tegen luchtzuigen... ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMilou

Re: tegen luchtzuigen... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:27

Hmm ik heb zo'n ding nog nooit gezien ..
Het ziet er redelijk pijnlijk uit, ik denk dat er betere oplossingen zijn voor luchtzuigen.. Knipoog

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:55

Ik heb een luchtzuiger, maar dit zou ik haar nooooooit omdoen.
Gewoon veel buiten in een goed omheinde weide. En op stal..., als hij er geen last van heeft ik ook niet. Knipoog

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:03

Anoniem schreef:
Mijn luchtzuigende dametje krijgt niet eens een zogenaamd "vriendelijke" luchtzuigband om laat staan zo'n martelwerktuig Boos!

Verder sluit ik me aan bij eerdere berichtjes:
* Luchtzuigen wordt niet overgenomen
* Luchtzuigen veroorzaakt geen koliek

Het luchtzuigen wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een maagzweer/probleem tgv stress. 90% procent van de veulens schijnt een lichte vorm van maag-irritatie te hebben veroorzaakt door de stress van alle nieuwe dingen die ze ondergaan. Gelukkig verdwijnt dit bij de meeste veulens anders zou ieder paard een maagprobleem hebben Knipoog
Omdat de meeste luchtzuigers een maagprobleem hebben is de voedselvertering ook vaak niet optimaal en dat veroorzaakt dan weer de overbekende aan luchtzuigen gekoppelde koliek. Net alsof een niet zuigend paard nooit koliek krijgt

Hier kan ik me helemaal volledig bij aansluiten.. Ik vind deze luchtzuigband op de foto maar een naar ding, en zal het zelf ook niet omdoen bij een paard.. ik zou probern eerst de oorzaak weg te nemen, en indien het paard het al als "kick" doet dan een gewone band..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:46

ik heb ze wel eens in gebruik gezien , maar je brengt toch aardig wat oppervlakkige schade aan in de huid (schuurplekken en krassen )
tot iets ernstiger schade

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:35

Teigetje01 schreef:
Als luchtzuigen volgens sommige veroorzaakt word door maagproblemen, waarom kunnen ze het van elkaar overnemen? Alle paarde zelfde maagprobleem? Volgens mij nog steeds door verveling..
(Ik val niemand aan ofzo hoor!)

Overnemen doen ze niet, dat is echt een fabeltje. Ze kunnen het inderdaad wel gaan doen omdat ze in dezelfde omstandigheden zitten, waardoor ze allebei last van hun maag kunnen hebben of zich vervelen.
Mijn paard heeeft een paar jaar terug tegenover een luchtzuiger gestaan een jaar lang en afgelopen jaar heeft ze ook een halfjaar langs een luchtzuigen gestaan, en zij doet het toch ook niet.
Beiden paarden hadden het trouwens niet van de voeromstandigheden, paard 1 verveelde zich ( werd niet vaak en lang bereden ), 2de paard was het een gewoonte van geworden.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:42

ik heb dit 'ding' ook al enkele keren gezien in de winkel. Mijn luchtzuigertje krijgt dit echt niet om! nu moet ik zeggen dat het bij mijn pony ook een gewoonte is geworden, hij doet het ondertussen al een jaar of 20 , als het niet langer is. Hij staat gewoon zonder band en het gaat prima zo!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:57

draumpje schreef:
ik heb ze wel eens in gebruik gezien , maar je brengt toch aardig wat oppervlakkige schade aan in de huid (schuurplekken en krassen )

oooooh, wat erg!! dit ding verwond je paard dus gewoon?
ik had er nog niet eens bij stil gestaan dat het ook daadwerkelijk schade kon aanrichten, ik dacht alleen aan pijn, maar blijkbaar worden er dus 'producten' verkocht in de ruitersportzaak waar je je paard bewust mee gaat beschadigen...
walgelijk... Ziek

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:00

ik heb ze ook wel eens in de winkel gezien, er zijnniet veel mensen die dat gemene ding gebruiken,
Ik laat mijn paard liever luchtzuigen,dan dat ik dat ding om doe.
de miracle collar is ideaal, zit een klein ijzeren plaatje in, op de plaats v.d. keel, bevestigen,voor en achter de oren,en geen problemen meer

