Wel of geen bescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Wel of geen bescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:03

Ik zou er ook geen bescherming om doen, maar elke keer ijzers eraf/los is niet leuk dus misschien is springschoenen een idee.
En van wondjes of bultjes gaan ze echt niet dood hoor, wij lopen ook niet de hele dag met bescherming en wij gaan ook niet dood als we een wond(je) hebben Knipoog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:33

De beste oplossing zou zijn als ze gewoon niet meer zo gek deed in de wei....dus even uitzoeken waarom ze zo opgefokt is.

Krijgt ze te energierijk voer ? Verveelt ze zich ?
Als je de mogelijkheid hebt om d'r meer uren in de wei te laten staan dan heb je de grootste kans dat het gek doen niet meer voorkomt.

Die van mij was ook altijd aan het rennen en vliegen voorheen , maar hoe langer ze buiten staat hoe meer gelijkmatig ze d'r energie kwijt kan.

Nu ze dag en nacht buiten staat (met schuilmogelijkheid) heeft ze helemaal geen reden meer om als een gek te gaan knallen omdat ze ALTIJD kan lopen , en zijn het alleen nog af en toe speelse sprintjes die knap gek kunnen zijn maar niet zo geflipt dat er snel wondjes ontstaan.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 15:45

het probleem is dat ze nooit moe is, maakt niet uit hoeveel je brokken geeft of je geeft niet ze is gewoon altijd heet ze gaat er onder het rijden zo vaak vandoor en als je maar iets teugel geeft onder rijden maakt ze daar al misbruik van!
Dus aan het voer zou het niet liggen..
het gaat mij trouwens ook niet om de wontjes maar om de witte plekken, van wondjes krijgen ze witte plekken en dat worden er steeds meer.. ze heeft zich ook keer echt goed bezeerd en dat betekende een maand niet rijden en daar heb ik gewoon echt geen zin in.. Ze had harstikke dik been omdat ze gewoon zo dom doet in de wei!

Ze staat lang genoeg in de wei! ze gaat zo als ik al zij van ong. 10/11 uur naar buiten tot of 6 uur als we les hebben savonds of 8 uur half 9. dus dat vind ik echt wel lang genoeg! Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:20

Zo lang is dat anders niet hoor , ze staat 2x zo lang binnen als buiten dus dan kan ik me voorstellen dat ze flink gebruik wil maken van de tijd die ze heeft.

Kijk als jij het wel lang genoeg vindt dan heeft ze pech.
Maar in zulke gevallen hoor je vaak dat als zo'n pony bvb. naar een andere stal gaat waar ze de hele dag buiten gaat met schuilstal , dat het dan een veel relaxedter dier wordt zowel in de wei als onder het zadel. Die opgefokte hittepitten zijn zover ik ervaar altijd de paarden die een groot deel van de dag op stal staan.

Dus tja doe ermee wat je wilt , het is maar een suggestie , ik pak zelf altijd liever de oorzaak aan dan aan symptoom-bestrijding te doen zoals beenbeschermers zouden zijn.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:24

Ik heb mijn merrie met peesjes voor buiten staan.
Ze staan maar 3 a 4 uurtjes buiten.
En heeft een iets te lenig achterbeen.

Maar voor langere tijd zou ik het ook niet durven hoor!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:28

Wat betreft die wondjes weet ik geen oplossing, maar heb je het ijzertrappen al overlegd met je hoefsmid. Mijn pony deed het ook heel erg (heeft ook een tijdje met springschoenen gestaan, maar dat vind ik niet ideaal) en door overleg met de hoefsmid gebeurd het nu zelden.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:34

Je richt hartstikke veel schade aan met peesbeschermers etc in de wei, wordt het hartstikke warm onder.. Op de lange termijn ben je dan nog slechter uit.
In de winter staat de zwarte ook alleen overdag op de wei, en dan gaan er ook een stuk meer ijzers af dan nu, als ze weer opbouwen naar dag en nacht. Maar als de hoefsmid een beetje handig bekapt wordt ook dat tot het minimum beperkt. Ik zit ook met open benen enzo, maar dat zoekt ze maar zelf uit, ze is niet van suiker. Ik durf mijn paard niet met iets om buiten te zetten, die stort zichzelf in het ongeluk.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 07:50

mijn pony wil niet eens langer in de wei staan want die staat savonds om 7 uur al voor het hek te hinneken omdat ze naar binnen wil eten en gewoon hooi enzo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:02

Juist : voor het eten en het hooi dus , niet om in dat hokje te gaan staan Knipoog

Is gewoon een kwestie van gewenning natuurlijk.

