Vlas-vraagjes voor vlasgebruikers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Re: Vlas-vraagjes voor vlasgebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:38

Vlas bevalt ons super. Bij goed gebruik is hoeft het niet duurder te zijn dan andere strooisel. En de voordelen zijn legio: makkelijk op te slaan, schoon, minder gebruik, eenvoudiger stal schoonhouden, minder geur en noem het maar op. Hier komt voorlopig niets anders

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:45

Mijn paard staat ook op vlas, vindt het ideaal.
Ik haal elke dag de keutels er uit en 1 keer per week de piesplek. Dan gooi ik er weer 1 nieuw pak in.
Voordeel van Vlas vindt ik dat het makkelijk uimesten is, de bovenlaag mooi droog blijft en het niet stinkt. Daarnaast heb je een veel kleinere mesbult.
Wij betalen 5 euro per pak, dit wordt wel in een grote hoeveelheid ingekocht.
Naar mijn idee is het niet veel duurder dan stro, maar weet niet precies wat dat kost. Toen de stal leeg was heb ik er 3 balen ingegooit, nu gebruik ik er ongeveer 5 per maand

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:57

Waar halen jullie het vlas?
By het tuin centrum of bij een boer..

Kun je vlas opmesten in de wei? Dit doen wij namelijk met het stro...
Dat kan volgens mij wel.. weet het niet helemaal zeker..

Hoeveel pakken gebruiken jullie ongeveer?
de 1e keer ong 3 a 4 pakken er in gooien en dan gewoon steeds alle poep er uit halen.. * DE PIS VLEKKEN GEWOON LATEN ZITTEN!!! * en dan steeds als het wat natter word een nieuwe laag er over heen * op potten dus * wij stonden alleen in de winter op stal.. ong 4 maanden en elke 2 maanden leegde we de stal helemaal.. en dan gewoon weer overnieuw 3 a 4 balen.. en weer op potten

Wat zijn de kosten van vlas?
Vlas koste bij ons 8 euro volgens mij..

het voordeel is dat het HEEL makkelijk is met op potten.. en ik vind het heel gemakkelijk.. maar met een vlas etend paard is het niet lekker ik was gewoon elke dag on-gerust omdat ze dat vlas eete.. en t zuigt natuurlijk heel veel vocht op en dat lijkt me niet zo lekker voor je paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:52

Hier ook vlas
heerlijk in gebruik

bij geen 1 paard klompen onder de voeten Lachen

Bij eerste gebruik gooi ik er 4 balen in en dan komen ze niet op het beton.

dagelijks haal ik er de drollen uit en om de paar dagen de natte plek

Verder hebben ze hier onbeperkt hooi en een plakje stro, dus aan het vlas hebben ze nog niet gezeten.

lekker weinig mestbult die snel verteerd en dat gaat zo het land op Lachen

owja, haal het bij emmers dier en tuin in hamont

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 18:00

Die van mij staat sinds 2 weken op vlas en het bevalt me super Haha! ! Met stro was zijn stal constant nat en omdat hij nogal veel ligt ben ik op zoek gegaan naar iets anders.

Ik haal het vlas bij een ruitershop in de buurt. Daar kost het (het merk weet ik even niet meer) 6,50 per baal. Ik heb er om te beginnen 5 pakken ingegooid zodat ik een dikke laag had. Ik haal elke dag de drollen eruit en een paar dagen geleden wat natte plekken weggehaald en ik heb er nog niets nieuws bijgegooid omdat hij echt nog ruim op het vlas staat.

Om te knabbelen gooi ik er een plakje stro bij, dit werkt goed.

Ik heb vernomen dat een paard alleen koliek krijgt als hij echt veel vlas gaat eten (zelfde als met zaagsel) maar die van mij heeft nergens last van. Van die hoeven heb ik ook gehoord, maar die van mij staat ijzerloos dus er blijft niets in hangen (loopt verder hele dag op de wei).

