Paard 's nachts alleen op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ocalinda_

Re: Paard 's nachts alleen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:47

Een drachtige merrie laten stressen is nooit goed! Gooi er desnoods een lieve shet bij, schaap of geit, een paard is een KUDDEdier.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:25

Paarden zouden eigenlijk nooit alleen mogen staan, het is een kuddedier. Zoals ocalinda ook al zei. Ze hem van mijn part met een ezel of kip of wat dan ook.. Als er maar iets bij komt te staan..

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:07

Slapen Slapen Slapen

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:17

jeeh joh, eilander; wat knap dat je slaapt EN bokt! Het is vast een vrouw, die eilander- ze kan alles tegelijk!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:39

Vreselijk zielig ,dat ik mijn paard helemaal alleen laat staan!
Ook vreselijk zielig dat je je oordeel al klaar hebt zonder te weten wie ,wat ,waar en waarom.
En nog zieliger dat je na 4 dagen op bokt te zitten al zo n grote mond hebt!

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:36

Ik zou het gewoon proberen. Je weet het maar nooit het kan goed of slecht gaan maar om dat te weten moet je het wel proberen

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:46

Het is ook zielig voor het paard aangezien het een kuddedier is..Als je je er nu bewust van bent- koop dan desnoods een shet erbij ofzo...

wbt mijn grote mond- ik wist niet dat je gedurende de eerste weken dat je geregistreerd bent- een verklaring van goed gedrag moest afleggen? En wie beslist hier wat een grote mond is? Topics zijn juist ingezet om je mening te doen. Zolang er neit gescholden wordt zie ik het probleem niet hoor!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:56

Ach ,als jij er vanuit gaat zonder naar de reden te informeren dat dat de dagelijkse gang van zaken is dan noem ik zoiets kortzichtig . Ik ben het met je eens dat een paard een kuddedier is maar de manier waarop je ervan uitgaat dat iemand in jou ogen niet goed met zijn paard omgaat en zonder pardon hier neer kwakt dat een paard ten alle tijden gezelschap zou moeten hebben van alles in welke levende vorm dan ook, vertelt alleen iets over jezelf en niks over mij.
Je zou misschien iets voorzichtiger met je vooroordelen kunnen zijn.

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:27

Ik denk dat het paard er geen boodschap aan heeft WAAROM hij alleen staat, we kunnen als mensen honderden redenen hebben, ook heel vervelende waar we niet om vragen; het paard zit daar echter niet op te wachten.

Daarom: ja- ten alle tijde gezelschap! Daar blijf ik bij. En zo kwakken we allen onze mening neer.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:29

mijn pony kan ook gewoon alleen op stal, geeen probleem..
het intreseert haar helemaal niks, als ze maar hooi heeft Knipoog..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:06

De enige manier om erachter te komen of dit lukt is uit proberen. Mijn pony zou snachts met andere paarden komen op stal, maar overdag zou hij alleen op stal staan. Het gaat erg goed, hij roept de anderen wel eens, de staleigenaresse gaat een paar keer per dag kijken en brengt hem hooi, ze zegt dat hij zich goed rustig houd en ze heeft absoluut geen last van hem. Iets wat ik absoluut niet had verwacht. Ik wil hem wel bezig blijven houden, met een schone stal (genoeg stro), een bal in zijn stal, iets om aan te frutselen.

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:21

ZE zou ook nog eens last van hem meoten hebben! ze dwingt hem om alleen te staan. Als hij herrie zou maken c.q. onrustig zou worden, zou dat NORMAAL gedrag zijn!...

Hoe weet ze nog echt of hij er onder lijdt of niet? Da's wel makkelijk hoor, ff een paar keer kijken!

