Paard afmaken, gaat dat echt zo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 20:46

En toch lijkt het me vreselijk om dat gat in zijn hoofd te zien. Je kan wel zeggen "kijk dan niet" maar het is gruwelijk. Mijn paard is pas 13, en het is een vreselijke bikkel dus hij is nog niet eens op de helft van zijn leven (denk ik), maar ik heb hem sinds jullie en hij maakt nu al zo'n groot deel van mijn leven uit. Ik zal absoluut mijn verantwoordelijkheid nemen als het zover is, en als mijn super-aardige-zeer-vakkundige veearts hem wil schieten, so let it be, maar de gedachte alleen al is vreselijk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:48

ah joh das maximaal twee cm als je het met een schietmasker doet!! en nog iets er komen max twee druppeltjes bloed uit meer niet het gaatje is zo groot als je vinger dus echt geen gapend groot gat!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:49

De gedachte aan het verlies van je paard is op zich al vreselijk.
Ik denk dat schieten in vertrouwde omgeving toch nog iets anders is dan in het abatoir...

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 20:54

Ben nu ook een beetje depri, nieuwe baan die me niet bevalt, al weken grieperig en moe, en dan ga ik malen over dat soort dingen. Ik ben het wel met Irish_Lady eens hoor, dat als het moet dan moet het, zeker als het beter is voor je paard.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:02

Thuis schieten is prettiger, omdat het paard in vertrouwde omgeving is. En als het paard echt ziek is of pijn heeft, is vervoer ook geen optie meer voor mij. Vervelende bijkomstigheid is het ophalen, maar ja zo is het nou éénmaal. Je kan ze trouwens ook apart laten ophalen. Dan komt de Rendac met een trailer met stro en worden ze op een plaat de trailer ingesleept. Dit kost alleen wel zo'n 400 euro meer.
Vorig jaar had ik een dood veulen, die heb heb ik ook met de grijper laten ophalen. Als een beest dood is, heb ik er niets meer mee. Dan is het gewoon dood. En die grijper, ach, dan kijk je maar gewoon niet als je het niet wil zien. Het paard is toch al dood, dus die voelt het niet meer.

Ik zit touwens midden tussen de boeren en af en toe zie ik nog wel eens een koe met een gebroken poot op de wagen gaan om naar het slachthuis te gaan. Het is wel begrijpelijk van de boeren kant, omdat ze er dan nog wat mee verdienen. Ik hoef niet te leven van mijn paarden. Die boeren wel van hun koeien. Het is uiteraard niet echt humaan, maar ik snap het wel.

Het masker laat idd geen groot gat achter en bloeden doet het ook nauwelijks. Het gaat zo snel. Het is knal (je hoort ook haast niets met zo'n masker) en weg paard. Ze merken er helemaal niets van. (mits het goed gebeurt uiteraard).
Als de tijd voor jouw paard komt, kies dan de manier voor hem het beste is. Jouw gevoel doet er dan even niet toe. Een paard moet een keer dood, daar doe je niets aan. Maar kies dan wel in zijn voordeel, dat verdienen ze.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:02

Cassidy schreef:
Ik hoop nooit in een situatie te komen waar het nodig is, en ik heb ook nog nooit een paard horen gillen van pijn. Maar ik denk wel dat je op dat moment dat het je overkomt, je alle wetten en regels aan hun laars lapt.

mooi omschreven... ik heb mijn geitje (ok geitje maar toch) ook zien vechten tegen het spuitje, ze mekkerde zo hard, je kan je voorstellen dat het echt, ik bedoel mijn hart brak... bij een paard gaat het net zo. ik denk dat een kogel gewoon beter is, al is het enger voor de mensen. maar een spuitje is op een of andere manier egoïstisch (iedereen is verstandig genoeg om dit niet verkeerd te interpreteren)... ik zou het niet weten. voor mezelf kiezen, het spuitje, minder eng, of voor het paard, maar dan wel...
ik zou het nu niet meer weten. maar het moment zelf is er niet... en ik hoop dat het niet gauw komt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:07

ja rendac is ook geweest, maar dat kon eigenlijk pas 5 dagen nadat mijn geitje was ingeslapen. dus de dierenarts is die zondagavond gekomen, ik heb nog vier dagen afscheid kunnen nemen, en toen hebben we haar buiten gezet (vreemd hoor, je geitje voor de deur) en die morgen was ze weg... alleen... mijn geitje wordt onder hoevedieren gerekend en werd dus ik weet niet hoe weggehaald, ipv met een camionetje. normaal zou ze ook wel 25+ kilo moeten wegen, maar door haar ziekte nog maar 10 dus 'verdiende' ze dat camionetje. maargoed, zoals melanie5 zegt, het dier is dood en voelt het niet meer...

