Instructrice moet huur rijbak afdragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Re: Instructrice moet huur rijbak afdragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:58

ja maar je mag (als je die 5 euro wel zou betalen) dan (vind ik) wel eisen dat je dan echt alleen les hebt en de instructrise verdient er zoveel aan dat ik denk dat het reeel is van de stalhouder dat hij daar ook een graantje van mee wil pikken. instructrice hoeft alleen maar te komen (waar ze ook kmvergoeding voor vragen) en kennis over te dragen de stalhouder stelt zijn bak ter beschikking aan de instructrice.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:58

lammie2701 schreef:
ja maar je mag (als je die 5 euro wel zou betalen) dan (vind ik) wel eisen dat je dan echt alleen les hebt en de instructrise verdient er zoveel aan dat ik denk dat het reeel is van de stalhouder dat hij daar ook een graantje van mee wil pikken. instructrice hoeft alleen maar te komen (waar ze ook kmvergoeding voor vragen) en kennis over te dragen de stalhouder stelt zijn bak ter beschikking aan de instructrice.

Wat heb ik eraan om dat te gaan eisen, dat is toch helemaal niet leuk voor de andere stalgenoten. Als iedereen dat gaat doen dan kun je dus nooit meer in de bak rijden omdat iedereen steeds de bak claimt als hij les heeft.
Volgens mij is dat niet bevordelijk voor de sfeer.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 17:59

nathalie25 schreef:
ik vind het echt onzin natuurlijk zitten er 2 kanten aan maar een stal eigenaar zegt toch ook niet ooo heb je ook een zadel en hoofdstel en poetsspullen ja die nemen plaats in beslag dus dat is dan .....exstra

als je stallen gaat verhuren weet je dat je klanten les nemen het is geen bijzondere situatie
afgezien je al 300euro in de maand betaald en het bak gebruik er ook bijzit

straks moet de hoefsmid en de dierenarts ook een deel afstaan want ja als hun bezig zijn met jou paard kan die (poets)plek niet meer gebruikt worden

groetjes nathalie

Ja precies zo zit ik er ook in ja.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:07

ja de sfeer wordt er misschien niet beter op maar je les waarschijnlijk wel je wordt dan niet "gestoord"door andere stalgenoten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:03

Die vergoeding zou normaal zijn , als het echt iets extra's geeft.
Dus dat je de bak dan afhuurt inderdaad , of als iemand van buiten de stal gebruik wil maken van de bak , dan is het logisch dat je daar een bedragje voor betaald.

Maar je betaald al voor het gebruik van die bak in je stalgeld.
Of je nu zelf wat rondjes door die bak draait of je draait die rondjes met een mensje erbij , dat maakt voor de staleigenaar geen fluit uit natuurlijk. Dus belachelijk om dan extra te gaan betalen.

De lesgever maakt geen gebruik van de bak , dat doe jij. Jij betaald al voor de bak en jij betaald de lesgever , voor de rest heeft niemand iets met elkaar te maken want het draait om jou.

En inderdaad kun je het dan wel steeds verder doortrekken , kun je iedereen die bij de paarden van je klanten komt om een dienst te leveren wel laten betalen. Dat is natuurlijk van de gekken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:05

Ik vind het een belachelijk idee om nog even wat extra geld te verdienen van de pensionhouder en heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Je betaald immers al voor het gebruik (en dus onderhoud etc) van de bak. Alleen komt er nu iemand langs die aanwijzingen geeft en verder geen gebruik maakt van de faciliteiten.

Ik kan me niet vinden in de beredenering van Lammie2701, de pensionhouder stelt namelijk niet de bak ter beschikking aan de instructrice, die staat namelijk helemaal los van de pensionhouder. De instructrice wordt uitgenodigd door een pensiongast om haar/hem les te geven. Die twee hebben een (zakelijke) overeenkomst. De instructrice is namelijk niet afhankelijk van de bak om les te geven, dat kunnen ze overal waar een bak is, de klant wel, die wil graag op eigen terrein rijden en betaald in het pensiongeld ook voor gebruik van de bak.

