ongelukken op de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: ongelukken op de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 07:50

sportpaard of niet, paarden horen gewoon op de wei te komen. Doe dan bescherming om en laat paard alleen staan, maar dat hij andere paarden kan zien,als je zo bang bent voor een trap van een ander.
Een paard wat gek doet op de wei, is niet gewend om buiten te staan, heeft teveel energie en zo gebeuren meeste ongelukken. paard wat regelmatig buiten komt staat meestal gewoon lekker te grazen.
mijn mening, sportpaard of niet, lekker de wei op!!

en mijn paardjes hebben ook wel eens een trap gehad, meestal als er een nieuwe bijkomt, maar dit kan ook gebeuren onder het rijden ( vorige week nog ene trap gekregen toen paard voorbij gereden kwam) . Gelukkig hebben ze er nooit iets ergs aan overgehouden, staan ook allemaal samen met andere paarden en hebben geen been bescherming om

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:56

Hoi Kawa, voor ik hem kocht heeft hij ook gewoon op de wei gestaan tussen anderen.
Hij staat ook in een groep in de paddock in de winter en dat is geen probleem.

Het probleem zit in het volgende:
Hij staat in dagland, dat betekent dat ze er 's avonds uitgaan en op stal staan. Ik wil hem niet 's nachts buiten.
Dit land staan zowel merries als ruinen en daar gaat het mis.
Hij eist alle meries op en krijgt klappen.

Ik heb niet de kans om hem in een andere wei met alleen ruinen te zetten.Dat gaat ws wel goed.Deze staan al een tijd samen en ik durf hem daar nu niet meer bij in te scharen.

In de paddock staat hij ook alleen met ruinen of alleen met merries.
Het is een droge eikel en een sukkel maar als er een ruin en een merrie bij staan is de ruin echt de klos!

Hij is nu 19, heeft artrose en ik hou hem met van alles aan de praat...dus stukslaan laat ik hem niet.
Misschien volgend jaar in een ruinenland...meteen vanaf het begin...Alleen moet hij dan in een dag/nacht land en ik wil hem binnen 's nachts... even een dilemma dus.

Aan de andere kant heeft hij 10 jaar binnen gestaan en hij was niet ongelukkig dus nu in de paddocks heeft hij het al prima...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:01

ah zo
voor een artrose paard anders wel super hoor, als je hem 24/7 buiten kunt zetten
Ik kan het met mijn artrose paard helaas niet ivm de dazen, maar vind dat erg jammer Ja

Het is zeker zo wat jij zegt dat het groepje moet klikken, ik kwak mijn paarden ook niet zomaar in elke groep, zou het niet klikken gaan ze er ook uit. Ja
Maar aan alleen een paddock zou mijn paard, maar ook ik geen vrede hebben Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:07

Tja, een paard is een paard en naar mijn idee horen ze (zoveel mogelijk) buiten. Lachen
Sportpaarden die nooit buiten komen, dat vind ik echt helemaal niets.

Mijn eigen paard staat het hele jaar door buiten en die rent ook erg veel rond Haha! . Inmiddels is 'ie 2x even kreupel geweest door lichte blessures aan een voor- en achterbeen, maar na een paar dagen was het weer over. Afgelopen week had 'ie een dikke voet, maar ook dat was na 3 dagen weg (veel afspuiten en in beweging houden).
Het houdt mij niet tegen hem buiten te houden, want daar is hij het allergelukkigst.
De blessures kwamen niet door trappen naar elkaar in elk geval. Hij staat nu een jaar in dezelfde kudde, wat een heel hecht clubje is en prima gaat onderling. Hij rent af en toe hard en als er modder ligt, glijdt 'ie wel eens door met gevolgen.... Moet ik hem daarom ineens binnen gaan zetten? Lijkt me niet!!!

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:54

Ja als ik het zo hoor zijn er toch een hoop mensen die veel ongelukken mee hebben gemaakt in de wei. Natuurlijk ben ik er zeker voor om een paard die bewezen in de wei kan in de wei moet wanner de situatie dit toe laat. Het stukje welzijn van een paard vind ik een erg breed begrip luisterend naar de manier waarop dit door sommige mensen geïnterpreteerd word.

