JKK of distel en wat voor distel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Re: Is dit jacobs kruiskruid? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:26

Teuntje111 schreef:
CHIR schreef:
Het is inderdaad geen JKK, maar gekroesde melkdistel, zoals al werd gezegd (welke overigens géén verre familie van JKK is, zoals eerder werd beweerd).

Dan ben jij niet goed ingelicht. Deze gekroesde melkdistel en de JKK behoren beiden tot de composietenfamilie.

Ja zo ken ik er wel meer.....dat is de samengesteldbloemigen groep....daar vallen weet ik niet hoeveel planten onder (even op wikepedia gekeken ..20.000 - 25.000 soorten). Dat is bijna hetzelfde als dat je zegt dat ze familie zijn omdat ze allebei plant zijn.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:31

Ga met EstherHegt mee dat het een gekroesde melkdistel is...Anders google maar even.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:45

Het klopt dat de composietenfamilie een hele grote familie is, maar dat betekent dus niet dat ze allemaal giftig zijn. Een paardenbloem bijv. is ook een composiet. Melkdistel is niet giftig. Gele bloemen zijn niet per defintitie giftig. Van de melkdistels heb je al verschillende soorten, deze foto was de gekroesde melkdistel, je hebt ook de gewone melkdistel, de akkerdistel, ze zijn allemaal niet giftig. Mooie opmerking "Dat is bijna hetzelfde als dat je zegt dat ze familie zijn omdat ze allebei plant zijn."

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:52

Teuntje111 schreef:
CHIR schreef:
Het is inderdaad geen JKK, maar gekroesde melkdistel, zoals al werd gezegd (welke overigens géén verre familie van JKK is, zoals eerder werd beweerd).

Dan ben jij niet goed ingelicht. Deze gekroesde melkdistel en de JKK behoren beiden tot de composietenfamilie.

Tja, als je et zo bekijkt horen ze idd tot dezelfde familie... maarja, dan is ongeveer 30% van de planten in Nederland familie van elkaar. Als je het over een 'plantenfamilie' hebt, dan wordt er meestal bedoeld de planten die zo dicht bij elkaar staan dat ze richting hetzelfde type genetisch materiaal gaan. Dat is bij melkdistel en JKK totaal niet het geval.

edit: srry zag dat er al op gereageerd was Lachen

Limakri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:28

Ik denk dat dit een distel is (en die heb ik al vaak genoeg gezien ...). Die moet je volgens de wet verdelgen, heb ik nog gehoord (om een plaag te voorkomen).

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:59

@Limakri: Over welke wet bedoel je? en liever, welk wetsartikel?

Denk zelf dat dat in een gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening geregeld kan zijn.
Zo kan er in een APV ook staan dat je niet met een paard op speelweiden en dergelijke mag komen.
Maar ik kan het mis hebben....

Trouwens ik zou sneller vallen over het bouwafval wat je ook op de foto ziet dan over een gekroesde melkdistel....(letterlijk en figuurlijk Pling )

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:25

We hebben een 43 paginas tellende sticky over JKK: viewtopic.php?f=3&t=441427&st=0&sk=t&sd=a
Voor zover je nog twijfel hebt over JKK kan je daar verdere vragen stellen Lachen
Ivm de interessante discussie over de distel op verzoek het topic weer geopend en in overleg met de TS de titel aangepast.

shan

Re: JKK of distel en wat voor distel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:38

De melkdistel en het jakobskruiskruid zijn idd onderverdeeld in de zelfde familie, maar ze horen niet tot het zelfde geslacht.
Plantenfamilies zijn enorm uitgebreid. Planten uit hetzelfde geslacht zijn wel nauw aan elkaar verwant.
De melkdistel is onderdeel van het geslacht Sonchus
En Jkk is onderdeel van het geslacht Jacobaea.
Ze zijn dus niet nauw aan elkaar verwant.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:29

De familie waarin de kruiskruiden zitten, maar ook vele andere planten zoals Zonnebloemen, Melkdistels Paardebloemen, etc. heet de Composietenfamilie oftewel Asteraceae (een andere veel gebruikte naam voor die familie is Compositae). De familie bestaat uit verschillende subgroepen, die tribus genoemd worden. Kruiskruiden is zeg maar de gewone naam voor het tribus Senecioneae. Een tribus is weer onderverdeeld in geslachten. In het tribus Senecioneae bevinden zich ongeveer 150 geslachten. In Nederland komen er maar een paar voor: Tussilago (Klein hoefblad), Petasites (Groot hoefblad), Jacobaea (Jakobskruid), Senecio (Kruiskruid) en Tephroseris (Moerasandijvie). Geslachten zijn weer onderverdeeld in soorten. Senecio, bijvoorbeeld, bevat ongeveer 1000 soorten.

Dus samenvattend is dit de hierarchische ordening: Familie>Tribus>Geslacht>Soort
Alle vijf in Nederland voorkomende Kruiskruid geslachten bevatten PAs en zijn dus giftig.
Melkdistels Paardenbloemen etc bevatten geen PA's en zijn niet giftig, ze vallen niet onder een van de Kruiskruidgeslachten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:12

Bedankt voor de heldere uitleg Esther! Weer wat bijgeleerd!!