Overigens vind ik de gemiddelde lesprijs niet zo hoog dat instructeurs veel verdienen, ik persoonlijk kan er niet voor aan de slag gaan, tenzij ik 8 uur lang ondoorbroken les kan geven. Maar die vlieger gaat niet op, voor een half uur les zijn ze zeker een uur bezig om naar stal te komen en naar de volgende klant te gaan, als ze dat al redden. Daarboven op komen autokosten en andere kosten. Het is geen vetpot. (daarnaast als deze regel voor mij van toepassing zou zijn zou 1/3 deel van mijn half uur les naar de pensionhouder gaan, dit vind ik niet echt reeël, tevens omdat de bak dan niet exclusief voor mij is)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 07:58

maar stel dat diegene die les krijgt geen bak tot zijn /haar beschikking heeft dan is de gemiddelde bakhuur hier in de buurt al zo 30 euro per uur en als dat bij ons zo zou zijn dan wordt dat bedrag gedeeld door 2 voor de lesklant en de instructrice dus dat is dan 15 euro voor dat uur voor de lesklant en 15 euro voor de instructrice aangezien die niet kan werken zonder goede bak (zeggen ze hier in de buurt vaak, terwijl een redelijke buitenbak ook goed is (zelfs in de regen)(maar ze willen zelf niet nat worden of het koud krijgen ).
bij ons in de buurt liggen de lesprijzen wel behoorlijk hoog en hoeven ze geen uren te reizen (sommige instructeurs komen zelfs op de fiets en hoeven maar 5 minuten te fietsen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:03

ER zijn ook plaatsen waar les van buienaf niet mag, omdat het vervelend is voor de rest van de ruiters.
Dat zou dan wel eens de volgende optie kunnen worden als je geen 5 euro betaald

Ik vind er ook 2 kanten aan zitten
Ene kant je betaald, maar aan de andere kant als je les hebt houd toch iedereen rekening met je en je instructrice staat daar in zijn accomodatie les te geven.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:09

Bij ons op op stal is het ook zo. Er mag alleen les worden gegeven door de dochter van de stalbaas.

Mijn vriendin stond laatst in de bak, en die gaf af en toe wat commentaar, kom de staleigenaar eraan. "Wil je haar geen lesgeven, dat mag hier niet"

Noujaa Vork

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:10

Lammie, jij huurt die instructrice toch in, moet zij daar dan voor gaan betalen? Je huurt een instructrice in om je les te geven, en over het algemeen niet om voor een accomodatie te zorgen.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:13

Ik heb dan les van de eigenarresse(?) van de pensionsstal!
Maar daar is dan op Dinsdag de RV en op woensdag is daar Poyclub dan mag je der niet bij in ( Logisch toch?) Maar je hebt ook dat er op maandag lessen zijn privé dat er dan maar 4 mensen in de bak mogen zijn en als er verder geen les in mogen er 6 in de bak!

Verder hebben ze daar ook nog een een heel groot springparcours met een buitenbak er naast wat verder niet word afgescheid van het spring parcour!

Ook zijn er echt wel pensiongasten die ook les hebben van een ander.. dan betaal je gewoon de intructuur/instructrise!

Maar bijvoorbeeld mensen die in de winter willen rijden ivm geen eigen binnenbak hebben kunnen dan bellen en zodra er dan geen les meer is dan kunnen ze der in ( anders word het zo druk) !

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:16

een vriendin heeft dat wel eens zo gehad want die instructrice vond dat zij moest zorgen voor een goede bak. ik heb les van iemand die haar paarden ook op dezelfde pensionstal heeft staan en bij ons hebben we de luxe van 2 buitenbakken dus wij hebben helemaal geen gezeur daarmee.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:18

mel_shet schreef:
Mijn vriendin stond laatst in de bak, en die gaf af en toe wat commentaar, kom de staleigenaar eraan. "Wil je haar geen lesgeven, dat mag hier niet"

Bij ons mag dat ook niet. Mensen op twee benen horen niet in de bak, punt uit. Als je dat wilt, dan huur je de bak af. De regels zijn heel simpel, want wie bepaalt wat lesgeven is en wat niet. Zo hadden we ook een meisje wat altijd eerst haar instructrice 10 minuten op haar paard liet rijden, want dan was het geen lesgeven, maar helpen. Tja zo werkt het niet, voor iedereen zijn de regels hetzelfde.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:05

Ik vind dat als je 300 euro per maand betaald en je moet dan ook nog
eens 5 euro extra betalen, dat je dan de bak ook voor jezelf moet hebben.
Ik snap dat jullie dat naar elkaar toe niet leuk vinden omdat een ander dan
geen gebruik van de bak kan maken en dit natuurlijk tot irritaties gaan leiden.
Er zijn inderdaad genoeg stallen waar je geen les mag van iemand van buitenaf.
Maar het loopt wel aardig op als je 1x per week les hebt en dan ook nog eens die 5 euro
erbij moet gaan betalen.

