Wat voor weide afrasting hebben jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Wat voor weide afrasting hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:20

ik heb opmn wei palen van totaal 160 hoog en staan ong een halve meter in de grond. het zijn houten palen. ik heb 3 rijen met lint. het bovenste hangt op 160 en is het breedste lint. daaronder hangt een minder breed lint op 120 en de 3de lint ook dun hangt op 50 cm. om de bovenste 2 staan stroom.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:53

Ik vind dat omheining in de eerste plaats functioneel en dus veilig moet zijn. Daarna komt pas de vraag wat je mooi vindt.. En ik vind het ook belangrijk dat de paarden de omheining goed kunnen zien als ze als een idioot aan het racen zijn. Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:56

Poeh wij hebben een gaashek met aan de binnenkant planken en drie of 4 lagen lint. Afrastering is bij ons ongeveer 110 cm hoog, palen staan voor 1 derde in de grond met cement.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:10

Gaashek, met op een 20 cm daarvanaf, 20 cm boven de grond nog een schrikdraadje.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:38

ikke20 schreef:
ik heb opmn wei palen van totaal 160 hoog en staan ong een halve meter in de grond. het zijn houten palen. ik heb 3 rijen met lint. het bovenste hangt op 160 en is het breedste lint. daaronder hangt een minder breed lint op 120 en de 3de lint ook dun hangt op 50 cm. om de bovenste 2 staan stroom.

Als je palen gebruikt van 1.60 m en deze 50 cm in de grond zet hou je dus nog maar 1.10 m over. Da's ongeveer net boven je heup, vind ik wel erg laag. Zou in elk geval voor 1.80 m of 2.20m gaan.

Zoals Dinger al aangeeft; een functionele en veilige afrastering is het belangrijkst.
Veilig is bij mij ook dat de paarden er achter blijven (voldoende stroomgeleiding) en dat deze niet te snel knapt. Eigenlijk heel simpel gezegd; het moet alleen knappen wanneer het nodig is! Het witte schrikdraad touw zien paarden van heinde en verre dus dat ga ik zeker als bovenste draad gebruiken (hebben ze nu ook en zijn ze dus aangewend).

super_arnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:39

Steffie89 schreef:
In het najaar gaan we de wei weer onderhanden nemen..

Omploegen en recht laten trekken, opnieuw inzaaien en een nieuwe omheiding. Ben al een beetje aan het rond kijken, hoeveel het allemaal gaat kosten enzo. We willen waarschijndelijk gewoon weer houten palen met breder lint.

Maar wij hebben dus aan 1 kant een sloot. Niet super breed, -iets van 1 meter- aan de andere kant staat hekwerk dus ze zouden er niet over heen kunnen springen. Maar zouden we daar ook palen met 2 rijen lint neer moeten zetten. Of het toch bij 1 rij laten.

Nou zou ik een paar dingen willen weten;
Wat voor palen hebben jullie? Hoe diep staan ze de groot in, hoeveel rijen lint hebben jullie etc.

wij hebben palen van 1,50m hoog,
deze staan zo'n 50 cm diep de grond in.
per 2,5m staat er een andere paal,
verbonden met schrikdraad

Danny13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:58

wij hebben gewoon stroomdraad langs het weiland staan Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:13

Wij hebben palen op zo'n 1.30 m hoog staan. 2 draden dik wit koord... Had zelf liever band boven gehad, maar dat wou mijn pa niet. Moet zeggen dat het wel goed bevalt. Nog nooit een paard gehad wat er doorheen is gegaan of met het been erin vast heeft gezeten.
Er staat overigens wel stroom op.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:57

Misschien is dat BEO-band een idee?? In combinatie met een schrikdraadje bovenaan! Is mooi om te zien en best duurzaam!

rambo6

Woonplaats: nu Rotterdam binnenkort nieuw vossenmeer/gem Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:06

er staat rondom schrikdraad met twee rijen draad omdat er anders onder door kruipen ook handig als er wat kleinere paardjes lopen langs de sloot staat niets ook omdat ze daaruit drinken.
er staan houten palen van 1.80 a 2.00 meter die staan voor ee kwart a de helft in de grond.
wat je met een houten hek vaak hebt is A: ze gaan er tegen schuren B: als er in gaan hangen zal het uiteindelijk gaan breken. en het rot in de loop van de tijd ook geinpregneerde palen dit weet ik omdat ik er ervaring mee hebt

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:19

rambo6 schreef:
er staat rondom schrikdraad met twee rijen draad omdat er anders onder door kruipen ook handig als er wat kleinere paardjes lopen langs de sloot staat niets ook omdat ze daaruit drinken.
er staan houten palen van 1.80 a 2.00 meter die staan voor ee kwart a de helft in de grond.
wat je met een houten hek vaak hebt is A: ze gaan er tegen schuren B: als er in gaan hangen zal het uiteindelijk gaan breken. en het rot in de loop van de tijd ook geinpregneerde palen dit weet ik omdat ik er ervaring mee hebt

Wat voor een schrikdraad; lint, beoband, glad draad of touw

Voor wat betreft je kritiek op de houten afrastering, ben ik helemaal met je eens. De eerste vijf jaar gaat goed, maar daar ontstaan er wel zwakke en gevaarlijke plekken. De inpregneer die nu gebruikt mag worden, is niet meer de kwaliteit van 15 jaar geleden.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:08

wij hebben van boven naar beneden

ijzerdraad

dik wit lint

ijzerdraad

dik wit lint

ijzerdraad

en op de bovenste 2 ijzerdraden staat stroom

Valletjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:18

Wij hebben van die witte hekken aan de voorkant. en dan loopt het naar agter met extra sterke gaas (grote vakjes) en met stroom vanboven, want ashley wilt er wel eens doorheen lopen ...

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:51

Wij hebben goede stevige houten hekken! En dan als het ware waar je de wei verlaat is het een ijzeren hek!