Wilde Konijnen.. wat hier aan te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Re: Wilde Konijnen.. wat hier aan te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:59

Fretten; niet de vriendelijkste manier, maar wel een natuurlijke!
Wijzelf hebben kennissen die jagen met hun fretten, en toen mijn paard ook eens door een konijnenhol is gezakt was ik het kotsebeu.

Nu zijn er hier al heel wat minder konijnen door mixamotoseplaag 2 jaar terug en mijn kater vangt ook heel veel wilde konijnen

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:07

Wow, fretten klinkt inderdaad ook best slim. En bovendien natuurlijk. Gewoon fretjes uitzetten.

Ik hoop alleen echt niet dat de beginner van dit topic uiteindelijk toch voor jagen gaat...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:16

Niet uitzetten hoor, zie je ze niet meer terug Tong uitsteken
Dat zijn diertjes die echt gekweekt worden om te jagen dus wat doen ze;
Ze zetten boven alle vindbare uitgangen van de holen een hokje, de fret steken ze in het hol.
Meestal komt die terug naar boven maar soms willen ze wel eens van hun dinertje blijven genieten en blijven ze eventjes ondergronds Haha!
Onze fret is geleerd dat ie naar ons komt wanneer wij met een hondenfluitje blazen. Voor foto van onze man; zie profiel Lachen

Verder is een kogel nog steeds minder pijnlijk dan de fretten hoor,dus ik zie het probleem daar niet van in eerlijk gezegd

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:36

ik zou ook eerst de diervriendelijke manier proberen, gaas ingraven om de bak, en als dat niet helpt pas voor de andere maatregelen kiezen, ik heb zelf geen last van konijnen die hollen graven in mijn weitje waar ik rij, maar de meeste manieren die ik hoor vind ik toch een beetje zielig dier = dier, maar ik heb er zelf geen last van dus daar kan het ook aanliggen,

Mandy_Fjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:49

Hmm.. dierenbescherming, of laten afschieten,das wel zielig.. dus is de eerste oplossing misschien het beste, dan kunnen die mensen ervoor zoeken die ze tam kunnen maken en ervoor kunnen zorgen;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 07:47

als je aan de rand van het bos woont denk ik dat het zowiezo een moeilijk oplosbaar probleem is. Schiet je ze nu af, heb je volgend jaar weer hetzelfde probleem

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 07:53

Wij wonen ook aan de rand van een bos. Zitten dus eigenlijk in exact hetzelfde schuitje. Toch kom in november hier de jager langs, tenzij er nu een konijnenziekte uitbreekt.

Normaal gaan er ook in de winter genoeg dood, maar met het zachte weer van afgelopen winter kun je dat wel schudden.

Het is gewoon jagen als er echt teveel zijn. Breekt er een ziekte uit, dan hoef je niks te doen en lost het probleem zich vanzelf op.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:48

Wij zitten dus met hetzelfde probleem! Naast onze wei heeft iemand dus ook een stukje grond maar die kijkt er nooit naar om.. gevolg: Bramenstruiken van meer dan een meter hoog!! En ja.. wat is nou fijner voor een konijn dan bramenstruiken!?! Daar fokken ze zich dus lekker in voort en wij zitten met de gaten in de wei! Als je daar tegen zonsondergang komt kan je er zo 10 of meer tellen.. en ze fokken maar door, dat is gewoon niet normaal! Nu hebben de andere buren vorige jaar ook een jager laten komen want daar aten ze de groentetuin leeg..
De beste oplossing is gewoon een jager! Wij hebben ook van die vallen en een kat geprobeerd.. maar niks hielp..! De oplossing voor ons dit jaar is dus weer de jager te laten komen want zijn nu elke morgen druk met het dichtgooien van die holen van die konijnen!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:11

Nou ik heb hier een hoop adviezen opgedaan, ik zal het aan mijn stal baas doorgeven het rare is dat we vorig jaar totaal geen last van de konijen hebben gehad toen zaten ze er ook wel maar niet op plekken dat het gevaarlijk is voor de paarden.
Gaas langs de bak opzetten is idd veel werk en een nw bodem erin is geen optie aangezien die er nog niet zo lang in ligt.
Ik zou zelf gaan voor de fretten of de jager. We hadden op stal een pension klant met een jacht hond maar deze heeft tijdens het achterna zitten van de konijnen de sneltrein over het hoofd gezien en is geschept door de trein die langs onze weide loopt.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:22

BiancUgo schreef:
Ik zou zelf gaan voor de fretten of de jager.

het is geen keuze fretten of jager, maar
jager of jager met fret.
een jager schiet een konijn dat over het land loopt, een jager met fret schiet een konijn op het moment dat het konijn het hol uitgejaagd is door de fret.
(een fret eet niet een heel konijnenhol leeg nl. hooguit een stuk van 1 konijn)

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:19

hmmm lastig, hmm ik zou gewoon de diervriendelijke maar langdurende manier gebruiken , gaas plaatsen en je of je nou wilt of niet ; of je paard breekt een been of je kan een tijdje niet in die bak rijden..