Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Problemen bij oren uitscheren, paard laat niet toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:38

Gut Arno, we zijn het zomaar eens. Wat griezelig Haha! Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:39

arno8 schreef:
Je paard moet gewoon luisteren als je zijn oren wilt uitscheren, hij is toch jouw eigendom? Had hij maar geen paard moeten zijn.

Hij moet niet zo zeuren dat je zijn prima werkende natuurlijke bescherming tegen binnenvliegende beestjes weg wilt halen en wilt vervangen door een lang niet zo goed werkend netje dat nog in de weg kan zitten ook... Pfff, hij staat toch niet meer in de natuur? Dus dan heeft hij ook geen natuurlijke behoeften meer. Je wil toch winstpunten? Gewoon even een knuppel pakken, beest knockout slaan en scheren die hap.

Vind je het nou echt leuk om zo'n antwoord te geven. Iemand stelt gewoon een (voor haar) serieuze vraag. Om haar dan op zo'n manier belachelijk te maken is toch niet nodig. Je kan het niet met haar eens zijn, maar laten we elkaar wel gewoon in waarde laten.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:41

'denk dat mickey1989 genoeg heeft gezegd ik sluit me hierbij aan, belachelijk om die haren weg te halen, en waarom ? omdat het niet mooi is ? denk na .... het zijn dieren geen barbypaard waaraan je kan knippen, ze zitten er niet voor niets laat ze erin zitten en knip de uitstekende haren netjes weg staat keurig !!

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 13:53

Ik weet niet wat iedereen zijn probleem nou is hoor.. maar het is een voorbeeld.. zou Anky of weet ik veel wie de oren van een paard uitscheren als ze er zo ziek van worden zoals jullie zeggen.. sorry hoor maar overdrijven is ook een vak.. nog ff en iemand zegt dat die er dood door gaat..

De tastharen mogen afgeknipt worden tot 1cm. Lengte Knipoog Dan kunnen ze ze nog gebruiken en meestal zijn ze bij rond de 1 of 1,5cm lang!

En het is zeker niet zo dat ik de bekende ruiters na wil doen om erbij te horen, dat slaat gewoon nergens op! Maar ik word er wel vaak op aangesproken op de wedstrijd.. ja zelf door de JURY!! Dat ik zijn oren wel eens wat beter had mogen bijhouden!

En om het telkens rustig te proberen werkt gewoon niet.. ben daar al een half jaar mee bezig en nog geen stap vooruit gekomen dus de praam erop en hup.. dan wendt hij er vanzelf wel aan, zo hebben we het immers ook gedaan bij de rest van de paarden en die vinden het nu allemaal prima!

Dus ik snap jullie problemen niet, als jullie er onverzorgd uitzien oké, dat is mijn mening.. maar er zijn ook zat mensen die op niveau rijden en er dus wel verzorgt uit moeten zien!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:26

De wedstrijdruiters die ik van dichtbij heb meegemaakt (M) hebben nooit opmerkingen gekregen over onverzorgde oren, die knipten alleen de uitstekende plukken weg. Dus dat uitscheren is echt niet nodig voor een verzorgd ogend paard. Netzomin als die afgeknipte tastharen, daar kregen ze ook geen commentaar op. Wees eerlijk, tijdens een proef kom je helemaal niet dicht genoeg bij de jury dat die kan zien of de tastharen 1 of 3 cm lang zijn.
Zoals @ingvdh ook zegt, waarom zou je er je paard mee pesten als hij er zoveel problemen mee heeft?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:28

geen jury die daar volgens mij oplet Knipoog Lekker laten zitten en anders gewoon met een schaartje bijwerken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:30

De ogen afdekken met een hand wil ook weleens helpen, je hebt dan natuurlijk wel een helper nodig.
Ik zou hem gewoon een praam op zetten en de helper de praam vast laten houden en het oog afdekken.

Persoonlijk haal ik alleen de uitstekende haren weg, geheel kaal doe ik niet.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:32

Voor sommige mensen schijnt de jury letterlijk GOD te zijn.

Als de jury zegt dat je 30 winstpunten krijgt als je de staart van je paard afknipt, dan ren je toch ook niet meteen naar de heggeschaar (hoop ik)?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:36

@ arno8, weet je zeker dat je niet deze bedoelt Knipoog Haha! :
Afbeelding

Ooh, wat een heerlijk sarcastisch profiel heb jij ROFL Huilen van het lachen
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 19-06-07 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:38

Sinds wanneer is alleen kaal verzorgd?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:43

Sorry hoor maar laat iedereen lekker doen wat hij/zij wil met zijn knol.

Wel of geen haar maakt niet uit. De TS wil een oplossing voor haar probleem en geen discussie over wel of niet scheren van oren, tastharen etc.
Laten we daar dus over praten en anders ergens elders een topic starten over wel of net zin hebben van haren

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:16

Dat vind ik niet opgaan. Als iemand vraagt hoe heet je een brandmerkijzer op moet stoken voordat je je paard brandmerkt, dan mag je daar toch ook wel wat van zeggen?

En alvast voor degenen die zeggen dat dit niet vergelijkbaar is: van een brandmerk heeft een paard maar eventjes last (als er niks gaat ontsteken etc.) maar van uitscheren heeft een paard veel langer last.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 15:23

Nogmaals.. als de paarden er echt last van zouden hebben, waarom doen dan zoveel mensen het incl. de wereldtop?