Er zijn inmiddels ethologen, die er bij de regering proberen door te drukken dat mensen hun paard NIET meer alleen mogen houden, omdat het kuddedieren zijn en de dieren daar psychisch erg onder lijden. Zal ook niet voor niks zijn!...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:43

Ik heb mijn paard altijd snachts alleen op stal staan en haar maatje (een 28 jaar oude pony) blijft dan buiten. we hebben er nog nooit problemen mee gehad, ze accepteren het gewoon dat ze overdag samen zijn en snachts gescheiden. als ze gaan hinniken zouden ze elkaar kunnen horen maar dat doen ze nooit. ze zijn beide rustig en vertrouwen er op dat we ze weer bij elkaar in zetten Lachen

ik zou het gewoon expirimenteren, maar niet gelijk na 1 nacht opgeven als het niet goed ging even doorzetten (of het moet wel een hele gevaarlijke situatie zijn) maar meestal geven ze zich wel neer.

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:09

Meestal geven ze zich wel neer...

Perla; waar komt toch de drang vandaan om onze zin en ideeen door te drukken bij die dieren? Waarom de twee 's nachts bij elkaar houden, desnoods naast elkaar op stal? Of is dat neit goed voor het oudere paardje?

Ik ben nog steeds niet overtuigd...

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:55

nou dat zal dus echt wel per paard verschillen....ik ken genoeg die niet graag alleen staan maar mijn paardje staat elke avond op stal en alleen.Ze staat rustig en het interesserd dr echt geen moer.Staat rustig hooi te eten vind het heerlijk dat ze zo makkelijk is
Ook bij kuddedieren zijn er dus uitzonderingen bij.S ochtends gaat ze gewoon naar buiten.Ook in de wei zoekt ze niet de andere paarden op,is meestal andersom

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:01

Volgens mij weet je pas echt wanener je je paard een periode dan en nacht op het land gooit in een groep en het 'snachts alleen op stal houdt wat je bevindingen zijn. het is heel makkelijk om een oordeel te trekken als je geen zinnig referentiekader hebt...

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:03

Volgens mij doe ik het al jaren zo en zijn mijn bevindingen positief

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:12

Vooral blijven doen- niemand die je tegen kan houden. succes!

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:15

het gaat ook al jaren goed..............

succes verzekerd!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:58

_ocalinda_ schreef:
Perla; waar komt toch de drang vandaan om onze zin en ideeen door te drukken bij die dieren? Waarom de twee 's nachts bij elkaar houden, desnoods naast elkaar op stal? Of is dat neit goed voor het oudere paardje?

Ik snap niet echt waar je op doelt?

De oude pony is tefreden als hij lekker buiten staat en mijn eigen paard staat lekker op stal, dat vind ik fijner maar ze zelf ook Knipoog

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:54

Hmmm mijn verzorgtink stond 's nachts alleen in der stal.
Dan ging ze hinniken en ze voelde zich heel erg eenzaam.
Ik heb er dus geen goede ervaring mee

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:05

_ocalinda_ schreef:
Hoe weet ze nog echt of hij er onder lijdt of niet? Da's wel makkelijk hoor, ff een paar keer kijken!

Er zijn inmiddels ethologen, die er bij de regering proberen door te drukken dat mensen hun paard NIET meer alleen mogen houden, omdat het kuddedieren zijn en de dieren daar psychisch erg onder lijden. Zal ook niet voor niks zijn!...

Het gaat hier wel om een paard wat 's nachts alleen op stal staat. Ik neem aan dat hij/zij overdag wel samen staat.
Mijn paard iig wel, ik vind het wel sneu voor hem dat hij zo alleen staat 's nachts, maar het is dit of een stal waar hij waarschijnlijk minder buitenkomt en waar ik het dubbele betaal..

Ik ben het wel met je eens dat je niet makkelijk weet of je paard er nu onder lijdt of niet, mijn paard staat wel rustig op stal, maar ik durf echt niet te zeggen dat hij het allemaal wel prima vindt zo alleen..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:15

Mijn paard staat ook alleen op stal. Hij kan de ponies wel zien als ze in bak lopen. Die ligt namelijk voor de stal.

Een gedeelte van de dag kan hij ze niet zien als ze in het land lopen. Geen enkel probleem hier.
Hij hinnikt niet of wat dan ook Staat gewoon te slapen in zijn stal.

Gewoon proberen dus of dit bij jouw paard ook kan. Haha!

_marijke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:34

ja ik zou hem gewoon s'nachts op stal doen en dan over dag in het weiland!