hele vieze stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_Doos

Re: hele vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:47

ik zou het niet weten maar succes ermee

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 16:34

Clown bedankt

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:00

elizahbep schreef:
hyawatta schreef:
o ja ff tussendoor: wel een hele mooie haf met lange manen. zonder als dat allemaal zo vies moet worden door een vieze stal die je niet vaak mag mesten.
ze kunnen natuurlijk ook zeggen mest maar maar dan komen er extra kosten bij mar ja daar zijn pensionklanten natuurlijk ook nooit blij mee.
en jij kan er uiteindelijk helemaal niks aan doen.

Bloos Bloos bedankt die manen zijn me trots Bloos Bloos

das trouwens wel een goeie van die extra kosten ga het met me ma over hebben Haha!

en heb je ht er al over gehad? wat een probleem zo zeg. en wat er net ook ergens is gezegt. wel op zaagsel zetten en dan wt stro ertussen doen voor het knabbelen, maar niet te veel hooi geven want daar worden ze dik van dus niet dat ie strax te dik is.
paard van een vriendin van mij was ff naar een training stal gegaan een weekje maar en kwam terug en was meer aangekomen, qua voer was het hetzelfde wat die thuis kreeg en hooi kreeg die wel veel en daar is ie van aangekomen.dacht ook dat ze van hooi niet aankwamen. hoop dat je nu is een keer een oplossing vind zeg. geloof het graag dat je manen je trots zijn en ik zou al balen als ik eraan denk dat ze zo vies worden en de staart. succes met alles en ik kijk even mee of je nog resultaten boekt qua oplossing.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:57

Misschien zelf stro enzo kopen voor je paard?
Zodat je zelf wel kan uitmaken wanneer je de stal schoonmaakt
Of je betaalt gewoon extra aan de staleigenaar zodat je elke dag stro kan pakken

Priscilla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:02

meestal houden de paarden hun stal ook gewoon schoner als ze gewoon in hun eigen mest blijven staan

klinkt heel cruw opzich maar het helpt wel

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:24

bij mijn verzorgpaard mesten ze elke dag de stal uit(alleen het ergste) misschien helpt dat!

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:30

_lies_ schreef:
Misschien zelf stro enzo kopen voor je paard?
Zodat je zelf wel kan uitmaken wanneer je de stal schoonmaakt
Of je betaalt gewoon extra aan de staleigenaar zodat je elke dag stro kan pakken

vind ik ook Knipoog

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 16:57

ik ga nog ff een weekje door met de mest in een hoekje (helpt tot nu toe nog niet egt)
en daar na laat ik haar wel; in een vieze stal staan

doei doei

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:10

Goh, nog scherpere regels ivm mesten?
Blij dat ik daar niet meer sta met Tom zeg!
2x mesten, 1x opstrooien p/w zei je? Bloos! Bloos!
In die buitenstallen redt je dat gewoonweg niet! Vies paard of niet, daar is de stalruimte gewoon niet naar!
Een paard poept/piest naar behoefte en dat valt gewoonweg niet aan te passen. En als je dan zulke regels krijgt ipv 6 dagen p/w mesten naar 2 x p/w; tja...
Ligt niet aan je paard iig!
Kus aan Beppie! Knipoog

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:36

Is jouw paard niet onrustig op stal? Misschien heeft zij de rust niet om alleen op één plaats te mesten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:06

Duvel was altijd redelijk netjes in zijn stal, achterin de mest, in het midden de plas en voorin relatief schoon (er ligt daar ook wel eens een hoop mest, maar niet zoveel als achterin.
Nu moest hij tijdelijk naar een andere box, omdat zijn oude box werd afgebroken en opnieuw werd opgebouwd. Hij kwam in een veel kleiner stalletje te staan en vanaf toen was het bij hem ook een ramp, hij stond veel viezer, gooide alles door elkaar heen en stond elke dag in de troep, terwijl wij hem in zijn oude stal 3x per week uitmesten, moesten we dat hier echt elke dag doen.
Totdat ik bedacht had dat ik eens net zoveel stro in deze kleine box ging gooien als dat ik in zijn oude stal deed. In de kleinere stal gooide ik in een nagenoeg lege stal 2 plakken stro, in zijn oude ruim 3. Toen ik dat bij zijn kleinere stal ook deed, bleef hij meteen een heel stuk schoner. Nog steeds gooide hij wel alles bij elkaar, maar dat kwam waarschijnlijk doordatie minder makkelijk kon keren.
Hij staat inmiddels weer op zijn oude plekje in een nieuwe box en nu is zijn mestgedrag weer normaal, dus grootste gedeelte van de mest achterin, plas in het midden en voorin redelijk schoon.

