Kennen jullie ook veel jaloezie in paardenwereld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 22:58

Desiree schreef:
nou, afgezien van jaloezie kunnen mensen ook gewoon ongeinteresseerd zijn hoor.

Hier heb ik ook mee te maken gehad en dat kan ook behoorlijk irritant zijn. Toen ik na 15 jaar gereden te hebben eindelijk mijn eerste eigen paard kon kopen, viel het me ook op dat mensen met wie ik jaren lang mee had gereden vaak erg ongeintereseerd deden.

De meeste van mijn oude manege "vriendinnen" hadden inmiddels een paard gekocht. Ik was natuurlijk weg blij dat ik een leuk paard had gevonden en had eigenlijk verwacht dat m'n "paardenvriendinnen" het ook leuk voor me zouden vinden, m'n nieuwe aanwinst wel wilden zien, mee shoppen in de ruitersportzaak en me een beetje zouden helpen met het zadelmak maken. Dat soort dingen. Nou dat viel behoorlijk tegen.
Gelukkig waren er ook mensen die wel leuk reageerden, maar er waren een groot aantal mensen van wie ik wel wat meer interesse had verwacht.
Toen ik met Sydney op haar nieuwe stal aankwam waar ik slechts een paar mensen oppervlakkig kende, waren de reacties veel leuker.

Een halfjaar nadat ik Sydney gekocht had, kwam ik een paar van mijn oude "paardenvriendinnen" tegen op concours, geen van hun had ook maar even geinformeerd naar hoe het met Sydney ging. Zelfs niet diegene waar ik haar van gekocht had. Allemaal hadden ze het veel te druk met zichzelf. Erg "vriendelijk".....

angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:23

Inderdaad...
Vele malen gezegd nu,
"Welkom in de wereld van het paard"

Ga voor je paard!(leuke/eerlijke sfeer is meegenomen)
Overigens je ziet gauw genoeg aan wie je wat heb *LOL*
Wat mensen in de omgeving denken...
negatief/cru zeggen soms...laat gaan! Schijnheilig
Daarover piekeren is niet goed voor je!
Heb plezier en genoegen met je paard Lachen
Men kan beter over je banketstaaf ,dan van je eten zeg ik dan maar

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:30

Ja, ik ken het maar al te goed. Maak het bijna elke dag mee. Ik heb een arabiertje van 20 jaar dat echt zo goed loopt voor zijn leeftijd. Helaas zijn er mensen die er jaloers op zijn en hem de geweldigste tijd van zijn leven niet gunnen en oordelen op bepaalde dingen. Er zijn maar weinig paarden van zijn leeftijd die uberhaupt nog lopen, laat staan op de manier die hij loopt! Dan krijg je opmerkingen naar je hoofd dat je paard er niet uitziet etc. Gewoon pure jaloezie, want ze weten dat zij zelf nog maar af moeten wachten of hun paard nog loopt als ie 20 is!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:35

Sorry hoor Ymke, maar weinig paard die nog lopen met 20 jaar? Ik ken er zat van 20 die niks mankeren en nog vrolijk lopen. En ja, mijn mening weet je, daar ga ik verder hier niet op in.

Verder heb ik zelf niet echt veel last van jaloezie omdat ik er totaal niet op let, op de manege kom ik alleen voor Flair om haar te rijden en te verzorgen en verder let ik niet op de andere mensen daar.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:37

flair schreef:
Sorry hoor Ymke, maar weinig paard die nog lopen met 20 jaar? Ik ken er zat van 20 die niks mankeren en nog vrolijk lopen. En ja, mijn mening weet je, daar ga ik verder hier niet op in.

Je kan het niet laten he,! En dan maar tegen mij zeggen dat ik niet meer op jou moet reageren! Lips are sealed Schijnheilig Verward Frusty

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:45

Niet op mijn TOPIC Ymke! En het is de waarheid dat er nog zat paarden van 20 vrolijk hun rondje lopen, dus daar heb je gewoon geen gelijk in punt uit. Deze discussie is afgelopen! Als je nog wat tegen me te zeggen heb doe je het maar in pb want dit is geen topic van 1 van ons en het is niet mijn bedoeling om een topic van iemand anders te verpesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:47

Het valt mij altijd op dat er zo gauw geroepen wordt dat 'men' wel jaloers zal zijn, dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Het zal me een zorg zijn of er mensen jaloers op mij zijn, ik hou me daar niet zo mee bezig. De mensen waar ik veel mee te maken heb, hebben hun zaakjes net zo goed voor elkaar als ik; dan is er volgens mij geen aanleiding tot jaloezie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:56

Als iemand jaloers op jou is, dan kun je helaas zelf heel weinig doen om ervoor te zorgen dat diegene niet meer jaloers op je is. Dan zou jij er eigenlijk bewust voor moeten zorgen dat het niet meer zo goed gaat met je (in de ogen van die ander) en dat zou toch te gek voor woorden zijn? Jaloezie is heel vervelend, maar nog het meest voor degene die jaloers is, want die stopt er een hoop energie in die hij/zij beter voor iets anders kan gebruiken.

