Hoe vaak bekappen/beslaan van de hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Hoe vaak bekappen/beslaan van de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:59

Ik hou de hoeven en de ijzers in de gaten. De eerste ijzers die ze had zijn er 11 weken onder gebleven. Echter heb ik nu de smid na 8 weken laten komen, omdat het ijzer wat raar ging zitetn.
Mijn merrie haar voorhoeven waaieren wat uit naar binnen toe, en als ze teveel zijn gegroeid, gaan ze over het ijzer heen. Dan moet de smid gelijk weer komen. Achter zou er nog wel veel langer onder kunnen blijven zitten waarschijnlijk. die zijn altijd heel netjes. Al kon hji er nu wel weer veel afhalen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:02

Mijn paard word bereden en die gaat iedere 8/9 weken naar de smid, toen we haar net kregen was dit niet zo en toen had ze erg slechte hoeven die steeds brokkelde en scheurde. Nu doen we haar optijd naar de smid en heeft ze echt goeie hoeven. Lachen
Eerst had ze wel eggbars, die werden dacht ik, 16 weken gebruikt, maar na de eerste 8 weken werd de hoef wel bijgewerkt en het ijzer gecontroleerd. Als ze nog goed waren konden ze er nog een keertje op. Handig en scheelt een hoop geld.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:05

Mijn paard wordt om de 8 a 10 weken bekapt. Hij heeft een hele goede stand en knoerharde hoeven. Hij is een tijdje om de 4/6 weken bekapt,toen zijn stand door een langdurige kreupelheid iets veranderd was. Ik kijk zelf naar de hoef, hoe ziet die eruit. Maar langer dan 10 weken laat ik er sowieso niet tussen zitten. De smid komt bij ons toch elke 2 weken op het erf, dus ik hoef niet meer weken te wachte op een afspraak als ik vind dat hij moet komen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:16

ligt er puur aan hoe hard de hoeven groeien of hoe hard de ijzers slijten.
Onze shetlander moet welke 4 weken naar de hoefsmid. Mijn arabier doe ik elke 6 weken.
Mijn vorige paard groeiden de hoeven amper maar ze moest toch elke 6 weken naar de hoefsmid omdat haar ijzers slijten/ op waren.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:29

Bij ons komt om de 8 weken de hoefsmid voor nieuwe ijzers Ja en te beslaan.

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:32

Bij mij is het heel verschillend.
Eerst reed ik veel buiten toen moest het echt om de 6 tot 8 weken.

En nu rij ik bijna alleen maar in de bak en ze zitten er nu al 10 weken onder en eht ziet er nog steeds goed uit.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:57

De smid komt voor mijn paard iedere 8 weken. Niet dat de ijzers dan al versleten zijn maar haar hoeven groeien anders over de ijzers heen en dat is niet de bedoekling

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:00

Om de 8 a 10 weken komt de smid bij ons langs, in de zomer is het meestal 8 weken en in de
winter is het meestal om de 10 weken en als het eerder nodig is bellen wij hem op en is de afspraak ook zo gemaakt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:02

Rond de 8 weken
ijzers zijn dan niet versleten, maar voor de beenstand is het veel gezonder om niet langer te wachten.
Korter is zelfs nog beter
En Kawa groeit nooit over het ijzer of zoiets, dus zou er daarom best langer op kunnen, mar vind dat echt niks.
Zanda wordt ook dan gewoon bekapt, zelfde verhaal met de beenstand

Dat ze er langer onder kunnen blijven zitten kan..maar gezond lijkt het me echt niet
En mijn smid heeft die mening altijd gedeeld
Heb nu een andere, eens vragen wat die er van zegt Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:06

Volgens mij werd in het topic dat je bedoelde niet gezegd dat de hoeven dan wel erg lang zouden zijn. Er werd gezegd dat het niet echt gezond is als ze zo langzaam groeien (overigens niet door mij maar het was wel mijn eerste gedachte). De groei van de hoeven is oa afhankelijk van een goede werking van het hoefmechanisme. Als dit niet goed werkt (bv door een gebrek aan beweging of een medische oorzaak) zullen de hoeven minder snel groeien. Als dit niet aan de orde is heb je gewoon mazzel met een paard met voordelige voeten! Haha!
Zijn er ooit wel een rontgenfotos gemaakt van de voeten van je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:08

Als ze idd werkelijk zo langzaam groeien zoals SGW ook al aanhaatl, zou ik daar ook niet gelukkig mee zijn...
Want dat is meestal ook niet gezond Lachen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:47

Er zijn nog nooit rontgenfoto's van haar hoeven gemaakt nee.
Ik heb er al vaker naar gevraagd aan de smid, en die zegt dat ik me er niet druk om hoef te maken, dat het gewoon per paard verschilt. Hij zegt verder dat het heel normaal is dat de hoeven in de winter minder hard groeien.
Laatste keer is hij drie weken geleden ( toen zaten ze er 8 weken onder ) en toen zei hij ook dat ze in die 8 weken meer gegroeid waren als de hele winter.

