Gecoupeerde staart = inslapen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Re: Gecoupeerde staart = inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:14

Vjestagirl is niet de dictator van Europa hoor, ik had niet de indruk dat dit haar verkiezingsprogramma is, alleen een tegenhanger van het gebruik op een forum, niet eens de tweede kamer!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:17

Vjestagirl schreef:
Fokverbod: 'oh ja sorry, de hengst was uitgebroken en heeft perongeluk al mijn merries gedekt. Ja die staartjes, ja die zijn er nu al af.'
Inspecteur: 'goh, foei hoor, niet meer doen hoor!'

En het gaat zoverder: 'Maar goed, de volgende keer zult u vast wel beter uw hengst opsluiten, want de veulentjes komen nu mee, u krijgt een fikse boete, en als u dit geintje nog een keer uithaalt krijgt u een houdverbod'.

Zoiets?

Trouwens, ik ben even de argumenten aan het uitproberen, ik vind het namelijk een vreselijk probleem en eigenlijk zou men moeten durven grijpen naar de zwaardere middelen om het te doen ophouden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 23:19

Poes: dat is dus de reden van dit topic. Enigsinds om mensen er eens anders tegenaan te laten kijken, maar ook om mensen er eens wat bewuster van te maken. Wie weet... Komt er wel gewoon een echt heel goed plan uit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:21

Ja ik dacht al dat je het zo zag, maar ik dacht ikz eg het toch maar even voor mensen denken dat ik afmaken zonder meer een goed plan vind.

het ding is, zonder werkende maatregelen gaat deze ellende gewoon door. Als er een manier gevonden wordt om het effectief tegen te gaan, dan zijn enkele offers mss de moeite, hoe vreselijk het ook zou zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:24

Vjestagirl schreef:
Aafke_ schreef:
Ik vind het ook idioot om vandaag de dag nog staarten te couperen ik begrijp niet dat dat nog mag.
Die ietwat rigoreuze oplossing zou natuurlijk wel werken. Je moet hem alleen uitbreiden met 2 jaar gevangenisstraf voor de mensen die ervoor verantwoordelijk zijn, en een heeele dikke boete: hoe meer geld ze hebben hoe hoger. want die hebben een gezond paard willens en wetens door jouw regel dood laten gaan.

Ik ben blij dat jij niet President van Amerika bent.

ik ook, ik denk te rigoreus.

Ik denk ook te rigoreus..

Maar ik denk dan: Coupeer de staart van de eigenaar dan!!!

Ervan uitgaande dat de fokker een man is!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 23:27

Grijns, dat vind k ook nog wel n plan...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:32

Ik vind zowiezo als je een gecoupeerd paard koopt, dat je terug markt creert, en dat is passief meewerken, met name vind ik dat dus fout. Veulen moet niet dood van mij, maar een verbod van verkoop van gecoupeerde paarden is wel een optie. Dan kunnen ze ook niet naar het buitenland gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:32

En wat is de kans op verwaarlozing dan bij de huidige eigenaar die een paard heeft waar hij niet op zit te wachten? Of zelfs alsnog laat inslapen?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:34

Sja, het gebeurt nog vaak zat, ook een stalgenoot heeft een jaarling met een gecoupeerde staart. "Even" naar Belgie, papiertjes in orde en geen probleem. Wat mij betreft wordt er met die papieren ook veel te makkelijk gedaan, je laat je papier zien en je mag met je gecoupeerde knol overal gewoon aan meedoen (ringrijden etc).
Het zou al een leuk begin zijn als je aan niets meer mee zou mogen doen met je gecoupeerde paard, dan wordt ie knap waardeloos en onaantrekkelijk. Uitsluiten van keuringen, etc etc.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:35

poes schreef:
En wat is de kans op verwaarlozing dan bij de huidige eigenaar die een paard heeft waar hij niet op zit te wachten? Of zelfs alsnog laat inslapen?

hoe bedoel je?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 23:37

katiavl schreef:
poes schreef:

hoe bedoel je?

Als iemand zijn paard niet mag verkopen, maar er wel vanaf wil. Hoe groot is de kans dan nog dat zo'n dier geweldig goed behandeld gaat worden? laat staan door iemand die het geld niet meer heeft om paarden te houden, paard verkopen mag niet, dan maar voor de rest van z'n leven in een landje zonder ernaar om te kijken, of naar de slacht.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:37

katiavl schreef:
poes schreef:

hoe bedoel je?

Nou wat doe je zelf met een waardeloos dier?
Je kan m aan de straatstenen niet kwijt, hij gaat dus alleen maar geld kosten in plaats van opbrengen.
Een broodfokker heeft dat niet voor een dier over.

Ik heb thuis een afgekeurd paard staan, maar mijn dierenliefde gaat zover dat hij nu al 5 jaar aan het genieten is van niks doen en ik er alleen maar naar kan kijken.
Maar bij broodfokkers ligt dat wel anders.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:39

Ja maar dan maak je een overgangsregeling he, dus paarden die geboren zijn na bla bla bla met gecoupeerde staart mogen nog verkocht worden.
De rest mag dan afgenomen worden, geldboeten, en een nieuw tehuis krijgen Tong uitsteken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:41

Yep een overgangsregeling kan ik prima mee leven Ja Overigens, paarden worden niet geboren met een gecoupeerde staart hoor Clown Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:43

En voor de broodfok, mischien alleen fokken door geregistreerde gediplomateerde fokkers, met quotum dus zoals bij de koeien zoveel per jaar.
En elk jaar een verplicht bezoek van fokkersvereniging om zaken op te volgen. Fok je meer dan quotum = boel sluiten.
Fok je buiten de registratie = gevangenisstraf Tong uitsteken

Is maar een idee

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 23:44

poes schreef:
Yep een overgangsregeling kan ik prima mee leven Ja Overigens, paarden worden niet geboren met een gecoupeerde staart hoor Clown Haha!

