GECOUPEERDE Staart Trekpaard- Hoe Doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BGGBWM

Re: GECOUPEERDE Staart Trekpaard- Hoe Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:41

Bedankt voor jullie reacties. En Tellie; het is ook verboden, de eigenaren vóór de mensen waar ik hem van gekocht heb, hebben hem helemaal nar Frankrijk gebracht. Het is te gek voor woorden.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:42

Naar Frankrijk. Man, wat sommige mensen niet doen om zich maar niet aan de wet te hoeven houden. Scheve mond

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:43

Inderdaad, heel erg, vind ik ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:10

Mag ik hier even op inhaken? TS wordt veroordeelt omdat hij een gecoupeerd paard heeft gekocht. Ik kreeg laatst het stamboekblad van de KVTH onder mijn neus, met uitslagen van een of andere (hengsten??) keuring.
Tot mijn verbazing waren practisch alle belzen die op de foto stonden gecoupeerd.
Ik vind in dit geval dat je niet TS moet veroordelen, maar het stamboek!
Met een gecoupeerd paard mag je niet deelnemen aan de keuring, pats, boem, klaar.
Eens kijken of er dan nog steeds zoveel mensen naar Frankrijk gaan.
Zolang het stamboek gecoupeerde paarden toe laat, zal er nooit iets veranderen

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:54

groot gelijk stef
ben het hier mee eens

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:22

Inderdaad Stef, zo is het ook. Ik ben nu al helemaal gek op mijn vers-aangeschafte vriendje, mét of zonder staart, maar dat meent inderdaad niet dat ik het eens ben met couperen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:45

BGGBWM schreef:
Inderdaad Stef, zo is het ook. Ik ben nu al helemaal gek op mijn vers-aangeschafte vriendje, mét of zonder staart, maar dat meent inderdaad niet dat ik het eens ben met couperen.

Maar als we categorisch weigeren gecoupeerde paarden te kopen, dan is het probleem óók opgelost (onverkoopbaar paard).
Het is heel gemakkelijk om maar naar de wetgeving te verwijzen, maar dat ontslaat ons niet van onze eigen verantwoordelijkheid. Koop geen gecoupeerde dieren en het aanbod zal vanzelf ophouden...........

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:53

dan nog zullen er fokkers blijven die hun eigen paarden laten couperen ikke....

Ik vind het gewoon not done dat het stamboek gecoupeerde paarden toe laat paarden van voor 2002 (meen ik) ala, maar daarna gewoon niet meer

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:55

stef schreef:
dan nog zullen er fokkers blijven die hun eigen paarden laten couperen ikke....

Ik vind het gewoon not done dat het stamboek gecoupeerde paarden toe laat paarden van voor 2002 (meen ik) ala, maar daarna gewoon niet meer

Nee, de handeling is verboden, het bezit niet, DAT is het probleem. En aangezien de handeling alleen strafbaar is bij betrappen op heterdaad, is die hele wetgeving feitelijk een lege huls; zoethoudertje voor de dierenbescherming en zo.........

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:43

maar als je dan als stamboek zegt dat gecoupeerde paarden niet meer welkom zijn, dam je de boel al wel in natuurlijk

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:12

stef schreef:
maar als je dan als stamboek zegt dat gecoupeerde paarden niet meer welkom zijn, dam je de boel al wel in natuurlijk

En daar zit dus een groot stuk van het probleem: de bobo's van het stamboek vinden couperen geen enkel probleem, erger nog, ze vinden dat het hoort bij het ras...... Gestoord

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:41

Er is niks mis met het kopen van een gecoupeerd paard. Er is iets mis met het toelaten van gecoupeerde paarden in het stamboek. De fokker zal overigens niet veranderen. Die zit vast aan het beeld van trekpaard zonder staart. Hoewel sommige misschien naar Frankrijk worden gebracht, zullen nog steeds veel trekpaarden op de illegale manier gecoupeerd worden. Officieel heb je een medische verklaring nodig. Kortom of je nu wel of geen paard koopt die gecoupeerd is, het haalt niks uit. Wat willen we liever? Een goed tehuis of een vroege slachting? Koopt de een em niet, dan de ander wel!

En even over de opmerking over trekpaarden met wel een staart dat de staart te zwaar zou zijn om vliegen weg te jagen is bullshit! Dit wordt als smoes gebruikt om em te couperen. Een trekpaard is een volwaardig paard zoals andere rassen.

Zo en nu ontopic, ik zou gewoon de haren laten groeien en niet recht afsnijden. Dit bedekt iig een beetje de geslachtsdelen en de poepert. En bovendien kan je dit mooier invlechten bv voor wedsrijden of keuring.
Mocht je met nog meer trekpaardvragen zitten, dan raadt ik je aan om op www.zeeuwseknollen.nl te kijken. Via het forum kom je bij nog veel meer Trekpaardliefhebbers die niet in hevige ruzie discussies gaan over het wel of niet couperen... misschien wel zo prettig!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:51

hihi izzy ook al hier Knipoog

mijn verzorg belg is ook gecoupeerd, ik houd haar staart zo lang (voor zover je t lang kan noemen Clown ) mogelijk, als ik m nu langer laat groeien dan blijft de poep er in zitten, omdat ze haar kleine pluisje niet verder omhoog kan tillen Tong uitsteken. voor foto's van de lengte van dr staart zie link in onderschrift.

maar zeker naar het zeeuwseknollen forum komen hoor! Knipoog erg gezellig.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:54

