Partij voor de dieren in de Hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Partij voor de dieren in de Hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:33

Cayenne schreef:
Daar is niets mis mee, maar het is gewoon jammer dat er weer zo enorm gegeneraliseerd wordt. De meeste mensen hebben het beste voor met hun paard, of ze nou onder dek staan of aan KI doen of Eventing rijden of niet.

@JoviBan, de ijzers waren een voorbeeldje van "niet natuurlijk mogelijk" Knipoog

Jij generaliseert anders ook behoorlijk, hoor. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:33

Slotje voor overleg Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:55

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten over uitgedeelde OW's aangepast. De bokker waar het om gaat heeft al contact met de mods en mids opgenomen en dat lijkt mij ook de beste manier om een OW te bespreken.

Citaat:
Ook klagen over individuele sancties aan gebruikers is niet de bedoeling: een OW of ban is een zaak tussen de moderators en de gebruiker, de rest van Bokt heeft niet de informatie voor handen om een gewogen mening over de sanctie te vormen. Een gebruiker die zich gedupeerd voelt door de ban kan contact opnemen met de bemiddelaars, als die het ermee eens zijn wordt de sanctie teruggedraaid.

Dit topic gaat nu weer open om over de PvdD versus paardensport te discussieëren en dat lijkt mij al interessant genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:58

Ik vind het stuk over westernrijden raar Verward
Als de westernsport gek en ruw is. Tuurlijk zijn er gekke mensen, maar dat is in de dressuur ook. Volgens mij verdiepen ze zich nergens in

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:08

ik vind het deels goed, deels verontrustend.
vind het niet zo fijn dat big brother elk detail in de gaten gaat houden (denk aan bekeuringen als je even niet oplet) maar vind het ook wel goed als voor bepaalde dingen een wet komt, zodat er echt ietsv aan gedaan kan worden als het gebeurd.

bij sommige dingen denk ik wel.. eh.. hoe dan?
bijvoorbeeld, willen ze straks verplichten dat elke stal een uitloop heeft?
dat word apart, stallen-met-uitloopje op een rijtje zie je het voor je?
en bijvoorbeeld elk paard moet contact hebben met andere paarden, dus dan kan je shet niet meer aan de stik, zit je met de dekhengsten, etc.
(ben blij dat het topic weer los is, vind het wel een belangrijke discussie.)
nb, ik ben *op zich* niet zo blij met die partij voor de dieren, vooral in de landbouw zijn ze best lastig/iritant.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:19

Ik vind sommige standpunten van de partij van dieren wel erg goed
maar echt stemmen zou ik nooit op ze doen !! Knipoog
wordt ook veel overdreven vind ik ..
zoals cross country verbieden !! mijn pony vond dat geweldig en dan bedoel ik dus niet zo hoog springen
kijk hoe het er in engeland aan toe gaat of wat je wel eens ziet in boekelo zeg ik oke is erg risico vol ..
maar tot een bepaalde hoogde vind ik dat dat toch wel moet kunne hoor de meeste paarden vinden het geweldig !! Knipoog Ik vind dat ze te snel komen met dingen verbieden .... ze kunnen wel de regels strenger aanpassen ..!! Haha!

Zou ook een VB ik heb een opleiding dierverzorging gedaan daar moest ik tijdens een week naar de praktijkschool barneveld de staartjes afbranden van jonge biggen ..!! eerst denk je ah zielig ..
maar als dan zo'n boer vertellen dat later er in zo'n hok kannibalisme kan voor komen .. en dat ze dan aan elkaars staarten gaan vreten en zo'n beest een onsteking krijgt ..
en als dat door trekt naar de rug dat het einde verhaal is voor zo'n dier
(ja ik weet het ze worden zo ie zo afgeslacht natuurlijk) maar idd snap ik dat ze dan uit vorzorg voor de varkens zelf de biggen als ze een paar dagen oud zijn couperen
en dat wil de Partij ook gaan verbieden weetje wel ..
Ik vind ze niet genoeg nadenken en dus te snel zeggen verbied het maar
MAAR DAT IS MIJN MENING HIHI Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:20

Ze moeten eerst eens zich beter op de hoogte stellen wat dierenwelzijn nou is. Ze hebben totaal geen idee. We hebben het hier wel eens over penny's.....Nou die PvdD zijn nòg dommer !!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:46

doom schreef:
Zou ook een VB ik heb een opleiding dierverzorging gedaan daar moest ik tijdens een week naar de praktijkschool barneveld de staartjes afbranden van jonge biggen ..!! eerst denk je ah zielig ..
maar als dan zo'n boer vertellen dat later er in zo'n hok kannibalisme kan voor komen .. en dat ze dan aan elkaars staarten gaan vreten en zo'n beest een onsteking krijgt ..
en als dat door trekt naar de rug dat het einde verhaal is voor zo'n dier
(ja ik weet het ze worden zo ie zo afgeslacht natuurlijk) maar idd snap ik dat ze dan uit vorzorg voor de varkens zelf de biggen als ze een paar dagen oud zijn couperen
en dat wil de Partij ook gaan verbieden weetje wel ..
Ik vind ze niet genoeg nadenken en dus te snel zeggen verbied het maar
MAAR DAT IS MIJN MENING HIHI Haha!

