Hoe zo geld te veel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:18

Dat iemand die "maar" 2000 euro (= bijna 4500 gulden) wil uitgeven aan paard per definitie geen geld heeft voor onderhoud is helemaal flauwe kul.
Waarom moet ik die een paard op de weide heeft lopen puur omdat ik paarden leuk vind, dus maar eentje kopen van 17500 euro?????????? Zodat de verkoper weet dat ik geld heb voor onderhoud.........

En dat de paarden die momenteel te koop staan alleen maar brandhout zijn is al helemaal lariekoek. Kijk als je als handelaar een goed bewegende, netjes aangereden, voorzien van een heeeel goed papier dier wilt kopen, of ze worden onderhands verkocht (rijverenging, stalkennissen etc) of ze vragen er enorm hoge bedragen voor.
De handelaar waar ik mee gepraat heb, zei dat er genoeg goede paarden te koop waren maar weinig kopers waren, en er daarom dus weinig te verdienen was.

Verder heb je natuurlijk de categorie mensen die willen pronken met hun dieren, die van mij heeft die en die afstamming, dat het paard meer weg heeft van een strandezel nemen ze op de koop toe.
Mijn buurvrouw had een merrie (hele grote netjes in verhouding gebouwd) pa en ma (van dat paard dan) hadden papieren maar om de kosten te besparen is er nooit wat beschreven, mijn buurvrouw heeft het veulen vlak na de geboorte gekocht, en het veulentje heeft zich goed ontwikkeld, kan super lopen en zou worden uitgebracht in de dressuur (buurvrouw weet 100 % zeker dat er gen papier bijzit) toch zijn er mensen die zeggen dat dan waarschijnlijk de papieren zoek zijn geraakt, bij een definitief ontkennend antwoord, dan zien we af van de aankoop, want dan komt ze toch niet verder in de sport.....

Ik had een kwpn veulen tekoop, donkerbruin weinig wit, redelijk papier, wilde er minimaal 1000 euro voor hebben, mensen wilden niet komen kijken omdat de prijs te laag was (dan l*l je jzelf toch wat in je broekzak......)

En wat betreft een röntgen rapport, als ze zo'n rapport van mij op zouden maken, wordt ik ook afgekeurd, nou mijn (v)echtgenoot is anders hartstikke blij met mij....... Maar zonder gekheid, zouden al die paarden die op internationaal nivo lopen allemaal 100 % zijn, geen stal of andere gebreken, klinisch 100% en röntgen 100 %?
Was er niet ooit eens een internationaal paard dat voor veel verkocht zou worden maar afgekeurd werd........

Ik ben vroeger meerdere keren op een handelsstal geweest in Duitsland die veel zaken deed voor Shockemohle(of hoe je dat dan ook schrijft, jullie snappen wel wie ik bedoel hoop ik) als die een paard op stal hadden staan die min of meer niet te verkopen was, werd hij bij Shockemohle gestald en dan kwam er wel een gek die daar dan dat paard kocht omdat die op stal had gestaan bij Shockemohle, dus moest het wel een goede zijn...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:25

Citaat:
En wat betreft een röntgen rapport, als ze zo'n rapport van mij op zouden maken, wordt ik ook afgekeurd, nou mijn (v)echtgenoot is anders hartstikke blij met mij....... Maar zonder gekheid, zouden al die paarden die op internationaal nivo lopen allemaal 100 % zijn, geen stal of andere gebreken, klinisch 100% en röntgen 100 %?
Was er niet ooit eens een internationaal paard dat voor veel verkocht zou worden maar afgekeurd werd........

Ik denk als je op concoursen gaat kijken wat allemaal niet door de keuring komt, het erg rustig word.
Dit heb ik ook al eens in een topic over hoefkatrol (geloof ik Lachen ) gezet.

Maar mensen willen denk ik een duur paard.
want er zijn geoneog leuke paarden voor 4000 gulden te vinden.
Maar dan moet je geen overdreven eisen gaan stellen Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:39

runningkawa schreef:
er zijn genoeg paarden voor een leuke prijs.
Maar wil je een paard dat min Z heeft gelopen, niet ouder dan 8, mooi papier en goed gekeurd, dan heb je wel eens kans dat je wat dieper in de buidel moet, logisch toch?
Of een paard van 3 jaar, met gangen waar je een uur later nog van na staat te kwijlen.
Geweldig papier en ook goed gekeurd.
ook die zijn duur.

