Koud water op benen spuiten na rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Re: Koud water op benen spuiten na rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:54

Karin schreef:
miss_jumpy schreef:
Ik moet sowieso 20 minuten over straat stappen naar de bak dus dat in- en uitstappen gaat mij mij vanzelf.

Ik ook, 2.5 km naar de bak, en als ik uit het bos kom moet ik sowieso altijd de laatste kilometer langs de weg. Ja

soms zou ik wel een willen dat ik alles op 1 plek had (vooral bij donker of slecht weer) maar voor de paarden is het echt niet slecht op deze manier!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:56

Karin schreef:
Vjestagirl schreef:
En koelbandages klinkt leuk, maar dat houd wel in dat je het dier weer een uur op stal moet hebben staan, want ze moeten ookweer af.

Een uur? Ik gebruik Techni-Ice, dat laat ik er 20 minuten om zitten. Niet langer, is niet nodig en kan zelfs te veel van het goede zijn. In die 20 minuten kan ik mooi andere dingen doen: spullen opruimen, voer klaarzetten, stalgang vegen... Daar hoeft mijn paard geen uur voor op stal.

Die van mijn breekt de boel af als ik haar zo lang zonder aandacht laat staan. De voerton gaat om, de borstelkist word leeggetrokken, voerbakken in de rondte gegooit, handdoeken versnipperd. Ze word afgespoeld en gaat weer naar buiten, klaar.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:56

Karin schreef:
Nagyl schreef:
Na training voor endurance, spoel ik hem vaak helemaal af, of met een spons. Aangezien er dan toch veel zweet is op hem. En het anders zo vies gaat worden.

De benen spoel ik altijd af, ook in de winter. Vooral om de echte meeste natte rotzooi eraf te krijgen.

Maar dan spuit je af met een ander idee dan de benen koelen omdat-ie hard heeft gewerkt.

Mijn paard afspuiten als-ie hard heeft gezweet of onder de bagger zit doe ik ook. Maar alleen om het ergste zweet/vuil eraf te krijgen.

Ja klopt. Heb hem zaterdag helemaal maar eens gewassen na de training. Was zo'n mooi weer, en daarna lekker zonnen.

Maar soms koel ik ook echt de benen. Als ik echt ga koelen, dan doe ik 10 min per been. Voornamelijk alleen de voorbenen. Puur omdat we laatst een blesseeure gehad hebben, waar de pees van was opgelopen. Of ik smeer Ice-tight erop. Ligt er ook aan welke training we gedaan hebben of als we een zware wedstrijd gehad hebben.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:57

Vjestagirl schreef:
Die van mijn breekt de boel af als ik haar zo lang zonder aandacht laat staan. De voerton gaat om, de borstelkist word leeggetrokken, voerbakken in de rondte gegooit, handdoeken versnipperd. Ze word afgespoeld en gaat weer naar buiten, klaar.

Afspuiten is ook niet verplicht. Knipoog

Uitstappen op harde bodem is een goed alternatief en ik gaf alleen aan dat je een paard echt niet een uur hoeft weg te zetten met coolpacks, dat kan prima in veel kortere tijd. Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:59

Die koelelementen zijn voor mij ook niks aangezien ze meestal na het rijden de wei in gaan. Plus dat het veel werk is. Naar mijn idee is sowieso al een tijdje afspoelen met koud water al beter dan ze gewoon zo de wei of stal in doen. Ik haal direct de peesbeschermers na het rijden eraf, soms ben ik al door de vijver geweest met het paard en daarna nog een keer afspoelen.

Ik doe het al jaren zo en nog nooit problemen gehad.

Ik ben trouwens jaloers op de mensen die ook warm water in de stal hebben. Dat is echt een grote wens van mij... voor het paard toch een stuk fijner om afgespoelt worden met lauw water ipv koud. Plus dat ik s winters gewoon kan wassen ipv met emmers warm water te slepen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:00

Karin schreef:
Vjestagirl schreef:

Uitstappen op harde bodem is een goed alternatief en ik gaf alleen aan dat je een paard echt niet een uur hoeft weg te zetten met coolpacks, dat kan prima in veel kortere tijd. Lachen

Sowieso uitstappen is een must... ik ken er zat die hun paarden zo weg zetten zonder een rondje te hebben gestapt. Helaas is het uitstappen hier geen pretje met al die vervelende rond blinden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:01

Karin schreef:
Vjestagirl schreef:

Uitstappen op de harde bodem moet je paard maar net kunnen. De laatste keer dat ik dat probeerde gingen we in vliegende gallop weer terug naar stal...

