Dilemma.......... wat te doen????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Re: Dilemma.......... wat te doen????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:00

SAKKIA schreef:
Ik zou niet weten wat er verkeerd is aan die opmerking? Als het dier geen pijn heeft maar die kinderen willens en wetens van haar rug wil hebben zit er toch niks anders op? De strijd zal een keer verloren moeten worden door de shet.
Of het nu een shet is of niet Knipoog

Ik denk dat je toch echt over het dikgedrukte heen leest hoor Jammer dat je alleen selectief wil lezen. Misschien is dat net zo als wij selectief over shetlanders denken??? Je moet je niet zo aangevallen voelen Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:03

Nee dat zeg ik dus en ik voel me ook helemaal niet aangevallen, ik zou dat alleen niet zeggen voordat een dier ook nagekeken is ik lees verder heel goed wat je zegt hoor. Zou jammer zijn als de TS straks denkt ohh dat is eigenwijsheid want dat zegt iedereen en er daarom niet naar laat kijken

EDIT: Mijn reactie was toch ook gericht naar squid, die er dus wel zomaar vanuti gaat dat het dier eigenwijs is

NeQuila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:05

feit is dat shetlanders eigenwijs zijn. dat hoeft niet negatief te zijn en dat wil niet zeggen dat het in dit geval eigenwijs het is.
maar ze zijn het wel. daarom zijn ze zo leuk.Knipoog
bij ons hebben we ook een shetlander staan. precies hetzelfde verhaal.. soms liep ie goed en dan opeens begon ie echt flink te bokken. nu zit er een meisje op die hem uit kan zitten, en het gaat prima. ze leert het hem nu af. en het werkt !
dus misschien toch een oplossing als je zeker weet dat het nergens met pijn te maken heeft. en dit meisje is er trouwens niet eens te groot voor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:17

Ik zeg ook niet dat het ruitertje te groot is, ik zeg dus alleen dat een te groot ruitertje eroip zetten al helemaal geen oplossing is. Ik snap het probleem ook nooit goed ind e meeste gevallen is het een rijtechnisch probleem wat het ruitertje met goede begeleiding kan oplossen. Wij hebben ook een klein ruitertje maar als er iets neit goed gaat stap ik er echt zelf neit op dan word dat rijtechnisch met het ruitertje opgelost.

NeQuila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:28

ja.. het kan ook zo zijn dat als de pony opeens doorheeft hoe ie iemand eraf krijgt dat ie het dan blijft doen.
en als ze dan niet ervaren zijn om die bok uit te zitten maar verder niks fout doen.. dan denk ik dat iemand die ervaren is om die streek af te leren een prima oplossing is.
want zomaar weer verkopen vind ik ook niet echt een eerlijke oplossing

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:29

Ja maar ik begrijp uit het verhaal een beetje dat het niet heel erg serieus rijden is. Ik weet dus ook niet zeker of de ruitertjes die er nu op rijden, rijtechnisch wel bekwaam genoeg zijn om het op te lossen. Wat is er dan mis mee om een andere ruiter er op te zetten (of die nou groter is of kleiner dat maakt mij niet uit) om het er uit te rijden? Dan is iedereen toch weer blij als het opgelost is?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:36

Ik heb ook nooit gezegd dat een andere ruiter een probleem is. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een pony zomaar ineens besluit om kidneren van zijn rug te gooien.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:38

als het al geen medische oorzaak heeft, kan het best wel eens zo zijn dat het beestje het gewoon beu is...

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 14:38

Ze heeft gewoon zo'n plat Shetlandzadel.
Maar wat ik zeg, zolang ik haar aan de longe heb of aan een halstertouw is er niks aan de hand.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:40

Een pannenkoek is ook neit echt geschikt om echt mee te gaan rijden, eht gewicht drukt dan op de ruggegraat

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 14:41

NeQuila schreef:
ja.. het kan ook zo zijn dat als de pony opeens doorheeft hoe ie iemand eraf krijgt dat ie het dan blijft doen.
en als ze dan niet ervaren zijn om die bok uit te zitten maar verder niks fout doen.. dan denk ik dat iemand die ervaren is om die streek af te leren een prima oplossing is.
want zomaar weer verkopen vind ik ook niet echt een eerlijke oplossing

ach, ik zal haar niet zo snel wegdoen hoor, maar ja, ik vind het vervelend dat ze nu zo doet.
Het is echt niet zo dat ze super intensief bereden wordt.
Zelf heb ik wel een beetje het idee dat ze het in de bak gewoon niet zo leuk vind.
Buiten is er niks aan de hand.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 14:41

karoliena schreef:
Een pannenkoek is ook neit echt geschikt om echt mee te gaan rijden, eht gewicht drukt dan op de ruggegraat

door haar omvang is dit het enige wat blijft liggen en past.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:43

En zijn genoeg shet zadeltjes die geen boom hebben, als je meer wil weten stuur je maar een PB mijn zadeltje past ook perfect op bedie shetten van mij

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:43

Eerst na laten kijken door een veearts, tandarts en/of osteopaat.