Ik ook, prima idee...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:49

Heb zelf een gecoupeerde Belg van heel nabij meegemaakt. Van dat vliegenprobleem had ze niet meer last dan een fjord met geschoren manen.
Ik heb langstaartige volbloeds meer zien lijden onder vliegen, dan de dikharige staartloze Belg.
Ik vind couperen onzin, maar een paard doodmaken omdat het gecoupeerd is, vind ik waanzin.
Daar vind ik de Belgjes toch echt te levenslustig voor.

Gewoon geen gecoupeerde paarden toelaten op keuringen, en geen fokkerspremie.
Er wordt trouwens al aan gewerkt, om de beestjes per wet (dierenwelzijnswet) intact te laten, en ok, zoiets duurt lang, maar dat is op den duur beter dan doodmaken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:51

katiavl schreef:
En voor de broodfok, mischien alleen fokken door geregistreerde gediplomateerde fokkers, met quotum dus zoals bij de koeien zoveel per jaar.
En elk jaar een verplicht bezoek van fokkersvereniging om zaken op te volgen. Fok je meer dan quotum = boel sluiten.
Fok je buiten de registratie = gevangenisstraf Tong uitsteken

Is maar een idee

Hoeveel paarden zullen dan niet illegaal gekweekt en verkocht worden, en dan toch weer ergens belanden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 23:52

Fjordenmanen zijn niet geschoren maar geknipt. Ze zijn niet korter dan de manen van een KWPNner, alleen dikker. Daarbij hebben fjorden een veel dikkere kuif, zodat vliegen niet bij de ogen kunnen komen.

Ieder paard is levenslustig (of zou het moeten zijn), maar ik denk dat de belgen in het algemeen maar lijden dan de volbloeds in het algemeen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:56

Omdat fjorden van die dikke manen hebben, gaan ze na het knippen/scheren (ja sommige mensen scheren liever dan knippen) recht overeind staan, en kunnen dus niet lekker rondwapperen ermee. Ook belgen hebben een dikke kuif, zodat vliegen niet in hun ogen komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 23:58

Je had het over volboeds.

En een fjord kan even ver wapperen als een ander paard, (afgezien van de paarden die met lange manen gehouden worden) wil je foto's?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:00

Hoeft niet, ik heb tientallen fjorden van dichtbij kunnen bekijken, en ze gereden.
Het gaat er alleen maar om, dat een belg echt niet de hele dag door zijn staart loopt te missen, ze zijn niet zielig, maar vindingrijk, als ze kriebel hebben, schuren ze zich wel, als ze hun staart niet hebben, of ze stampen eens flink, maar zielig, nee, dat kan ik ze echt niet vinden.
En volgens fabrikanten van vliegenmiddelen schijnen volbloeds echt meer te lijden door vliegen, dan minder hoog in het bloed staande dieren. (Dunner vel, meer zweten?), wat mij ook is opgevallen aan de volbloeds die ik heb meegemaakt.
Ik heb het zelf bij mijn belgenvriendinnetje gezien, ze is niet zielig, maar cool! Cool .
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 19-06-07 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:06

ik lees dit topic nu pas, en mijn eerste reactie: Mijn god, wie heeft dit verzonnen?!
Als we jou laten inslapen is het ook niet erg voor je, want je merkt er niks van? (niet persoonlijk bedoeld) Okee, zulke paardjes weten niet beter, en voor ze het weten is het voorbij, maar ik gun ze zooo erg een mooi leven, dat ik dit te ver vind gaan.
Als wij dierenleed willen voorkomen, hoe is dat dan in godsnaam mogelijk als de maatregelen zo wreed zijn naar dieren?
Ik heb niet veel verstand van de regelingen i de fokkerij, maar naar mijn mening hoeft dat ook niet om hier een menselijke reactie op te plaaten.
En wat betreft de fjorden met geknipte manen en staart, en de gecoupeerde paarden, en zelfs de paarden die een staart hebben die gewoon niet groeit...want ja, zulke zijn er ook nog genoeg.. ( of moeten we ingrijpen in de hengsten met genen voor mindere staart en manen groei? Clown ) ..vliegendekens bestaan ook nog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 00:11

Het is niet wreder dan dagelijks varkens slachten, die intelligenter zijn dan paarden. En daar steigeren ook niet zo veel mensen voor hoor.

Ik denk dat het een interessante denkpiste kan zijn. Het zou niet de bedoeling zijn om zoveel mogelijk paarden af te maken, wel om het leed te stoppen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 00:13

Nee idd. K zou het verschikkelijk vinden omdat ik besef wat er gebeurd. En omdat ik rouwende familie heb. Maar als je mij zonder van te voren iets te vertellen in m'n slaap een spuitje geeft waardoor ik niet meer wakker word, so it be, t was leuk jullie te kennen.

Een fokker laat het echt wel uit zijn hoofd om een staart te couperen als hem dat zijn fokproduct kan kosten. Zeg dat je het eerste jaar 20 veulens in moet laten slapen om het tot ze door te laten dringen dat je eht echt meent. Het jaar erop 5, en daarna misschien af en toe nog 1tje...

En vliegendekens worden zijknat als het regend, drogen slecht, gaan schuiven enz. Bovendien is lang niet iedereen bereid er 1 te kopen.