Al mijn hele leven heb ik te maken met jaloezie en gelukkig kan ik er steeds beter mee omgaan. Ik zal wel moeten, want in de paardenwereld heerst veel jaloezie. Je kunt het toch nooit iedereen naar de zin maken: mensen hebben altijd wel wat op je aan te merken, of je het nou in hun ogen (te) goed of (te) slecht doet. Het beste is om daarboven te staan en de eer aan jezelf te houden.

Er is een gezegde 'wie goed doet, goed ontmoet' en al gaat dat spreekwoord niet bij iedereen op, je hebt dan zelf iig je best gedaan.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:25

Ja, ik ken het. Mensen die ik op manege totaal niet mocht, deden ook ineens heel aardig tegen me toen ik een eppie kreeg. Want stel dat ze nog eens voordeel aan je konden hebben.... Dat kan ik dus ook niet uitstaan. Ik snap je verhaal wel en het is moeilijk om ermee om te gaan in mijn ogen. Want wat KUN je doen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:22

Lovely schreef:
Het valt mij altijd op dat er zo gauw geroepen wordt dat 'men' wel jaloers zal zijn, dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Het zal me een zorg zijn of er mensen jaloers op mij zijn, ik hou me daar niet zo mee bezig. De mensen waar ik veel mee te maken heb, hebben hun zaakjes net zo goed voor elkaar als ik; dan is er volgens mij geen aanleiding tot jaloezie.

Daar zeg je wat. Als mensen je onrecht aandoen en je bedenkt wat de reden daar nu van kan zijn, komen ze altijd met afgunst. En ik kan me gewoon niet voorstellen van bepaalde mensen dat ze jaloers op mij zouden zijn. Ik kan dat niet geloven en dan weet ik dat er gewoon een andere reden voor moet zijn.

Ik hou het in de paardenwereld veel op desinteresse en onverschilligheid. Dat is ook een algeheel maatschappelijk probleem, dus waarom zouden we het niet tegenkomen in de paardenwereld?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:34

Desiree schreef:
En ik kan me gewoon niet voorstellen van bepaalde mensen dat ze jaloers op mij zouden zijn. Ik kan dat niet geloven en dan weet ik dat er gewoon een andere reden voor moet zijn.

Same here. Wat heb ik nou om jaloers op te zijn? Daarom heb ik het mensen wel eens op de man/vrouw af gevraagd, als ik dacht dat ze jaloers waren. En wat kreeg ik dan te horen (na enig aandringen): 'Ja maar jij hebt je zaakjes zo mooi voor elkaar' of 'Ja maar jij hebt dit en dat'. Dus toch jaloezie.

Dat was vroeger al toen ik met een simpel oud pony'tje bij de plaatselijke rijvereniging reed, en dat is nu nog terwijl ik niet eens een eigen paard heb maar 'slechts' het paard van m'n zusje af en toe rijd. En dan nog alle dingen eromheen, zoals een goede opleiding, een leuke baan, een flatje voor mezelf, vrienden die er voor me zijn, noem maar op. Blijkbaar is dat voor sommige mensen toch een reden om jaloers op mij te zijn. Heel jammer, want dat is totaal niet nodig. Andere mensen hebben en doen weer dingen waar ik jaloers op zou kunnen zijn, en zo heeft iedereen wel iets wat een ander niet heeft. Jaloezie is een ziek groen monstertje, maar wel iets wat mensen eigen is.

Ik zeg niet dat alle desinteresse en roddel voortkomt uit jaloezie, maar ik heb toch aardig wat dingen meegemaakt waar jaloezie wel degelijk een grote rol speelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:21

Ik heb mijn zaakjes ook wel voor elkaar, eigen huis, eigen auto, eigen paard, vaste baan enzovoort. Er zijn ook nog een heleboel dingen die ik graag zou willen, maar dat komt wel. Wat ik heb, heb ik bereikt en er ligt vast nog een hoop in het verschiet. Er zijn zat mensen die ik ken die dingen hebben of kunnen die ik niet kan of heb, dat is voor mij geen reden tot jaloezie, hooguit aanleiding om mezelf maar weer een doel te stellen. Ik heb wel een hoop te maken gehad met jaloezie, tot het ziekelijke af, op een of andere manier ben je uiteindelijk slachtoffer omdat je gaat proberen om jezelf minder te maken of te verstoppen. Daardoor zijn er wel wat dingen misgegaan, dat is jammer.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:30

