"sport"paarden op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "sport"paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:47

Van ongeveer 9 tot donker
nu in de zomer vanaf savonds ongeveer 9 tot smorgens tussen 7 en 9

Ze hebben best kort gras, dus dat dik worden valt wel mee. Lachen

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:00

Mijn paard loopt zo'n 12 uren per dag op de wei en daarnaast rijd ik hem.
'S nachts heb ik hem altijd op stal staan.
Op een vrije dag loopt hij zo'n 15 uren op de wei en als het erg slecht weer is gaat hij soms iets eerder naar binnen.
Hij loopt met meerdere paarden en op het moment staat er erg weinig gras.
Die van mij word dan ook niet snel te dik maar heb ik ook binnen staan zodat ik hem goed bij kan voeren.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:04

Mijn paard loopt van ong. 12 tot 5 buiten. daarna of daarvoor ga ik rijden. de rest van de tijd -helaas- op stal.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 18:36

Onze paarden staan ook zoveel mogelijk buiten en in de praktijk is dat eigenlijk de hele dag, ze hebben met z'n tweeen 2 ha beschikbaar en ik merk dat ze doordat ze constant buiten staan veel relaxter zijn geworden, ondanks dat ik mijn eigen paard maar 3 x per week rij en de fjord regelmatig een week of 4 "stilstaat" (die heeft echt een leven als god in Frankrijk Haha! )

007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:04

mijn sportpaarden gaan eigenlijk overdag hele dag de wei op tenzij ze moeten werken.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:27

Royal staat in de zomerperiode (mei tm oktober) 24/7 buiten. Bij erge regen of kou met regendeken, anders lekker bloot. In de winter komt ze op stal met dagelijks een dagdeel buiten.
Ze is best snel te dik, daarom heb ik haar nu op een vrij schraalstuk lopen samen met nog wat pony's die niet teveel hoeven. Dit gaat super! Voor de mineralen-aanvulling krijgt ze na het werk muesli. Ze heeft er in alle jaren nog nooit zo mooi bij gestaan als nu! Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:47

Mijne staat momenteel ook dag en nacht buiten...
overdag vaak hele dag op het land, en snachts in de bak...
ze staan momenteel op een stuk met niet al te lang gras... krijgen om de zoveel tijd een strook lang gras bij.
mijne mag wel wat dikker maar is ook niet té dun, maar het is ook niet een paard dat snel moddevet word Knipoog

swinters staan ze een halvedag in de bak.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:44

Mijn paarden staan met redelijk weer 24/7 in de wei, maar zoals volgende week komt er waarschijnlijk slecht weer aan, dan gaan ze lekker naar binnen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:53

Shine staat zo veel mogelijk buiten Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:44

Mijn "sportpaardje" heb ik ook zoveel mogelijk dag en nacht buiten lopen, maar met dit weer van nu is het zo nat aan het worden dat we flink aan het bouwen zijn om alle paarden toch 's nachts weer in een eigen box te kunnen zetten .Van de winter hebben we ze ook 2 aan 2 binnen gezet toen het zo nat was. Ze gingen voor het werk en uiterlijk rond 9 uur, naar buiten en rond een uur of 18:00 naar binnen bij slecht weer.
Bij redelijk droog weer/droge bodem blijven de paarden het liefst het hele jaar dag en nacht buiten.

Ik heb ze in de winter overigens wel dikke all-weather dekens op en bij dit langdurig regenachtige weer vaak een regendeken...

Weidegang overdag, met eventueel deel van de dag op de paddock als ze te dik worden, is helemaal geen probleem.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:50

Mijn 4 jarige gaat elke dag de weide op rond een uur of 1 in de middag, en gaat er weer om 6 uur uit.
Zijn geschatte tijden, maar ze doet het hier goed op.
En ondertussen rijd of longeer ik haar bijna elke dag.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:51

de mijne mogen ook lekker op de wei. Als het land nog erg vol is dan eerst een paar uurtjes om aan het gras te wennen en rustig uitbouwen. Daarbij reed ik ook altijd gewoon.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:54

mijn paarden lopen dag en nacht op de wei. hij is kaal maar ze krijgen 2 x per dag een stukje gras bij om te grazen. zo hou ik mn wei mooi en mn paardjes hun buikje. ze krijgen nog wel brok bij. mn paard loopt 3 a 4 x per week en mn pony moet nu elke dag lopen. maar alleen stapritjes.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:25

Mijn sportpony staat zo lang mogelijk op de wei. Van 7 uur 's ochtends totdat het donker wordt. Ze is helemaal niet dik.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:22

Ze staan bij ons zomer en winter 24/7 buiten. Nu op vrij kort gras. Doen ze het super op! Wedstrijden rijd ik alleen in de zomer...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:03

