mijn pony is dus een gigantische viespeuk!!! ELKE dag haal ik dus heel zijn stal leeg!! Hij houd denk ik 1 keer in de week zijn stal voor de helft schoon! Maar dat is dan echt een wonder! Elke dag moeten er zeker 4 tot 5 plakken in,das dus ongeveer bijna een hele baal!hahahaaha wat een viespeuk he?!
Cowgirl
Geplaatst: 29-09-02 14:11
Deze winter laat ik mijn paarden buiten lopen. Ze hebben de beschikking over een zeer goede schuilgelegenheid en daarbij een soort open box waar ze in en uit kunnen. Hier liggen rubberen matten in dus heb ik geen stro nodig, ze mogen immers het land op en af dus kunnen zelf bepalen waar ze gaan liggen.
Vorige winter heb ik ze ook op dat koolzaadstro gehad(soort aubiose) Super spul, om de 2 dagen de natte plekken eruit en elke dag drollen wippen. Ik gebruikte 1 baal in de week per box.
Ik gaf wel 1 a 2 plakken stro bij tegen verveling!
HHD_Foto
Geplaatst: 29-09-02 14:57
Ha, ha, en dan zeggen ze dat Shires duur in het onderhoud zijn. Voor de 2 Shires en de Clydesdale gebruiken we hooguit 2,5 baal per week. Ze staan overdags buiten en elke dag worden de natte plekken + mest eruit gehaald. Valt dus nogal mee voor 3 van die grote knollen he ??
rebati
Geplaatst: 29-09-02 15:05
mijn fjord is ook zon viezerik! 1,5 baal per week denk ik.. ze poept echt overal.. heb ik heel der stal mooi schoon gemaakt..zittie de volgende ochtend weer helemaal onder het natte/vieze stro.. en ze gaak ook grust in dr eigen poep ligge...grrr.. als iemand tips heeft om een paard zindelijk temaken..ik zou er graag een paar hebbe!?
Pjelk
Geplaatst: 09-10-02 13:28
Wow 3 a 4 pakken poer week!? Beau krijgt iedere week zo`n drie kwaret pak als ik helemaal uitgemest heb. Iedere dag de mest eruit en halverwege de week twee plakken erbij. Pjelk staat in de manege en die krijgt twee pakken per week. Hij wordt tweemaal per week uitgemest.
Barb
Geplaatst: 09-10-02 13:34
Ik gebruik ook het ideale koolzaadstro, op dit moment gaat er 1 baal per week doorheen.
Jurga
Geplaatst: 09-10-02 13:37
Ik reken bij Jurga ook ongeveer een halev baal per dag. Moet ik wel bijzeggen dat Jurga echt weinig stro in haar stal heeft ivm eten en WEL vervuilen als er veel in ligt. Jurga is heel zindelijk. Die poept in een hoek en klaar. Pas stond ze buiten in het weiland op de mesthoop te poepemn...ik moest zo lachen...ze weet de wc te zitten... Dus voor Jur ongeveer drie balen per week en niet eens elke week helemaal schoon.
Voice doe ik eens in de drie dagen helemaal leeg, die is zo smerig dat er niet tegen uit valt te mesten. Twee balen in de week bij haar.
Mieke
Geplaatst: 09-10-02 13:48
Ik heb twee smeerpoetsen die ook nog graag stro eten. Wanhopig werd ik ervan!
Sinds ik een soort potstal heb gemaakt gaat het beter. Ik ben begonnen met echt een hele flinke laag stro in een lege box, volgende dag alleen mest eruit en weer een flinke laag schoon stro erbij. Dit heb ik een dag of drie gedaan en toen lag er een behoorlijk dikke, vaste laag in de stal. Het voordeel hiervan is dat urine naar beneden zakt en niet met lucht in aanraking komt, dus ook geen ammoniaklucht in de stal. De paarden liggen en staan altijd droog en zacht.
