Kijk a.u.b, ben ik echt te groot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:50

Volgens mij heb je zelf al gekozen. Ik denk dat je haar gewoon moet kopen, ze laat vanzelf wel merken als je er te zwaar voor wordt.
Je bent inderdaad teg root voor haar, maar wat kan jou dat schelen? Zolang ze nog vrolijk alles voor je doet is er toch niks mis?
Je moet je gewoon niet zoveel van al die mensen aantrekken, laat ze maar zeuren en rijd jij nou maar lekker door op Lisa.
Ik reed eerst ook altijd op een pony'tje van 1.44 en ik ben 1.78 en ik weeg veeel meer dan jij, en die pony kon mij nog makkelijk houden en zij was ook rank gebouwd net zoals Lisa. Als ik die pony buiten in galop aandreef ging ze altijd heeeele hard, dan ben ik toch niet te zwaar? Dat laat je pony vanzelf wel merken!
Alvast veel plezier met Lisa!

someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:57

Ik vind je er echt niet te groot voor.Ik kende een vrouw die vroeger altijd op een C-pony reed.En ze was ook niet superbreed.Als jij je goed voelt op die pony zou ik haar gewoon kopen en idd niets van andere mensen aantrekken!
Groetjes Julie

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:16

Ik denk dat je toch wat te groot bent voor die pony, ze zal je best kunnen houden maar echt prettig is het voor allebei niet. (ben het met Dorine eens) Heb je al eens geprobeerd hoe een wat grotere pony/paard zit voor jou? Mijn ervaring is dat als de verhoudingen beter kloppen je zelf ook stukken fijner kan rijden.
Je zegt dat je je beugels normaal hebt, ik vind ze nogal kort hoor.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:18

Hoe beoel je Annetje niets van andere aantrekken daar vraagt ze het toch niet voor?

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:18

valt toch reuze mee! Ik vind je niet echt groot erop hoor viond het meer normaal!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:21

Ik sluit me bij Dorine aan, ik vind dat ze het heel netjes en reeel verwoord heeft.
Op de foto's die in dit topic staan is het een twijfelgevalletje, maar op sommige foto's in je profiel lijk je me duidelijk wat aan de grote kant t.o.v. je pony.
Op sommige foto's steek je ook je onderbenen vooruit, dit is een typische houding voor een ruiter op een te kleine pony/paard.
Dit is overigens niet als kritiek op je houding bedoeld, het is een hele normale reactie, maar zeker niet iets om te negeren.

In je profiel staat ook dat Lisa op M-niveau loopt, zowel in dressuur als in springen.
Ik denk dat dit voor jullie als combinatie niet (meer) haalbaar is.
In de dressuur wordt je waarschijnlijk afgerekend op "het plaatje", terwijl het springen met een beetje pech ook niet meer goed gaat lukken.
Komt nog bij dat je misschien niet zoveel meer in lengte gaat groeien, maar qua gewicht zal er vast nog wel wat bijkomen, kan me niet voorstellen dat je over een paar jaar nog steeds hetzelfde gewicht hebt.

Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik vooral naar de toekomst kijken.
Wat wil je in de toekomst graag gaan doen met je pony, en bestaat er een reeele kans dat dit allemaal nog kan.......
Met een grote E-pony of een paardje kun je jaren vooruit !!!

Veel succes met je keuze !

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:36

Ik ga ook met Dorine mee.

Enne, je kan moeilijk uitreken hoeveel centimeter je nog precies groeit. Je bent pas 13 en je groeit tot je 18e door, er kan nog vanalles gebeuren.

Je moet het zelf weten maar ik zou het zelf niet doen. Lisa is vrij iel, jij bent al 1.72 en ik weet nog wel zeker dat je nog wel groter word, en zwaarder zeker ook wel.

Je kan nu beter gelijk een leuke, greote e-pony of een klein paard kopen waar je nog heel lang mee vooruit kan en nog alles mee kan doen, dan dat je misschien over 4 jaar Lisa weer moet verkopen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:41

op de foto's vind ik je niet veels te groot, maar je groeit nog. en word zeker nog zwaarder.
ik zou er dus nog goed over nadenken, want als je er nou koopt en over 2jaar weer weg moet doen omdat je te groot en zwaar bent. dan is het alleen maar erger. dan kun je beter gelijk een paard kopen waar je lang mee vooruit kunt.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:04