Hey Pompompom! Jenny van ons was ook gecoupeerd. Ik hield em wel zo lang dat er net geen poep in bleef zitten zeg maar. Het plumpje was denk wel 20 cm lang. Dit ging net!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:16

jah die van meike is denk ik net zoiets,,
t is wel lastig met die vliegen hoor, (ze word er wel lenig van, elke keer met haar hoofd op dr kont de vliegen weg jagen Knipoog ) maar helemaal nu de horzels weer beginnen te komen als ik aan het borstelen ben, ben ik meer bezig met alle vliegen en horzels weg meppen bij dr.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:18

Bij Jennie was het op het laatst een ramp! Vanwege de wonden van CPL op haar benen die we overigens voor geen mogelijkheid dichtkregen, kreeg ze maden op haar benen. Echt verschrikkelijk! Ze deed er ook zelf bijna niets meer aan en aan haar staart had ze al helemaal niks natuurlijk...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:20

stef schreef:
Mag ik hier even op inhaken? TS wordt veroordeelt omdat hij een gecoupeerd paard heeft gekocht. Ik kreeg laatst het stamboekblad van de KVTH onder mijn neus, met uitslagen van een of andere (hengsten??) keuring.
Tot mijn verbazing waren practisch alle belzen die op de foto stonden gecoupeerd.
Ik vind in dit geval dat je niet TS moet veroordelen, maar het stamboek!
Met een gecoupeerd paard mag je niet deelnemen aan de keuring, pats, boem, klaar.
Eens kijken of er dan nog steeds zoveel mensen naar Frankrijk gaan.
Zolang het stamboek gecoupeerde paarden toe laat, zal er nooit iets veranderen

In belgie is het dan wel verboden, lees dat net

http://www.koentsijen.be/v2/default2.as ... age_id=815

Bij het kopen van gecoupeerde paarden hou je de markt in stand zo simpel is het, er word geroepen van fokkers. Maar ik vind de kopers meer de schuld. Het is een vraag en aanbod kwestie, geen intresse zullen de fokkers ook stoppen.

Dus ik blijf er bij door het kopen doe je lekker mee aan de handel
Laatst bijgewerkt door lesilla op 19-06-07 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:37

Link doet het niet, maar dat is net als vegetariers...eet geen vlees das zielig en als je geen vlees eet wordt er ook niet geslacht, zo werkt het helaas niet!
Er zullen er evenveel geslacht worden...

Een kortstaart kopen of niet, het gebeurd! Ze zouden wat actiever achter de gang van zaken moeten zitten! Illegale coupeerders achterhalen! Vrachten naar Frankrijk onderscheppen!

Sorry maar vind je redenatie onzin!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:47

Er zijn nou eenmaal mensen die vinden dat bij het ras trekpaard een gecoupeerde staart hoort, en mits je een verklaring erbij heb dat het op een legale manier is gedaan mag het ook! en kan het stamboek hier dus ook niks tegenin brengen.

En het is mijn mening hoor, maar dit komt omdat ik de trekpaarden nooit anders heb gekend dan zonder staart maar ik vindt het bij het ras horen, en ja hier in Zeeland zitten geen horzels waar ze naar moeten slaan en dat scheelt! en ik ken genoeg mensen die met een vrachtwagen vol jaarlingen naar frankrijk vertrekken om te couperen.

Maar goed, even on-topic.
Wij knippen altijd rond af, dat het zeg maar 'rond' om de staartwortel valt, dit is ook het makkelijkste met vlechten.
Krijg je niet al te lange vlechten en je kan er makkelijk raffia door heen vlechten (doen wij voor het ringrijden, dan kunnen we t 'vlechtje' opknopen naar boven zeg ma zodat je een boogje hebt)

Over het al dan niet couperen, moet iedereen voor zichzelf weten!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:48

even offtopic, doe je ook aan ringrijden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:09

izzy1985 schreef:
Link doet het niet, maar dat is net als vegetariers...eet geen vlees das zielig en als je geen vlees eet wordt er ook niet geslacht, zo werkt het helaas niet!
Er zullen er evenveel geslacht worden...

Een kortstaart kopen of niet, het gebeurd! Ze zouden wat actiever achter de gang van zaken moeten zitten! Illegale coupeerders achterhalen! Vrachten naar Frankrijk onderscheppen!

Sorry maar vind je redenatie onzin!

Er word evenveel geslacht, maar iig ben ik er niet schuldig meer aan. En als iedereen op zou houden met vlees kopen (paarden met gecoupeerde staarten) dan werd er binnen nu en 2 maanden ook niets meer geslacht (gecoupeerd)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:10

Ik heb ook een merrie die een gecoupeerde staart heeft. Ik had d'r ook liever met een staart gehad maar helaas. Maar er word wel degelijk gecontroleerd op de keuring. Staartloze paarden dienen in het bezit te zijn van een geldigbewijs van couperen. Isw dat er niet worden ze uitgesloten. Het is mij nog een raadsel hoe je aan die papieren komt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:20

Moderatoropmerking:
vriendelijk verzoek om hier ontopic te blijven. Dit topic gaat over de verzorging van een gecoupeerde staart, de discussie wel of niet een paard met gecoupeerde staart kopen enz. kan gevoerd worden in het eerder aangehaalde topic: viewtopic.php?f=13&t=790801

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 23:46

Tegen Izzy; ik heb twee Belgisch Trekpaarden mét staart, wat ik persoonlijk mooier vind, maar nee; zij kunnen niet hun billetjes van vliegen ontdoen. Zo'n b*llshit is het dus niet!
Verder; bedankt voor de reacties!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:38

Raar dat de belgen bij ons wel lekker met hun staart zwiepen naar de vliegen, maar goed off topic