Weinig weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Weinig weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:20

IlsjePilsje schreef:
1-2 uur is veel te weinig.

Maar het betekent niet dat het niet kan. Het is toch al fijn dát ze al 1 à 2 uur buiten komt. Sommige paarden staan dag en nacht op stal, die overleven het ook heus wel. Of dat ze de hele dag op stal staan en gereden worden en verder niets. Zolang ze maar elke dag beweging krijgen zou ik zeggen. En het is tijdelijk zeg je dus waarom niet?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:41

HoofBeat schreef:
ik rij bij een stal waar de paarden helemaal geen weidegang hebben. ik vind het eigenlijk echt niet kunnen, maar de paarden zelf lijken er niet onder te lijden. het is maar wat je paard gewend is denk ik...

'wennen' is een verkeerd woord

het zegt meer iets over dat bij het paard zijn instinct onderdrukt kan worden, hij lijdt hier wel degelijk onder!

Heel veel mensen zien het niet eens als hun paard apathisch in z'n box staat, dan zeggen ze 'hij is altijd zo lekker rustig'. Ook spelen met de tong of lip worden vaak als grappig gezien, terwijl dat net zulke ernstige uitingen van stress zijn als luchtzuigen.

Ik vind 2 uurtjes weidegang per dag schandalig weinig!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:10

sneeuwpop schreef:
Als ze het zelf niet erg vinden, wie ben jij dan om te zeggen dat het wel erg is?
Dierenmishandeling vind ik als het paard er echt schade van krijgt en/of ongelukkig is.
Als het (volwassen) paard er 2 uur in de wei staat, dan krijgt hij daar niks van.
Swinters staan veel paarden niet eens op de wei en krijgen ook geen blessures/koliek dáárvan.
enkele misschien, maar zo zijn er ook enkele die zich altijd open halen op het land Knipoog
Het is anders als het een actief paard is wat als je niet op let, stalondeugden gaat krijgen, duidelijk
ongelukkig dus. Maar een paard die tevreden is = tevreden.....
Wanneer hij langer op stal staat, moet je zorgen voor veel x voeren.

vergelijken met een mens = onzin
Daarbij zijn er ook mensen die blij naar hun (in mijn ogen) saaie werk gaan, terwijl zij er nog steeds plezier in hebben.... Je moet niet gaan beslissen voor een ander of hij gelukkig kán zijn, dat kan enkel de persoon of het paard zelf.

Als je kijkt naar hoe een paard leeft en waar een paard voor dient, dan weet je dat het erg is voor een paard om stil te staan Hoe kan het anders dat een paard stalondeugden ontwikkelt?... ooit wel eens van weideondeugden gehoord? Het ene paard is gevoeliger voor het ontwikkelen hiervan, maar het zegt wel genoeg over de invloed van de plek waar het paard zich bevindt.

Vergelijken met de mens is onzin, dus de uitdrukking tevreden zijn slaat niet op paarden. Een mens is tevreden, een paard probeert zich aan te passen aan de omgeving waar hij zich bevindt. Een paard legt zich als het ware neer bij de situatie, maar dat wil nog niet zeggen dat deze situatie goed is voor het paard.

Het verstrekken van meerdere malen voer is positiever op stal dan enkele malen, maar een paard is eigenlijk gebouwd om hele einden te lopen en dan een klein beetje voedsel te vinden.... en niet stil te staan en de boel dan kant en klaar in een emmer of als plak op zijn bordje te krijgen.

Een paard kan niet beslissen en reageert instinctief. Op stal staan heeft niets met zijn instinct en het paard als wezen te maken. Wij mensen hebben besloten dat paarden in een stal moeten staan, niet het paard zelf.

Zoals ik al aangaf.... zet een paard desnoods in een paddock, maar laat het tenminste buiten zijn met meer ruimte dan 3x3 (of misschien ietsje meer).

Laura_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:17

Lijkt me wel weinig... bij ons is er ook niet zoveel weide maar staan ze in redelijk grote groepen en wordt er kuil bijgevoerd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:49

dat niet ieder dier er last van krijgt, zegt niets. niet elke roker krijgt longkanker, om maar wat te noemen.

de genoemde stalondeugden zijn slechts één indicator. maagzweren komen gek genoeg alleen voor bij stalpaarden, en waar denk je dat het begrip 'stalbenen' vandaan komt? en zo zijn er nog veel meer ernstige, en minder ernstige kwalen die wél bij stalpaarden, en niet bij weidepaarden voorkomen. gek he?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:37

Citaat:
weleens van weideondeugden gehoord...

da's een hele goeie!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:42

Toch zijn er wel degelijk weideondeugden bekend. Las laatst nog een oproepje van iemand op Bokt waarin gevraagd werd naar stereotiep gedrag waar gereageerd werd door iemand met een 24/7 weidepaard.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:52

In het wild zijn geen ondeugden bekend, noch in situaties van paarden die NOOIT op stal hebben gestaan.

