Hoeveel voer voor een 2-jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 23:07

Ja, 4 kilo lijkt me errug veel. Cheyenne heeft met haar kilo per dag al best een buikje....

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 09:15

Eh Franka wat je zei over arabs en hoefbevangenheid klopt niet!

Natas

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 11:38

sherif schreef:
Eh Franka wat je zei over arabs en hoefbevangenheid klopt niet!

Is dat zo? Volgens mij wel namelijk, van horen zeggen....

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:08

Nee hoor Arabieren hebben juist niet zo gauw last daarvan. Zo hebben arabieren meerdere voordelen dan bv andere rassen. Hun spijsverteringgestel is ook beter dan bij andere rassen, en kunnen ze bv langer zonder water dan andere rassen, en natuurlijk niet te vergeten intelligter.

Natas

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 23:44

en toen werd mijn paardje hoefbevangen.......Nee hoor, zo erg is het niet, maar ze heeft ineens errug dikke benen......teveel eiwitten gehad?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 00:09

sherif schreef:
Nee hoor Arabieren hebben juist niet zo gauw last daarvan.

Is niet helemaal waar.. mijn 3 jarige dame is 80% arab en heeft deze zomer heel dicht tegen hoefbevangenheid aangezeten, en zo tonnetje rond was ze niet..

denk dat Franca daar ook op doelt, aangezien we stalgenootjes zijn Lachen

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 00:31

Inderdaad...ik dacht altijd: arabieren...zijn gewend in de natuur sober te leven....dusss hebben al snel last van teveel luxe qua voer (eiwitrijk)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:40

Zeg Bartje je geeft al aan dat jou`n paardje 80% arabisch bloed heeft, dat maakt hem/haar dus geen 100% av waar ik het over had. En natuurlijk heb je uitzonderingen op de regel maar over het algemeen genomen zijn ze niet zo gevoelig als andere rassen.
Maare Franka jou`n laatste verhaal slaat nergens op (sorry niet beledigend bedoeld hoor) maar jij schrijft dat arabieren sober leven, weet je wel wat sober betekend volgens mij niet. Sober -en teveel luxe aan voer nee dat staat lijnrecht tegenover elkaar. DUS KLOPT NIET.
Het Arabisch Volbloed ras is het oudste zuiverste paardenras ter wereld en zover waren ze nooit gekomen als ze in te luxe hadden geleefd. Ze zijn dus sober (kunnen tegen een stootje). Ze komen uit de woestijn vandaag waar het overdag zo`n 45 graden is en `s-nachts -20 graden. Dus.....trek je conclusie maar.

Natas

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 23:56

Ik bedoel met sober......sober qua voersamenstelling.....voer zonder al teveel eiwitten. Arabieren kunnen tegen een stootje....dwz dat ze een tijd lang zonder water of voer kunnen (=sober). Dat betekent dat ze dus gewend zijn (van oorsprong) niet teveel eiwitten binnen te krijgen. In de woestijn is het erg droog en groeien niet echt veel eiwitrijke plantjes......dusss trek je conclusie! Eiwitrijk is niet van nature normaal voor arabs! Ik heb het ook maar van horen zeggen hoor!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 08:26

sherif schreef:
Zeg Bartje je geeft al aan dat jou`n paardje 80% arabisch bloed heeft, dat maakt hem/haar dus geen 100% av waar ik het over had. En natuurlijk heb je uitzonderingen op de regel maar over het algemeen genomen zijn ze niet zo gevoelig als andere rassen.
Maare Franka jou`n laatste verhaal slaat nergens op (sorry niet beledigend bedoeld hoor) maar jij schrijft dat arabieren sober leven, weet je wel wat sober betekend volgens mij niet. Sober -en teveel luxe aan voer nee dat staat lijnrecht tegenover elkaar. DUS KLOPT NIET.
Het Arabisch Volbloed ras is het oudste zuiverste paardenras ter wereld en zover waren ze nooit gekomen als ze in te luxe hadden geleefd. Ze zijn dus sober (kunnen tegen een stootje). Ze komen uit de woestijn vandaag waar het overdag zo`n 45 graden is en `s-nachts -20 graden. Dus.....trek je conclusie maar.

Natas

Nee, maar een 80% Belg is nog steeds een dikbil, een 80% arabier heeft ook nog veel eigenschappen van een arabier, alleen 'afgezwakt' met het 'vreemde' bloed. Mijn mixje zou dus redelijk bestand moeten zijn tegen hoefbevangenheid, maar daar is ze juist heel gevoelig voor. Daarom geloof ik het arabieren/eiwitten verhaal dus niet zo..

En het verhaal van Franca heb je volgens mij niet helemaal begrepen Haha!