Het is niet zo dat ze helemaal niks groeien, want dat doen ze wel. Alleen gewoon vooral in de winter niet veel. Ik kijk gewoon wanneer ze weer naar de smid moet ( of de hoeven te lang zijn/ over de ijzers heen groeien/ of aan de onderkant teveel ruimte zit tussen ijzer er hoef en of de ijzers niet te dun zijn ) en in de winter is dat dus echt maar 1 x per 16 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:52

staat je paard in de winter bijna de hele dag op stal en in de zomer veel buiten?
Want dat zou een hoop kunnen verklaren

maar dan nog is 16 weken extreem lang

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:25

Keet die gaat om de 6 tot 8 weken (shetlander)
gewoon rondom bekappen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:30

3 keer in het jaar ofzo komt de smid. Meestal doe ik zelf mijn shetje bekappen en die staat prima op haar hoeven ... en mijn ruin zijn hoeven slijten doordat hij vaak in zijn paddock staat die met steen betegeld is. Staat dus prima op zijn hoeven en dat met maar maximaal 3 keer per jaar bekappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:32

Maar met ijzers slijt er niks..ook niet op het betegelde Lachen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 17:49

runningkawa schreef:
staat je paard in de winter bijna de hele dag op stal en in de zomer veel buiten?
Want dat zou een hoop kunnen verklaren

maar dan nog is 16 weken extreem lang

Nee, dat verschilt eigenlijk.
De winter van 2005 stond ze van 8.00 tot 16.00 op de wei, behalve als het echt erg regende kwamen ze om 13.00 naar binnen.
In de zomer stonden ze daar met veel zon ook maar tot 13.00 buiten.
Afgelopen winter stond ze in de buitenbak van 10.00 tot 19.00 ongeveer, of er moest nog iemand naar buiten dat stond zij weleens korter, of met extreme regen, maar altijd minimaal 2 uurtjes naar buiten.
Hoe minder ze buiten komt, wordt ze vaker bereden en/of gelongeerd.

Dus qua tijd dat ze buiten komt kan ik eigenlijk niet zeggen.. En de laatste tijd zijn haar hoeven juist wel weer gegroeid en heeft ze minder buiten gestaan ivm het mooie weer ( wilde meerdere mensen de paarden naar buiten en ze kunnen niet allemaal met elkaar overweg ).

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:17

hey
mijn paard haar hoeven groeien ook vrij traag, maar toch laat ik haar maximum om de 8 weken bekappen en beslaan. Anders wordt de verandering na het bekappen te groot, en dat kan nooit goed zijn voor de belasting van de pezen / gewrichten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:18

in de zomer om de 7-8 weken, in de winter om de 10-12 weken. Aileen en Jody zijn niet beslagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:22

16 week met ijzers is lang. Mijn pony wordt wel 1 keer per 16 week bekapt, maar die staat zonder ijzers. Vraag een andere smid om advies, je moet niet alleen naar 1 smid luisteren voor advies.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 19:51

Welshcobfan schreef:
16 week met ijzers is lang. Mijn pony wordt wel 1 keer per 16 week bekapt, maar die staat zonder ijzers. Vraag een andere smid om advies, je moet niet alleen naar 1 smid luisteren voor advies.

Dit is de tweede smid, die beiden zeggen dat het goed is, dat ik me er niet druk om moet maken. Beiden orthopedisch smid, beiden hun diploma behaald. Vorige smid kwam op die stal gewoon om de week en keek dan wanneer ze gedaan moest worden, ook hij deed haar in de winter maar om de 12 tot 16 weken, in de zomer gaat ze tussen de 8 en 12 weken.
Lijkt me toch dat een smid ook wat wil verdienen, en niet zomaar wat geld laat liggen, toch? Het zijn beiden goede smeden.
Na die 16 weken is trouwens alleen het randje afgeknipt ( van 1 cm ) waar het ijzer zat, beetje vijlen ( en met een beetje bedoel ik 2/3 keer erover heen ) en meer kon er echt niet af, het groeit gewoon niet zo snel. Haar hoeven zijn verder gewoon recht, en echt niet langer als zo'n 5 a 6 cm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:06

Maar waarom zou je paard dan wel vaker moeten als je een bijrijder zou hebben?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:23

Omdat als ze meer bereden wordt de ijzers natuurlijk sneller slijten. Mijn merrie wordt niet veel in de bak gereden wegens een oude blessure maar gaat voornamelijk wandelen/ buitenritjes buiten maken en bij ons moet je best veel over asfalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:26

Dan laat je er toch een dikker ijzer, men ijzer onder slaan Lachen
Dat doen de menners ook, omdat ze anders te vaak moeten beslaan Lachen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:43

Die heeft ze inmiddels er ook onder liggen, aangezien ze anders te vaak opnieuw beslagen moet worden ( laatste keer was krap 8 weken ) en volgens de smid is dat niet handig in haar geval omdat haar hoeven dan helemaal geen kans krijgen om goed te groeien, en nu het goed weer is maakt ze vaker ( langere ) buitenritten.