EN laat hem daarna omscholen als menpony. Dan kan je hem zelf lekker mennen, de pony leert manieren en wordt meteen slanker. En daarna kun je er weer kleinere kinderen op laten rijden.
Je kan de kinderen en de pony ook leren grondwerk te doen en zo de verhoudingen duidelijk maken. Kinderen vinden het hartstikke leuk om te doen en de pony leert respect op te brengen voor de kleinere kinderen.

Succes

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:45

Het is miss indd een verstandig idee iemand naar de rug van de shetlader te laten kijken. De shet gaat niet zomaar (na drie maanden goed werk) bokken zonder dat er een oorzaak is. Miss kun je indd ook naar het zadel laten kijken of iets in die trant.
Khoop dat het goed komt! Succes ermee!

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:52

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus weet niet of er al naar gevraagt is, maar hoe oud is de pony? Knipoog

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 14:56

_Lotjuh_ schreef:
Ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus weet niet of er al naar gevraagt is, maar hoe oud is de pony? Knipoog

12 jaar

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:03

Oke, anders kon het er misschien ook mee te maken hebben dat de pony begon te puberen, maar dat is nu ook uitgesloten Tong uitsteken En ze is wel eerder bereden?

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:07

Leuk dat je die pony overgenomen hebt maar als ik je verhalen zo lees heb je er spijt van.
Zou je ook vanuit het paard kunnen denken voordat je uberhaupt overweegt hem weer weg te doen? Het klinkt mij wat in de oren alsof je beter een fiets voor de kinderen had kunnen kopen.

Een pony is een levend wezen met een persoonlijkheid en wensen. Vind hij het leuk die kinderen op zn rug? Heeft ie lol in zn werk? Volgens mij is dat de echte reden voor het bokken; paard vind er geen hol aan en wil die kids zo snel mogelijk eraf.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 15:15

jv123 schreef:
Leuk dat je die pony overgenomen hebt maar als ik je verhalen zo lees heb je er spijt van.
Zou je ook vanuit het paard kunnen denken voordat je uberhaupt overweegt hem weer weg te doen? Het klinkt mij wat in de oren alsof je beter een fiets voor de kinderen had kunnen kopen.

Een pony is een levend wezen met een persoonlijkheid en wensen. Vind hij het leuk die kinderen op zn rug? Heeft ie lol in zn werk? Volgens mij is dat de echte reden voor het bokken; paard vind er geen hol aan en wil die kids zo snel mogelijk eraf.

hallo, sorry hoor, wat een botte reactie!!
Ik heb elders in het topic geschreven dat ze wel blijft staan maar dat ik het gewoon jammer vind omdat ze best beweging kan gebruiken.
Als ze dan weer een bokpartij heeft gegeven dan baal ik daar wel even van ja, maar ik ga haar echt niet zomaar dumpen ofzo hoor.
Verder hebben we meer paardjes dus helemaal geen ondoordachte keus ofzo.
Ik heb ook wel eens geen zin om naar mijn werk te gaan, maar ja zo is het hele leven hé.
Soms moet er toch eens gewerkt worden en dat is voor haar niet anders.
Maar als jij dus denkt dat ik vergeet dat het een levend wezen is sla je de plank heel erg mis!!
Dus misschien kun je voortaan zelf even beter nadenken voordat je een dergelijke reactie plaatst.

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:07

je kan proberen om haar voor de kar te zetten ??

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:14

ja dacht ik ook al *LOL*

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:37

Als ik het goed begrijp hebben er vroeger ook wel kindertjes op gereden, maar niet echt "intensief". De shet is lief als je haar vasthoudt en buiten, maar niet als de kinderen zelfstandig proberen te rijden.
Even uitsluiten dat de shet en zadel in orde zijn, lijkt me dan de eerste stap.

En dan denk ik toch echt dat het komt omdat ze misschien niet goed doorgereden is? Als er altijd maar een beetje op gezeten is en verder niets en jouw kinderen proberen zelfstandig een rondje te rijden, dan kan het best dat ze er niets van snapt.
Daarbij hebben jouw kinderen misschien niet de nodige ervaring met rijden.... en dan is 1 en 1 naar mijn idee 2...
Als dit het geval is, zou ik proberen een ruitertje te vinden wat de nodige rijervaring heeft en een deskundig iemand die kan helpen de pony verder op te leiden?