Die van mij gaat 's ochtends in de stapmolen en dan naar buiten, dus ik denk rond een uur of 10 a 11. Tegen een uur of 6 weer naar binnen. Hij staat of op een wei met kort gras of op een paddock, maar een volle wei zou van mij ook mogen want ik zou hem graag iets ronder hebben.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:51

Jootje24 schreef:
Mijn paarden lopen van 's ochtends 8 tot 's avonds 8 in de wei. (als het mooi weer is, anders eerder op stal)
Ik rijdt ze ook gewoon elke x en het bevalt me prima zo.
Ze worden gelukkig niet te dik, en kunnen zo goed hun energie kwijt.

hier idem Ja
tijden wilen wel eens verschillen, maar ze staan hele dagen op wei!

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:00

Die 'van mij' (bijrijdpaarden) staan in de zomer de hele dag buiten, 's winters is het afhankelijk van het weer en hoe t land erbij ligt. Anders komen ze sowieso los in de buitenbak.
Deze zomer merk ik wel dat het echt behelpen is, door het zachte weer staat er super veel gras (koeienland) dat eigenlijk eerst gemaaid moet worden, maar het is zo nat dat dat niet lukt. Ze kunnen dus echt maar beperkt een paar uurtjes in de wei, anders worden ze veel te dik. Ik emrk wel, zeker bij de 3 en 4 jarigen dat het ze echt goed doet om de hele dag een beetje rond te banjeren, dan zijn ze onder het zadel een stuk beter te hanteren! Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:26

Wat versta je onder "sport"paard?
Mijn paard (M sgw L spr) staat van april tot oktober 24/7 buiten. Mijn pony ( nu L1, voorheen M2) ook. In de winter gaan ze van 5.45 (moet om 6.00 werken) tot donker naar buiten.

Het enige waar ik rekening mee houdt is dat ze niet vlak voor een cross 24/7 naar buiten gaan. Mijn pony groeit aardig, mijn paard krijgt als de pony niet op het land staat nog extra hooi. Die wordt niet zo heel snel dik.

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:08

Mij paard loopt gewoon de hele dag in d wei maar dat is geen sportpaard.

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:44

Ik denk dat het erg per paard verschilt, maar ons paard is door de wei een stuk rustiger geworden. Hij kan met rijden echt een draak zijn, maar is sinds de wei veel fijner te rijden. het is een paard met erg veel energie, dus is die extra beweging alleen maar goed. Hij staat meestal 5 uurtjes op de wei, enkel overdag. Op het moment dat het slecht weer is houden we hem binnen. Dit omdat hij de de wei anders anders kapot loopt en hij zelf ook niet echt prettig vind.

We merken het echter wel goed als hij niet op de wei is geweest, dan is hij meteen een stuk drukker. Dat gaat dus weer wat worden in de winter Knipoog

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:49

Van 's morgens 8 tot 's avonds 8 a 9.. Op stal kost ten 1e meer ( stro, en moeten de hele dag hooi ), ze worden er chagrijnig van en stijf. De enige reden waarom ze op stal staat 's nachts is omdat we het simpelweg te koud vinden. Anders zouden ze ook gewoon lekker buiten overnachten. Mijn mening is dat ze gewoon lekker buiten moeten zijn, ongeacht sport of recreatiepaard. Als het niet mogelijk is, vooruit, maar als je de mogelijkheid hebt moeten ze gewoon lekker naar buiten, alleen als het hoost of onweert moeten ze natuurlijk wel naar binnen. Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:50

Mijn paard komt van smorgen ongeveer 8 uur tot s avonds 11 uur buiten..

Ze krijgt der brok ook op de weide 's morgens, 's avonds krijgt ze brok op stal!
We hebben niet veel gras dus er staat ook wel hooi, maar meestal zit ze toch liever de korte stengeltjes op te zoeken.

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:56

de pony waar ik nu op rij staat dag en nacht buiten.
mijn eigen pony's stonden in de zomer als het lekker weer was ook dag en nacht buiten in de winter in de bak en als het land niet te hard/zacht was op t land. met slecht weer binnen

miniature

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:14

Mijn paardjes staan op hoog gras dag en nacht ik heb wel een stuk afgezet en de dierenarts zei dat dat ruim voldoende was voor die beestjes vondt ik ook want ze zijn al niet 1 van de dunste. En als het vies weer is of het regent zet ik ze altijd in het stalletje wat ook op het land staat. Daar staan ze lekker droog op stro En dan heb ik er gewoon hooi in de stal liggen. Ik geef ze ook elke dag beweging want anders vindt ik dat ze te dik worden.