paard op matten i p v stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: paard op matten i p v stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:04

Oeps.. dat was een kittentje.. sorry Haha!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:07

die amoniak komt pas vrij als de afvoer idd niet goed is voor de matten, je moet het zo bekijken, de urine dringt door de matten geen, maar blijft daar plots staan zonder dat het door iets wordt opgenomen dat je eruit kunt halen, tuurlijk dat dit zal stinken, dus je moet wel degelijk voor een goede afvoer zorgen, bij ons stinkt het niet als het mooi weer is, maar als het flink geregend heeft, kan de grond soms moeilijk de urine slikken dan durft het wat ruiken(maar is ook een voorlopig stal, container tot de echte stallen er staan, we hebben wat te weinig afvoergaatjes gemaakt)

en was nog even de prijs te vermelden Knipoog ik betaalde 50euro per m²

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 06:43

Meryl schreef:
liefheksje schreef:
hallo,
ik ben ook opzoek naar rubberen matten voor mijn paard , waarom? zie dit topic --> viewtopic.php?f=13&t=776289&p=25998482#p25998482
en khad dus ook wat vraagjes..wie o wie kan me helpen.

Verder ben ik het er niet mee eens. Er is nog iemand bij op stal en die heeft ook matten gelegd. Omdat ook haar paard , haar benen ophaalde. En het paardje staat er toch al een hele tijd op en er is geen enkele spoor van amoniak,urine of iets anders. Maar daarom heeft ze ook echte stalmatten gekocht...en niet zomaar rubberen matten..

amoniak zie je ook niet Knipoog Begrijp me niet verkeerd, ik vind matten prima. Maar daarbovenop wel een dekbed.

dat snap ik ook wel..ik bedoel dat je dat niet ruikt...

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 06:56

Ik zou nooit rubber matten/tegels gebruiken, paarden staan echt veel fijner op stro. Een paard wil toch ook liever niet plassen op straat, dan wil ik het hem niet aandoen dat hij dan in z´n stal wel op die tegels moet plassen. Ze vinden die spetters vreselijk. Het lijkt me helemaal niks.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:57

onze paarden staan op stalmatten als ze op stal staan. Van ons word de urine goed afgevoerd, en niet glad. Ze staan alleen bij heeeeeeeeeeeel erg slecht weer binnen, en dan hebben ze nog de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Mijn veulen lag er ook gewoonop.. Door het gewicht van de paarden word het toch wel zachter dan dat het lijkt..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:00

Bij ons liggen er ook rubberen matten puur omdat de paarden in hun joligheid zouden uitslieren met hun ijzers op het beton.
Er boven ligt er een dikke laag stro.
Ik vind het verkeerd van mensen die zeggen dat hun paard stro krijgt om te knabbelen, dan schort er wat aan je paard zijn eetpatroon.
Een paard moet vind ik de gehele dag hooi, gras of kuil ofzo kunnen eten.
Stro is imo een gewone vloerbedekker.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:05

@whisperramse; Ik heb mijn paarden op zaagsel staan, en Tivara krijgt eigenlijk onbeperkt hooi, en toch ook iedere dag een plak stro, waar ze graag ook aan knabbeld. Lachen

Wij hebben matten erin liggen, en daarop zaagsel (en dan dus een plak stro per dag Lachen ). Er was laatst een keer op tv dat de matten minder urine e.d. doorlaten waardoor het sneller gaat stinken en het amoniak (??) gehalte in de lucht stijgt. Zoiets was het

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:18

_Kiki_ begrijp me niet verkeerd Lachen
Dat ze eens wat stro eten vind ik geen probleem, maar op vele maneges e.d. zie je vaak dat de paarden stro te eten krijgen en geen hooi. Dat vind ik verkeerd Lachen Dat ene plakje is voor de lekker niet als voedsel Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:06

bij mijkomen de matten onder het stro. Niet alleen matten.
Ik heb matten nodig omdat ze bij het opkomen(als ze is gaan liggen) haar hakken openhaald.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:00

paarden puur op matten gaat wel
als je de juiste matten gebruikt
dus de 40 mm vocht doorlatende stalmatten met antislip oppervlak(ook als je wel stro op de matte n doet, of iets anders, moet je nog kiezen voor antislip etc )
die laat de urine door, en isoleert en is zacht om op te liggen
in principe hoeft daar geen stro op (stro zal de vochtafvoerende werking ook verminderen doordat stof etc etc uit het stro de gaatjes kan verstoppen)
maar wij mensjes disneyficeren dieren nog al eens dus willen we ene zacht bedje dus gooien de meeste mensen er wel stro op

waar je trouwens wel goed op moet letten is dat je je dier voldoende ruwvoer geeft als hij op matten staat of een ander oneetbare bodem ,
normaal zal een dier een dele van het ruwvoer uit zijn stal halen (stro) als dta weg valt moet je wle opletten dat hij genoeg te knabbelen heeft , zeker ook et het oog op verveling

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:16

Onze paarden hebben ook matten in de stal, simpelweg omdat ze alleen binnen staan met eten (met de stal open) ze staan verder de hele dag buiten en als het regent gaan ze meestal zelf onder het afdak staan..

alleen in de winter als het echt koud is zet ik ze snachts binnen met een berg stro.

ze plassen en poepen ook nooit in de stal..
(alleen s winters dus als ze snachts binnen staan)

(plassen doen ze altijd voordat ze eten krijgen netjes in de bak ! OK dan! )

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:51

draumpje schreef:
knip
maar wij mensjes disneyficeren dieren nog al eens dus willen we ene zacht bedje dus gooien de meeste mensen er wel stro op

Bij ons kunnen de paarden kiezen waar ze staan of liggen, buiten in de paddock of binnen in een stal met stro.
Er zijn toch een heel aantal paarden die in de stal op het stro gaan staan of liggen als ze willen suffen/slapen. Ik zie ze echt niet buiten liggen, daar ligt ook bijvoorbeeld meestal wat hooi, daar liggen ze nooit op. Ze kiezen zelf dus ook voor het zachte bedje.

Ik zou tenminste altijd een deel van de stal wel van stro voorzien, zodat ze kunnen kiezen waar ze willen liggen en altijd wat te knabbelen hebben. Stro levert dan misschien geen voedingsstofen, het is wel belangrijk voor de spijsvertering van een paard om ruwe vezels binnen te krijgen zoals stro.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:50

kijk als ze kunnen kiezen das helemala mooi
want dan kun je idd echt kijken wat ze nu prettig vinden Lachen

theoretisch gezien kun je ze op kale matten zetten
(mits je de juiste matten gebruikt Lachen )
maar veel paarden kiezen als ze wat te kiezen hebben voor een andere bodembedekker
persoonlijk heb ik ze ook het liefste op goed stro, kunnen ze tenminste wat knabbelen naast voldoende hooi Lachen