Gelukkig zijn wij op stal vrij om les te krijgen van wie je wilt. Ook qua dierenarts en hoefsmid
zijn wij vrij om te nemen wie we willen.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:10

Vind ik zelf heel reeel.
De instructriece maakt toch gebruik van andermans eigendommen.

Als ik ga zwemmen moet ik ook betalen.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:01

Bij ons op stal mag je gewoon je eigen instructrice meenemen. Dat was altijd de regel. Maar zonder met ons, pensionklanten, te overleggen is de staleigenaar naar 1 instructrice toegestapt om te zeggen dat ze vanaf diezelfde avond 5 euro per les moest gaan betalen.
We moeten zelfs nog afwachten of hij dit bij de andere instructrices die op stal komen ook gaat vragen.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:11

vind het niet zo netjes om het per direct in te voeren.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:17

Ok dat is niet netjes vind ik.
Die regel moet dan wel voor iedereen gelden, anders niet

Volgens mij heb ik trouwens ergens iets gelezen of dat je als pensionklant ook bepaalde rechten hebt.
Als iest jarenlang gewoon "mag", dan kan dat niet zomaar klakkeloos verboden worden.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:19

ik heb dit ook al es gehoord, ook een stal waar je 300euro per maand moest betalen
met een lesgever van hen moest je niets extra's betalen, maar met een lesgever van buitenaf moest je telkens 3euro extra betalen...

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:06

mel_shet schreef:
Bij ons op op stal is het ook zo. Er mag alleen les worden gegeven door de dochter van de stalbaas.

Noujaa Vork

tja het is natuurlijk ieder voor zich of hij of zij dan op een stal gaat staan met zulke regels

ik weet alleen dat mijn haren recht overeind gaan staan van zulke regels
heb namelijk zelf meegemaakt dat het begon met geen lesgevers van buiten af en voor dat we het wisten mochten er zelfs geen dierenartsen,hoefsmeden,en zadel makers van buiten af komen

ik wil zelf bepalen welke manier ik rij op mijn paard en dat geld ook voor de verzorging en ik zou dit dan ook heel duidelijk aankaarten bij de stal houder

alleen is het bij de ts iest anders hij wil allen geld van je lesgeefster ja eh ik zou eerst met haar overleggen

en dan zelf beslissen wat je gaat doen

ik zou het wel weten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:33

Ik vind gedwongen afname van bepaalde diensten ook niet fijn...
En als je er dan extra voor moet betalen terwijl er geen extra serviece tegenover staat, vind ik dat onacceptabel. zeker als het ineens veranderd wordt zonder overelg terwijl het voorheen wel zonder kosten kon en mocht.
Als er zoveel les genomen wordt door jullie met mensen van buiten, zou ik proberen met een groep op de eigenaar af te stappen en om uitleg vragen waarom hij deze regel in heeft gevoerd, en jullie argumenten en bezwaren bij hem neerleggen en in gesprek gaan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:20

ik begrijp dat jullie in pension staan en dat jullie instructrice moet betalen. Onzin. Of jij nu in de bak rij met of zonder instructie. Ik kan mij dit wel voorstellen als zij paarden van buitenaf bij jullie in de bak les zou geven maar de eigen pensionklanten.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:22

als tijdens die lessen er geen andere in de bak mogen, moet ze de bak afhuren
als anderen er gewoon bij mogen hoeft ze dat niet, lijkt me logisch!

Edit: ik zie dat de mensen die les krijgen op die stal staan, dat vind ik er gewoon bijhoren! maar dan moeten er wel andere mensen bij mogen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:28

Ik heb het op een vorige stal ook gehad en ik vond het echt belachelijk. Bij ons moest de ruiter 5 Euro betalen. Dat hield voor mij dus in 45 Euro aan mijn instructeur en 5 Euro voor de bak, waar gewoon de hele stal mee reed als ze zin hadden en ik ook geen voorrang oid had. Voor mij was dat (2 keer in de week les) wel weer 40 Euro extra! Ik zat ook aan stalgeld rond de 300 Euro per maand. Bij ons op stal waren wel instructeurs maar die zaten op lager niveau dan ikzelf, dus wat moest ik daarmee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:30

lammie2701 schreef:
nee dat snap ik dat je daar niet blij mee bent maar wat denk je van het onderhoud van die bak, verzekeringen, troep opruimen enz enz.

En daar heeft die instructrice toch geen donder mee te maken? Er word toch al (een flink bedrag aan) stallingsgeld betaald die o.a. voor dit alles zijn?