Ik vind het een veels te iel paardje voor jou. Leuk en aardig dat je haar ahw wilt 'redden' maar ik denk dat je beter reeel kan zijn en gewoon een paard kopen waar je op past. Je zal groeien, is het niet in lengte dan wel in gewicht, en ik persoonlijk vind dat niks voor die pony, en niet voor jou... je hele houding gaat nl naar de knoppen als je te lang op een kleine pony rijdt!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:08

Ik denk dat het niet uitmaakt wat er gezegd wordt, want je wilt alleen horen dat je niet te groot bent. Je kunt jezelf voor de gek houden, maar je bent echt te groot voor die pony.
Als je echt zo dol op die pony bent, zoek je een andere in plaats van dat je deze overbelast.
Klinkt hard, maar denk er maar eens over na

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:16

wat maakt t uit zeg mijn benen komen ook onder dr buik vandaan en als je recreatief rijd maakt t niet uit als je maar niet te zwaar bent en dat is 55 kg absoluuut niet en waarschijnlijk ben je erg gek van die pony dus doe wat je hart zegt veel succes

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:20

darinka schreef:
wat maakt t uit zeg mijn benen komen ook onder dr buik vandaan en als je recreatief rijd maakt t niet uit als je maar niet te zwaar bent en dat is 55 kg absoluuut niet en waarschijnlijk ben je erg gek van die pony dus doe wat je hart zegt veel succes

Ja nu nog wel ik vind dat kort door de bocht ze gaat groeien word zwaarder en dan word het nog moeilijker om afscheid te nemen hoor.

Camero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:55

Wat een gezeur om niks! Je past er prima op!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:20

meid jij wilt die pony GO for IT. over dat met die dressuur met hakken optrekken BULL oliebol ! er zijn daar ook wel spoortjes voor !

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:26

Meisje, meisje, je bent pas 13 en nu al te lang voor deze pony. Ook als je haar alleen recreatief wilt gaan rijden, zul je niet lang meer plezier van haar hebben. Je geeft zelf ook aan dat je wedstrijden wil gaan doen, en gezien jouw lengt zou ik dan toch maar eens over denken om een E-pony tegen de paardenmaat aan te kopen. Misschien zelfs beter om een groot paard te kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 23:43

Volg je hart...en doe wat het je ingeeft.

Als je geen dressuurambities hebt, geen wedstrijden wilt rijden, of als je wedstrijden wilt rijden, het je een biet kan schelen of er op het protocol een opmerking komt dat je te groot bent: ga voor Lisa.

Als je daar niet tegen kunt en wilt scoren op wedstijden zou ik haar niet kopen. Je bent er toch net even te groot voor.

Ik zou zo zeggen: Laat je hart spreken.

Veel wijsheid met je beslissing.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 06:58

ik vind je idd ook net iets te groot,kijk als je dat nu al weet,dan moet je dr over 2 jaar miss wel al weer verkopen,heb je weer verdriet daarvan,waarom zou je dat je eigen aandoen??ik zou als ik jou was verder kijken naar een ander beestje...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 07:25

Wt is te groot? Dat bepalen anderen. In sommige landen is het heel normaal dat je als volwassene op een pony rijdt.
Deze pony is misschien niet stevig, maar pony's zijn ook geen watjes hoor.
Te zwaar zul je niet worden, een pony kan heel wat kg's tillen, dus dan zul jij wel moddervet moeten worden wil je te zwaar worden.

Ik ben 1.80, rij ook allerlei pony's en paarden (vaak inrijden). M'n benen zijn zo lang, dat ze zelfs nog onder een paard van 1.65 uitsteken. Toch rij ik zelfs af en toe nog op pony's van 1.30-1.35
Ook deze pony's kan ik prima dressuur leren. Wel is er 1 groot nadeel: ik kan met m'n lengte en gewicht zo'n pony in balans laten lopen, maar ook evne makkelijk uit balans halen.
Vorig jaar heb ik op de keuring een pony van 1.47 gereden in de zadelrubriek, dit jaar 1 van 1.53 Ik trek mij hier niets van aan, het is puur voor de ervaring van de pony en m'n lol.
Als jij net zo denkt, dan kun je Lisa wel kopen.
Wil je echt kunnen imponeren op wedstrijden, koop dan een grotere pony. Of misschien zelfs al een klein paard.
Maar als je je hart verloren hebt aan lisa...........dan kocht ik Lisa. Ik weet zeker dat ik ook met een D-pony tussen de paarden een heel eind kan komen. Jij bent 13, hebt nog 5 jaar bij de pony's, en dan misschien met Lisa tussen de paarden. Waar een wil is, is een weg.

