wat voor paard voor flinke vent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 19:21

probleem is dat is nog mega on ervaren is, en zich totaal niet kan vinden in de buurt van echt grote paarden.
Als we de vraag verleggen naar het mennen, kan ie dan af met een B of C pony? (welsh/forrest zoiets)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:51

Het eerste waar ik aan dacht is een tinker van 1.60m
Een fjord of een haflinger is gauw te klein en als ze al groter zijn worden ze vaak te luxe en klopt de verhouding niet meer.

Een gelders of gronings type is ook heel mooi.
En een fries? Zo'n ouderwets type(niet meer verkrijgbar denk ik).

Of gewoon opzoek gaan , kruisingen zijn vaak heel sterk en gezond.

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:41

Een mérens ? Bij ons op stal heeft een man die graag ment maar ook wil leren paardrijden onlangs zo'n paardje aangeschaft. (De man weegt geen 100 kg maar een mérens kan dit makkelijk aan)

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 23:14

Volgens mij herinner ik me dat een tinker (net als een Fries) volgens dat artikel wat ooit in het Bit stond, helemaal niet zo'n zwaar persoon kon dragen. Dat was een artikel van een fysiotherapeut die per ras aangaf met hoeveel kilo het paard nog goed en ontspannen kan lopen. Daar kwam de KWPN'er beter uit dan de Tinker.

Volgens mij vertelde Sanderijn me dat Tinkerbell drie keer haar eigen gewicht kan trekken als er een goed wagentje (goede banden en vering) achter hangt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:07

Mijn vriend zit ook in die gewichtsklasse en hij heeft wel eens op mijn fjord gereden. Red Bull kon hem makkelijk houden, maar ik moet toegeven dat een groter paard hem beter zou staan!

celinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:25

EEN LEKKER STERKE BOERE KNOL!!!

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 18:23

Toen ik yerke nog verzorgde, was ie van een man die wel 12o kilo weegt en die kon niet rijden, maar wou af en toe wel eventjes stappen, draven

Yerke is een fries en kon het makkelijk dragen Haha!

dus een lieve fries is ook geschikt en kan ook voor de kar

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 18:25

Manon 2 schreef:
Volgens mij herinner ik me dat een tinker (net als een Fries) volgens dat artikel wat ooit in het Bit stond, helemaal niet zo'n zwaar persoon kon dragen. Dat was een artikel van een fysiotherapeut die per ras aangaf met hoeveel kilo het paard nog goed en ontspannen kan lopen. Daar kwam de KWPN'er beter uit dan de Tinker.

Volgens mij vertelde Sanderijn me dat Tinkerbell drie keer haar eigen gewicht kan trekken als er een goed wagentje (goede banden en vering) achter hangt.

Ik heb precies hetzelfde artikel gelezen.
Maar volgens mij is trekken iets anders dan dragen
Dus dat een paard (zoals een Fries) meer gewicht
zou kunnen trekken dan aan een bepaald hoeveelheid
gewicht dat hij op zijn rug kan hebben

snapt iemand het nog?? (trekkracht is volgens mij
meestal groter dan draagkracht)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 18:30

Ooit stond er in Bit een tabelletje van ideale (dus eventueel wel meer)gewichten voor bepaalde rassen, Haflingers kunnen het meeste dragen, hun ideale gewicht ging tot 100 kilo. En als ik naar mijn eigen haflinger kijk (die niet klein is, 1m48) zie ik hem dat nog wel dragen, hij is nl. lekker breed!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:24

te klein is ook niet handig als je een lange man hebt! Lange benen die een flink eind onder het paard uit bungelen en dan maar je hak optrekken en je knie losdraaien om te kunnen drijven! Volgens mij zou een haflinger of fjord echt te klein zijn.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:43

Groninger!
Sterke paarden en niet te iel.
Dus kunnen gemakkelijk iemand van 130 kilo dragen. Haha!

Mijn man weegt op het moment (schatting) hopelijk 108 kilo en woog ooit meer dan 115.
Mochten we ooit een 2e paardje kunnen aanschaffen, voor hem, dan wordt dit defenitly een groninger! Kwijl
Een wat rijtypische groninger daar kun je mee dressuren, springen, recreatief rijden, echt alles.

Qua karakter zijn ze werkwillig over het algemeen en totaal niet hyper of schrikkerig in vergelijking met kwpn-paarden (hoewel daar ook verschillen in zitten).
Ze zijn dus nogal 'koel in de kop', fijn dus wanneer je buitenritten wilt maken bijvoorbeeld.

Ja een groninger is echt een paard die ik voor mijn man zou willen! Lovers

xXIreenXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:45

Bij ons op stal staat een supermooi paardje(aparte kleur) een merrie, heel vriendelijk en das echt zo'n mannepaard, groot wel stevig (niet lompgebouwd) en zij staat ook te koop, ik zal proberen foto's te maken zodra het kan!

Bolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:53

Ik ben zelf ook vrij stevig, meer dan 100 kilo en ik rij hem ook onder het zadel.
Een Groninger is een prima keus, ik heb er zelf ook een, dat is een lekkere stevige jongen.
Zeer relaxed, wil graag werken en perfect om mee te mennen (doe ik dus ook).
Kijk ook maar eens op mijn website bij Folkert.
http://groups.msn.com/Paardenenmensport ... lkert.msnw

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bolle op 19-10-02 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 23:27

Dat artikel in het bit ging echt over er op rijden, niet over mennen. Maar het viel mij toen echt op dat voor een Fries en een Tinker dus echt 75 kg stond aangegeven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 02:59

dat artikel in het bit moet je wel met een kilootje zout nemen hoor. want volgens dat artikel zou een ijslander maar iets van 65 kilo kunnen dragen , vind ik een beetje wazig want waarom lopen ze met een man op hun rug dan ook zo makkelijk weg? de gemiddelde man weegt toch wel iets meer, dacht ik zo en ook die van de fjord tinker en haf zijn aan de lage kant
fries kan ook meer hebben(over het algemeen)dan in het artikel staat , dus echt een artikel wat je heel kritisch moet lezen hoor
groetjes sonja