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:11

Ik weet niet wat ik zou doen. Voor mij is het het belangrijkste dat het paard geen pijn lijd en er zo min mogelijk van merkt. Het lijkt me vreselijk als je je paard ziet vechten tegen een spuitje!
Maar ik heb ook wel eens gehoord dat paarden het in het slachthuis "ruiken". Dat lijkt me toch ook niks.
Hoe ze het paard na zijn dood weg halen maakt me niet uit...........dan is het toch al dood en merken ze het niet meer.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:23

Er staat hier ergens op bokt ook het verhaal van hoe de koe op de kinderboerderij waar ik werk is ingeslapen. Dat was zo'n sterke koe nog, die heeft een 3 dubbele dosis van het dodelijke spuitje moeten krijgen om dood te gaan. Dat is dus echt gewoon heel eng en slopend. Dan stel je je er toch op in: "Oke, nú is ze dood". Dan lijkt ze ook dood, maar even later gaat de ademhaling weer gewoon verder.
Dat is echt verschrikkelijk scary Scheve mond

Toen ik mijn konijn liet inslapen, kreeg ze ook eerst een slaapspuitje en daarna het dodelijke spuitje, nou, dat spuitje voelde ze toch echt wel hoor! Zo erg schokte ze op dat moment en nee, dat waren geen stuiptrekkingen.

Zelfde met een rat die ook werd ingeslapen. (Wie laat er een rat inslapen, ja, wij op de kinderboerderij dus, nadat deze rat een heel gespreksonderwerp was geweest...)

Ikzelf kies er dus voor een kogel. Op een knal op de kop (bij kleinere dieren) Dat gaat allemaal veel sneller en een dier heeft er ook geen 'last' van. Hoogstens 1 milliseconde....

Met het ophalen, dat heb ik een keer gezien, bij een koe. En dat hoop ik echt nooit meer te zien. Was een koe waar ik heel erg aan gehecht was, zij werd afgemaakt doordat ze niet meer kon opstaan, nadat ze een tweeling had gekregen. 1 van de tweeling was ook doodgegaan tijdens de bevalling, was een erg zware bevalling namelijk.
Anyway, het afmaken van haar heb ik niet gezien, maar het ophalen de dag erna wel. Dat was verschrikkelijk eng. Haar hoofd bungelde naast de laadklep en dat was zo'n eng gezicht! Nee, dat wil ik echt nooit meer zien

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:29

Sonja schreef:
Een politieagent mag in dit land helaas dat paard in die situatie helemaal niet afmaken. Ik weet trouwens uberhaupt niet of schieten nog gebruiktt wordt in Nederland; kan me voorstellen dat het verboden is ivm hygiene-eisen en dergelijke onzin.

Ik heb ooit eens gesproken met de boswachter en die schieten ook reeen af die geraakt zijn door een auto.Dus dat kan wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:31

Ik heb laatst al discussies erover gehad op stal en zelfs gister hadden we het er nog over.

Ik vind dit ook een heel persoonlijke kwestie.
Vroeger ging ik altijd voor een spuit, maar nu denk ik er wel eens anders over.
Ik denk ook dat het te maken heeft in welke situatie je paard verkeerd.
Een doodziek paard zet je niet meer op kar.

Sommige hadden het al over afschieten, maar mag dat nog wel op eigen terrein?
En ik dacht dat de politie in bepaalde gevallen wel dieren af mag schieten hoor.

Jew hoeft toch niet te kijken na dat het dier geschoten is, ik zou zelf afscheid nemen wanneer hij in de wei staat(tenzij bij acute ziekte of verwonding)dan heb je een goede laatste herinnering ipv een waarbij hij levenloos op de grond ligt.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:27

Ik heb dus ook een tijd getwijfeld of ik Zio zou laten inslapen of voor een kogel zou laten gaan. O.a. doordat ik van meerdere mensen had begrepen, dat hun paard ook was gaan vechten tegen de injectie. Uiteindelijk heb ik besloten om haar thuis in te laten slapen. Een vriendin had gezegd, dat als ik een goede veearts had, hij haar goed zou verdoven.