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:43

NotNice schreef:
draumpje schreef:

oooooh, wat erg!! dit ding verwond je paard dus gewoon?
ik had er nog niet eens bij stil gestaan dat het ook daadwerkelijk schade kon aanrichten, ik dacht alleen aan pijn, maar blijkbaar worden er dus 'producten' verkocht in de ruitersportzaak waar je je paard bewust mee gaat beschadigen...
walgelijk... Ziek

het erge is dat het niet eens bewust is
er word helaas gewoon nog veel te vaak niet over nagedacht
dit zijn banden die je heel voorzichtig moet gebruiken
als je ze ook maar iets te strak doet, prikken de pinnen standaard al in de nek , niet de bedoeling , en het kan resulteren in schaafwonden en erger..
maar ook bij " juist " gebruik kan het de huid al beschadigen ...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:50

Ik heb ook een luchtzuiger en die krijgt helemaal geen band of wat dan ook om. geen "vriendelijke" band en zeker niet dit martelwerktuig. ze moeten al die banden verbieden. ten eerste helpt zo'n band geen ene bal. het voorkomt alleen dat je paard luchtzuigt maar de oorzaak van het luchtzuigen haal je er niet mee weg. symptoonbestrijding dus. oorzaken als maagproblemen en stress/pijn blijven gewoon en maken het paard alleen maar gestrester. zelfs de "vriendelijke" banden zijn slecht en kunnen het paard beschadigen. je hebt bijv. de miracle band. deze is geheel van leer en als het paard zijn nek krult om te gaan zuigen dan zit er zo'n leren uitsteekseltje in z'n keel te porren. er zijn al heel wat paarden die daar inwendige beschadigingen van opgelopen hebben.

NotNice schreef:
Ik kan me namelijk best voorstellen dat je liever je paard dit om hangt dan dat je elke week in de kliniek zit wegens luchtzuig-gerelateerde ellende...
maar is iets als dit nou echt nodig?

Waarom zou je met een luchtzuiger elke week naar de kliniek moeten rijden Verward
Luchtzuigers krijgen helemaal niets van het zuigen. luchtzuigers hebben ook bijv. niet meer kans op koliek dan niet zuigende paarden. Is allemaal al achterhaald.
men denkt vaak dat luchtzuigers koliekgevoeliger zijn door het zuigen maar dat is dus absoluut niet zo. de oorzaak van het zuigen (dus vaak de maagproblemen) zorgt voor evt. koliek. en dit komt niet door het luchtzuigen. het zuigen is alleen een reaktie van het paard op de pijn.
mijn paard is ook een luchtzuiger en had bijv. altijd een dikke buik en dunne mest en gaste heel veel.
er werd door veel "paardenkenners" gezegd dat dit kwam door het zuigen. hij slikte de lucht ik en daarom had hij zo'n dikke buik. moest het hem afleren met een band want hij zou er koliek van krijgen.
niet dus. mijn paard was zeer gestrest en heeft een tijd verkeerde voeding gekregen. veel kuil en biks en ook nog eens niet goed verspreid over de dag. hij had maagzweren en brandend maagzuur. door de maagproblemen werd het eten niet goed verteerd. dit gaat dan in de darm rotten en hierbij komen gassen vrij wat voor de bolling van de buik zorgde en dat het paard liep te gassen. de verteringsproblemen en maagproblemen zijn dus de oorzaak dat paarden ziek worden en koliek krijgen. zodra die oorzaken gevonden zijn is het probleem al heel erg opgelost.
de mijne zoog de hele dag aan 1 stuk door. hij deed niets anders dan zuigen. nu na medicijnen en goede voeding zuigt hij nauwelijks tot vaak helemaal niet!!

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:35

mijn paar heeft ook last van luchtzuigen we hebben al vel dinge geprobeerd maar niks helpt maar zo dingen lrijg mij paard echt niet om!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:29

yamy schreef:
mijn paar heeft ook last van luchtzuigen we hebben al vel dinge geprobeerd maar niks helpt maar zo dingen lrijg mij paard echt niet om!!!

is hij ook gechecked op maagproblemen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:46

yamy schreef:

zelfde vraag als draumpje, is hij nagekeken op maagproblemen?? (dus door een echoscopie te maken van de maag)?

Wat en hoeveel x per dag krijgt hij te eten??

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:52

Toen wij Farouche kochten was ze een fanatike luchtzuiger, ieder moment dat het kon deed ze het ook. Toen wij haar een tijd hadden, we er lekker mee bezig waren stopte ze gewoon opeens. Toen het winter werd begon ze het in lichte mate te doen als het donker werd. Maar ze is nooit meer zo erg gaan luchtzuigen als toen we haar net hadden *klopt af op hout*

Dat ding zou ik never gebruiken, als ze lucht wil zuigen heb ik dat liever dan dat ze zo iets om haar nek krijgt. Verder krijgt ze geen enkele band om, niet deze, en ook niet zo een leer ding.