Die weideondeugden zijn ontwikkeld of toch op een stal, of uit frustratie wegens het staan op een te klein oppervlak, of andere stress voortkomend uit een onnatuurlijke situatie.

Dr. Barbara Schoning wijdt in haar boek 'Paarden beter begrijpen' ISBN 9044710095 een heel hoofdstuk aan 'stalondeugden'. Het boek is net uit en echt de moeite waard!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:55

Of wellicht een te klein weiland Haha!.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:51

Apple schreef:
Toch zijn er wel degelijk weideondeugden bekend. Las laatst nog een oproepje van iemand op Bokt waarin gevraagd werd naar stereotiep gedrag waar gereageerd werd door iemand met een 24/7 weidepaard.

Als je doelt op Morrie: die heeft in het verleden ook op stal gestaan...

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:27

nou, mijn verzorgpaard staat (normaal gesproken, nu is ze hoefbevangen dus staat ze op stal of in de modderpoel) op stal (ze is heel snel hoefbevangen, en mag gewoon geen gras eten (wel hooi)) maar daar achter hebben ze een klein stukje om wat heen en weer te lopen. Het andere paard (waar het baasje op rijd) mag geloof ik 2 uurtjes per dag op de wei (mischien wordt dat meer, want het kan zijn dat ze aan het opbouwen is, maar dat weet ik niet). Misschien zou je iets kunnen regelen met de eigenaar. Zoiets als dat ze (bijv. 's nachts, of 's ochtends, als er niemand aan het rijden is) in de rijbaan mogen staan (dit doen wij ook met mijn verzorgpaard). Als er echt niks te regelen valt, moet je in iedergeval zorgen (moet zoiezo natuurlijk) voor een ruime stal, veel hooi (dan blijven ze toch een beetje bezig) en misschien een speeltje in de stal (bijv. een stalbal ofzo). Zorg in ieder geval dat ze op stal iets te doen hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:42

IlsjePilsje schreef:
[Vergelijken met de mens is onzin, dus de uitdrukking tevreden zijn slaat niet op paarden. Een mens is tevreden, een paard probeert zich aan te passen aan de omgeving waar hij zich bevindt. Een paard legt zich als het ware neer bij de situatie, maar dat wil nog niet zeggen dat deze situatie goed is voor het paard.

Het verstrekken van meerdere malen voer is positiever op stal dan enkele malen, maar een paard is eigenlijk gebouwd om hele einden te lopen en dan een klein beetje voedsel te vinden.... en niet stil te staan en de boel dan kant en klaar in een emmer of als plak op zijn bordje te krijgen.

Een paard kan niet beslissen en reageert instinctief. Op stal staan heeft niets met zijn instinct en het paard als wezen te maken. Wij mensen hebben besloten dat paarden in een stal moeten staan, niet het paard zelf.

Zoals ik al aangaf.... zet een paard desnoods in een paddock, maar laat het tenminste buiten zijn met meer ruimte dan 3x3 (of misschien ietsje meer).

Dat een paard zich aanpast aan de situatie, ben ik het mee eens.

Dat het beter is om langer op het land te staan, ben ik het ook mee eens. Het paard is daar idd op gebouwd.
(lopen en eten)

Ik vind ook dat vergelijken met een mens onzin is in de meeste gevallen, maar paarden kunnen net als mensen gelukkig zijn of ongelukkig.
Niemand kan beslissen voor het paard wanneer hij gelukkiger is! Dat zal verschillen per paard.
Het mooiste is dat het paard zelf kan kiezen en toevallig kunnen er 2 van mij zelf kiezen en staan ze vrij vaak in de stallen. Vandaar ook mijn mening dat er niet een slechte manier is en een goede, soms zit het er tussenin en wat voor de 1 goed is kan voor de ander slecht zijn. (ookal zijn paarden kudde-paarden, het komt voor dat sommige geen andere paarden dulden in dezelfde wei.Misschien door de opvoeding, maar je zult er wel rekening mee moeten houden)
Belangrijk is dat we naar onze paarden blijven kijken en ze gelukkig te houden/maken.