paard loopt rondjes in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klaske123

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:22

komt me bekend voor bij ons is ook zo'n paard als er regen opkomst is ofzo gaat die s'avonds rondjes lopen lijkt net een bak nu eigenaar was wat bezorgzaam maar de stal eigenaar zei dat het niet kwaad kan ik weet trouwens niet waarom ze het doen maar ben ik ook wel benieuwd naar

lOraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:41

mis te weinig beweging!

N_geesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:02

Ik ben de eigenaresse van een van de paarden die bij dit paard instaat. Ik heb het zelf nooit gezien maar denk niet dat t van de vliegen is, hij schud niet of nauwelijks naar de vliegen. het paard heeft ook geen zomerexceem.
Ik denk ook niet dat hij te weinig beweging krijgt want hij wordt iedere dag wel eruit gehaald en gelongeerd etc. Dus ik weet niet wat het is maar hoop voor N_wiseguy dat we erachterkomen wat het is. Zowel voor paard als eigenaar

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:20

Er zijn paarden die het als stalondeugd hebben... maar dat is dan natuurlijk in de stal. Ze gaan telkens hetzelfde rondje lopen in hun box, en soms zelfs op vaste plaatsen de muren raken met de schouder of iets dergelijks, waardoor er wondjes kunnen ontstaan.
Die dieren raken ook helemaal in trance en lopen alles omver wat niet op hun normale pad thuishoort.
Misschien is er ergens een verband?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:35

N_Wiseguy schreef:
een ander meisje wat daar ook op stal staat was een x de wei aan het uitmesten en had de kruiwagen eens op de hoefslag van dat rondje gezet en daar liep hij zo tegen aan.. hij is tijdens het rondlopen gewoon in trance
ik snap er niks meer van!

Vertoont hij dit gedrag al lang?
Misschien toch een keer de DA hem goed na laten kijken. Het lijkt op stereotype gedrag, en als je vliegen, exceem, verveling, etc allemaal kan uitsluiten, dan is het toch de moeite waard hem eens te laten checken. Zeker nu je met hem gaat beginnen. Het kan ook zijn dat hij het mentaal toch niet helemaal aan kan. Hoelang ben je per dag met 'm in de weer van de 3-4 uur dat je er bent? En oud is je paard?
Lastig probleem zeg!

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:38

ik ben ongeveer een uurtje met hem bezig incl. poetsen en zadelen enzoo wat nu heel goed gaat. hij is net 4jaar van maart.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:38

Bij ons in de wei heb je regelmatig énorme vliegbeesten die prikken. Wij kunnen het precies zien als die er weer zijn, want dan beginnen de paarden als een gek rondjes te draven, steeeeds hetzelfde rondje om maar in beweging te blijven zodat ze niet geprikt kunnen worden.
Zijn het die beesten niet?
Andere optie is verveling..

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:40

neej echt niet.. want met vliegendeken doet hij het ook nog en er staan nog 2 andere paarden waar die het gewoon goed mee kan vinden maarja ik kan altijd proberen een x een skippiebal ofzo in de wei te doen. hem alleen op stal zetten ivb met de vliegen ofzo zie ik ook niet zitten daar wordt hij alleen maar onrustiger van..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:41

Uurtje moet kunnen toch? Doet 'ie het al lang, die rondjes lopen?

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:43

ja ik heb hem er zelf nog niet op betrapt maar waar hij dus staat daar is een huis bij en die mensne zien hem savonds rond half 9 tot 11 uur 12 uur lopen.. dus aardige tijd ja en alleen maar stappen..

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:46

Veel exzeempaarden die niet meer weten waar ze met hun jeuk heen moeten gaan dit doen, vooal als de vliegjes/mugjes actief zijn, 's avonds dus! Heb weleens gehoord van treintjes paarden die achterelkaar aan over dat ovaaltje liepen....

Als ik jou was zou ik daarmee op onderzoek uitgaan, ik hoop het niet, maar misschien toch een vorm van exzeem?

Sorry, had niet het hele topic gelezen Lachen
Dit klinkt toch wel als stereotyp gedrag, iets is niet goed hier. Maar wat. Op onderzoek uit dus
Laatst bijgewerkt door Duncan op 16-06-07 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:47

wanneer is dat rondjes lopen begonnen?

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:48

neej 100% cker van niet.. hij scheurt niet hij schud niet helemaal niks.. aleen staart beetje zwaaien maja echt geen vorm van exzeem hoor. daar heeft die bij de vorige eigenaar ook geen last van gehad en daar deed hij dit ook niet

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:49

Heb ook een paard op stal gehad die dit gedrag vertoonde,helaas is een ander paard dit ook over gaan nemen....
Dit kwam ook niet door vliegen maar leeg meer een dwangmatig gebeuren..

Ik ga dit even volgen

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:52

hij doet dit nu ongeveer 10 dagen en hij staat hier nu 16 dagen..