Mooi voorbeeld van die krulstaartjes. Dat is nou waar het probleem zit: nu doen mensen alsof biggen altijd elkaars staart afbijten en dat wij ze een grote dienst doen door die staart af te branden. Want anders komt er in zo'n hok kannibalisme voor.

Biggen die met genoeg ruimte buiten lopen? Zouden die elkaars staart ook opeten? Nee! Het probleem is dat ze op elkaar gepropt worden in zo'n hok! Ze hebben onze hulp helemaal niet nodig om kannibalisme te voorkomen! Het afbranden van staarten is dus gewoon een trucje om weg te moffelen dat je die biggen totaal verkeerde levensomstandigheden hebben waardoor ze zo knettergek worden dat ze elkaars staart opeten!

En dit kun je zo herleiden op de paardenwereld:

"Een bijzonder kwalijk fenomeen is de omgang met 'stalondeugden'. Paarden die de hele dag op stal staan, kunnen zich eindeloos gaan vervelen. Sommige ontwikkelen stereotiep gedrag zoals weven en kribbebijten. Dit soort gedrag is bijna altijd gemakkelijk op te lossen door het paard weidegang en sociaal contact te bieden. Maar wat doen we? Het paard krijgt een weefrek voor zijn staldeur of een band om zijn nek. Het voor de mens (!) vervelende gedrag wordt onderdrukt, maar het paard voelt zich geen greintje beter. Stalondeugden zouden bij de eigenaar een belletje moeten laten rinkelen: mijn paard is diep ongelukkig op stal!"

@slimmerik: ik denk dat ze behoorlijk goed op de hoogte zijn. Kun je ook onderbouwen dat ze 'totaal geen idee' hebben? Wat klopt er bijvoorbeeld niet? En nog belangrijker: waarom klopt dat niet?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:54

Dat staarten afbijten doen ze idd niet als ze met 3 varkens in een stal van 300 vierkante meters staan. En misschien ook wel. Hoe duur zou éen ons varkensvlees dan wel niet worden?

Mijn moeder zegt dat bij haar vader de varkens ook buiten op het land de staarten bij elkaar afvraten.

Men wil een jachtverbod zelfs (beheersjachtverbod) op wilde zwijnen. De populatie is nu al zo groot dat ze bij burgerwoningen de tuinen omwroeten.

Biggen moeten voor tanden knippen eerst verdoofd worden... weet je wel hoeveel pijn en stress die verdoving veroorzaakt?

Koeien mogen na een penecilinebehandeling weken lang niet geslacht worden. Wat is dan de keus van de boer. De koe met enorme pijn laten staan tot het wél mag. etc. etc.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:57

Ik vind dat je het wel erg zwart/wit ziet Arno.
We leven in 2007 en in een vol gepropt Nederland.
Mijn paarden worden zo natuurlijk mogelijk gehouden en ik ben er van overtuigd dat 95% van de paardeneigenaren hun paard zo'n goed mogelijk leven geeft.
Mijn paarden lopen niet 24/24 uur buiten maar 12/24 uur.
Ik probeer ze een zo natuurlijk mogelijk leven te geven als mogelijk is in dit land.
En zo zijn er nog duizenden die dat met mij doen.
Maar om nu te zeggen dat wij het allemaal zo vekeerd doen is ook overdreven.
Je hebt gewoon een verkeerd beeld voor ogen.
En wat er in de hoefslag staat is toch wat de meeste van ons ook na proberen te streven?
Alleen kan het niet altijd.
Dus het is geen kwestie van niet willen maar (vaak) van niet kunnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:03

Slimmerik; aan het einde van onze straat staat een groepje varkens het hele jaar door buiten in een weitje. Die hebben gewoon hun staarten nog, hoor. Die leven een heerlijk leventje op het gras met elkaar. Op een gegeven moment gaan ze weg en komen er nieuwe, maar dan hebben ze tenminste nog een fijn leven met alle ruimte en zorg gehad.

Varkens die staarten afbijten zijn psychisch goed in de war, anders doen ze dat niet.
Van mij mag (varkens)vlees hartstikke duur worden. Ik vind dat mensen gewoon over moeten gaan op biologisch vlees, als ze per se vlees willen eten. Is ook duurder, maar heb maar wat over voor een beter leven voor die dieren of stop/minder met het eten van vlees. Maar ja, dat wil de gemiddelde Nederlander niet horen. Clown

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 23:03

Ik weet niet of je gelijk hebt Hopla. Je zegt "wat er in de hoefslag staat is toch wat de meeste van ons ook na proberen te streven?"