Afspoelen moet voor mij gewoon wel, 's winters zweet ze niet zoveel dat het echt nodig is, zomers wel, en ik zet haar niet met al dat kriebelzweet weer in de wei

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:02

uitstappen doe k wel, gewoon aan de lange teugel in de bak...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:05

Vjestagirl schreef:

Kwestie van opvoeden, en van gewenning. Die van mijn worden na het rijden vastgezet met zweetdeken om. Ook in de box. Ze gaan al uit zichzelf op de goede plek staan dat ik ze alleen hoef vast te maken...Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:14

Cassidy schreef:
Vjestagirl schreef:

Kwestie van opvoeden, en van gewenning. Die van mijn worden na het rijden vastgezet met zweetdeken om. Ook in de box. Ze gaan al uit zichzelf op de goede plek staan dat ik ze alleen hoef vast te maken...Haha!

Heb k geprobeerd. K ben boos geworden, kep spullen afgepakt, kep t genegeerd. Alles lijkt haar alleen maar aan te sporen om harder door te gaan. En gelijk heeft ze, ik zou me ook vervelen als k op stal gezet werd.

Zweet deken kan ze best om, krijgt ze 's winters ook, en die laat ze prima heel. Maar zodra ze alleen binnen staat word ze boos.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:17

ik ben ook wel eens boos, maar daar heb ik ook mee moeten leren leven....

En ook uitstappen op het harde is een kwestie van opvoeden... zo te horen speelt jouw paard aardig de baas??

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:22

Koud water is heel goed voor de doorstroming van het bloed in de benen en de afvoering van afvalstoffen. Ik spuit de benen van mijn paard ook altijd na training af met koud water.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:23

miss_jumpy schreef:
ik ben ook wel eens boos, maar daar heb ik ook mee moeten leren leven....

En ook uitstappen op het harde is een kwestie van opvoeden... zo te horen speelt jouw paard aardig de baas??

Valt wel mee. Ze is jong en snel bang. Uitstappen op t harde betekend hier automatisch langs de weg, en dat vind ze gewoon nog spannend alleen. En er zijn niet altijd stalgenootjes die én mee naar buiten willen én tegelijk met mij klaar zijn. Ik kan rondjesstappen op het erf, maar dat betekend iedere 10 meter kort draaien, of langs de hengst...

En als je de oplossing hebt voor het probleem dat ze vanalles en nog wat uitvreet, vertel het me maar, maar kep al veel dingen geprobeerd.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:41

langs een drukke weg is altijd lastiger, dat begrijp ik.

Misschien denk ik te simpel hoor, maar als ik mijn paard na het rijden nog even binnen wil zetten en paard is vervelend zou ik hem heel kort vastzetten en alle losse spullen uit zijn bereik halen. Als ie dan een beetje staat te trappelen zou ik zeggen, lekker laten trappelen!

Maar dit heb je vast al geprobeerd...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:41

Ik ga wel met vjestagirl mee dat het niet voor iedereen mogelijk is om op het hard uit te stappen. Ik woon hier aan een rustige weg en mijn paarden zijn verkeersmak. Maar niet iedereen heeft dat geluk!

Ik denk toch dat iedereen het op zijn eigen manier doet en in elke manier zit vast wel een goed punt.

Wat me trouwens op valt, als ik kijk naar 2 personen op mijn vereniging. Ze gebruiken elk poedertje en prutje op het voer, bij elk kleine beetje regen gaan ze al niet naar buiten, uiterst voorzichtig met van alles en nog wat. Die paarden hebben dus ook echt ALTIJD wat. Ik ben overal vrij makkelijk in en heb hier eigenlijk nooit wat. T is misschien toeval, maar het valt wel op.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:44

Ik ben ook vrij makkelijk, maar verzorging van de benen behoort bij mij toch echt tot de standaard verzorging van mijn paard (warming up, uitstappen, naverzorgen). Daar ben ik liever niet te makkelijk mee. Vooral na zijn peesblessure (die overigens weer volledig genezen is, mijn paard draait ook weer op zijn oude niveau mee in de sport) neem ik het advies van de DA extra ter harte: goede warming up, goede cooling down, niet op bezuinigen. Dat heeft niets met poedertjes enzo te maken, maar gewoon met gezond verstand en kennis over de werking van pezen en spieren.
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-07-07 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:45

rowo schreef:
Wat me trouwens op valt, als ik kijk naar 2 personen op mijn vereniging. Ze gebruiken elk poedertje en prutje op het voer, bij elk kleine beetje regen gaan ze al niet naar buiten, uiterst voorzichtig met van alles en nog wat. Die paarden hebben dus ook echt ALTIJD wat. Ik ben overal vrij makkelijk in en heb hier eigenlijk nooit wat. T is misschien toeval, maar het valt wel op.