Zio heeft vier spuiten gehad, 1 om suf te worden, 1 om te vallen en 2 voor de fatale vloeistof. Het ging heel vredig en ik ben zelfs blij dat het op deze manier gegaan is. Wat ik begreep van mijn veearts is dat paarden idd in verzet kunnen komen als de fatale vloeistof ineens wordt ingespoten.

De eigenaar van de stal heeft de dag voor het inslapen met de rendac gebeld. Ze werd dezelfde ochtend na het inslapen nog opgehaald, hier wilde ik alleen niet bij zijn.

Ik denk dat het ook heel erg per paard verschilt in de manier, waarop je hem op zijn eind zou laten komen. Soms is de kogel inderdaad een betere manier dan inspuiten.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:48

Ik heb die aflevering al een keer eerder gezien en vond dat de da het heel profesioneel afhandelde...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 00:48

Ik denk dat het heel erg van de situatie afhangt waar je voor kiest.
Zelf had ik een 4-jarige Burggraaf waarmee ik maandenlang richting kliniek en terug gereisd ben.
Op het laatst moesten ze hem met 4 volwassen kerels vasthouden om hem nog maar 1 injectie toe te kunnen dienen.

In laten slapen was voor hem beslist 'oneerlijk' (voor zover je in dit soort termen kunt spreken als je weet dat hij geeuthaneseerd wordt) geweest.
Ik heb hem dus bewust zelf naar het slachthuis gebracht.
Dat ging er allemaal keurig aan toe, geen bloed gezien en geen stress ook bij het paard.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 07:48

Het afmaken van paarden....., geen leuk topic, maar misschien wel eens goed om bij stil te staan. Vroeg of laat krijgen de meeste mensen er toch mee te maken. Zo ook ik. Drie jaar geleden heb ik de beslissing moeten een maken mijn oude pony, toch nog vrij onverwacht, af te laten maken. Ik had hier totaal geen ervaring mee en had van te voren dan ook gedacht dat er eerst een verdovingsspuit en dan de dodelijke injectie gegeven zou worden. Helaas koos mijn dierenarts direct voor de dodelijke injectie. Mijn pony stond nog rechtop en stortte dus letterlijk neer (door de injectie krijgen ze een hartaanval). hij viel letterlijk uit mijn handen. Ik was hier totaal niet op voorbereid en ben daar dan ook behoorlijk van overstuur geweest. Het was gewoon zo'n rotzicht. Het was in 1 keer gebeurd, daar twijfel ik geen moment. maar als ik had kunnen kiezen had ik toch eerst voor de verdovingsspuit gekozen. Sterker nog, als ik nog eens voor die beslissing kom te staan dan vraag ik er om!!!!

Misschien eens goed om over na te denken.....

Nathalie w

in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 08:33

Mijn paard is drie jaar geleden d.m.v een injectie ingeslapen in een kliniek. Dit ging zeer vredig en heel snel . Eerst kreeg ze een injectie om kalm te worden zodat het allemmaal een beetje aan haar voorbij ging.
Daarna een infuus zodat ze onder narcose ging en toen pas de dodelijke injectie toen ze al op de grond lag. Als het me weer zou gebeuren dan zeker weer op die manier.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:04

Sonja schreef:
Zijn verschillende manieren voor. Een paard kan eerst "in slaap" gespoten worden, en daarna een dodelijke injectie krijgen. Maar hij kan ook meteen de dodelijke injectie krijgen. Dit naar inschatting van de veearts. Een paard kan nl. erg gaan 'vechten' tegen de dodelijke injectie.

Klopt, en meestal gaat dit goed en slaapt het paard vredig in (als het er zelf aan toe is om te gaan).

In een slachthuis worden ze door hun hoofd geschoten met zo'n masker. Omdat het hart dan nog even doorgaat en sommige hersenfuncties weer op gang zouden kunnen komen, moet ook de keel doorgesneden worden zodat het hart stopt.

Dit heb ik geleerd op de EHBO cursus van de NHI, en ik weet wel waar ik voor kies!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:10

een beetje lomp kun je wel zeggen, maar misschien wilfde ze het dier zo snel mogelijk uit haar lijden verlosse, maar volgens mij als ik naar phoenix kijk gaat zo'n narcose en dan overdossis ook heel snel. als ze onder narcose zijn voelen ze ook niets meer. phoenix was toen ook in 30 sec weg, dus vind het wat lomp.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:15

bubbels schreef:
Injectie; ok. Maar geen pinnen of kogels in mijn paard!