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 14:23

Ja zeker, en ik ook! Inderdaad hartstikke bedankt, het was dus geen giftige plant Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:48

aleida_thijs schreef:
Ja zeker, en ik ook! Inderdaad hartstikke bedankt, het was dus geen giftige plant Knipoog

Nee een Melkdistel is geen giftige plant, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het verwarrend is. Er worden heel veel planten verward met Kruiskruiden. Het is jammer als mensen daar ongerust over worden terwijl dat niet nodig is.
Toch zijn er wel wat tips die je kunt gebruiken. http://www.jakobskruiskruid.com/Folders ... lders.html
Daar staat een foldertje tussen dat ik heb gemaakt met wat kleine tips waar je wat aan kunt hebben om kruiskruid uit te sluiten.
Als je nou eens twijfelt over een plant kun je dat ook op het forum zetten
http://jakobskruiskruid.com/forum/index.php onder determinatietopic. Aan de hand van deze vragen etc. zijn we samen met het Nationaal Herbarium Nederland bezig om een bruikbare determinatiesleutel te ontwikkelen voor paardenhouders, zonder ingewikkelde botanische termen. Dus vragen over planten en foto's zijn erg welkom dan krijgen we een beter beeld waar we rekening mee kunnen houden en waar de verwarring precies zit. Ook zijn er misschien termen zoals nu bijv met de composietenfamilie waar we rekening mee kunnen houden.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:21

Teuntje111 schreef:
hij is zeer licht giftig, net als andere distels, nagenoeg te verwaarlozen.. Deze distel draagt een erg bittere smaak, zodat er weinig dieren van zullen eten.

Van de paarse distels vinden paarden de bloemetjes wel heel lekker. In de (nog) ongemaaide wei loopt een koppel bij ons op stal. Staan ze tussen het hoge gras, lekker de bloementjes op te eten Clown

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:53

ja, stom gezicht is dat.. Doen ze hier ook, we hebben heel veel van die paarse distels.. Staan ze heel voorzichtig met hun lippen opzij de bloembolletjes eraf te knagen Nagelbijten / Gniffelen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:41

Hoi,

mijn dierenarts heeft dezelfde plant meegenomen naard e praktijk en opgezocht omadt ik ook bang was voor sjkk, maar het is wel een kruiskruidsoort volgens hem, en ook giftig, zij het minder dan...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:58

Ierland schreef:
Hoi,

mijn dierenarts heeft dezelfde plant meegenomen naard e praktijk en opgezocht omadt ik ook bang was voor sjkk, maar het is wel een kruiskruidsoort volgens hem, en ook giftig, zij het minder dan...

Stuur me maar een plant op, als het een melkdistel is dan is ie echt geen kruiskruid en dan maak je je voor niets ongerust. Ik zal zo eens kijken of ik wat melkdistels vind en een duidelijke foto neerzetten en even een vergelijk maken met Kruiskruid. Moet ik wel een melkdistel vinden zo snel.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:11

Ik had er nog wat op de computer staan, hier komt ie
De eerste foto is melkdistel, let op de stekelige bladen

Afbeelding

Nu een blad van Kruiskruid, die heeft geen stekels.

Afbeelding

Melkdistel heeft melksap als je hem doorsnijdt kun je dat goed zien

Afbeelding

Melkdistel heeft alleen lintbloemen, dus niet een hart van buisbloemen
Deze foto is Melkdistel

Afbeelding

Deze laatste foto is Kruiskruid, deze heeft wel dat hartje van buisbloemen, de voorpootjes van de vlieg wijzen de buisbloemen aan. De krans van bloemen dat zijn de lintbloemen.

Afbeelding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:39

Hoi zou een veulen klein kruiskruid in de wei opeten? De paarden laten die paar plantjes nl staan...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:47

Ierland schreef:
Hoi zou een veulen klein kruiskruid in de wei opeten? De paarden laten die paar plantjes nl staan...

paarden herkennen levende Jakobskruiskruid planten doorgaans als giftig. slechts in uitzonderlijke gevallen of tijdens voedselschaarste zullen ze de plant vers eten. Als er voldoende voedsel in de wei staat zal ook een veulen het niet eten. Het heeft een bittere smaak die paarden echt vies vinden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:49

Nog een vraag"Wat zijn die bloemetjes die op paardenbloemen lijken maar kleienr en hoger zijn? Steel wat rood, en blaadjes enigszinds hoekig gekarteld? We krijgen morgen paarden waarvan 1 veulen. Ik maak me geen zorgen om de paarden maar wat doet het veulen ermee? WE halen het nu weg maar het straks is het neit giftig.. het is geen melkdistel. Ziek

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:50

Oke, onze antwoorden passeren elkaar, sorry! denk je dat dat paardenbloemachtige plantews waarvan er vele zijn, ook kruiskruid is?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:54

Ierland schreef:
Oke, onze antwoorden passeren elkaar, sorry! denk je dat dat paardenbloemachtige plantews waarvan er vele zijn, ook kruiskruid is?

Ik kan zo niet zeggen wat voor plant het is. Als de planten geen buisbloempjes hebben is het nooit kruiskruid. Maak anders maar wat foto s van die plantjes.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:57

Buisbloempjes? Waar herken je een buisbloempje aan? Is een paardenbloem dat ook? Daar lijkt het bloemetje precies op maar dan 2 x zo klein, plant echter hoger met veel bloempjes!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:05

Een paardenbloem heeft alleen lintbloempjes. Buisbloempjes zitten in het midden van de plant als een hartje. De lintbloempjes zijn de krans eromheen. Een paardenbloem heeft alleen lintbloempjes.

Misschien maakt deze foto je het wat duidelijker, de eerste foto is van Kruiskruid, deze heeft in het midden de buisbloempjes
Afbeelding

De tweede foto is een paardenbloem, die heeft alleen lintbloempjes niet dat hartje van buisbloempjes, zie je het?

Afbeelding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:07

Wat stom, nou zie ik het pas! Sorry, zal de bloem zo even gaan doorsnijden. Leer wel een hoop hoor, had nooit over buisbloemen gehoord..

Tanx!!!