Elke dag haal ik de mest eruit en doe er wat stro bij. Wij hebben van die enorm grote balen (niet die kleintjes/normale dus) en daar gebruik ik de ene dag een halve plak en de volgende dag een hele plak (ik denk qua hoeveelheid te vergelijken met 3 kleine plakjes).
Om de paar dagen haal ik wat van de onderlaag weg en vul dit dan aan met wat meer schoon stro, zeg maar 2 hele plakken, soms 3.
En enkele keer haal ik de hele box leeg en ontsmet deze.
Werkt echt perfect en ik kan het iedereen aanraden. De eerste paar dagen moet je je wel even inhouden om de natte plekken niet uit de stal te halen... das even wennen namelijk.
SAKKIA
Geplaatst: 09-10-02 13:51
Mijn haflinger is best schoon!! Ik kan haar 2dagen laten staat maar mest toch elke dag de natte plekken eruit!! 1 keer in de 3 dagen mest ik dan helemaal uit. Ik weet niet hoeveel ik er dan weer ingooi omdat dat elke dag weer anders is. Maar er ligt meestal een lekkere bodem in. Ze staat in elk geval in op het beton
Ipsilonka
Geplaatst: 09-10-02 14:14
Mijn Fjord is erg prettig elke dag de drollen er uit en om de twee dagen de natte plekken! Om de twee dagen een nieuwe plak (van een hele grote baal) en eens in de week helemaal leeg!!! Gaat echt goed!!!
Marije
Geplaatst: 09-10-02 14:22
Chica, mijn verzorghaflinger, eet verschrikkelijk veel stro! Maar ze kan er tegen, gelukkig. Het nadeel is dat er heel snel nauwelijks meer stro op de grond ligt. Ze heeft dus zeker 1,5 baal voor 2 dagen nodig.
Anoniem
Geplaatst: 09-10-02 20:16
Onze paarden krijgen elke dag ieder een halve baal, Leonardo vaak nog wat meer omdat dat echt een viespeuk is.
Yorghos
Geplaatst: 09-10-02 20:47
Als Yorghos op stal staat eet hij zijn stal leeg, dus bij hem zou het stro niet aan te slepen zijn. Hij staat nu maar een uurtje per dag binnen, rond etenstijd. Ik hoef dus alleen af en toe wat drollen te verwijderen. Nu doet hij wel 2 maanden met een pak.
UniferB
Geplaatst: 09-10-02 20:59
Vier a vijf balen per week per paard. Wij mesten elke dag uit, ongeveer een halve baal per paard er bij. Op zaterdag gaan de boxen leeg en dan gaat er een hele baal in.
PhiaBink
Geplaatst: 09-10-02 21:36
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 29-11-02 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 09-10-02 21:49
Normaal gesproken krijgt Pablo in de ochtend 2 plakken stro (van zo'n mega grote baal). Als hij in de winter er een vieze zooi van maakt krijgt hij er dan in de middag nog een nieuwe plak bij. Bij ons word er elke dag strobijgedaan en 1 keer per week alles er uit. Sommigen staan hier op Biobase en Hempparade, dat lijkt me ook wel fijn maar Pablo knaagt zo graag aam zijn stro.
tsjeerd
Geplaatst: 10-10-02 20:11
Ik gebruik nu ongeveer 1,5 baal per week,ze staan overdag nog op het land. Van de winter zal dat ongeveer 2,5 baal zijn. Ze [fries en mini shet] zijn allebei ontzettend schoon.
maverick
Geplaatst: 10-10-02 20:54
ik heb meestel wel schone paarden.wij hebben grote pakken stro(350kg),en ik gebruik een halve tot een hele plak per dag.als ik een paaard heb war erg vies is op stal doe ik op bodum 2 pakken zagsel.met daaroverheen een stro
max_4ever
Geplaatst: 10-10-02 21:00
voor 2 pony's 1 baal per dag , dan mest ik ze iedere dag uit en overdag staan ze van 10 tot 6 in de wei, als ze straks langer op stal gaan heb ik meer nodig, en als ze alle drie binnen staan ook