Voor mijn paard ook zeker geen pinnen en kogels... sorry werd net even niet goed toen ik het beeld van een pin in het hoofd van mijn paardje zag... brrrrrrr Misselijk *even afkloppen*. Ook geen slachthuis voor mijn paard. Ik heb nu ook mijn eerste paardje en hoop dat hij heel oud en gezond bij mij mag worden.

muurbloempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:38

Pril schreef:
Mijn merrie kreeg eerst een kalmeringsspuit en toen de dodelijke injectie. Dit ging heel rustig en ze heeft er niets van gemerkt, ik vond dit de meest aangename manier.

Ik snap dat nooit zo van dat "vechten" tegen de injectie. Mischien dat jullie de stuiptrekkingen aanzien voor vechten? Dit heeft er nl. niets mee te maken hoor, op het moment dat het paard daar ligt te stuiptrekken en briezen is ie in 'n koppie allang van de wereld. De ademhaling wordt stilgelegd en de stuiptrekkingen zijn een reactie doordat de hersenen geen zuurstof meer krijgen. Het is gewoon een automatische reactie van het lichaam om de boel als het ware weer aan de praat te krijgen. Het ziet er ellendig uit maar het paard maakt dit echt niet meer bewust mee. In feite is het paard gewoon dood, alleen het lichaam geeft nog wat naschokken. Al met al duurt dit nog een paar minuten.
vechten is als je paard de dodelijke injectie krijgt en weg strompelt
gewoon niet die stuiptrekkeningen krijgt maar er echt tegen blijven vechten dat ze niet dood wil om het ff plat te zeggen
ik heb het met me vorige paardje meegemaakt en er is niks ergers om te zien dan dat je paard er tegen vecht
dat is een beeld dat je nooit meer kwijt raakt
ze heeft uitendelijk 6 spuiten met het dodelijke vloeistof gehad gehad voordat ze echt weg was
meeste mensen geloven het niet
maar het was echt zo
veearts had het nog zo erg meegemaakt
en dan ga je nog denken doe ik het er wel goed aan op me paardje te laten inslapen
ook al weet je dat het niet anders kan dat je alles al geprobeert heb nu twijfel ik wat ik de volgende keer zal doen als ik weer zo'n situatie meemaak
wat ik zal doen weet het echt niet maar hoop het voorlopig niet meer mee
temaken
Laatst bijgewerkt door muurbloempje op 07-10-02 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:39

Onze beide pony's hebben de dit jaar in moeten laten slapen ten gevolg van een beenbreuk. Ik was bij geen van beide bij want ik vondt het al erg genoeg dat het allemaal gebeurde. Verdrietig . Mijn moeder is bij de beide keren geweest en ze heeft de pony's rustig toegesproken en geaaid. Ze hebben dan ook beide niet tegen gevochten wat ik opzich beter vondt. Wat de slager betreft, onze pony's hadden veel te veel pijn om nog vervoerd te kunnen worden en zijn dus mooi ingeslapen in hun eigen vertrouwde omgeving met vertrouwde gezichten om hun heen.

Neeltje

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:32

Dat niet willen gaan liggen en vechten tegen een spuit, is niet vechten tegen doodgaan, het gaat gewoon in tegen hun vlucht instinct. Een paard is dan niet op z'n gemak en het laatste wat hij dan wil is gaan liggen. Het roept dus heel veel stress op bij zo'n paard. IN dat geval is het schietmasker een vriendelijker alternatief. Het levert namelijk geen stress op. dat gaat niet, het paard is al dood voordat hij het weet.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:40

ze krijgen toch eerst een narcose spuit? die had phoenix wel en geloof me daar kon hij niet tegen vechten. als een blok viel hij neer.
ik heb hem daarna alleen nog maar vast gehouden en geaaid en gehuild. hij is rustig ingeslapen. hij wist ook dat het tijd was.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:50

ik heb het ook gezien. echt zielig voor die merrie. ze was ook helemaal van achter uitgescheurd door de bevalling.
het lijkt me wel erg als je dat schot hoort, een spuitje lijkt dan vriendelijker maar van beide gaat je paard dood en ik denk dat het voor het paard dan niet veel uit maakt hoe het gebeurd. als het door te schieten minder hoeft te lijden zou ik daarvoor kiezen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:05

Vraag altijd aan je dierenarts bij een injectie of ze er een infuusnaald in willen zetten. Die schiet niet los als het paard raar gaat doen of al te vroeg valt. Dit scheelt een hoop nare beelden.