Deetje

Re: Hoeveel voer voor een 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 08:35

Hoi Franca,

Geef je 2,5 jarige zoveel hooi als ze opkan! (zelf hanteer ik dat voor alle paarden!).
Omdat je paardje nog niet werkt is de hoeveelheid onderhoudsbrok goed, je geeft ook een goed merk!!
Hou je paard goed in de gaten, vooral nu het in de wintervacht komt.
Je moet de ribben wel kunnen voelen maar je mag ze niet zien!
Ontworm om de 8 weken.
Ook belangrijk, beetje off topic, maar laat zeker 1x per jaar een tandarts komen (vooral bij een jong paard erg belangrijk)

Jouw paard krijgt dus 2/3 pavo stibro. Het advies van pavo luidt, bij paarden bij geen arbeid, ca 2 kilo per dag.
Persoonlijk zou ik jouw paardje niet meer gaan voeren dat wat je nu doet, maar het betekend dus wel dat het vitaminen, mineralen en spoorelemente te 'kort' komt.
De leverancier garandeert de vit. etc. die op de zak staan aangegeven alleen als je hun advies hoeveelheid opvolgt.
Je kunt je paard dus een totaal supplement van vitaminen, mineralen en spoorelementen (pavo total supply of NAF totaal suppl) bij voeren.
In prinicipe is het voor ieder paard belangrijk maar vooral voor een paard in de groei.

Succes

Franca schreef:
Hoi!

Ik wil graag wat tips over hoeveel voer een 2,5-jarige nodig heeft. Ik heb dus een arabier van 2,5 jaar (stokmaat 1.48) en ze krijgt twee maal daags 1/3 kilogram Stibro van Pavo (onderhoudsbrok) en daarbij 3 maal daags een plak hooi. Ook geef ik haar tussendoor wat winterpeen. Is dit voldoende/ teveel/ te weinig?

Tips graag!

Serval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:53

Serval wordt in november 2,5 jaar. Zij staat overdag buiten en s'nachts binnen. s'Morgens krijgt ze hooi, (als bodempje Haha!) daarna naar buiten, s'avonds krijgt ze een kilo brok + 1/2 herbasan van Pavo en hooi naar hartelust.
Veulenbrok voer ik bewust niet meer ook omdat mijn veearts dit afraadde.
Heb haar langzaam op volwassenbrok omgezet toen ze 2 jaar werd.
Veel mensen denken namelijk dat het goed is voor de groei van je paard/pony om ze zo lang mogelijk veulenbrok te geven maar vaak
gaan ze er (te) hard van groeien en worden de botten broos en er kunnen dan vergroeiingen ontstaan die pas op latere leeftijd te zien zijn (kreupel op onverklaarbare wijze, OCD, botsplinters, kraakbeen afwijkingen, enz.)

Er zijn zoveel voersoorten op de markt dat je op een gegeven moment niet meer weet wat je wel en niet moet voeren. Plus de goedbedoelde adviezen van mensen op stal of bokt }>. Teveel hooi krijgen ze een hooibuik, teveel gras een grasbuik, teveel brok te heet en te vet, aarde paard moet dit, vuurpaard moet dat .....bla bla bla bla bla.
Luister gewoon naar het gevoel dat je paard je geeft
(klinkt heel dromerig Knipoog) maar zij zal je echt laten zien als ze ergens behoefte aan heeft. Je moet er niet teveel mee bezig zijn kijk gewoon naar je paard je ziet vanzelf wanneer ze meer of minder moet hebben. Vertrouw je het niet laat je veearts dan een voerschema opzetten.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:14

Ach Batje als jij er nu beter van voelt krijg je gelijk hoor, je hebt altijd bet-weters, nou van mij mag je hoor. (ik doel alleen op de opmerking over arabs en hoefbevangen)

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:50

Niet zo overdreven reageren Sherif!
Een 80 % arab is wel geen 100% arab maar ze dragen vaak wel de eigenschappen.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 12:03

sherif schreef:
Ach Batje als jij er nu beter van voelt krijg je gelijk hoor, je hebt altijd bet-weters, nou van mij mag je hoor. (ik doel alleen op de opmerking over arabs en hoefbevangen)

Naja....ik wist niet dat sommige arabiereneigenaren(sherif !!) overgevoelig zijn voor 'discussies'.....Lachen Sherif....het gaat hier niet om beter weten, we proberen gewoon een interessant topic aan te snijden! Het spijt me hoor, maar als dat al niet kan zonder geirriteerde reacties!

