Manen en staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karabel

Re: Manen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 08:30

de staart moet ong. tot de kogel kunnen, niet korter.

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:05

Vaak wassen en met antiklit sprayen

alladinmj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:13

Zoiezo, ben zuinig met de staart borstel hem niet iederen dag.
Anders hou je uiteindeljk niks meer over.
Met knopen: Doe wat anti klit creme of spray over de staart heen en pluis het met je vingers uit. Manen mogen eventueel wel iedere dag gekamt worden maar de staart zou ik zeker niet doen. Bloos

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:17

Van IR heb je een speciale manen en staartborstel. Deze is €5,95 maar echt super. Je haalt alle klitten er makkelijk uit met nauwelijks losse haren in de borstel. Echt ideaal.
De staart van onze haflinger wassen we bij wedstrijden en als hij echt te vuil is. De staarten van al onze pony's knippen we pas als ze TE lang zijn. Dus gevaar opleveren voor de pony's zelf.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:25

antiklit, is al genoemd.

Knippen van de staart. Doe dit met z'n tweeen, om de staart mooi recht te krijgen. De ene gaat naast het paard staan en houd zijn arm tussen paard z'n kont en staart, zodat de staart een beetje wordt opgetild. De ander trekt de staart(haren) naar beneden en houdt ze in een bosje vast. Dan kan het hele bosje op een hoogte tussen spronggewricht en kogel worden afgeknipt. Als het paard dan gaan lopen en z'n staart "draagt" is hij aan de onderkant mooi recht. Als je knipt, ga er dan vanuit dat hij altijd wat korter wordt dan je gedacht had! (net als bij je eigen haar)

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:43

Mijn verzorgpaard heeft hele dunne manen en staart, das ook niet erg fijn.

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:15

het knippen weet ik niet!
maar bij mijn verzorgpaard gebruiken we een gewone haar borstel dat help heel goed en dan gaan er ook niet zoveel haren uit! Pling

juul_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:32

ANti klit is ook mijn held Haha!
1 keer per week met anti klit er door heen
uit pluizen met je vingers met een borstel trek je snel haren uit der staart en daar word je staart dun van.
als je dit elke dag een beetje bijhoud blijven je manen en staart mooi schoon Knipoog

Groetjes julia Pling

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:34

juul_13 schreef:
ANti klit is ook mijn held Haha!
1 keer per week met anti klit er door heen
uit pluizen met je vingers met een borstel trek je snel haren uit der staart en daar word je staart dun van.
als je dit elke dag een beetje bijhoud blijven je manen en staart mooi schoon Knipoog

Groetjes julia Pling

Klopt , de pony van mn vriendin had dat ook .. daardoor is het moooooi gaan glimen en mooie volle bos terug gekomen Haha!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:01

Wat ik ook soms doe voor de staart ( als er véél vuil in zit ) een emmertje met baby-shampoo. Wat shampoo in de emmer, water erbij, en de staart erin. Ik doe dit tot de staartwortel. Meestal werkt dit wel Knipoog

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:59

Ik kam de staart elke keer als ik hem ga poetsen! Spuit er eerst anti-klit in. Dan met een harde borstel voorzichtig doorkammen, klitten met mijn handen eruit halen. Vervolgens met een öster borstel alles goed doorkammen (super borstel!).

De puntjes van de staart punt ik bij zodra de staart wat pieken aan de onderkant krijgt. Ik heb een appaloosa met een vrij lange en volle staart voor een appie, maar onderaan is het dun. Dus daar kun je zo wat puntjes bij punten. De staart hangt bij hem altijd net onder/op de hoogte van zijn kogel.

De manen vlecht ik altijd in. In kleine vlechtjes langs zijn hals. Ook zijn voorlok. Zo schuurt hij zijn manen niet, blijven ze mooi wit en worden ze langer. Hij is gevoelig, schuurt snel en heeft dunne manen.
In de 2 maanden dat ik hem heb zijn zijn manen al echt een stukje gegroeid!

Zijn manen haal ik elke week los, laat ik dan een dagje los en vlecht ze s'avonds weer in. Goed insprayen en voorzichtig kammen eerst!

Werkt super!!!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:22

+ 1x in 2dagen ongeveer manen uitkammen
+ 1x per week ongeveer staart uitkammen.
+ 3x per maand ongeveer staart + manen wassen.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:06

fiekhe schreef:
Fleming schreef:
Ik wil hier ook nog eventjes iets over vragen. Dat knippen hoe doen jullie dat? Gewoon kijken hoeveel cm er ongeveer af moet en hem dan helemaal optillen zodat je er goed bijkunt? Of ga je erbij zitten? Schrikt het paard niet van knippen?
Ik houd gewoon de staart vast, ga op mijn hurken naast haar achterbeen zitten en dan knip ik Tong uitsteken . Is mijn paard niet bang van hoor! (en het is al een hele grote bangerik Clown )
@ Wytske_: de staart is eigenlijk al te lang als hij over de grond hangt. Straks stapt je paard erop Tong uitsteken . Op de plaats waar kellyhvj zegt te knippen, is eigenlijk beter Ja. Voor de rest staart af en toe helemaal ontwarren en anti-klit inspuiten doe ik wat vaker. Manen borstel ik 1x / week, voor de rest blijf ik eraf want anders verlies ze te veel haren.

ik doe de manen en staart wel elke dag omdat ze al teveel haar heeft,, ik snij haar manen ook soms omdat het gewoon te dik is net als haar staart Tong uitsteken

Royale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:20

Veel wassen en afknippen als staart op de grond hangt xD

_marijke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:37

ik heb geleert dat de staart tot de kogel moet en niet korter!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:44

dazmar schreef:
Als ie echt heel smerig is ( mijn tinkie poept zijn staart nog wel eens onder Lips are sealed ) dan was ik hem met een zachte babyshampoo, daarna cremespoeling erin en goed uitwassen. dan smeer ik er flink wat CowboyMagic in ( ik zweer bij dat spul!) even op laten drogen en je kunt hem zo uitkammen. de dagen erna is hij nog heerlijk doorkambaar. Ik gebruik cowboyMagic 2 of 3 keer per week in zijn staart en in zijn manen. Go jij! Go jij!

waar kun je dat cowboymagic kopen? en wat is het precies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:52

Phylos schreef:
dazmar schreef:
Als ie echt heel smerig is ( mijn tinkie poept zijn staart nog wel eens onder Lips are sealed ) dan was ik hem met een zachte babyshampoo, daarna cremespoeling erin en goed uitwassen. dan smeer ik er flink wat CowboyMagic in ( ik zweer bij dat spul!) even op laten drogen en je kunt hem zo uitkammen. de dagen erna is hij nog heerlijk doorkambaar. Ik gebruik cowboyMagic 2 of 3 keer per week in zijn staart en in zijn manen. Go jij! Go jij!

waar kun je dat cowboymagic kopen? en wat is het precies

bij ons ligt het in de ruitersportzaak Ja niet bij allemaal maar zoiezo bij 1 weet ik het te vinden Vork

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:17

Ik spuit er zo'n 3 keer in de week antiklit in en doe verder niks. 1 x in de week haal ik de staart uitelkaar met de hand, af en toe met een borstel erdoorheen, maar dat is zo'n speciale voor mensen eigenlijk, daar trek je geen haren mee uit.
En als de staart echt te smerig is wassen. Maar dat hoeft gelukkig niet zo vaak.