Heb nog nooit een topic gelezen waarin staat:
“paard doodziek door uitscheren van de oren”

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:30

Lin_sOnaldO schreef:
Nogmaals.. als de paarden er echt last van zouden hebben, waarom doen dan zoveel mensen het incl. de wereldtop?

Dat is toch een non-argument. Anky's paarden staan ook in een box ipv blij in de wei of paddock, terwijl in een box staan toch behoorlijk slecht is voor een paard (pure verveling, geen beweging, niet kunnen kiezen naast wie ze staan)... Maar ja, ze blijven wel lekker schoon en worden niet dik...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:35

Nou nou, sommige mensen hier reageren wel erg overdreven. Het scheren/knippen van de oren gebeurt al eeuwen hoor, er is volgens mij nog nooit een paard aan doodgegaan.

Bij ons wordt het ook gedaan, de paarden hebben nergens last van. EN ja, deze komen ook vaak zat buiten.

Ik heb het gevoel alsof sommige bokkers het liefst hun paardjes in een glazen kast zouden zetten zodat er niks mee zou kunnen gebeuren. Er zijn wel ergere dingen dan scheren van de oren waarom je je druk zou kunnen maken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:37

arno8 schreef:
Voor sommige mensen schijnt de jury letterlijk GOD te zijn.

Als de jury zegt dat je 30 winstpunten krijgt als je de staart van je paard afknipt, dan ren je toch ook niet meteen naar de heggeschaar (hoop ik)?

Wat een onzin zeg, de oren geschoren/uitgeknipt staat gewoon veel netter op wedstrijd. Laat mensen dan als ze dat willen doen?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:38

xx_Horsiex schreef:
Ik heb het gevoel alsof sommige bokkers het liefst hun paardjes in een glazen kast zouden zetten zodat er niks mee zou kunnen gebeuren.

Juist niet in een kast denk ik.... In de wei....
En dat dingen al eeuwen gebeuren is ook een heel slecht argument om ergens mee door te gaan. Denk gewoon goed na voordat je iets doet met je paard, voor wie is het beter, voor mij of voor het paard. Als je die afweging maakt, heb je iig het beste voor met het paard.... En dan kun je altijd nog beslissen om iets wel of niet te doen...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:39

xx_Horsiex schreef:
Er zijn wel ergere dingen dan scheren van de oren waarom je je druk zou kunnen maken.

Dus zolang er kinderen in afrika honger lijden, mag je niks zeggen over dingen die minder erg zijn?
Ook dat is een non-argument.

En dat 'de top' iets doet, is ook een non-argument. Als dat je enige verdediging is, zou ik toch eens zelf gaan nadenken bij wat je doet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:40

Nee, dan geef ik voorkeur aan de glazen kast, stel je voor hij loopt een schrammetje op in de wei.

Hte paard heeft er geen last van als je zijnoren uitknipt, tenzij hij natuurlijk erg veel op de wei komt, maar dan is het ook niet nodig om hem verder te scherne of wat dan ook. Jezus, tis geen zaak van levend of dood.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:41

arno8 schreef:
xx_Horsiex schreef:
Er zijn wel ergere dingen dan scheren van de oren waarom je je druk zou kunnen maken.

Dus zolang er kinderen in afrika honger lijden, mag je niks zeggen over dingen die minder erg zijn?
Ook dat is een non-argument.

En dat 'de top' iets doet, is ook een non-argument. Als dat je enige verdediging is, zou ik toch eens zelf gaan nadenken bij wat je doet.

Je moet wat beter lezen wat dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg, je kan je ook over ergere dingen druk maak. Ik zeg niet dat je helemaal niks mag zeggen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:42

xx_Horsiex schreef:
Jezus, tis geen zaak van levend of dood.

Dan kun je het dus ook net zo goed niet doen Tong uitsteken
Ik wil alleen maar zeggen dat na moet denken voor wie het beter is, voor jou of voor het paard. En wat het nut ervan is om het te doen...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:43

Sim0ne schreef:
xx_Horsiex schreef:
Jezus, tis geen zaak van levend of dood.

Dan kun je het dus ook net zo goed niet doen Tong uitsteken
Ik wil alleen maar zeggen dat na moet denken voor wie het beter is, voor jou of voor het paard. En wat het nut ervan is om het te doen...

Das waar Tong uitsteken Maar dan kun je het dus net zo goed wel doen.

En waarom je het doet, en dat telt ook mee.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:45

haha, ik geef het op Haha!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:48

Ik zou gewoon rustig oefenen met aan zn oren zitten. Oren uitscheren vind ik een beetje cru, maar goed, de TS trekt zich waarschijnlijk weinig van mij (en van de andere mensen in het topic) aan.
Als je wilt dat je paard een trauma oploopt zou ik gewoon lekker scheren, of epileren, hoef je het veel minder vaak te doen Vork

Als ik jou was zou ik gewoon een simpel schaartje pakken en de plukjes die eruit steken wegknippen, maar goed, wie ben ik?

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:53

Wat start je??
Vanaf het M krijg je geen punten meer voor verzorging, dus zou niet zo moeilijk doen over z'n oren.