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:25

Mijn pony staat op vlas, ik wil echt niks anders meer Haha!
Ideaal, uitmesten is zo klaar, wij betalen 4.75 per baal.
Ik deed er de eerste keer 5 balen in en nu 1 of 2 per week erbij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:11

bij mij is vlas echt niet duurder dan stro, je gebruikt veel minder en ook veel minder mestafval.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:47

dit topic volg ik even aangezien we binnenkort beginnen met het bouwen van de stallen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:21

Iedereen super bedankt voor jullie reacties.
Omdat ik toch meer positieve mensen zie, heb ik nu een aantal pakken vlas gekocht om het even te proberen. Gewoon even aanzien hoe mijn paard erop reageert. Mocht het geweldig of in ieder geval goed zijn, dan ga ik een pallet bestellen.

Dus Elien ik kan je binnenkort vertellen hoe of wat mijn ervaringen zijn Haha!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 19:06

Mijn ervaring met vlas is me super!!
Lekker iedere dag een schone stal als je het goed bijhoudt en het is makkelijk bij te houden.
De kosten zijn wel wat hoger, maar ik denk dat het reuze meevalt tegenover stro.
Scheelt ook wel dat Solide niet dag en nacht in stal staat, maar het werkt geweldig.

Ik ben er heel blij mee.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:06

Mijn paard staat ook op vlas Lachen
Eerst had ik een vlas-laag met daar overheen stro, maar dit was een ramp om uit te mesten daar mijn paard alles door elkaar draait en overal zijn keutels verstopt Clown
De stal werd snel nat en stonk ontzettend en het kostte me heel wat meer geld dan nu met alleen vlas.
Zico krijgt er nu hooi en een plak stro bij, dat ligt voorin de stal zodat hij toch de hele nacht kan knabbelen.

We kopen de balen (120ltr) van de stalhouder, weet niet waar die ze vandaan haalt, 1 baal kost 5 euro. Het merk heet Linostar geloof ik. Ik haal 2x per week de natte plekken er uit, en elke dag de drollen natuurlijk, en gooi er ongeveer 1x per week (om de 6-7 dagen) een nieuwe baal bij.
Zico heeft absoluut geen klonten onder zijn hoeven en zijn bed is altijd mooi droog, wat goed is voor zijn hoeven, hij heeft rotstraal gehad maar ik denk dat de kans daarop een stuk kleiner is nu. De smid zei ook dat vlas goed is voor de hoeven.

Oftewel ik ben super tevreden en wil nooit meer anders! Haha!

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:25

mijn paarden staan sinds 2 jaar op vlas en ik ben zeer tevreden.
Het eerste jaar heb ik me rot geschept, want ik wilde het wit houden, nou dat is onbezonnen werk dus.
Afgelopen winter heb ik opgepot.
Urine is niet te ruiken want dat zakt naar beneden en ik strooi iedere dag op.
Per paard begin ik met 3 a 4 pakken voor een box van 4 bij 4.
En per week strooi ik per paard 1 pak op.
Haal wel iedere dag de mest eruit.
Mijn paarden staan overdag altijd buiten en alleen s'nachts in de winter op stal.
Geen van de paarden eet van het vlas.
Kregen al redelijk wat hooi ook toen ze op stro stonden.
Klompen onder de voeten absoluut geen last van, want er is altijd een droge bovenlaag.
En vegen moet ik altijd, stro of vlas het maakt niets uit.
ook wij strooien het over het land uit.
Veel minder afval als bij stro.
Het enige nadeel is dat ik een paard in het stro een veel gezelliger zicht vind.
Ik betaal 4 a 4,50 per baal en haal het in Belgie.
Dit jaar ga ik halverwege de winter de boxen leeghalen zodat er niet zo'n hoge laag komt te liggen.
Ik heb ook 3 paarden ertussen die echt heel vies zijn, maar ook daar ben ik nu tevreden over.
Eeen voorstander van vlas dus!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 12:37

Tulandro schreef:
Als je een vies paard is het bijna niet te doen, om een lege stal te vullen heb je minimaal 6 pakken nodig!! Dan heb je net een redelijke laag. Daarbij zeker elke week een nieuw pak a 7 euro p.p. Voor schone paarden daarentegen is het wel makkelijk.