Jaloers zal ik niet snel worden, ik kan wel mensen bewonderen die echt dingen hebben bereikt. Dat hoeven helemaal geen materialistische dingen te zijn. Met jaloezie heb ik ook genoeg te maken gehad, dat kent iedereen wel denk ik. En het komt zeker erg veel voor in de paardenwereld, helaas.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:05

Ik kan dit best goed......
Ik kwam gister op stal en toen heb ik ff met mijn verzorgponys staan tutten poetsen enzenz.
maar er loopt daar een meisje waarvan 1 van de ponys van haar is geweest maar toen ze die had nooit naar omgekeken.
iemand had hem gekocht en daarna ook nooit naar omgekeeken ik kom erbij en tja nu loopt ze al een tijd erachter aan.
niet dat is dit erg vind maar.......
een is erg vervelend vooral buiten dus gister deed hij nix.
en toen kijkt ze me ineens Boos! aan zeg!
nou dan doe ik dat terug gaa ze snel naar dr moeder enzo.
maar goed ze banketstaaf wel eens vaker over mij.
maar waarom meot ze jaloers wezen!?
ze heeft zelf een fjord en binnenkort een eigen pony!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 16:16

Waar ik vooral ziek wordt van mensen op stal is mensen die alleen maar negatief doen. Maar dan ook alleen maar. I.p.v iets leuk vinden voor een ander toch het iets compleet de grond in boren. Misselijk En dat zijn dan vooral de mensen die zeggen dat ze zich nooit met anderen bemoeien! Ja ja..Schijnheilig

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 16:40

Als kind zijnde had ik al heel veel moeite met de afgunst en jaloezie en haat die er heerste tussen mensen met een eigen paard en manegeruiters. Ik had me toen al voorgenomen dat als ik ooit een paard zou hebben ik niet zo zou worden!

Inmiddels heb ik mijn eigen paard en denk ik er nog steeds hetzelfde over. Ik ga niet moeilijk doen als iemand even op mijn paard wil zitten, ik kijk niet met afgunst naar anderen die misschien net iets mooiere spullen zou hebben als ik, ik laat iedereen in zijn waarde maar verwacht wel dat ze dat ook bij mij doen.

Ik vindt het te dom voor woorden als iemand afgunstig of jaloers doet naar iemand anders. Zo stond ik laatst in het half-donker met een meisje te praten, we hadden het leuk over onze paardjes totdat ze vroeg of het een KWPNer was ( Verward ) ik vertelde haar dat Nappie een Lipi is en ineens was het gesprek afgelopen, ze zei: "Oh", en dat was het Verward Ik snap dat niet, waarom reageert iemand nou zo.....? Ik ben gewoon niet zo, anders zou ik erg met mezelf in de knoop raken!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 17:11

Yep, vooral van die bijrijders die de hele tijd op je letten. Als je keelriempje gedraait zit schreeuwen ze dat om het hardst. Ik heb een lief paard en ik werk er hard voor, en het is moeilijk om je er niks van aan te trekken.

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 22:47

Waauww, ben ik dan de enige die op een manege staat waar jaloezie geen rol speelt?? Voor zover ik het kan beoordelen dan? Eigen paard, manege paard het maakt bij ons niet uit. Het papier is vooral leuk (omdat er veel pensionpaarden zelf gefokt zijn op de manege) zodat we weten wie familie is van wie en ik geloof toch echt dat iedereen elkaar de winstpuntjes wel gunt.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 23:04

Wat ben ik blij dat die van mij thuis staat.
Wel, als ik op wedstrijd ben met andere paarden, merk je soms veel gezeur van pennymeisjes die rondhangen, die weten zo goed of je paard wel goed aan de teugel loopt ( net als ie lekker vwnw loopt, dan loopt ie lelijk haha)

Voorderest, valt het wel mee maar hier zijn veel meisjes die dan vragen of ze mogen verzorgen, maar dat hoeft niet want ik heb zelf genoeg tijd. Maar dan ben je een stom wijf..En dan gaan ze eens lekker bij de vriendinnetjes die ook zoveel van paarden weten (not) lopen zeggen dat ze veel meer weten dan mij en ik ben een domme griet die niet kan paardrijden, en dat mijn paard dom is bla bla. Teken van jalouzie, dat is het zeker wel..

Maarja..dat is nou eenmaal in de paardenwereld, jalouzie speelt er een grote rol in.
Laatst bijgewerkt door Nina op 04-10-02 23:06, in het totaal 3 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 23:05

het is maar net hoe druk je je erom maakt. ik bemoei met met zo min mogelijk mensen en dat gaat nog best goed ook. maar denk niet dat het alleen in het paardenwereldje is. bij meer sporten waar resultaten niet met een klokje of latje kan meten heb je dit soort dingen. kan wel zeggen dat dit soort toestanden 1 van de redenen is dat ik geen wedstrijden rij.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 03:44

Hmm, ik ben niet jaloers op mensen, ik zie niet in waarom ik dat zou moeten zijn.
Zijn mensen jaloers op mij is dat hun pakkie an en moeten zij er mee om leren gaan, zal mij een zorg zijn.
Alles wat ik heb, heb ik met hard werken bereikt.