Franca

Re: Hoeveel voer voor een 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 12:09

Deetje schreef:
Hoi Franca,

Geef je 2,5 jarige zoveel hooi als ze opkan! (zelf hanteer ik dat voor alle paarden!).
Omdat je paardje nog niet werkt is de hoeveelheid onderhoudsbrok goed, je geeft ook een goed merk!!
Hou je paard goed in de gaten, vooral nu het in de wintervacht komt.
Je moet de ribben wel kunnen voelen maar je mag ze niet zien!
Ontworm om de 8 weken.
Ook belangrijk, beetje off topic, maar laat zeker 1x per jaar een tandarts komen (vooral bij een jong paard erg belangrijk)

Jouw paard krijgt dus 2/3 pavo stibro. Het advies van pavo luidt, bij paarden bij geen arbeid, ca 2 kilo per dag.
Persoonlijk zou ik jouw paardje niet meer gaan voeren dat wat je nu doet, maar het betekend dus wel dat het vitaminen, mineralen en spoorelemente te 'kort' komt.
De leverancier garandeert de vit. etc. die op de zak staan aangegeven alleen als je hun advies hoeveelheid opvolgt.
Je kunt je paard dus een totaal supplement van vitaminen, mineralen en spoorelementen (pavo total supply of NAF totaal suppl) bij voeren.
In prinicipe is het voor ieder paard belangrijk maar vooral voor een paard in de groei.

Succes

Bedankt voor het goede advies! ik heb nu als supplement een proefmonster van de paardendrogist "Young stock" , ken je dat? Ik weet niet of dat van Pavo anders/ beter is?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:13

Waar slaat dit op, ik mag mijn zeggie hier toch over doen, dus discuseer ik lekker mee.
Als je een ander z`n mening niet kan waarderen discusseer dan niet mee!!!
Ene ik ben als "arabiereneigenaar" echt niet overgevoelig voor discussies, ik houd er zelf wel van om lekker te discusseren.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 12:18

Nou mooi! Laten we dan iedereen gewoon zijn zegje laten doen, zonder meteen te gaan gooien met woorden als 'betweter' etc. Want daarrmee toon jij namelijk dat je een ander zijn mening niet waardeert!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 12:45

Volgens mij staat er wat tussen haakjes, Arabs-hoefbevangen. Dit wordt tegengesproken, en ik weet dat dat niet zo is (stond een tijdje terug nog in het avs blad) Maar goed dit blad zal wel liegen. Kijk als je eerst beweerd.....ja, van horen zeggen, en later wordt het al, arabs zijn gevoelig voor hoefbevangenheid..... Mag ik dit best tegenspreken, netzoals dat jij iets zeker weet.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 12:56

Dat mag ook ja. Vind ik helemaal niet erg hoor! Heb ik daar dan moeilijk over gedaan? Ik vind alleen de toon waarop jij reageert op mij en Batje erg kinderachtig.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:01

Jullie vergelijken appels met peren !!!!!!!! En er wordt toch ook gelijk gezegd dat arabieren-eigenaars gevoelig zijn voor discussies !!!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:06

sherif schreef:
Volgens mij staat er wat tussen haakjes, Arabs-hoefbevangen. Dit wordt tegengesproken, en ik weet dat dat niet zo is (stond een tijdje terug nog in het avs blad) Maar goed dit blad zal wel liegen. Kijk als je eerst beweerd.....ja, van horen zeggen, en later wordt het al, arabs zijn gevoelig voor hoefbevangenheid..... Mag ik dit best tegenspreken, netzoals dat jij iets zeker weet.

Ik voel me niet aangevallen hoor, en zeker niet beter Lachen

Maar jij hebt 'van horen zeggen' (het avs blad) dat arabs niet gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Ik heb nergens beweerd dat ze liegen, maar wil dat wel graag nuanceren aangezien ik met eigen ogen heb gezien dat mijn (niet helemaal volbloed) arab wél heel gevoelig is voor hb.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 15:29

Nu vergelijk je weer appels met peren. `t Is wel een fruitsoort maar niet dezelfde vrucht.

Deetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:17

flair schreef:
Niet zo overdreven reageren Sherif!
Een 80 % arab is wel geen 100% arab maar ze dragen vaak wel de eigenschappen.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 23:33

sherif schreef:
Nu vergelijk je weer appels met peren. `t Is wel een fruitsoort maar niet dezelfde vrucht.

Appels, peren...het zal allemaal wel. Ik zoek het wel op in het AVS en voor de rest wil ik niet meer hierover doorgaan. Iedereen bedankt voor de reacties die wel over het topic gingen!

En Sherif, ik hoop dat jij inderdaad gelijk hebt over die hoefbevangenheid en arabieren, want dan hoef ik niet zo heel erg bang te zijn voor hoefbevangenheid bij mijn Cheyenne! Groetjes Franca