Wanneer je paard gewoon niet in de wei kan maar je hem toch een goed welzijn gunt kun je dit ook op een andere manier doen. Dit is wel eens waar minder makkelijk dan hem maar op de wei gooien en er maar niet meer naar om kijken! Haal hem 3x per dag zijn box uit stap hem aan de hand op het harde goed voor zijn benen. En het sociale welzijn van ruiter en paard! Dit zijn ook veilige manieren om aan het welzijn van je paard te werken. Gebruik je eigen luiheid niet als smoes om je paard blessures op te laten lopen onder het mom van dit is goed voor het welzijn van mijn paard. Sorry voor mijn stellige mening op dit gebied, maar ik heb teveel leuke paarden verpest zien worden door kortzichtige mensen met de oer gedacht van wei hord er bij. Doe je paard niet onnodig pijn en geef hem op een andere manier zijn welzijn en aandacht.

Veel succes Robert

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:08

Sportstar, wie gebruikt hier zijn eigen 'luiheid' dan als smoes om zijn/haar paard buiten te laten lopen????? Verward

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:17

mijn paard is afgelopen april heel hard onderuit gegaan. 2 maanden later vond ik hem wat vreemd lopen, DA laten kijken, bleek dat hij met zn val zn pees van zn bekken afgescheurd had. Zijn bekken staan nu ook flink scheef ten opzichte van elkaar en dit zal altijd zo blijven.
Maar is voor mij geen reden om hem niet op de wei te zetten, hij vind het heerlijk, dus als ik hem daar een plezier mee doe, mag hij van mij de wei gewoon op.
Ben wel geadviseerd door de DA dat als hij flink valt (en dat geld voor ieder paard) dat ik hem altijd even na moet laten kijken, vooral een paard wat flink aan de maat is (mijne is haast 1.80)
helaas zie je het niet altijd gebeuren

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:20

Het ergste geval: Ze ging het land in, draaide zich om en daar stond een grote vierkante drinkbak die daar al altijd heeft gestaan Clown . Daar kwam ze met haar knie tegen aan. Met gevolg 6 dagen Emmeloord Zij zijn groot en ik is klein! . Verder heb ik haar ook wel een paar keer kreupel van de wei gehaald. Het hoort er gewoon bij.
Sportstar schreef:
Haal hem 3x per dag zijn box uit stap hem aan de hand op het harde goed voor zijn benen. En het sociale welzijn van ruiter en paard! Dit zijn ook veilige manieren om aan het welzijn van je paard te werken. Gebruik je eigen luiheid niet als smoes om je paard blessures op te laten lopen onder het mom van dit is goed voor het welzijn van mijn paard.

Dus als je het paard maar niet meer in de wei laat, heb je geen last van blessures ? Onzin! Als je paard gaat rollen, liggen etc. kan hij ook vast in de stal komen te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:42

Hier hoor je idd de verhalen dat het mis gaat
Hoeveel paarden staan er niet buiten waar je niks van hoort?

Met rijden gaan er meer kapot dan met in het land staan Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:47

Ja, maar dat mag je niet zeggen tegen de mensen die hun paarden uit 'doodsangst' maar binnen houden. Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:56

Nee, maar het is wel gewoon werkelijkheid
En op de springstallen waar ik kwam stonden sportpaarden ook gewoon elke dag buiten
En die waren denk ik gemiddeld gezien wel wat duurder als de bokt paarden Haha!

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:00

die van mij gaat ook vaak onderuit.
Vooral als ze jollig is dan denkt ze een bocht te kunnen halen maar dan lukt dat niet en boings ligt ze weer, staat ze op van iemand gezien???nee nou galloperen maar!
En zo heel af en toe loopt de shet kreupel dan is denk ik mijn paard weer jollig geweest Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:00

Bij ons staan de (men)sportpaarden ook buiten overdag in de zomer.
En in het dorp gelukkig de meeste spring- en dressuurpaarden. Maar helaas zijn er ook stallingen die ze binnen laten staan. Echt triest, zeker met dit lekkere weer.

Mijn paardje is qua geldwaarde zeker niet te vergelijken met een serieus sportpaard. Maar in mijn ogen blijft een paard altijd een paard, of 'ie nou duur is of niet. Knipoog
Lekkerrrr belangrijk, het betekent alleen maar dat mensen zo'n paard voor zichzelf binnen houden. Scheve mond

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:14

Beste Nadia om het je even duidelijk te maken. Ik sta om 6 uur op ik ben om 7 uur op stal. Stap 30 minuten poets hem en zet mijn ander paarden aan de molen. Etc en ga dan nog eens werken. Daar na ben ik ook nog de hele avond in de weer met mijn paarden. (lui?) ik denk het niet. Wanner een paard bewezen in het land kan doen! Waneer hij het niet kan doe het dan op mijn manier dat is het best mogelijke. Ik snap niet dat jij mij op het punt bekritiseert dat ik mijn paard geen onnodige pijn wil aan doen. Er is geen andere omschrijving mogelijk!