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:16

Misschien is het een beetje raar maar dat help ook best wel vaak. Heb je een weitje of een bak waar ze in kan staan?? Misschien heb je al een oplossing maar hoe vaker ze lekker buiten kan staan hoe minder vies de stal is. Bak kan je makelijker schoon maken.. En wei kan je het laten liggen Pling Cool

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 08:25

ben nou al geloof ik 3 weken bezig en egt gewoon niets help ik geef de moet maar op.
heb nu vakantie dus kan ze wel vaker los staan

loby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:16

hallo

Ik had ook zo'n pony en vlas is echt de oplossing want zei was vies op stro en zaagsel maar bij vlas was ze schoon succes

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 09:05

helpt ook niet heb ik ook al op gestaan.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:08

veranderen van stal waar je iedere dag mag mesten...

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 22:03

alle goeie stallen (met veel mogelijkheden) zijn allemaal zo verweg. er zijn genoeg kleine pension stallen maar daar heb je gewoon helemaal niets.
oke dan maar niet elkedag mesten, het is sneu voor bep maar het is niet anders

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 06:55

Boertjes schreef:
ik loop bij mijn paarden iedere dag de stal door en gooi in 1hoekje alle mest die ik kan vinden. Dan haal ik 1 keer in de week de stal leeg. De eerste periode deden ze het nog overal, maar nu doen ze het bijna allemaal op 1plek. Echt super. Hopelijk gaat dat bij jou ook lukken

Ja, dat lijkt me wel een goed plan. Misschien kan je ook een keer een hele dikke laag stro op de vloer leggen. Op mijn manege hebben we er namelijk nog zo een, en die poept de hele voerbak vol (hij heeft er twee). Maar die heeft een hele dikke laag waardoor de mest minder ruikt en als je het een beetje omschept zie je het niet meer. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je paard dan niet meer weet waaar hij het voor het laatst heeft gedaan waardoor je hetzelfde probleem houd.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 11:01

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je paard dan niet meer weet waaar hij het voor het laatst heeft gedaan waardoor je hetzelfde probleem houd.[/quote]

en hoe kan je dat probleem verhelpen? Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:02

Toen Anouar nog op stal stond gooide ik het meeste schone stro in de hoeken en langs de kant als z'n stal net uitgemest was.
Hij liep het stro dan zelf weer langzaam naar het midden waardoor de stal langer schoon bleef.

Zeker een voordeel bij ruinen en hengsten vind ik. Als dan al het schone stro in het midden ligt plassen ze er één keer op en alles is vies.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:12

wij hebben onze paarden op vlas staan, erg makkelijk en plas trekt erin,, je hoeft alleen elke dag poep te scheppen wat zeer gemakkelijk gaat en alles is erg vlak,,

groetjes michele

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:07

Wat bij mijn paard wel hielp toen hij nog op stal stond, de mest en vieze stro eruit halen. Het stro wat nog wel redelijk schoon was achterin de stal leggen en het schone stro voorin. Uiteindelijk ging hij achterin mesten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:08

Ik doe altijd mesten, volgende dag opstrooien en dan weer mesten..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:15

Mijn pony haar stal wordt dagelijks leeggehaald (mest en natte plekken eruit) en al het schone stro in een hoek, en dan de hele stal uitspuiten met tuinslang, en dan als het droog is wordt het stro weer opengestrooid, en dan wordt er nog een hele plak van zo'n hele grote baal stro bijgegooid.
Ik vind dat mijn stal moet uitgespoten worden aangezien het anders erg stinkt, en ze plast altijd in het rond, mesten doet ze op één plek, maar plassen blijkbaar niet. En dat stinkt behoorlijk erg..

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:17

Dat je vee arts zegt dat je je paard niet op zaagsel moet laten staan snap ik wel; ten eerste geeft zaagsel geen enkele mogelijkheid om tussendoor te knabbelen - zoals ze met stro kunnen doen - ten tweede kan zaagsel de hoeven aantasten (heb verschillende theorieën gehoord; het zou te droog zijn, er zou een grondstof inzitten die de witte lijn kan aantasten, etc.). En ik kan je uit ervaring vertellen; zaagsel blijft niet schoner dan stro. Integendeel. Je kunt het hoogstens als onderlaag onder stro gebruiken om de ergste nattigheid te binden.