Helaas kan ik door de dazen momenteel het bos niet in....

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:17

Het ligt eraan wat je onder een rustdag verstaat.
Een zogenaamde rustdag op stal vind ik absoluut niet nodig. Denk dat je het paard toch meer een plezier doet als je hem ook wat aandacht geeft.

Ik noem de rustdag altijd een vrije dag. Waarbij ze dus geen arbeid hoeft te verrichten, zodanig dat ze niet zweet.
Dus dit kan gewoon even laten uitrazen in de paddock, boswandeling maken Tong uitsteken, oefenen aan de lange lijnen, vrijheidsdressuur etc.
Dus gewoon dat ze even een dag niet hoeft te zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:20

Karin schreef:
De principes van training en herstel liggen in de endurance idd net wat anders. Lachen

Na een flinke training of wedstrijd krijgt mijn paard de volgende dag ook een rustdag. Ofwel op de wei en geen arbeid, ofwel een half uur-drie kwartier stapwerk om de afvalstoffen af te voeren/de spieren los te maken/etc. Maar nooit twee pittige trainingen op opeenvolgende dagen. Wel komt het voor dat ik een pittige training houd op een dag na een 'gemiddelde' training.

Mijn paard werkt ongeveer 5 van de 7 dagen per week.

Maar ook na een flinke dressuur of springtraining vind ik dat het paard dan tijd nodig heeft om te herstellen Lachen

Herstellen is dus niet op stal laten staan, maar idd weidegang of stap, licht draf/galopwerk, lekker vwnw Lachen
Wat Karin dus zegt om afvalstoffen weg te werken en soepel te blijven

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:27

runningkawa schreef:
Maar ook na een flinke dressuur of springtraining vind ik dat het paard dan tijd nodig heeft om te herstellen Lachen

Ben ik helemaal met je eens. En ik zou het precies zo doen als ik 'gewoon' aan dressuur en springen zou doen. Ja

Maar mijn ervaring is dat mensen daar over het algemeen toch anders over denken: 'Ik werk 40 uur per week en dan kan mijn paard best elke dag een uurtje werken, de overige 23 uur heeft hij vrij.' Ten eerste komt er ook een fysiek aspect bij kijken - herstel van pezen, spieren en banden - en ten tweede is het humane besef van werk en vrijetijd niet 1-op-1 toe te passen op een paard, zo denkt een paard helemaal niet.

Nou ja, ik doe het op mijn manier en daar lijken paard en ik zich allebei goed bij te voelen. Knipoog

Elisegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:28

Ligt inderdaad aan het pard, ik berijdt mijn merrie 4 keer per week, maar dan ook zeer intensief.

Ze doet t er supergoed op.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:31

Het ligt eraan wat je met je paard doet, als je heel intensief bezig bent wel, maar als je het rustig aan doet niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:32

Klopt karin
Het klinkt idd zo van, hij moet niet zeiken hij hoeft maar 1 uur per dag, ik moet er 8 Lachen
Maar voor bijv spieren die toch haarfijne scheurtjes kunnen hebben na een intensieve training heb je gewoon die dag rust minstens nodig. Waardoor juist de spieren krachtiger worden

tootje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:39

Mijn paard krijgst inpercipe elke dag beweging of rijden, longeren, wandelen. Maar voor mijn paard maakt het niet uit of je haar nou een jaar niet berijd zoals bij de vorige eigenaar of elke dag berijd, het maakt haar niks uit maar ik merk wel dat ze veel plezier heeft aan het elke dag rijden.

Ik denk dat het aan het type paard ligt of hij nou wel een rustdag heeft of geen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:48

russel schreef:
Maar ik maak elke dag bosritten, longeer soms die ochtend en ga s'avonds de bossen in. Ik pas wel het voer aan, dus als hij een dag veel heeft gelopen, krijgt hij een schep meer.