Mijn paarden staan dan ook met stal bandages en een rol singel in een grote stal. Om alle mogelijke andere gevaren uit te sluiten. Dat er op andere gebieden ook ongelukken kunnen gebeuren is nog geen reden om deze allemaal tot een minimum te beperken waneer je Echt om het welzijn van je paard geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:17

Ik, iemand die ook graag de sport beoefend, vind een paard dat alleen maar stapmolen, longeren en rijden ziet, geen goed welzijn hebben.
Een paard hoort ook nog altijd paard te kunnen zijn.
En ja ik heb altijd sportpaarden gereden en gelukkig zijn er veel eigenaren die daar toch ook zo ove denken.
Je mag een paard niet van zijn natuurlijke behoefte afhouden omdat wij te bang zijn.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:25

O ja hoor, die van mij zeilen ook wel eens onderuit. Is wel eens mis gegaan m.a.g. een peesblessure, maar ja, een paard hoort op de wei met soortgenoten !. Knipoog

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:26

Beste Running kawa,

Als ik jou foto’s zie op je profiel heb je waarschijnlijk erg veel geluk gehad met het welzijn van je paarden.

 Je paarden staan steigerend tegen over elkaar in het land zonder geen enkele bescherming en met deken ( stel dat ze ergens aan blijven hangen)
 Ook gooi je je paard los zon der enige bescherming
 Bij het springen geen bandages of strijklappen achter geen spring schoenen of buikflap
 Bij je oxer van 130 zie je duidelijk dat hij met zijn voorbenen tegen zijn buik aan komt

Nu heb ik alleen nog maar een paar foto’s gezien. Klaarblijkelijk schelen onze gedachten van paarden welzijn erg. Blessure vermijding is inherent aan het welzijn van je paard. Ongeacht of het paard duur is of niet. Een paard kan niet zelf zijn beschermers niet o doen. Het is onverantwoordelijk om zo met je paard om te gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:26

Sportstar schreef:
Beste Nadia om het je even duidelijk te maken. Ik sta om 6 uur op ik ben om 7 uur op stal. Stap 30 minuten poets hem en zet mijn ander paarden aan de molen. Etc en ga dan nog eens werken. Daar na ben ik ook nog de hele avond in de weer met mijn paarden. (lui?) ik denk het niet. Wanner een paard bewezen in het land kan doen! Waneer hij het niet kan doe het dan op mijn manier dat is het best mogelijke. Ik snap niet dat jij mij op het punt bekritiseert dat ik mijn paard geen onnodige pijn wil aan doen. Er is geen andere omschrijving mogelijk!

Mijn paarden staan dan ook met stal bandages en een rol singel in een grote stal. Om alle mogelijke andere gevaren uit te sluiten. Dat er op andere gebieden ook ongelukken kunnen gebeuren is nog geen reden om deze allemaal tot een minimum te beperken waneer je Echt om het welzijn van je paard geeft.

Ik zeg niet dat jij lui bent, maar ik vind je wel overdreven voorzichtig. Lachen
(bandages en rolsingel op stal???? Gestoord )
Maar jij zegt wel dat mensen uit luiheid hun paard op het land houden onder het mom van 'welzijn'. Als ik mijn paard op stal zou zetten doe ik hem onnodige mentale pijn aan. Mijn paard is niet gelukkig op stal namelijk. Ja, dat soort paarden bestaan namelijk ook. Knipoog

Als er iemand rondloopt die om het welzijn van haar eigen paard geeft, dan ben ik dat wel. Zo durf ik het wel te stellen. Maar jij zegt dus blijkbaar dat het niet zo is, omdat ik een andere mening heb, juist doordat ik goed naar mijn paard kijk. Nou, dat vind ik nogal wat. Helaas voor jou, zit je er behoorlijk naast. Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:30

Bij ons gaan alle paarden op de wei, ongeacht of het een sportpaard of recreatiepaard is. Ik vind het echt verschrikkelijk als paarden binnen blijven staan, ze moeten elke dag ook even paard kunnen zijn. Mijn paard heeft eigenlijk best vaak wondjes etc as hij uit de wei komt, maar echte ernstige zaken heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Nou is hij ook liever lui dan moe, en gaat niet lopen scheuren ofzo.
Ik vind het geestelijke welzijn net zo belangrijk als het fysieke welzijn van mijn paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:32