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 09:55

Ik heb eerst 6,5 jaar op maneges gereden. De 1e manege was wel leuk, heel klein en mijn tweelingzus en ik hadden met elkaar een prive-les. En we waren nog erg jong, dus speelde 'jaloezie' of 'afgunst' nog helemaal niet.

De 2e manege was echt verschrikkelijk. Wat een kakvolk! Je was altijd minder als je op manegepaarden reedt, maar tussen de lessers was er ook 'concurrentie'. Echt verschrikkelijk. Ik durfde daar niet alleen rond te lopen, omdat ik me zo ongemakkelijk voelde. Al je aan kwam stonden er altijd wel mensen buiten die je aan bleven staren. Echt erg.

Wenga stond ook op een manege. Daar vond ik het wel erg gezellig! Er zaten echt aardig mensen bij die me echt steunden. Helaas kwam ik er laatst achter dat er achter mijn rug toch erg geroddeld werd. Niet echt fijn om te horen.

Nu rij ik Chica. Ze staat bij mensen thuis en dat is echt ideaal. Het is daar super gezellig en geen geroddel. Heerlijk! Nooit meer een manege voor mij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:03

Zelf ben ik niet jaloers op andermans paarden, ik heb zelf de beste, knapste en vooral liefste die er is. (zegt iedereen over zijn eigen paard Lachen )
Ik ben ook niet jaloers op andermans spullen enz.
Die mensen hebben er zelf voor moeten werken en willen ze dan b.v. alles in Anky moeten ze dat helemaal zelf weten.

Zijn er mensen jaloers op mij, dan moeten ze ook maar bedenken dat Kawa er ook niet voor niets is gekomen.
Ook voor de spullen heb ik hard gewerkt, dus ik zou niet weten wat er jaloers te zijn zou zijn.

En Ymke hou eens op met uitlokken, want het is heel duidelijk op wie jij doelde. Kappen!!!!
Ben maar niet bang dat ik jaloers ben, als je dat denkt ben je nog als ik al dacht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:33

Ook ik heb wel veel mee gemaakt met jaloersheid. Inderling tussen verzorgsters (wie heeft de meeste streepjes voor bij de eigenaar) bij de manege eigenaar in een goed blaadje komen, onderling elkaar afkraken en over elkaar roddelen... Tuurlijk ben ik wel eens jaloers op iemand deie een makkelijk paardje heeft dat helemaal gezond is en mooi loopt... Maar niet in negatieve zin. Ik ben wel blij dat diegene dat heeft, maar zou willen dat ik het ook kon hebben, en dan ga ik daaraan werken, of leg me er bij neer dat dat (op dit moment) niet voor mij is weggelegd.

Vaak lijkt alles oppervlakkig gezien ook leuk en aardig, maar achter je rug om gebeurt er een heleboel. Ik ben erg sfeergevoelig, en kan dat moeilijk van me af zetten. De eerste stal waar ik me helemaal thuis en veilig voel en mezelf kan zijn moet ik nog tegenkomen. Ik wordt uit zelfbescherming wat meer op mezelf. Met af en toe een kletspraatje. Maar jammer blijf ik het wel vinden. Verdrietig

Ik hoop dat ik snel zelf mijn pony bij huis kan hebben zodat ik met het rijden en de verzorging geen last heb van negatieve mensen, en dan kan ik zelf uitkiezen bij welke groep ik wil rijden en met welke mensen ik omga. Vaak als je niet al te vaak bij elkaar bent, dan valt het roddelen ook wel mee... Knipoog

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:45

#Ymke# schreef:
Ja, ik ken het maar al te goed. Maak het bijna elke dag mee. Ik heb een arabiertje van 20 jaar dat echt zo goed loopt voor zijn leeftijd. Helaas zijn er mensen die er jaloers op zijn en hem de geweldigste tijd van zijn leven niet gunnen en oordelen op bepaalde dingen. Er zijn maar weinig paarden van zijn leeftijd die uberhaupt nog lopen, laat staan op de manier die hij loopt! Dan krijg je opmerkingen naar je hoofd dat je paard er niet uitziet etc. Gewoon pure jaloezie, want ze weten dat zij zelf nog maar af moeten wachten of hun paard nog loopt als ie 20 is!

Ff off topic:
Ik wil niet banketstaaf doen maar ik heb een Anglo Arabier van 31 die ehm, tja, nog veel mooier loopt (rijtechnisch dan), niet door gezakt en nog steeds soepel is.
Zeker voor zulke paarden moet 20 erg goed te doen zijn.