Afgaande op de eerste reacties in dit topic ("Onzin! Die partij is gek! Zo gaan duizenden paarden naar de slacht!") zou ik eerder denken dat mensen dit nog lang niet na proberen te streven.

Ook de post boven jou post laat zien dat het toch wel een kwestie is van niet willen: mensen vinden het gewoon te duur.

@Slimmerik:
Citaat:
Mijn moeder zegt dat bij haar vader de varkens ook buiten op het land de staarten bij elkaar afvraten.

Dat is hetzelfde als paarden die buiten ook 'stalondeugden' hebben. Vaak roepen mensen dan: zie je wel! het komt niet door de stal.

Maar paarden die buiten staan met stalondeugden, hebben die stalondeugden toch echt op stal ontwikkeld.

Ik denk dat voor de biggen hetzelfde geldt: die rare gewoontes ontwikkelen ze in het hok en dat zetten ze buiten voort.
Of misschien dat ze buiten ook in een omheining van 1 bij 1 meter stonden. Met alleen buiten zetten ben je er natuurlijk nog niet.

Weltrusten allemaal.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:08

Arno8, verklaar dan eens hoe het kan dat een jaarling die in de kudde staat lucht kan zuigen?
En paarden die de staarten opvreten van elkaar?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 23:10

Neem 3000 jaarlingen die in een kudde op de wei staan en 3000 jaarlingen die 14 uur per dag op stal staan. Mag jij gaan raden waar de meeste luchtzuigers bij zitten. Wat denk je zelf?

Ik zie het zelden gebeuren dat paarden elkaars staart opvreten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:11

Mijn opa had vroeger twee varkens die best in een groot hok stonden en overdag buiten en die vraten elkaar de staart én de oren af..... Niks op stal ontwikkelde ondeugden.

@Nadya: dat jij veel geld kunt en wilt betalen voor een stukje vlees daar heeft de boer niks aan.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:14

Mag ik vragen wat de achterliggende gedachte is dat je dit topic hebt geopend Arno?
Iedereen wil toch het beste voor zijn eigen paard.
Misschien is het niet jouw manier maar dat wil niet zeggen dat het fout is.
En wat de partij v.d. dieren ook zegt, het moet ook mogelijk zijn.
Denk daar maar eens over na.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:15

Gek, ik heb mijn hele leven paarden in kuddes meegemaakt (die nog nooit op stal hebben gestaan), maar nog nooit eentje die lucht stond te zuigen of staarten afbeet. Wel getraumatiseerde paarden die een verleden hadden en zulk gedrag vertoonden, ook toen ze eindelijk naar buiten mochten. We hebben nu weer zo'n luchtzuiger op het land met zo'n vreselijke band. Echt een hele trieste pony. Heeft in zijn leven te veel binnen gestaan en is helemaal in zichzelf gekeerd.
Nu loopt hij op het land te ijsberen...... Voor alle duidelijkheid; ik heb het hier over een stalpaard, hij staat alleen 's zomers op het land (gelukkig wel).

Maar goed, ik ga slapen. (Slimmerik, ik ben vegetarisch). Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 23:17

@Slimmerik: Ik ben vaak genoeg op maneges geweest om te zien dat enorm veel paarden op stal de gekste gewoontes ontwikkelen. En de mensen zien het niet eens. Ze vinden het 'grappig' dat een paard met z'n lip staat te wiebelen, uren achter elkaar.

maar goed, nu wil je gaan ontkennen dat 'stalondeugden' op stal ontwikkeld zijn? Ik zou me eens gaan afvragen waarom ze die stalondeugden nou stalondeugden hebben genoemd.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:19

En wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen Arno?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:22

Dan vraag ik me af Arno, hoe een paard bij ons op stal aan het weven is gekomen???

Paard staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter alleen 's nachts op stal.

Waarom weeft ie??? Heel simpel.... Als hij zijn zin niet krijgt gaat ie drammen, helpt dat niet gaat ie staan weven.....

Dus niet alle wevers doen dat omdat ze ongelukkige trieste paarden zijn hoor....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:22

arno8 schreef:
(
"Sociaal contact tussen paarden onderling kan ook verplicht worden."