Die van mij deed dat ook altijd , dat is logisch.
Was voorheen ook zo'n hittepit , stond ze van donker tot donker op de wei en daarna binnen met hooi en alles.

Dan lopen ze voor het hek te dansen dat ze naar binnen willen.
Omdat daar eten is , en omdat ze dat gewend zijn.

Zij stond dan heel wat langer buiten dan die van jou , en dan nog was het zo dat als ik een dag niet gereden had , ze de volgende dag weer helemaal hieperdepiep was en elk graspolletje eng was , dat was echt dramatisch. Altijd druk en nerveus...... werd ze ook van muesli snel trouwens , al was het maar een kwart schepje op een dag.

Je hoort het heel vaak dat zulke paarden na jaren in een situatie komen dat ze alleen nog een paardenkoek krijgen voor de vitamientjes , veel hooi , en 24-7 op de wei (met schuilmogelijkheid) en dan compleet veranderen. Veel relaxedter worden omdat ze constant vrijuit in beweging zijn en niet meer opgesloten staan een groot deel van de dag.

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:01

in de wei en met rijden nooit niks om gaat super nooit n plekje of drukking

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:03

Ik doe geen bescherming om in de wei.
Mijn paard is best lomp en zit dan ook regelmatig onder de wondjes maar ach, daar gaat ze niet dood van...

Gabriellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:41

Ik heb ze niet om, een vriendin van mij had in het begin van het jaar (4 uurtjes maar ofzo) van norton all round bescherming. Dat was voor de 1ste keer dit jaar weer op het land. Vandaar.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:49

Ik doe geen beschermers om. Als ze gerend hebben en eindelijk stil staan om te eten wordt het veel te heet onder die dingen en dat is slecht voor de pezen. Zolang je loopt en in beweging blijft zijn beschermers geen probleem.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:54

zonder bescherming staan mijn paarden op het land

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:00

Ik zou toch kijken of je paard langer op het land kan. Mijn pony staat sinds kort ook 24/7 buiten en ze is er zoveel rustiger op geworden. Vroeger had ik haar druk en voorwaarts genoemd en nu is ze echt een eitje en hoeft het allemaal niet meer zo snel.Het ijzers aftrappen zou ik inderdaad met je hoefsmid bespreken, die kan het beslag er dan iets anders onder leggen, waardoor het moeilijker wordt voor je paard om ze er onderuit te krijgen.

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:38

Taco heeft alleen springschoenen om.

De meesten hier hebben wel gewoon bescherming om maar ze staan hier niet zo lang. (±) max 4 uur.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:42

ik ga haar niet langer buiten staan, nu de dazen er zijn flipt ze nog meer ( ja ook met een hele vliegendeken met hals en voor het hoofd ook ) ze was vandaag door het draad gevlogen omdat ze zo flipte dus dat wordt niet langer. En ze staat al heel krapjes op haar ijzers nog krapper kan niet want dan moet ze te snel weer want haar hoeven groeien heel snel Lachen

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:46

Misschien weet je hoefsmid er wel een andere oplossing voor, ze hebben heel wat trucjes in huis hoor.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 20:13

ze heeft nu al speciale ijzers Knipoog

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:17

Ja maar het gaat niet om speciale ijzers Knipoog, maar om speciaal bekappen.
Als ze de ijzers eraf trapt heb je ook niks aan speciale ijzers Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:19

Ik vind het eerlijk gezegd heel kras dat sommige paarden niet eens meer zonder bescherming kunnen loslopen? Eerlijk, dan hebben we toch iets heel ergs fout gedaan?

Verder: een paard dat altijd bescherming om heeft leert ook niet dat hij zichzelf pijn kan doen en gaat ook niet voorzichtiger lopen. Zo ken ik ook paarden die altijd aantikken bij het rijden, tot je twee keer de bescherming aflaat en hun kwartje valt.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:23

Mijne heeft alleen springschoenen om, maar dit is omdat hij anders zijn ijzers eraf trapt, en soms ook wondjes krijgt door het aantikken.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:44

Gabriellex schreef:
Ik heb ze niet om, een vriendin van mij had in het begin van het jaar (4 uurtjes maar ofzo) van norton all round bescherming. Dat was voor de 1ste keer dit jaar weer op het land. Vandaar.

Dat ben ik Lachen

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:08

wij hebben bij mijn verzorgpaard geen bescherming om in de wei! Pling

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:12

Als ze bij ons voor het eerst van het jaar in de wei gaan krijgen ze zeker bescherming aan de 1e week!! Meestal alleen peesjes en sommige springschoenen..