Robert, en mag ik je er ook nog even op wijzen dat mijn paard in een natuurgebied staat en ik dus elke dag of 2x per dag 1 km heen en 1 km terug mag lopen? Wat ik met hem doe, lees je maar in mijn profiel, maar lui ben ik zeker niet.
Gisteren nog met mijn dochter (voor een groot deel op mijn arm er heen gelopen) omdat ze hem graag een appel wilde brengen en dan ga ik 's avonds nog in mijn eentje terug. Ja hoor, ik ben heel erg lui. Vork

Inderdaad Erleyne, fysieke EN mentale gezondheid is belangrijk voor paarden!!! Ja

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:33

Mijn paard is ook een keer uitgegleden in de wei!

Ze is soms zo gek als een deur. Ze is ook pas 6 jaar jong.
Vaak zat loopt ze in haar eentje als een dolle door de wei aan het rennen.
En voor een maandje terug ongeveer is ze ook onderuit gegaan.
Ze had gelukkig niks. En ook al was er wel wat gebeurd, je doet er toch niks aan!!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:35

Mijn paard is wat dat betreft volgens mij "queen of the uitglijers". Wat heb ik dat dier al veel zien vallen, ook weleens aan de longeerlijn dat ze zo gek begon te doen en er onderuit gleed. Je schrikt dan wel, maar zolang ze weer opstaat en normaal verder loopt no problem. Ik heb haar al veel eronderuit zien gaan, en dan kan ik nagaan hoe vaak ze er ongezien onderuit gaat aangezien ze altijd op de wei staat.

Ik ben van mening dat het voor ieder paard, sportpaard of huis-tuin-en-keuken-paard beter is om lekker op de wei te komen. Volgens mij worden daar de benen zelfs sterker van dan altijd maar op de stal te staan. Sommige paarden worden dan ook nog eens zo erg ingepakt want stel dat ie een wondje krijgt. En hoe meer je eromheen hangt hoe zwakker dat de beenderen/spieren weer worden. Ik denk altijd dat je niet spastisch moet doen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:36

mel_shet schreef:
Pony van mij vriendin heeft op de wei een trap gehad van een ander paard. Knie verbrijzeld en banden gescheurd, paard is vroige week ingeslapen.

jaa Ach gut die ken ik half vind het zoo zielig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:36

Bij het springen altijd peesbeschermers, acher idd niks, mijn paard strijkt niet.
Buikflap alleen bij schroeven in, anders niet.
Ik zou niet weten welke foto jij doelt dat hij zich zou raken.
Want nog nooit heeft hij zich geraakt, dus zal op de foto wel gezicht bedrog zijn Lachen

Geen idee wat jij onder los gooi foto's verstaat, maar idd in de wei staan ze zonder bescherming.
Hele dag bescherming geeft meer schade aan pezen dan zonder ivm warmte.
Hangen in de deken ben ik niet bang voor, zit allemaal redelijk strak en zo sterk zijn dekens niet, dat scheurt wel uit, is zo al regelmatig van de druk van het rollen.
De weide zelf kunnen ze nergens aan blijven haken, net zo min als in de stal.

Jee, wat zijn er dan veel mensen onverandwoordelijk zeg..
pff zelf mensen met paarden van een ton...ooohhh geloof je niet, maar op zulke stallen heb ik gereden in het verleden en daar stond alles buiten..alles...
En ik ben zelfs op grote stallen geweest, waar ook dek hengsten gewoon buiten komen
Oke niet bij een ander, maar lekker los elke dag

dat houd ze fris in de kop en juist dan hou je ze heel
Onverantwoord is een paard zijn paard zijn afnemen.
Recratie of sport
een paard blijft een paard, duur of niet

Nogmaals meer peesbelssures, rug blessures enz door slecht rijden dan door ze in de wei te zetten

on de ruim 20 jaar paardensport op diverse stallen waar alles elke dag buiten kam kan ik maar weinig voorvallen vertellen dat niet goed is afgelopen in de wei.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:37

Mijn paard is een paar maanden geleden ook keihard op zijn toeter gegaan toen ik hem aan de hand aan het grazen was. Zo plat op zijn kop op het asfalt ( nou heb ik ook een raar paard Bloos ). Onder de schaafwonden zat íe ( ik had hem ook geen beenbescherming om gedaan, en geen deken(foei), maar ja er zaten zelfs schaafwonden op zijn lippen Bloos ).. Er kan altijd wat gebeuren, dat is echt geen reden voor mij om hem uit de wei te houden.