Maar waarom zijn voor zoveel mensen de gewone paarden niet goed genoeg.
Denken ze perse een topper nodig te hebben
?
het meerdendeel van de ruiters, ik ook, heeft aan een gewoon paard genoeg.
ook met een gewoon paard haal je het Z,

Voor een recreatie paard, om lekker naar het bos te gaan, hoef ik al helemaal geen (goed) papier, en goede gangen ook niet.
Als het paard maar lief is.
En die paarden zijn er nog genoeg voor de gewone betaalbare prijs.

Helemaal mee eens!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:42

Ik heb het idee dat er 2 uitersten zijn onder de paardeneigenaren: de mensen die er krom voor liggen en een goedkoop paard hebben wat ze nooit meer kwijt willen en de mensen die een stel paarden hebben die ze net zo snel verkopen als ze iets beters zien langs huppelen. Ik snap dat ook niet in de topsport. Als een paard je olympisch goud bezorgd, dan verkoop je het toch niet? Gelukkig is Anky met Bonfire wel heel fair.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:44

Wat mij overigens wel opvalt in de markt...

Er zijn wel heel veel verkopers die een ietwat irreeel beeld hebben van het paard dat zij te koop aanbieden...Kennelijk is er levendige handel in gouden hoefijzertjes, want op elke stal staat tegenwoordig wel zo'n supergetalenteeerd paard met supergangenwerk en GP-aanleg.....
Maar niet heus!

Het is maar zelden dat iemand gewoon een eerlijk veelzijdig sportpaard aanbied, dat misschien niet het allerlaatste aan schwung heeft, maar wel een goudeerlijk en fijn meewerkend karakter...terwijl dat toch eigenlijk wel het paard is waar de meeste mensen naar zoeken.. Verward

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:46

Ik denk eigenlijk dat er veel afgunst is bij mensen die lopen te zeuren over dat mensen paarden hebben/rijden die niet goedkoop zijn, een goed paard houd je niet goed als je em slecht rijdt en dat vergeten erg veel mensen. Daarbij hebben de betere paarden vaak een wat ander karakter dan de eerste beste geit.

Ik ben het er wel mee eens dat veel mensen aan een gewoon paard genoeg hebben, maar ik snap ook dat als je echt verder in de sport wilt dat je dan gewoon een beter paard moet hebben.

En het vooroordeel dat mensen met dure spullen/paarden arrogant zijn vind ik echt kant noch wal raken, ik ken meerdere mensen (zowel irl als op bokt) die dat hebben en het zijn vaak harstikke leuke mensen!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:53

Ik denk niet dat een goedkoop paard per defenititie de sport niet in kan. Endurance is sport en springen ook, mijn paard kan met extra conditietraining echt endurance, en aangezien ie met het meeste gemak 1.70 springt kan ik hem heus wel uitbrengen in de sport. En mijn Russische kanjer heeft me €1500 euro gekost. Je kan een paard hebben uit liefde of voor de sport. Ik zou zo graag eens een mooie combinatie willen zien. Als jouw lieve paardje afhaakt in de L-dressuur. Zet je 'm dan te koop? Ikke niet.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:58

happy worker schreef:
Persoonlijk zou ik mijn paard niet willen verkopen aan iemand die max 2000,--euro te besteden heeft, zeker weten dat ze dan ook geen geld hebben om het dier goed te verzorgen.

Ik zei vorig jaar ook tegen verkopers: "Ik kan maar ... gulden uitgeven."
Dit zei ik echter pas nadat zij hun vraagprijs hadden genoemd.
Natuurlijk kon mijn prijs nog wel iets omhoog maar niet echt veel...

Ik zei dit tegen de verkoper omdat ik wist dat er paarden te koop waren voor dat bedrag die aan mijn eisen voldeden.

Als de verkoper niet wilde zakken met de prijs, of als het paard gewoon te goed was om hem voor MIJN prijs te verkopen, dan hield het op.
Dus:
of de verkoper wilde er meer voor hebben
of het paard was te hoog gegrepen qua waarde voor mij.
Dan ging ik naar een ander paard kijken. Jammer maar helaas.

Uiteindelijk heb ik een leuk lief paard gevonden, exact het type dat ik wilde, en voor een goede prijs.
Maar ik ben het dus wel eens met de stelling dat sinds de komst van de euro alles duurder is geworden, en vooral de paarden zelf.
Laatst nog zag ik een leuk toekomstig 'L-M-Z' paardje te koop, goede springer, 5 jaar maar nogal mager en zonder veel spieren.
Paard had nog weinig wedstrijdervaring, niet officieel gestart enzo, mensen vroegen er 2000 euro voor.
Niet veel, voor kwpn-er met papieren en ingereden, ruin vos, 1.61 m.

