Hoe en wat met afgemaaid gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rapido_

Re: Hoe en wat met afgemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:20

mammaslamma schreef:
Dus als ik het goed begrijp, moet ik het maar even verwijderen, er liggen nu een hoop of 6 , van een dag geleden, ze gaan pas maandag weer de wei op,is het dan al uitgegist of voor de zekerheid maar weghalen...........
Volgens mij weten veel mensen dit ook niet, wel goede reactie's, bedankt daarvoor!

6 hopen is teveel ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:31

Met al die regen zal het wel een kledderzooi gaan worden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 19:21

russel schreef:
Met al die regen zal het wel een kledderzooi gaan worden.

Nou inderdaad, dat schept ook lekker op........
Ben blij dat hij het nu gedaan heeft, volgende week ga ik op vacantie en let er een ander op,kan ik die ook alvast instrueren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 06:42

Misschien makkelijker de boer instrueren?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 06:53

Erg goed idee. Tegen de boer zeggen dat 'ie het níet meer moet doen. En als 'ie het toch doet, gelijk weghalen.

Goedbedoelende kindjes van de boerderij naast het weiland waar mijn paard staat hebben een jaar of wat geleden hun gemaaide gras over het hek gegooid. Dat is er via haar neus weer uitgekomen, ze had een gigantische slokdarmverstopping. De DA moest in de week erna nog een paar keer komen, omdat er ook complicaties waren. Terwijl dit iets is wat je gemakkelijk zou kunnen voorkomen. Ja
Overigens waren die kinderen en hun ouders zich rotgeschrokken, kwamen ze elke dag kijken hoe het ging en hun verzekering heeft de kosten betaald. Maar voorkomen was handiger geweest.. Clown

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:59

@joy toch wel lief van die mensen dat ze er zo op gereageerd hebben ipv met een domme blik zo van tjah ach, IK deed toch niks verkeerd?? en de kinders en ouders hebben meteen ook een waardevolle les geleerd, alleen wel jammer dat het door jouw paard moest gebeuren...

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:17

Gemaaid gazongras kan levensgevaarlijk zijn voor paarden/pony's! Vanwege het feit dat gazongras zeer regelmatig gemaaid wordt, zitten er veel, voor paarden, giftige stoffen in. Deze kunnen in gras wat maar af en toe (weiland etc.) gemaaid wordt zich verdelen over de hele stengel. Gazongras wordt continue heel kort gehouden, waardoor de giftige stoffen zich ophopen.
Mijn buurvrouw liet ook altijd het gemaaide gazongras door haar zoon over het hek bij mij in de wei gooien, totdat ik haar vertelde hoe schadelijk het kon zijn voor mijn paard. Sindsdien ging het gewoon de kliko in (of tegenover in de sloot als de kliko vol was Clown )

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:47

Ik heb het de boer ook aan z'n verstand gebracht,verteld wat jullie overkomen is enzo, dus als het goed is was dat eenmalig.
Alles uit de wei geschept, dus ze kunnen er weer op de aankomende weken.
Bedankt voor de goede reactie's, weer wat geleerd!!!!!!!!!

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:53

heey wat goed zeg! ben blij voor je dat de boer ook zo joviaal was om het van je aan te nemen! super resultaat, nu hopen dat het stand houd!

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:51

[quote="fenya"]de mijne krijgen ook regelmatig een hoop gemaaid gras, net als de paarden van een vriendin van me, nog nooit iets door gebeurd. En zoals iemand zei, als ze't dan zelf "plukken" en opeten, of 't wordt hen versgemaaid gegeven is zo geen verschil...
Ik laat het zelf ook wel nooit langer dan een halve dag (of een nacht bij uitzondering) liggen, omdat het anders naar't schijnt zou gaan "gisten" en dan kan het wel problemen geven (maar dat heb ik dus ook van horen zeggen)[/quote]

DAN heb jij geluk dat jou ponny/paard het rustig op eet maar let er op dadelijk niet piepen dat ze ziek wordt
en let er op dat er geen giftige planten er in zit zoals jakopskruid want dat merk je pas jaren later dan is het lever aangetast DAT WORDT NOOIT MEER BETER !

boswatje

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:10

mammaslamma schreef:
Ik heb het de boer ook aan z'n verstand gebracht,verteld wat jullie overkomen is enzo, dus als het goed is was dat eenmalig.
Alles uit de wei geschept, dus ze kunnen er weer op de aankomende weken.
Bedankt voor de goede reactie's, weer wat geleerd!!!!!!!!!

Goed zeg!! Is onze ellende in elk geval érgens goed voor geweest.. Knipoog

@Guardian: Ze bedoelden het inderdaad ook goed, ik vond het voor hen ook wel sneu, vooral omdat ze zich zo rot waren geschrokken.

_Karolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:50

boswatje schreef:
DAN heb jij geluk dat jou ponny/paard het rustig op eet maar let er op dadelijk niet piepen dat ze ziek wordt
en let er op dat er geen giftige planten er in zit zoals jakopskruid want dat merk je pas jaren later dan is het lever aangetast DAT WORDT NOOIT MEER BETER !

boswatje

Ik ben geenszins van plan te gaan "piepen" Nors opkijken
Ik maai dat gras zelf niet, maar de man waar ze gestald zijn doet dat, die mens is in de 60 en heeft al zijn hele leven paarden, dus die weet intussen ook wel al dat hij geen Jacobskruiskruid moet gaan geven of zo (staat trouwens ook nergens op het hele domein, gelukkig), en hij gaat hen ook geen kort gras geven he, het is een weiland waar het gras een halve meter hoog staat, en af en toe gaat hij met de zeis daar eens door en krijgen alle paarden een greep vers gras... Er is anders namelijk geen spriet gras meer tegen halfweg de zomer dus moet het maar zo... Als er eindeloos veel weides zouden zijn was het makkelijker, inderdaad, maar ik denk dat ze beter dagelijks zo'n hoopje gras kunnen krijgen dan jaar in jaar uit op hooi, bij wijze van spreken...

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:15

zo das mooi dan maar
ik kon niet wete dat die aardige man lang gras geeft en dat hij verstand van paarden heeft sorry als ik ik je op je pik getrapt hebt maar er leze meer mensen dit .ik probeer alleen te helpen Lachen
ik neem m'n woorden terug sorry

boswatje

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:21

NatasjaM schreef:
Gemaaid gazongras kan levensgevaarlijk zijn voor paarden/pony's! Vanwege het feit dat gazongras zeer regelmatig gemaaid wordt, zitten er veel, voor paarden, giftige stoffen in. Deze kunnen in gras wat maar af en toe (weiland etc.) gemaaid wordt zich verdelen over de hele stengel. Gazongras wordt continue heel kort gehouden, waardoor de giftige stoffen zich ophopen.
Mijn buurvrouw liet ook altijd het gemaaide gazongras door haar zoon over het hek bij mij in de wei gooien, totdat ik haar vertelde hoe schadelijk het kon zijn voor mijn paard. Sindsdien ging het gewoon de kliko in (of tegenover in de sloot als de kliko vol was Clown )

Ik voer al 6 jaar soms gemaaid gras en ja ook van het gazon en de camping maar hij is nog nooit ziek geweest Lachen dus dat is wat overdreven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:27

Gras van een campingterrein zou ik ook niet willen voeren vanwege alle mensen en auto's. Er vallen dan natuurlijk geregeld dingen in het gras en er gebeurd wel eens een ongelukje omdat bv een auto olie lekt. Het gras neemt al die (giftige) stoffen op en dat voer je dan weer aan je paard.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:30

Mijn pony heeft gisteren ook afgemaaid gras gekregen, gras stond halflang en is afgereden met gewone grasmaaier die het er gewoon uitspuit aan de zijkant, dus het komt niet in zo'n bak. Dan gewoon een dag gedroogd (meer dan een dag dacht ik zelf), en opgeharkt en opengestrooid bij mijn stallen (binnen). Want gras mag niet op een hoop liggen aangezien het dan biogassen vormt, en daar krijgen ze koliek van. Heb daar toch geen problemen mee gehad, ik heb nu nog gras voor enkele dagen, mag ik dit nog voeren of beter niet? Het is helemaal droog, en koekt dus niet.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:23

Als ik gras tekort kom in de wei dan maai ik ook met de zeis wat gras voor ze.
Dit is natuurlijk wel lang gras en ik maai niet meer als dat ze in een keer op eten.
Dit gaat prima

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:14

Volgens mij gaat het bij het eten van gemaaid gras ook om de manier van eten. Zoals gezegd, die van mij heeft er ooit een flinke slokdarmverstopping aan over gehouden. Bij gewoon gras moet het paard elk sprietje afbijten, daardoor komt het gedoseerd binnen. Gooi je een hele berg afgemaaid gras neer, is de noodzaak om rustig te kauwen een stuk kleiner, en de verleiding om alles in één keer naar binnen te schrokken (zeker als het op één hoop ligt), dus een stuk groter.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:01

joy76 schreef:
Volgens mij gaat het bij het eten van gemaaid gras ook om de manier van eten. Zoals gezegd, die van mij heeft er ooit een flinke slokdarmverstopping aan over gehouden. Bij gewoon gras moet het paard elk sprietje afbijten, daardoor komt het gedoseerd binnen. Gooi je een hele berg afgemaaid gras neer, is de noodzaak om rustig te kauwen een stuk kleiner, en de verleiding om alles in één keer naar binnen te schrokken (zeker als het op één hoop ligt), dus een stuk groter.

Ik strooi het in kleine stukjes rond in haar stal Knipoog En vaak eet ze het in porties op, aangezien ze al dik gegeten is doordat ze al heel de dag op de weide staat, en pas tegen de morgen ofzo krijgt ze weer honger.