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:41

ons paard zuig ook lucht maar we hebben al zo veel dingen geprobeerd maar die zo`n ding met die pinnen krijgt ons paard echt niet om!!! Tong uitsteken

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:18

te triest voor woorden.

niet te geloven dat mensen zo'n dingen zelfs al zouden overwegen te gebruiken.

luchtzuigen is een gevolg van maagproblemen. met een anti luchtzuigband neem je de oorzaak niet weg en zal het probleem dus nooit oplossen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:18

Ik vind dat echt erg dat het bestaat! Ik laat mijne lekker luchtzuigen hij krijgt er namelijk helemaal niks van.En als ik het niet wil dan doe ik een paardvriendelijke band om,maar het beste is om de oorzaak weg te halen inderdaad.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:32

ik begrijp dat luchtzuigen heel vevelend is!
maar de meeste paarden, de meeste he, doen dit uit verveling!
mijn oude pony deed het ook, wij hebben haar gewoon een zuigband omgedaan en op alles waar ze op kon zuigen speciaal spul opgesmeerd wat heel vries smaakt!
dus ook op de wipalen enzovoort!

ik vind dit apparaat echt tever gaan, ik vind dit dierenmishandeling!
wat als zo'n pin een gat in de hals prikt?

maar ik ben ook van mening dat het misschien wel werkt, want iedere keer je paard naar de dierenarts is ook heel zielig!

al zou ik dit zelf nooit gebruiken!

succes Haha!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:53

pre schreef:
maar ik ben ook van mening dat het misschien wel werkt, want iedere keer je paard naar de dierenarts is ook heel zielig!

Waarom zou je met luchtzuigers elke keer naar de dierenarts moeten Verward

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:57

Ik zet mijn luchtzuiger wel lekker op de wei Haha!
Wat een martelding, vreselijk zeg...
Die punten, stel inderdaad dat hij zich stoot ofzo Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Marchador op 29-05-07 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:57

AaronYve schreef:
de verkoopster zei dat het bij sommige paarden nu eenmaal echt nodig is, en dat kan ik ook wel begrijpen.
Vind het er wel erg zielig uitzien ja.
Maar aan de andere kant als het paard geen lucht zuigt, prikt het ook niet.
.

maar als het paard zich nou stoot?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:16

Ik heb zelf ook een luchtzuiger op stal. Ik vin het wel erg onhandig, maar ja, hij doet het nou eenmaal. Dit vreselijke martelwerktuig zou ik niet voor mijn paard kopen. No way!
Een operatie heb ik weleens overwogen, maar zoals mijn dierenarts al zei : ''Je kunt bij een kettingroker zijn handen wel amputeren, maar hij leert zichzelf wel om met zijn voeten verder te roken.''
Hebben hier toevallig mensen ervaring met een luchtzuigoperatie? Ik heb weleens gehoord dat je zoiets altijd blijft zien?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:26

je hebt met een luchtzuiger meer kans op koliek, maar ook dat verschilt per paard!
vandaar dat het kan dat je vaker bij de diernarts zit!

snappie.... Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:57

pre schreef:
ik begrijp dat luchtzuigen heel vevelend is!
maar de meeste paarden, de meeste he, doen dit uit verveling!nogmaals, dit is een fabeltje
de meeste paaren die dit doen doen dit niet!! uit verveling maar vanwege medische problemen aan de maag, denk maagzweer etc

ik vind dit apparaat echt tever gaan, ik vind dit dierenmishandeling!
wat als zo'n pin een gat in de hals prikt?

maar ik ben ook van mening dat het misschien wel werkt, want iedere keer je paard naar de dierenarts is ook heel zielig!paarden hoeven niet telkens naar de DA vanwege het luchtzuigen, de koliekgevoeligheid van sommige luchtzuigers komt voor uit verkeerde voeding en stress wat leid tot de maagproblemen, wat kan leiden tot koliek etc etc (alleen al verkeerd voederen kan leiden tot koliek
een band als dit helpt dus niet!! het onderdrukt alleen de symptomen (het zuigen)maar het probleem blijft bestaan(maagproblemen n verkeerd voeren)

al zou ik dit zelf nooit gebruiken!

succes Haha!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:05

Zou het nooit gebruiken! Dat van die maagzweer klopt trouwens, ik heb een ouder paard gekocht die af en toe luchtzoog bij de vorige eigenaar, ook had hij stalbenen. Sinds hij van mij is heeft hij nooit luchtgezogen en zijn ook zijn stalbenen weg. Gewoon door ander voer. Wat bleek paard had ook een maagzweer.