ik heb zelf een enorm vies paard, op stro moet ik iedere dag alles er uit halen en er een hele nieuwe baal in leggen omdat hij het gewoon voor elkaar krijgt het helemaal zwart te maken.
heb hem nu op vlas staan en geen probleem gooi er 1a2 pakken in haal iedere dag de mest er uit en het gaat perfect!! geen vieze stal meer bij mij.
pakken zijn wel wat prijzig maar vind het zo veel fijner dan stro. alleen het afval wat ik had van stro al.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:37

annehoe schreef:
Tulandro schreef:
Als je een vies paard is het bijna niet te doen, om een lege stal te vullen heb je minimaal 6 pakken nodig!! Dan heb je net een redelijke laag. Daarbij zeker elke week een nieuw pak a 7 euro p.p. Voor schone paarden daarentegen is het wel makkelijk.

ik heb zelf een enorm vies paard, op stro moet ik iedere dag alles er uit halen en er een hele nieuwe baal in leggen omdat hij het gewoon voor elkaar krijgt het helemaal zwart te maken.
heb hem nu op vlas staan en geen probleem gooi er 1a2 pakken in haal iedere dag de mest er uit en het gaat perfect!! geen vieze stal meer bij mij.
pakken zijn wel wat prijzig maar vind het zo veel fijner dan stro. alleen het afval wat ik had van stro al.

Bij mij precies anderom, op stro was hij schoon. Het grootste nadeel vind ik dat er zoveel vlas in de hoeven blijft kleven..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:14

bij ons op stal,staan ze ook allemaal op vlas en moet je apart kopen het kost €4,75 per baal

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:15

Tulandro schreef:
Ik ben echt een felle tegenstander van vlas.

Paarden staan met hun beenstand anders dan in stro, omdat het als klompen onder de hoeven blijft zitten, net als hij sneeuw.

Nou dan wordt het toch echt tijd om de stal te mesten!

Hier absoluut geen last van klompen onder de voeten bij vlasstal!

Heb je hier ervaring mee of maar zo wat getypt?

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:13

ik sta zelf ook op vlas.. al ruim een jaar en bevalt me toppie.
op het moment ben ik aan het zoeken naar goed vlas en ben uitgekomen bij :
http://www.ecobodem.nl ..
ik vind vlas super fijn heb er ook een folder van gehad enzo..
als je sta gewon 3 bij 3 is begin je met max 5 balen (heb je wel dikke vette laag:P),, ik doe dus ook 3/4 (heb laast stal schoonmaak gehad vandaar) ..
ik betaalde eerst 3,50 per baal maar nou zit ik op 4,50 .. (slechte oogst enz enz) ...
ik mag dan misschien wel een paar euro meer kwijt zijn dan de andere mensen bij mij op stal maar het is stofvrij ..
je kunt dus als het ware mesten waar het paard bij staat!!..
ik de wei zou ik het niet gebruiken.. het is heel klein..
in de folder stond ookd at ik om de 3 maanden de hele stal moest leeg trekken ..
nooit gedaan want was ook nooit nodig..
gewoon elke dag de mest er uit halen en eventueel de natte plekken ..
gooi wel het vieze en het schone niet door elkaar,, want dan verliest het vlas zijn hele werking!!..
als je soms nog meer vragen heb stuur maar pb bericht want zou zo verder geen info weten Tong uitsteken ..
groetjes!!!

en oja die vieze klompen dan weet ik niet hoe jij mest of je hoeven uitkrabt maar ik heb er absoluut geen probleem mee , niks aan het handje met viezen hoeven klein beetje vlas er onder en meer ook niet,, vaak zit er niks onder!! , stro blijft er toch ook wellis onder hangen??!?!?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:46

judithM schreef:
Tulandro schreef:
Ik ben echt een felle tegenstander van vlas.

Paarden staan met hun beenstand anders dan in stro, omdat het als klompen onder de hoeven blijft zitten, net als hij sneeuw.

