Hoe kun je een paard laten stoppen met het eten van vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: Hoe kun je een paard laten stoppen met het eten van vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:03

Pytje schreef:
(heb niet alles gelezen)

probeer je paard ongeveer onbeperkt hooi te voeren. Ik spreek uit ervaring dat vlas eten erg slecht is voor je paard (mijne kreeg er koliek van en is geopereerd.. nu 4 maanden later mag ik er weer op)

waarom kan je paard niet op stro blijven staan? Als ze dat eten is ook niet heel geod, maar minder erg dan vlas.

Hey Ymke! Haha!

Ze krijgt echt meer dan genoeg hooi...
Ik denk dat ik ga proberen om haar op zaagsel te zetten. Kost wel iets meer maar dat is dan niet anders.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:05

hahaha hey!
beter iets meer voor zaagsel betalen dan straks aan de dierenarts..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:08

Het eten van vlas, hout, etc. is een tekort aan (groffere) ruwvezels. Hoe fijn is je hooi? Stro bijvoeren kan wel helpen, maar dan moet je wel stro geven dat paarden graag eten. Het tarwestro dat als bodembedekking gebruikt wordt eten veel paarden niet graag. Haver of gerstestro echter wel. De meeste fouragehandelaren hebben dat wel onder de naam voederstro voor kalveren.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:11

Pytje schreef:
hahaha hey!
beter iets meer voor zaagsel betalen dan straks aan de dierenarts..

Precies.
Je ziet het maar aan die van jou! (hij ziet er overigens al stukken beter uit! Knipoog )

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:15

tamary schreef:
Het eten van vlas, hout, etc. is een tekort aan (groffere) ruwvezels. Hoe fijn is je hooi? Stro bijvoeren kan wel helpen, maar dan moet je wel stro geven dat paarden graag eten. Het tarwestro dat als bodembedekking gebruikt wordt eten veel paarden niet graag. Haver of gerstestro echter wel. De meeste fouragehandelaren hebben dat wel onder de naam voederstro voor kalveren.

Meestal hebben we vrij grof hooi, toevallig nu voorgedroogd kuil.

Ik zal eens kijken of het helpt om dat haver of gerstestro te voeren. Ja

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 19:12

Neonlight schreef:
Ik heb er ook eentje die vlas heerlijk vindt, en ik gooi er afwasmiddel overheen, helpt prima.

Ik heb het vandaag geprobeerd. Toen ik er mee in de stal stond nam ze een slok uit de emmer... Clown

Ik heb de stal gemengd met zaagsel en afwasmiddel en nu eet ze het niet meer. Ik ga maar een pallet afwasmiddel bestellen Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 06:54

Fijn dat mijn tip ook bij jou helpt. Ik koop afwasmiddel trouwens bij de Action, lekker goedkoop daar. Haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:28

Mocht het allemaal niet naar wens gaan en je toch moeten besluiten je paard op zaagsel te zetten dan kun je de boel ook combineren.
Onder zaagsel en een laag stro eroverheen...zo staat je paard op stro maar het zaagsel absorbeert het meeste vocht.Scheeld zo'n 40% stro op jaarbasis en de paarden blijven lekker schoon en droog...wij hebben onze paarden al jaren zo staan...heerlijk comfortabel Ja
Nou ja...tip voor als je paardje toch wil gaan bellenblazen he...ik hoop dat ze nu van de vlas afblijft Haha!