Echter: die mensen hebben hem bij een springstal staan nu, die stal verkoopt hem voor hen, en waarschijnlijk vraagt die stal er zeker 3000 euro voor. Zij willen tenslotte ook geld zien...
Als het paard verkocht wordt krijgt de oude eigenaar er 2000 voor en de springstal de rest, dus...
Ben zeer benieuwd of hij verkocht wordt en voor hoeveel!

Nog ff on topic:
E-pony's, sportpony's dan, vind ik ook superduur geworden!
Soms zie ik zo'n pony voor 3000 euro te koop staan.
Dan denk ik: daar kun je een paard voor kopen!
Is wel wat langer zoeken, paard zal nog niet zo ervaren zijn, maar ach dan kun je het zien als een uitdaging, zo'n jong beestje toch?

Maar jah, een jonge meid met rijke ouders wil natuurlijk nog geen paard.
Die wil een E-pony waar ze t/m haar achttiende jaar mee in de prijzen valt bij elke wedstrijd die ze rijdt.
Een pony die gelijk aan de teugel loopt, veel knopjes erop en alle hindernissen neemt.
Dus 2000 euro extra neertellen doen die ouders vast wel...
Gelukkig niet allemaal... Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:36

Als je de massa prijs verhouding vergelijkt tussen paarden en pony's dan zijn alle pony's toppony's, wanneer de prijs de kwaliteit bepaalt.....

Wij zijn zoekende geweest voor mijn dochter, eisen:
grote a of kleine B pony, braaf, lief netjes gereden, betrouwbaar en eerlijk.
Plenty te koop, maar dan moet je zeer diep in de buidel tasten.....
Nu ga ik voor mijn dochter (=beginner) echt geen 2000 gulden of meer uitgeven voor pony, puur om de simpele reden, dat bij eventuele verkoop (wanneer mijn dochter toch niet meer wil rijden) een pony aanbied die ooit weetikwatvoor nivo heeft gehad en nu dus door een beginner gereden is en dus giga zakt in de prijs..... (wij zijn niet van die eendagshobby mensen ofzo, maar heb a-welshjes en met de gedachte dat wanneer mijn dochter dan niet meer wil rijden deze geruild wordt voor een a-welshje) Daarom hebben we haar een a-welsh merrie gekocht die wanneer mijn dochter dekt haar carriere als toekomstige topruiter vroegtijdig te moeten beeindigen, we deze pony dan nog kunnen gebruiken voor keuring en fokkerij.......

Maar wat waar is dat je op rijverenigingen niet met de kont wordt aangekeken wanneer je geen paard hebt van minimaal 15000 gulden en een uitmuntend papier, je absoluut niet moet beginnen dat je alleen puur voor je genot rijd (de meeste kennen dat niet) en lid bent van een rijvereniging omdat je nooit uitgeleerd bent.

Wat betreft de kindertjes met de super dure pony's die wedstrijden rijden en uitgekafferd worden omdat ze geen eerste zijn geworden, wie van die kinderen rijden na hun 18e nog........

Heb ook weleens met Jeroen (=echtgenoot) gesprekken gehad zo van, we hoeven geen ilussies te hebben dat onze dochter ooit op tv komt (als topamazone), om de simpele reden dat wij geen giga bedragen gaan en kunnen uitgeven aan paarden/pony's en dat wanneer je het geluk hebt van een passende combinatie die goed presteerd dat je een dusdanig hoog bod op je paard krijgt dat hij een strik om krijgt, een knuffel en tot ziens.....
De doorsnee(en dan bedoel ik niet qua prestatie) ruiter er niet komt in de topsport omdat het geld ontbreekt, tenzij je ontdekt wordt, volgens mijn man, dan is het probleem paard kopen van een x bedrag ook van de baan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:32

In mijn zoektocht naar een leuk paard kom ik ook de meest rare dingen tegen. Een M1 paard van 8 jaar voor € 6000,-. Sorry hoor, maar ik heb er op gereden en als dat paard M1 is dan ben ik Anky van Grunsven. Haha!

Er wordt snel gezegd dat je wel een bak met geld moet meenemen om een 'leuk' paard te kopen, maar het tegendeel is waar. Des te langer ik op zoek ben des te meer ik tot de conclusie mag komen dat de paarden niet duur hoeven te zijn zolang je maar goed zoekt.