Een schep meer eten ná een dag meer lopen heeft toch weinig nut. Want je geeft toch altijd voer voor de volgende dag. Dus dan zou je die extra schep de dag ervoor moeten geven, zodat ze daar de energie uit kunnen halen voor de volgende dag werken.
Of denk ik nou verkeerd?

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:52

het ligt eraan hoe intensief je rijdt, als je gewoon elke dag een kort rustig ritje maakt, dan is een rustag niet nodig, maar als je heel erg intensief rijdt, dan is het denk ik wel het beste om het paard ook rustdagen te geven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:11

Karin_deB schreef:
Een schep meer eten ná een dag meer lopen heeft toch weinig nut. Want je geeft toch altijd voer voor de volgende dag. Dus dan zou je die extra schep de dag ervoor moeten geven, zodat ze daar de energie uit kunnen halen voor de volgende dag werken.
Of denk ik nou verkeerd?

Wat denk je van het aanvullen van de energie die het paard heeft verbruikt tijdens de inspanning? Knipoog

Vergelijk het met jezelf: als je zelf een wat grotere inspanning dan normaal levert, dan heb je daarna ook behoefte om de verloren energie weer aan te vullen, dan heb je aan een boterhammetje niet genoeg. Knipoog

Dat hoeft trouwens echt niet standaard een hele schep extra voer te zijn. Als mijn paard flink getraind heeft, dan geef ik 'm een halve schep muesli in slobbervorm, op wedstrijddagen nog wat meer.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:10

Ik ben het met RK en Karin eens, als ik fanatiek getraind heb doe ik het de dag erna rustig aan. Wel bewegen maar niet 2 dagen achter elkaar volle bak. Idd voor de spieren en pezen.
1 dag in de week zijn ze helemaal vrij, lopen dus alleen op het land. De dag na een wedstrijd is standaard zo'n dag. Als ze niet 24/7 buiten staan zet ik mijn paard altijd nog een uurtje buiten na de cross. Ruim ik de spullen op en kan zij even bijkomen van een vermoeiende dag zonder dat ze meteen in de box "opgesloten" wordt.

De dag voor een cross (eigenlijk voor iedere wedstrijd) train ik ook niet hard, meer even de energie eruit en wat ontspannen aan de pessoa. Dit ook weer met de 48 uur hersteltijd van spieren en pezen. Ben benieuwd of ik de enige ben die daar rekening mee houd. Wordt nog wel eens raar aangekenen als ik dit zeg.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:18

Wij lassen regelematig een rustdag in, meer voor het geestelijke dan voor het lichamelijke...
Het 'werk' komt ze niet echt aan de botten, maar ik merk dat wanneer ze na een periode 'hard' werken (wedstrijden + trainingen) een weekje 'vrij' krijgen ze helemal opknappen.
En dat vrij is niet in de weide gooien en laat maar gaan, maar simpel longeerwerk, wandelen, buitenrit verzin maar wat.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:50

ik heb een haffie van 4 waar ik vrij intensief mee rijd, meestal rij ik 2 dagen en heeft ze de 3e dag vrij en gaat ze los en longeer ik der

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:01

Zoals er al wordt aangegeven: het ligt eraan wat je 'rust' vind. Dat is een heel rekbaar begrip.

Ik vind dat je paard nooit de hele dag op stal mag staan, maar ook even iets anders moet doen. Hoe intensief dat is, is een tweede.
Na zware training een rustige training, enz. Het gaat om de intensiteit.

Ik denk ook zeker dat het goed is om naar de sport zelf te kijken, maar het principe is mijn inziens altijd hetzelfde.

Alleen dingen als, 'hij staat de hele dag lekker op stal met een dikke laag stro en lekker eten, dan mag hij best een keer een uur goed aan het werk', daar gruw ik van. Pensionpaarden die 1x per dag een uurtje de bak zien met dressuurwerk. Maar ach, heeft dat met opvatting of met rustdag te maken? Knipoog

Rustdagen zijn vaak rust voor de ruiter, denk ik...