Hoe nu af laten vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: Hoe nu af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:09

Freestyle: bedoel je daarmee 'hindernissen' (dus een paar linten waar ze tussen moet lopen bijv.) waar je haar door moet drijven? Heb ik inderdaad nog niet geprobeerd, goed idee!

Zaadhooi... nog niet eens aan gedacht!

We hebben de DA een tijd geleden naar de geitenbrok laten kijken, en als ze af en toe een extratje krijgt, is dat ook prima. Ze krijgt met die paar happen genoeg binnen.

Bedankt!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:10

Bij Freestyle komt op een gegeven moment ook hindernissen kijken, maar in het begin gaat het vooral om het loswerken en grondwerk. Oa Emil Voest, Parelli etc. zijn daar voorbeelden van. Ze hebben dvd en boek materiaal waar goed mee te werken valt. Maar als je paardje al vd doet, zou het best al kunnen zijn dat ze de hindernissen ook al leuk vind, dat ze daar al voldoende vertrouwen voor in je heeft. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:33

Gewoon op DIEET ( Tong uitsteken ) Het klinkt heel stom maar is wel..Gewoon een streng dieet opstellen voor je shet..VB:

-Ochtend: 1 handje muesli/brok
-Middag: Gras
-Avond: 2 handjes brok

e.d. en voor de rest goed laten bewegen!!! Longeren, laten rennen, dus in een bak of de weide "opjagen" met een zweepje of jezelf!! Knipoog

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:48

Ruwvoer geven met een lage eiwit waarde, en onbeperkt, geen biks ed, wel vitaminebrokjes. Neem de tijd, met oog op het verwerken van de afvalstoffen, het mag dus niet te snel gaan.Succes!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 16:18

Op de twee bovenstaande reacties: jullie opties zijn al behandeld in de openingspost. Toch bedankt.

Breghje: Freestyle geprobeerd, de eerste keer leek ze het leuk te vinden, wat er al in de wei staat als 'hindernissen' gebruikt (eromheen drijven), ook wat kleine sprongetjes opgezet, maar nu wil ze weer even niet. Ik heb dat meteen gecombineerd met wennen aan stemcommando's, maar daar moeten we toch even anders mee gaan oefenen Clown

Ik ga in ieder geval op zoek naar een klein stukje land buiten de wei, ze wil nu absolúút niet meer in de wei werken.

In ieder geval ga ik wel een mobiele longeer cirkel maken.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:47

tis ff geleden maar heb het heel erg druk gehad.
hoe gaat het nou? heb je al geprobeerd te fietsen? zo ja hoe is het gegaan?
ik las dat je meerdere dingen hebt gedaan gaat het een beetje goed verder?
ben benieuwd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:38

Het is ook een heerlijk lekker ding he, dat paardje van je Knipoog Haha! Ze is óf heel intelligent en heeft heel veel uitdaging en afwisseling nodig, óf ze is een tikkie verwend dat ze je nu uitprobeert hoever ze kan gaan.

Vergeet niet dat jij uiteindelijk bepaald wat ze doet. Dus als ze een keer geen zin heeft is dat jammer, ze zal toch in beweging moeten komen om af te vallen en dus zullen er toch ook bepaalde patronen verbroken moeten worden zodat ze je meer zal gaan volgen. Een paard vind het in de regel leuk om te werken voor je, dus misschien zouden wat grondoefeningen geen gek idee zijn.

Jij kent haar uiteraard het beste, maar kijk wel uit dat ze je niet aan het lijntje meeneemt, ze klinkt er intelligent genoeg voor!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:33

en heb je het al geprobeerd met fietsen? zo ja hoe is het gegaan? en ben je ook met andere dingen nog bezig om af te laten vallen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 16:14

Sorry, heeeel weinig tijd gehad. Ik let ook op de beestjes (inc. 2 shetten Haha!) van mijn baas.

Fietsen geprobeerd, ze was wat bang voor de fiets, maar na een paar rondjes door de wei fietsen (sta ik echt enorm voor joker) wilde ze toch mee. Eerste paar keer ging best redelijk, af en toe eens voorbij willen gaan, of net de verkeerde kant op lopen, maar dat ging in ieder geval redelijk. Toen kwam er een auto aan, die het leuk vond bubs te laten schrikken. Resultaat:

Bubs gaat lekker door, schrikt nergens van. Ik kan geen kant op, knal tegen de reling van de brug, de fiets schuift, en gelukkig is Bubs heel standvastig als ik HALT zeg, zo kwam ik los van mijn fiets, die vervolgens onder de auto belandde, en de auto weer in de beek. Politie erbij, ik had gelijk, fiets naar de maan, maar ooit zal ik wel weer een nieuwe krijgen.

Ik ben nu dus maar bezig haar met het halster te laten wennen aan dat ik achter haar loop, zodat ze veel overgangen loopt, en ik geef toch maar een beetje appelazijn bij het eten, dat versnelt de stofwisseling wat.

Breghje: zeg maar gerust alledrie Haha!

met vd bijvoorbeeld heb ik haar nu laten gaan van buiging naar knielen (maar heel af en toe, alleen omdat ze het zo leuk vind om dingen te leren), en daarvan wist ze na 4 keer al wat de bedoeling was, alleen heeft ze nog niet zoveel vertrouwen in haar evenwicht Clown Dat ziet best komisch uit eigenlijk Bloos!

Maar ik laat haar ook altijd doen wat ik wil, zelf is ze trouwens ook de beroerdste niet wat dat betreft, als ze 'normaal' geen zin heeft, laat ze in het begin even zien dat ze liever iets anders doet, als ze écht niet wil, laat ze ook (respectvol) merken dat ze níét wíl. Als ze dan toch de mini schoudertjes er even goed onder zet, vind ik ook dat ik er in haar geval wel rekening ermee mag houden dat ze het de volgende keer, ondanks tegenzin, wél zal doen.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:47

o dat is een stuk minder van het fietsen jah dat het meteen zo moet lopen. als je haar verder veel beweging geeft moet het tovch goed komen en oomj de voeding natuurlijk maar ik merk nergens iets op aan want je bent er zelf al druk op verschillende manieren mee bezig. hoop dat je toch met een paar maandjes wel verbetering ziet of over een week of 6. bij de 1 is het snel te zien bij de ander wat minder he.succes