En die zak geld steek ik niet allemaal in mijn paard, dus............ er moet geld overblijven om strakkies eens wat extra's te kopen. Lekker verwennen met een nieuwe deken of hoofdstel. Dus ja, ik zou mijn paard wel verkopen aan iemand die maar een X bedrag te besteden heeft.
Weet je waar ik mijn paard niet aan zou verkopen. Van die mensen die denken de hele wereld te hebben gezien en het allemaal wel 'kunnen'!! Die met een air je paard op stappen en je meteen aan het hoofd kan zien dat ze het eigenlijk maar een dom karrepaard vinden, maar ach..........het presteert wel leuk. Dan kan je er van op aan gaan dat ze hem zonder pardon straks weer verkopen omdat het niet bevalt. Mensen die lang hebben moeten sparen voor een paard zullen hun leven geven om hun paard te behouden!!!

hurrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:37

ja het is echt wel zo!!! als ik naar een leuke ponny kijk op internet of in een blad dan zie ik de prijs dan denk ik van WOW zo duur een ponny!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:45

Ik ben het met Sjuimpje eens. Misschien was Bud in jullie ogen ook wel erg duur, maargoed, we hebben er voor gespaard, en zoals Sjuim zegt, als je het geld hebt, waarom niet?! Tuurlijk zijn de prijzen de pan uit gestegen, maar niet alleen in de paarden. Nagenoeg alle guldentekens zijn vervangen door euro-tekens (behalve op ons salarisstrook Frusty), en we kunnen er niets tegen doen.

Maar verder zijn er nog genoeg leuke paarden te koop. En ook genoeg mensen die een goed tehuis veel belangrijker vinden dan de prijs die ze ervoor kunnen vangen.

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:48

eveline_B"]
[quote="vanda's schreef:
En wat wil je hier nou mee vragen?!

Wie is je?
[/quote]

Degene die het topic start he... Vraag maar raak... Dus vraag ik me toch af wat er dan de vraag is.......

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:58

Er werd gevraagd om onze mening over de stelling dat paarden enorm duur zijn geworden. Toch??

menespride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 00:01

Ja, dat klopt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 01:15

in mijn ogen meer een combinatie van vragen:
paarden zijn duurder geworden en dat er mensen op bokt zijn die van mening zijn dat een paard onder een bepaald bedrag per definitie niet deugt (of qua papieren, gebreken, prestatie of een combi hiervan)
dus maw een paard dat bijv. 2500 euro ,moet kosten heeft of geen goed papier, of zou niet kunnen presteren in de sport of heeft en dat is het meest waarschijnlijke een gebrek)
Verder in dit topic kom je tegen dat je afgunstig/jaloers bent wanneer je commentaar levert op het feit dat iemand een pony/paard heeft gekocht voor 50.000,-- gulden (even omrekenen naar guldens en dan praten we over een pony)
en ben je compleet gestoord als je een paard koopt zonder papieren, onder de 2500 euro of er eentje koopt puur voor de recreatie.
Verder moet je geen paard kopen (nee helaas ook niet voor je plezier en af en toe een buitenrit) mits je 6 onafhankelijk van elkaar verklarende DA hebt gevonden die allen dat paard (waar je uiteraard zelf bij aanwezig bent geweest) röntgen hebt laten keuren en die goed bevonden is voor de topsport minimaal op europees nivo en uiteraard met excelente papieren.
kunnen jullie het nog volgen?????????????
Dus (in mijn ogenen volgens dit topic) is elk paard in Nederland die te koop staat of gekocht is onder een bepaalde prijs en/of niet gekeurd is en/of geen goed papier of zelfs geen papier heeft en/of niet perfect beweegt (minmaal op B nivo) BRANDHOUT

Wat ik dan niet snap: Hoe kunen die paarde/pony's dan wel verzekerd worden voor dus extreem lage bedragen........................??????????

ene ben geen handelaar, maar iemand die pony's weet die braaf gereden en betrouwbaar zijn in de maat a en B voor lage prijzen pb me even

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:47

Alane, volgend jaar komt er een prachtige zweetvosmerrie welsh a te koop te staan, die heel, heel braaf is. GOede papieren erbij en ik zelf ben er helemaal weg van. Moet ik jou t.z.t. waarschuwen?

En verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt. Moet je eens bij fokkerij lezen hoe ze praten over fokprodukten, noemen alles maar gelijk brandhout en zo, omdat de dieren alleen maar niet mee in de (sub)top kunnen, terwijl er onder ruiters nog veel meer brandhout is!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:54

Dit topic gaat dicht langs het andere topic: [PP] wanhoop nabij

Daar heb ik gezegd dat eigenlijk elk paard onder de 2.000 euro wat minpuntjes heeft. Maar een paard is een verzameling min en pluspuntjes, en op ieder potje past een deksel.
Het paard wat voor de een niet voldoende pluspuntjes heeft, kan voor de ander juist het perfecte paard zijn.

In de regel is het wel dat een paard wat iets meer algemeen aanvaarde pluspuntjes heeft dan gemiddels, een hoger prijs zal hebben dan gemiddeld.

