Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

sherif schreef:Zeg Bartje je geeft al aan dat jou`n paardje 80% arabisch bloed heeft, dat maakt hem/haar dus geen 100% av waar ik het over had. En natuurlijk heb je uitzonderingen op de regel maar over het algemeen genomen zijn ze niet zo gevoelig als andere rassen.
Maare Franka jou`n laatste verhaal slaat nergens op (sorry niet beledigend bedoeld hoor) maar jij schrijft dat arabieren sober leven, weet je wel wat sober betekend volgens mij niet. Sober -en teveel luxe aan voer nee dat staat lijnrecht tegenover elkaar. DUS KLOPT NIET.
Het Arabisch Volbloed ras is het oudste zuiverste paardenras ter wereld en zover waren ze nooit gekomen als ze in te luxe hadden geleefd. Ze zijn dus sober (kunnen tegen een stootje). Ze komen uit de woestijn vandaag waar het overdag zo`n 45 graden is en `s-nachts -20 graden. Dus.....trek je conclusie maar.
Natas
Franca schreef:Hoi!
Ik wil graag wat tips over hoeveel voer een 2,5-jarige nodig heeft. Ik heb dus een arabier van 2,5 jaar (stokmaat 1.48) en ze krijgt twee maal daags 1/3 kilogram Stibro van Pavo (onderhoudsbrok) en daarbij 3 maal daags een plak hooi. Ook geef ik haar tussendoor wat winterpeen. Is dit voldoende/ teveel/ te weinig?
Tips graag!
) daarna naar buiten, s'avonds krijgt ze een kilo brok + 1/2 herbasan van Pavo en hooi naar hartelust.
) maar zij zal je echt laten zien als ze ergens behoefte aan heeft. Je moet er niet teveel mee bezig zijn kijk gewoon naar je paard je ziet vanzelf wanneer ze meer of minder moet hebben. Vertrouw je het niet laat je veearts dan een voerschema opzetten. 
sherif schreef:Ach Batje als jij er nu beter van voelt krijg je gelijk hoor, je hebt altijd bet-weters, nou van mij mag je hoor. (ik doel alleen op de opmerking over arabs en hoefbevangen)
Sherif....het gaat hier niet om beter weten, we proberen gewoon een interessant topic aan te snijden! Het spijt me hoor, maar als dat al niet kan zonder geirriteerde reacties! 
Deetje schreef:Hoi Franca,
Geef je 2,5 jarige zoveel hooi als ze opkan! (zelf hanteer ik dat voor alle paarden!).
Omdat je paardje nog niet werkt is de hoeveelheid onderhoudsbrok goed, je geeft ook een goed merk!!
Hou je paard goed in de gaten, vooral nu het in de wintervacht komt.
Je moet de ribben wel kunnen voelen maar je mag ze niet zien!
Ontworm om de 8 weken.
Ook belangrijk, beetje off topic, maar laat zeker 1x per jaar een tandarts komen (vooral bij een jong paard erg belangrijk)
Jouw paard krijgt dus 2/3 pavo stibro. Het advies van pavo luidt, bij paarden bij geen arbeid, ca 2 kilo per dag.
Persoonlijk zou ik jouw paardje niet meer gaan voeren dat wat je nu doet, maar het betekend dus wel dat het vitaminen, mineralen en spoorelemente te 'kort' komt.
De leverancier garandeert de vit. etc. die op de zak staan aangegeven alleen als je hun advies hoeveelheid opvolgt.
Je kunt je paard dus een totaal supplement van vitaminen, mineralen en spoorelementen (pavo total supply of NAF totaal suppl) bij voeren.
In prinicipe is het voor ieder paard belangrijk maar vooral voor een paard in de groei.
Succes
sherif schreef:Volgens mij staat er wat tussen haakjes, Arabs-hoefbevangen. Dit wordt tegengesproken, en ik weet dat dat niet zo is (stond een tijdje terug nog in het avs blad) Maar goed dit blad zal wel liegen. Kijk als je eerst beweerd.....ja, van horen zeggen, en later wordt het al, arabs zijn gevoelig voor hoefbevangenheid..... Mag ik dit best tegenspreken, netzoals dat jij iets zeker weet.

sherif schreef:Nu vergelijk je weer appels met peren. `t Is wel een fruitsoort maar niet dezelfde vrucht.