Ook staat in het artikel (niet duidelijk of het een uitspraak is van Thieme of van de redactie):
"Een bijzonder kwalijk fenomeen is de omgang met 'stalondeugden'. Paarden die de hele dag op stal staan, kunnen zich eindeloos gaan vervelen. Sommige ontwikkelen stereotiep gedrag zoals weven en kribbebijten. Dit soort gedrag is bijna altijd gemakkelijk op te lossen door het paard weidegang en sociaal contact te bieden. Maar wat doen we? Het paard krijgt een weefrek voor zijn staldeur of een band om zijn nek. Het voor de mens (!) vervelende gedrag wordt onderdrukt, maar het paard voelt zich geen greintje beter. Stalondeugden zouden bij de eigenaar een belletje moeten laten rinkelen: mijn paard is diep ongelukkig op stal!"

Op dat eerste stukje kan ik heel kort zijn....
zie jij die dure dekhengsten al samen in de wei spelen met andere paarden...? geloof niet dat die doos weet waar ze het over heeft eigenlijk. Soms GAAT dat gewoonweg niet. Ik heb de meeste hengsten hier samen in de wei staan, JUIST om ze er zo vroeg mogelijk aan te laten wennen dat ze niet de enige hengst op de wereld zijn.
Maar er zijn hengsten waarbij dat onheroepelijk tot problemen leidt, en dan moeten ze zeker maar gecastreerd worden.... wat vind mevrouw daar dan van vraag ik me af

Dat 2e stukje slaat ook niet geheel de psijker op z'n kop. Dat soort gedrag is erfelijk bepaald. Om een voorbeeld te noemen, of eigenlijk 2...
zelf gefokt veulen, 6 maanden oud. Samen met moeder in de wei aan huis opgegroeid tussen de andere paarden. Met 6 maanden afgespeend, dus lekker laat.
Ik zet haar op stal met een bak brokken om zo het van moeder af zijn een fijner idee mee te geven. Wat doet dat dier, nadat de brokken op zijn zet ze haar tanden op de bak en begint lucht te zuigen. Dit is nooit meer opgehouden, ze is nu 6 jaar oud en doet het nog steeds!!

Ander voorbeeld. Shire die ik op stal kreeg om te verkopen was ik engeland gekocht. Hij was daar zelf gefokt en ik kom daar ook vaak. Die man heeft weilanden waar wij provincies tegen zeggen Haha! daar groeien de paarden op. In de winter staan ze in loopstallen met leeftijdsgenootjes. Dit paard zoog lucht op alles wat hij te pakken kreeg! Stal verveling?? beest wist niet eens wat een stal was!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 23:23

hopla schreef:
Mag ik vragen wat de achterliggende gedachte is dat je dit topic hebt geopend Arno?
Iedereen wil toch het beste voor zijn eigen paard.
Misschien is het niet jouw manier maar dat wil niet zeggen dat het fout is.
En wat de partij v.d. dieren ook zegt, het moet ook mogelijk zijn.
Denk daar maar eens over na.

Dat heb ik al gezegd in mijn openingspost: ik vroeg me af wat anderen van de standpunten van de PvdD vinden.
Ik geloof trouwens allang niet meer dat iedereen het beste voor zijn eigen paard wil.
Veel mensen willen het beste voor de eigen winstpunten of iets dat erop lijkt.

Ik bedoel: geen smid zal aanraden om een paard op ijzers te zetten als dat niet nodig is. IJzers worden er in het algemeen pas onder gezet als je zoveel rijdt dat de slijtage te snel gaat. Maar als je echt het beste voor je paard wilt, ga je gewoon wat minder rijden (en van daaruit opbouwen) in plaats van er ijzers onder te slaan.

Vraag maar eens aan de smid: "Wat is het beste voor mijn paard? Laten beslaan en veel op het harde rijden of niet laten beslaan en veel in de berm rijden?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:25

Mijn paard klappert ook weleens met haar lippen, Ze doet het als ze gespannen is maar ook als ze erg ontspannen is.
En dit heeft ze niet ontwikkeld op stal hoor.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:26

arno8 schreef:
Ze vinden het 'grappig' dat een paard met z'n lip staat te wiebelen, uren achter elkaar.

Nou en? Beest krijgt toch goed te vreten? Wordt geborsteld, geknuffeld en krijgt alle aandacht. Prima.

Buiten op de wei worden ze gestolen, mishandeld etc.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 23:28

Citaat:
Ik zet haar op stal met een bak brokken om zo het van moeder af zijn een fijner idee mee te geven. Wat doet dat dier, nadat de brokken op zijn zet ze haar tanden op de bak en begint lucht te zuigen.

Zes maanden lekker laat???? Lekkere boel! Zes maanden is het minimum en eigenlijk nog steeds te vroeg. In het wild wordt een jong op z'n vroegst na ongeveer 10 maanden verstoten. En hoezo bewijst dit voorbeeld dat het geen stalondeugd is? Het beest stond op stal toen het voor het eerst ging luchtzuigen. ik zou zeggen: voer de 3000 paarden proef (paar posts eerder) eens uit en verbaas jezelf.