Hoeveel paarden mag je bij je huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Hoeveel paarden mag je bij je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:21

Bij ons in de buurt is het 7 paarden hobbymatig, alles daarboven is bedrijf.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:33

SparklingApp schreef:
Hier mag je ook 7 paarden op stal en in de wei onbeperkt.
Ik ken iemand die had er wel 20 ofzo op stal, maar als ze van de gemeente kwamen controleren dan belden ze eerst op, nou dan bleven er 15 paarden zogenaamd dag en nacht buiten en 5 binnen, was geen probleem... Tong uitsteken

Haha, dat is weer echt zo'n regel dat je denkt Verward . Maar goed, van mij hoeft het allemaal niet zo geregeld --> láát ons nou gewoon een keertje, een paardje meer of minder........

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:32

Rianneke schreef:
altijd gedacht dat het landelijk is dat je boven de 7 paarden vergunning aan moet vragen en dat het niet per gemeente ook nog eens verschilde

Feitelijk kan het ook niet per gemeente verschillen omdat het aantal van 7 is bepaald in de wet milieubeheer en die wetgeving is gewoon landelijk. Het is alleen wel een iedere ambtenaar op zichzelf om te beoordelen wanneer iets als hobbymatig of bedrijfsmatig aangemerkt kan worden. Op pagina 1 (weet even niet meer wie dit schreef, sorry) wordt de criteria van bedrijfsmatig zo'n beetje aangegeven. De ambtenaar moet namelijk beoordelen of iets als zijnde een inrichting en als bedrijfsmatig aangemerkt kan worden. Dat is het eerst uitgangspunt of men een vergunning moet aanvragen of niet.

SparklingApp schreef:
Ik ken iemand die had er wel 20 ofzo op stal, maar als ze van de gemeente kwamen controleren dan belden ze eerst op, nou dan bleven er 15 paarden zogenaamd dag en nacht buiten en 5 binnen, was geen probleem... Tong uitsteken

Ja, dat is gewoon heel handig met regelgeving omgaan.
Bij een controle mag een bezoekend ambtenaar de onderdelen van een inrichting beoordelen. Maar het gaat dan wel om het aantal dieren dat binnen de inrichtign aanwezig is. Weilanden horen niet meer bij de inrichting en mogen dus niet in de beoordeling worden meegenomen.
Maar, die 20 paarden moeten door het jaar heen toch ook ergens gehouden worden?? Haalden ze dan alle stallen leeg en maakten zedie eerst schoon?
Kijk, een beetje ambtenaar zou door zo'n trucje natuurlijk vrij snel heenprikken. (ik persoonlijk wel namelijk Haha!) en dan op een later tijdstip nog eens onaangekondig teruggaan. (want ook dat mag, vooraf opbellen is netjes, maar zeker NIET verplicht).

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:49

Wiesje schreef:
Feitelijk kan het ook niet per gemeente verschillen omdat het aantal van 7 is bepaald in de wet milieubeheer en die wetgeving is gewoon landelijk. Het is alleen wel een iedere ambtenaar op zichzelf om te beoordelen wanneer iets als hobbymatig of bedrijfsmatig aangemerkt kan worden. Op pagina 1 (weet even niet meer wie dit schreef, sorry) wordt de criteria van bedrijfsmatig zo'n beetje aangegeven. De ambtenaar moet namelijk beoordelen of iets als zijnde een inrichting en als bedrijfsmatig aangemerkt kan worden. Dat is het eerst uitgangspunt of men een vergunning moet aanvragen of niet.

In welk artikel van de Wet Milieubeheer wordt vermeld over 7 paarden?
Ik kan die 7 paarden niet vinden Ziek .....

Heb zelf nog wel iets kunnen vinden dat de Inspectie Milieuhygiëne ter ondersteuning van de gemeenten de zogenoemde hobbynormen heeft uitgebracht. Boven deze normen is een hobby volgens haar inzichten vergunnings/meldingsplichtig.
Deze normen zijn dus een richtlijn en zeker geen wet.

Diersoort Maximum:
Manegepaarden 2
Weidepaarden 9

Maar wat zijn dan precies "manegepaarden en Weidepaarden" en hoe ga je om met paarden die van alle twee een beetje zijn?

Dan kom je uiteindelijk uit op de jurispundentie, voorbeelden daarvan staan onderin de volgende link:
http://www.infomil.nl/aspx/get.aspx?xdl ... &VarIdt=82

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:10

grobo schreef:
In welk artikel van de Wet Milieubeheer wordt vermeld over 7 paarden?
Ik kan die 7 paarden niet vinden .....

Klopt, in de Wet milieubeheer zelf wordt niet geschreven over 7 paarden ...
Letters van de wet Haha! Ben er ook alweer een jaartje uit Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:57

Volgens mij wil dat nog wel eens verschillen bij de gemeentes. Hier mag je alleen nog paarden houden buiten de bebouwde kom en dan mag je maximaal 6 paarden hebben veulens aan de voet van de moeder tellen dan niet mee maar zodra ze afgespeend zijn wel

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:39

SparklingApp schreef:

Ja, dat is gewoon heel handig met regelgeving omgaan.
Bij een controle mag een bezoekend ambtenaar de onderdelen van een inrichting beoordelen. Maar het gaat dan wel om het aantal dieren dat binnen de inrichtign aanwezig is. Weilanden horen niet meer bij de inrichting en mogen dus niet in de beoordeling worden meegenomen.
Maar, die 20 paarden moeten door het jaar heen toch ook ergens gehouden worden?? Haalden ze dan alle stallen leeg en maakten zedie eerst schoon?
Kijk, een beetje ambtenaar zou door zo'n trucje natuurlijk vrij snel heenprikken. (ik persoonlijk wel namelijk Haha!) en dan op een later tijdstip nog eens onaangekondig teruggaan. (want ook dat mag, vooraf opbellen is netjes, maar zeker NIET verplicht).[/quote]

Volgens mij lieten ze 1 schuur zien, dat is duidelijk een paardenstal en zeiden ze dat ze de andere stallen gebruikten om de paarden even op en af te zadelen...
Maar ik denk dat het ook wel uitmaakt of er echt overlast van is of dat er meer buren aan het "zeuren" zijn en proberen om zo'n manier iemand dwars te zitten..

Hier in Nijkerk denken ze bij de gemeente trouwens wel dat het verplicht is om vooraf te bellen... Tong uitsteken
Wij hebben ook wel eens overlast van een hondenpension doorgegeven, dan belden ze die mensen op en dan ons weer om te vertellen dat ze de week er na geluid gaan meten omdat het nu niet uitkomt omdat het te druk is met de vakantie... Koe

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 06:42

ik wil zelf ook een mini shet mijn tuin wij zijn nu nog aan het wachten Slapen maar wat ik zekker weet is dat je er niet meer dan 6 mag wet 3.1 en dat als je minder dan 50 m van je buren af staat mag je geen bak of lichtmassten plaatsen Tong uitsteken

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 06:46

Ik zou het even na vragen aan de gemeente. Lachen

tjits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:45

bij ons mogen er ook max. 7. en zoveel stallen hebben we ook.