Verder is Lisa een merrie, dus een veulen fokken (groter) kan ook nog.

De keus is aan jou, anderen bepalen vaak of je te groot bent, maar jij moet beslissen.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 07:42

1.72 tja is wel lang, maar t valt wel mee, je weegt niet zoveel, en het gaat meer om het gewicht

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 07:56

Ik ga ook met Dorine mee. En dat komt denk ik, doordat wij uit ervaring spreken.
Het is niet rot bedoeld als we zeggen dat je te groot bent.

Op je gewicht letten is een mooi streven, maar ik kan je vertellen dat als straks je hele lijf zich gaat ontwikkelen je zowiezo zwaarder wordt (niet dikker, maar zwaarder!!) Nu zal je dat wel onzin vinden, maar het is echt zo!

Kies een pony uit waarmee je nog jaren vooruit kan. Als je nu voor een Lisa kiest, zal je haar naar een aantal jaren weer moeten verkopen. Een leuke griet van 18 op een pony van 1.40 mtr??? Verward

Denk goed na wat je doet en praat er met je ouders of instructrice over. Neem geen overhaaste beslissing!

Succes!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 08:51

En zelf al kom je te groot voor haar, aangespannen rijden is bereleuk, dus waarom dan niet met de kar leren rijden? Ik vind het in ieder geval nog leuker dan onder zadel!

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:12

Renee_vd schreef:
Hoi allemaal

Ik wil lisa voor de recreatie en af en toe een wedstrijdje
ik ben uitgerekend dat ik nog 2 cm groei......
mijn moeder en vader zijn ook zo alng enzo. blabla

ik heb zelf een meter met lisa gesprongen zonder problemen
dresuuren ging ook hardstikke goed
geen ééñ probleem was er.........

De beugels had ik niet kort....normaal.....
en ze is mischien iel........maar heel sterk
zou je niet zeggen van zo;n beessie maar tis wel

ze is niet voor de sport..anders ha dik wl een e-pony genomen
maar nu ik toch niet meer groei, en heus wel op mijn gewicht let zat ik toch te denken........

op die zonder zadel zijn een beetje raar genomen
ik zal er nog even 1 uploaden van zonderzadel precies aan de zijkant....

alvast bedankt voor jullie reacties, waaruit het meest blijkt tot nu toe dat ze me net goed vinden Tong uitsteken benk eigenlijk best blij om

Even een vraagje? Als iedereen nu had beweerd dat je te groot was voor de pony, had je dan ook geluisterd? Word eens wakker je bent jezelf alleen maar aan het goedpraten tegenover mensen die niet de reactie gaven die je wilde. Kortom, imo sta je totaal niet open voor advies. De mensen die hier zeggen 'kan best' hebben zelf geen ervaring op dit gebied. Het is heel vervelend als je later alsnog je pony moet verkopen. En daarbij, nu ben je al te groot, ziet er helemaal fanatastisch uit als je 16 bent. En met wedstrijden sta je toch redelijk voor paal.
Ik sluit mij volledig aan bij Dorine, maar het blijft jouw keuze uiteraard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:19

Het zit hem niet in je gewicht, de pony kan je gemakkelijk dragen. MAAr mooi is anders. Je steekt te ver boven de pony uit. maar het is absoluut geen dierenmishandeling. Je past er gewoon niet mooi op, en dat kan tegen je werken als je ooit wedstrijden mocht gaan rijden. En je bent inderdaad nog in de groei en zoals Dorine zei, je zult zwaarder worden. Je kunt nog wel even op Lisa rijden, maar je zult niet op haar kunnen BLIJVEN rijden. En dan moet je haar verkopen, of houden en niet rijden. En dan is het dus huilen geblazen. Koop nou een paard of pony waar je op kunt BLIJVEN rijden. Dan bespaar je jezelf een hoop verdriet.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:54

Meis, ik heb Lisa ook gereden.. ging prima.. niets te groot of te zwaar.. althans, mij nooit opgevallen.. en je verschilt van mij echt niet veel..
Ik weet hoeveel je om haar geeft.. Ga voor haar, zoals ik al 100en keren hiervoor gezegd heb.. Je bent gek op die pony, wat maakt de maat dan nog uit!
Spreek je straks in de pauze er nog wel over..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:09

En over 2 jaar lekker huilen, huilen huilen huilen....................
Omdat je niet meer op de pony past! Ga daar maar lekker voor hoor, voor dat gejank.