Nou dan wordt het toch echt tijd om de stal te mesten!

Hier absoluut geen last van klompen onder de voeten bij vlasstal!

Heb je hier ervaring mee of maar zo wat getypt?

Clown Mijn paard staat al 2 jaar op vlas dus ik heb wel ervaring. En tijd om de stal te mesten? Jeetje, kom aub bij ons op stal kijken. Ik gooi er 1 a 2 pakken nieuw vlas in per week, en haal om de paar dagen de natte plekken eruit, en natuurlijk elke dag de mest. Jammer genoeg kunnen wij op stal niet kiezen welk merk vlas wij krijgen, maar volgens stalgenootjes is dit goed vlas. Ik zal van de week echt eens foto';s maken over hoe de vlas blijft plakken, en hoe mijn paard in het vlas staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:49

Ben daar idd ook benieuwd naar Ja
Wel vervelend Ja
Heb 2 merken vlas gebruikt een dure met een guurtje en een goedkopere. Die laaste gebruik ik nog. Maar bij beide geen last van klompen. Maar je zou idd zeggend at het aan het merk moet liggen?
En de andere paarden op stal die hebben dat ook?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:48

runningkawa schreef:
Ben daar idd ook benieuwd naar Ja
Wel vervelend Ja
Heb 2 merken vlas gebruikt een dure met een guurtje en een goedkopere. Die laaste gebruik ik nog. Maar bij beide geen last van klompen. Maar je zou idd zeggend at het aan het merk moet liggen?
En de andere paarden op stal die hebben dat ook?

Ja ook allemaal, de voetjes zonder ijzers hebben er wel iets minder last van uiteraard. Ik zal van de week eens foto's maken, ik was ook zeer verbaasd dat jullie paarden ook daar geen last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:52

Je zou voor de fun eens een pak of 4 van een ander merk moeten gebruiken, kijken wat het doet als je die op een gegeven moment er allemaal in het zitten.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:52

bij mij op stal ook geen last van er stonden eerst 5 paarden op vlas,, en geen een had van die ''klompjes'',, en ik heb er ook nog nooit last van gehad,, en ik heb geen ''merk'' vlas om maar zo te zeggen... wel raar...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:55

runningkawa schreef:
Je zou voor de fun eens een pak of 4 van een ander merk moeten gebruiken, kijken wat het doet als je die op een gegeven moment er allemaal in het zitten.

ja dat is misschien wel een goed idee.. Maar ben eerlijk gezegd op zoek naar andere stalling o.a. door het vlas.

cintjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:40

Wij hebben thuis de paarden ook op vlas staan, wij betalen voor de balen 4,50.
als ik de stal helemaal uitmest (1x in de maand) gooi ik er 2 pakken in voor de rest elke dag natte plekken etc. eruit halen en 1x in de week een nieuw pak erin. ik vind het ideaal aangezien het niet stoffig is goed absorbeert en dat nog voor een redelijke prijs gekeken naar hemparade wat in principe hetzelfde doet

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:12

Nu dacht ik aan vlas... maar dan heb ik een aantal vraagjes.
Waar halen jullie het vlas? bij fouragehandelaar, maar kan t ook bij de dierenzaak krijgen hier in t dorp
Kun je vlas opmesten in de wei? Ja, deed t zelf ook
Hoeveel pakken gebruiken jullie ongeveer?eerste keer zorgde ik voor een flinke laag, was toen 4 pakken kwijt maar dat is ook afhankelijk van hoe groot je stal is, daarna kan je naar blieven bijstrooien. ben ongeveer 2 pakken kwijt in de maand met 2 stallen, maar mijn paarden staan dan ook veel buite.
Wat zijn de kosten van vlas?is hier verschillend varierend van 5 tot 7 euro pp
Ik haal zelf altijd alleen de drollen er uit... natte plekken laat ik liggen, een keer in de week keer ik alles om en de ergste natte pllekken schud ik los (met de vork natuurlijk) en laat t zo drogen, eind avn de middag haal ik de natte plekken eruit (wat bijna niet hoeft dan) en trek de boel recht.