De waarde van mijn paarden heb ik al eerder gemeld. Voor mij was op moment van aankoop de prijs van het paard lager dan de kwaliteiten. Ik heb voor het hele pakketje (het paard) gekozen en dat afgewogen tegenover het geld wat ik ervoor moest betalen.
Denk dat dat de manier is om dingen te beoordelen en eventueel te kopen.
Vind het leuk voor iemand als die een paard koopt voor zeg 10.000 euro, ik wens je er veel plezier mee, maar ik zou zelf persoonlijk een rolberoerte krijgen als ik zo'n dier dan weg moet zetten omdat die kreupel wordt... dat vind ik dus een enorm minpunt aan zo'n paard. Vandaar dat ik lager geprijsde paarden koop, ik weet dat ik daar eigenlijk gelukkiger mee ben. En ze zullen heus wat minder mooi/sterk/geweldig zijn dan een heel duur paard, maar wat kan mij dat nou schelen....Ik vind ze prachtig!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:12

Om even op het begin terug te komen. Het is niet alleen in de paardenwereld zo maar overal toch? Ligt de auto en motormarkt ook niet op zijn kont? En hebben we dit alles niet te danken aan de afgelopen 10-15 jaar van groeiende economie? Het is ons de afgelopen jaren zó enorm voor de wind gegaan...!!
Als we dingen, maakt niet uit wat, minder gemakkelijk kunnen betalen, betekent het dan niet dat het slechter gaat met de economie?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 03:15

Ja ik zie het zelf bij de tinkers, voor de euro was een tinker tussen de 3500 en de 5500 gulden, afhankelijk van ervaring,leeftijd etc. Nu zie je ze vanaf 2100 euro oplopend tot wel 4000 euro!! Ik weet ook niet waar het heen moet op deze manier..

snoocky

Re: Hoe zo geld te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 15:51

menespride schreef:
Wat zijn sommige bokkers toch een stelletje eikels Frusty ( sorry dat ik het zeg).
Ze praten over geld als of ze het als water hebben. Hele tonnen vol.
Een paard onder de 4000,- euro ( F 8.814,84) kopen? Die is gek! Hoor je ze dan. Daar koop je geen paard voor, je moet minstens 7000,- euro meenemen F15.425,97. Stelletje afzettters!!!!!! Vorig jaar kost een gewoon redelijk paard die goed was gereden rond de 6000,- a 7000,- GULDEN. Nu vragen ze voor het zelfde paard 6000,- a 7000,- EURO!!!!!!!!!! Dat is wel even meer als 2 KEER ZOVEEL. Nog even en ze vragen voor een Z paard 15.000,- euro F 33.055,65,-. Ach of dat de gewone mens dat in ze broekzak heb zitten. Hoezo elite en kaksport!!!!! Dit kan een gewoon werkend mens die een leuk paard wil hebben toch niet meer betalen? Waar gaat dit in godsnaam heen? Verward Nog even en de paardenhandel ligt op z'n kont, is alleen nog maar te betalen met PL en rijkeluis mensen. Cool
ben het helemaal met je eens, alles is veel duurder geworden, gewoon niet normaal meer.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 16:42

Waar maak je je zo druk om? Het is toch gewoon een kwestie van vraag en aanbod??
Mijn instructrice heeft een 5 jarige Jazz, waar laatst 30.000 euro voor geboden werd, maar ze deed hem er nog niet voor weg, omdat ze denkt dattie over een tijdje nog meer opbrengt. Voor een goed paard hebben mensen gewoon genoeg geld over, als jij een topper hebt verkoop je hem toch ook niet voor 6000 gulden??
Voor die prijs kun je wel een leuk paard kopen hoor, bovendien ben ik van mening dat praktisch ieder paard een Z proefje kan lopen, dus als je niet meer ambities hebt, is dat toch prima voor jou?

Kijk, ik wil ook het liefst GP rijden, maar heb geen geld om een GP-paard te kopen, dus probeer ik jonge paarden zelf op te leiden....
Dat is nou eenmaal het probleem bij de paardensport...je kunt je niet op hoog nivo "inkopen" maar dat kan bij geen enkele sport!
En mensen die dat wel kunnen en een duur paard voor hun dochter kopen, hebben daar nog niet de rijkunst mee in huis hoor...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:22

wat baal je dan als het dure paard de volgende dag dood in z'n box ligt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:23

Ik baal bij een goedkope net zo hard hoor Lachen

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:25

Jeetje, ik ben het wel met menes eens dat de prijzen giga omhoog gegaan zijn.

Masja