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:58

Ons paard doet dit ook. Alleen s'avonds. Hij is een ruin, en staat samen met een merrie... als hij rondjes loopt drijft hij de merrie voor zich out. Hij haast niet. Het zijn heel rustig rondjes. De merrie zachtjes voor zich uit duwende.

Er is twee manden geleden een pees blessure bij hem gecontesteerd. Dat is moeilijk, want hij mag nu absoluut geen rondjes lopen. Hij loopt rondjes voornamelijk in de bak, niet op stal en zelden op de wei. Met zijn blessure had ik hem binnen staan s’nachts (op stal) maar de merrie vond het eng om alleen in de paddock te zijn (hoewel ze kunnen elkaar zien). Dus gisteren heb ik de paddock in 2 gesplit en hem aan een kant van de draad en haar aan de ander. Ik dacht dat hij niet zou lopen als hij haar niet op kon drijven. Vanochtend aan de sporen te zien heeft hij iets gelopen, maar lang niet zoveel als 'normaal'.

Hij heeft absoluut geen eczeem, mss soms wat last van de vliegen, maar ik denk dat het gedraag komt van verveling. Een andere mogelijkheid is dat hij idd pijn heeft (blessure) en hij wil niet laten zien dat hij pijn heeft (in de wild een paard die iets mankeert verliest zijn plek in de groep). Dus mss loopt hij om te laten zien dat niets mis is. Maar ja, eigenlijk denk ik meest dat het aan verveling ligt.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:03

Gaan de andere paarden s'nachts naar binen en blijft dit paardje alleen achter?
Dat zou een hoop verklaren,want waarschijnlijk wil ie ook naar binnen;)

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:08

Danielle_1 schreef:
Gaan de andere paarden s'nachts naar binen en blijft dit paardje alleen achter?
Dat zou een hoop verklaren,want waarschijnlijk wil ie ook naar binnen;)

lees eerst het topic even door, het paard staat níet alleen, staat dag en nacht op het land en een vliegendeken had ook geen effect

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:09

nee staan snachts met zijn 3en buiten

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:13

Dit is echt een soort dwangmatig gedrag. Mijn paard deed dit ook.

Wat heeft geholpen is om het stuk wei anders in te delen. Ook een groter stuk weiland kan helpen.
Waar hij steeds heen en weer loopt ligt daar ook de uitgang van de wei? Probeer dan om de uitgang te verplaatsen.
Denk dat je daar moet gaan zoeken om het in ieder geval niet erger te maken.

N_Wiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:15

ik zal vandaag ff foto's gaan maken waar hij steeds loopt. het is idd wel dicht bij de uitgang. maar de uitgang verplaatsen dat gaat niet echt..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:50

ken een ander paard wat dit ook doet. in mijn ogen puur uit verveling.

het is gewoon een soort dwangmatig ijsberen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:00

Is het mogelijk dat je (tijdelijk) met je paard rond de tijd dat hij begint te lopen (half 9 's avonds) gaat werken? Daarmee doorbreek je misschien zijn gedrag?

N_geesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:28

Weer een berichtje van mij (ik ben een van de stalgenootjes) onze merries staan rustig te eten/ te slapen als hij rondjes loopt. En mijn paard heeft eczeem maar Wiseguy vertoond geen enkele symptomen van exceem.
De wei is groot genoeg, ze krijgen er regelmatig meer bij, maar ze moeten ook niet teveel er steeds bijkrijgen want het gras staat er hoog en dan heb je ze zo hoefbevangen!
het stuk is echt heel erg ruim, maar hij doet het maar op 1 plekje.
Maar sommige mensen zeggen hier dat het dwangmatig of verveling gedrag is, wat is hieraan te doen dan? Die trance waar hij in loopt is zo raar, zoals toen hij tegen die kruiwagen botste.
Wat zouden jullie doen als het jou paard was?? (ik hoop N_wiseguy dat we het snel kunnen oplossen...)
Groetjes N_geesje

P.s. over die uitgang, hij loopt het wel een meter of 30 van de uitgang af dus denk niet da thij eruit wil of zoiets dergelijks. De uitgang verplaatsen is tevens geen mogelijkheid, en het paard afscheiden van de kudde vind ik ook niet verstandig, want hij wordt echt niet opgejaagd of jaagd de anderen op in de kudde...hij doet het echt helemaal zelf, dat is het rare eraan. ik hou het topic ook in de gaten N_wiseguy in de hoop dat je er snel met wiseguy uit komt wat het is

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:05

Mijn pony, doet het samen met de andere pony's waar hij bij staat ook regelmatig. Wij noemen het treintje lopen. In ons geval dus vanwege de muggen.

Ik maak me er verder niet druk om. We hebben ze dekend om het ze zo goed mogelijk te beschermen en verder lopen ze maar rustig hun rondjes... Ze geven zichzelf beweging en nu het oudere paard geen rondjes meer draaft de avond lang waardoor hij kan afvallen, maakt het ons niet zoveel meer uit...

Ik laat ze dus gewoon lopen als ze dat willen...