Zulke mensen hebben wij ook, wel alle dure poedertjes en pilletjes, maar niet investeren in goede lessen en goed in- en uitstappen!

En ik krijg sowieso het idee dat paarden die inderdaad niet gewoon de hele dag buiten staan (weer of geen weer) veel kwetsbaarder worden.

Maar goed, daar gaat dit topic niet over Haha!

Ik koel de benen van mijn paard dus niet standaard, hecht zelf meer waarde aan veel stapwerk op het harde om de pezen sterk te maken.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:48

cindybijl schreef:
ik zou geen koud water doen,ik denk dat jij het ook niet lekker vind als je een koude douche krijgt na het sporten, lauw water kan geen kwaad hoor.

Koud water over de benen is prima hoor. Lachen Ken genoeg paarden waarbij dat word gedaan na het rijden. Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:49

miss_jumpy schreef:
langs een drukke weg is altijd lastiger, dat begrijp ik.

Misschien denk ik te simpel hoor, maar als ik mijn paard na het rijden nog even binnen wil zetten en paard is vervelend zou ik hem heel kort vastzetten en alle losse spullen uit zijn bereik halen. Als ie dan een beetje staat te trappelen zou ik zeggen, lekker laten trappelen!

Maar dit heb je vast al geprobeerd...

Alles uit haar bereik halen gaat niet, de voerton moet blijven staan, en de hoofdstel en zadeldrager zitten vast. K kan ze wel leeghalen, maar ze sloopt ze wel...

En met kort vastzetten (want dat heb k idd geprobeerd) bereik ik dat ze net zo lang loopt te klooien tot ze of haar knoop los heeft, of haar halster af.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 14:54

Karin schreef:
Ik ben ook vrij makkelijk, maar verzorging van de benen behoort bij mij toch echt tot de standaard verzorging van mijn paard (warming up, uitstappen, naverzorgen). Daar ben ik liever niet te makkelijk mee. Vooral na zijn peesblessure (die overigens weer volledig genezen is, mijn paard draait ook weer op zijn oude niveau mee in de sport) neem ik het advies van de DA extra ter harte: goede warming up, goede cooling down, niet op bezuinigen. Dat heeft niets met poedertjes enzo te maken, maar gewoon met gezond verstand en kennis over de werking van pezen en spieren.

Ik bedoelde niet te zeggen dat ik dus niet uit en instap ed, maar gewoon in andere dingen ben ik vrij makkelijk. Dus niet dat poedertjes iets met de benen te maken heeft. Ze krijgen hier gewoon standaard brok bijv en veel ruwvoer. Gaan gewoon naar buiten, weer of geen weer etc etc. Dus niet allerlei poespas, maar gewoon het goede en noodzakelijk.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:08

Karin schreef:

Ben ik het helemaal mee eens! Ja

Ik besteed ook veel aandacht aan mijn paard zijn benen na een training.
Afspuiten met een wisseldouche (eerst warm en dan koud), daarna coolinggel erop en of op stal of op de wei (ligt aan tijdstip).

Ik vind het enorm belangrijk.. vooral voor de endurance zijn de benen o zo belangrijk. Die lopen toch maar die kilometers..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:11

Yup, mijn paard heeft SGW gelopen en loopt nu endurance, wij hebben altijd veel aandacht besteed aan de benen.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:16

ik stap sowieso altijd goed uit, ook omdat ze een tijd last heeft gehad met dr luchtwegen en ik dus zeker wil weten dat ze op adem is en ook geen kou kan vatten. als het warm weer is spoel ik zn benen wel is af, met koud water, maar ook niet ijskoud Lachen ze vind dat echt heerlijk Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:19

Mijn paard gaat elke keer na training onder de douche. Eerst wat kouder water over de benen en voor het lichaam gebruik ik iets warmer water, iig dat de ijsklets eraf is.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:48

in de zomer wel! maar in de winter niet!ligt aan het weer!