1 1/2 paardstrailer trekken met busje E nodig?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag het nu wel of niet??

Ja
10 (50%)
Nee
10 (50%)

Totaal aantal stemmen: 20

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:09

Margreet schreef:
Voor de wet is een trailer een enkelasser heb ik geleerd voor m'n E. Omdat er minder dan 1.80 m tussen de assen zit (die 1.80 ben ik niet 100% zeker van, was in ieder geval een bepaalde afstand voor).
Gaat die regel dan toch nog op? Of is dat ook aangepast?

Ja dat vond ik dus ook vaag. Maar dat schijnt ook aangepast te zijn per 1 september.

zucht... ben blij dat ik mijn E gewoon heb!!! Pling

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:10

Wat ik bedoelde als criterium 1, 1.5, of 2 paardstrailer is, dat sommigen denken dat ten alle tijden met een B-rijbewijs wel een 1 paards maar nooit een 2-paardstrailer mogen trekken.
Dus dat de grote van de trailer niet bepalend is maar het gewicht van de trailer en de auto.

Of dat je nooit met een tandemasser zou mogen rijden met alleen en B rijbewijs

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:13

Om het makkelijk te maken *LOL*

Maar ik vraag me toch af hoe dat zit, iemand die dat op kan zoeken?
Ik heb m'n E gehaald na 1 september, maar er is mij niets over verteld, behalve dan dus dat verhaaltje over de afstand tussen de assen, maar het was alleen het gewicht dat belangrijk was voor het rijbewijs, niet het aantal assen en dat blijkt nu dus ook mee te tellen? En de afstand ertussen doet niet ter zake Verward
Wat ben ik blij dat ik dat papiertje heb zeg! Van het hele gezeik af.
Ben toch benieuwd! Iemand zin om te zoeken?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:18

Het mag niet en ik zou het ook niet willen, zonder E rijbewijs met een paard gaan rijden. Het reizen met een paard is al risicovol genoeg, waarom zou je dan ook nog eens zonder ervaring gaan rondrijden met een levend dier? Bovendien heb je echt een probleem als er wat gebeurd, want je bent ook niet verzekerd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:35

je hebt dus het verschil van dubbel asser en tandemasser.
Dubbelasser zit er een bepaalde afstand tussen de beide assen, bijvoorbeeld de aanhangers achter een vrachtwagen (bakwagen)
(afstand weet ik zo niet)
Bij een tandem-asser zitten beide assen vlakbij elkaar, bijv. trailer, opleggers ed.
Een tandem-asser wordt dus gerekend bij de categorie enkelasser.

Dit om het een beetje eenvoudig te maken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:52

Zo ver was ik ook, maar omdat hierboven gesuggereerd wordt dat de regels veranders zijn en een trailer 2 assen heeft (ongeacht de afstand daar tussen) en dus een E rijbewijs vereist is op grond van het aantal assen, vroeg ik me af hoe dat nou echt in elkaar steekt.
Het verschil tussen tandemasser (voor zover ik weet voor de (oude Verward ) wet enkelasser) en dubbel-asser (wat een trailer niet is) lijkt cruciaal te zijn. Ben eigenlijk gewoon benieuwd naar het (gewijzigde Verward) wetsartikel *LOL* Ben alleen zelf niet zo handig in het opzoeken van die dingen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:17

asstel: combinatie van twee of meer assen, evenwijdig gelegen op een onderlinge afstand van minder dan 1,80 m;

www.overheid.nl
zoeken in wetten

www.rijbewijs.nl

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:08

Voor zover ik weet zou het inderdaad verplicht worden om een E-rijbewijs te hebben als je met een paardentrailer rijdt (dus een dubbelasser of whatever). Ik weet niet of het inmiddels al verplicht is of dat dat bijv. pas volgend jaar in gaat, maar ik vind dat wel een goede zaak.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:15

Op http://www.deboerpesse.nl , bij wetgeving en dan een stukje naar beneden onder 'Wanneer is een E-rijbewijs verplicht?' staat een handige 'rijbewijs check'

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:58

Je hebt geen E-rijbewijs nodig als:

Het gewicht van de trailer incl max. laadvermogen MINDER is dan het gewicht van de trekkende auto en als de COMBINATI MINDER weegt dan 3500 KG.

Groetjes Merilyn

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:53

gewicht combinatie = maximum teogestane massa.
dus......gewicht auto + laadvermogen + gewicht trailer + laadvermogen

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:46

even af gezien of het mag met auto en trailer rijden zonder E vind je het zelf nou wel zo verstandig om zo te gaan rijden zonder enige ervaring hiermee?
Ik durf niet eens te rijden zonder dat ik m'n E heb gehaald met een trailer veels te gevaarlijk met zo'n kostbaar bezit in de trailer.
Maar goed zelf weten het mag gewoon NIET.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 21:14

Hallo,

Ik wil jullie bedanken voor alle antwoorden en tips.
Maar is het nu ja mag wel of nee mag niet????

Ik begrijp wel hieruit dat de meningen nogal verschillend zijn.

Groetjes: Corina

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:31

Of het wel of niet mag hangt af van het laadvermogen van je bus, staat op je kentekenbewijs. Dan kun je nu zelf wel uitrekenen of je onder die 3500 kg blijft. Of het verstandig is, dat is punt 2....
Binnenkort mag het in ieder geval niet meer, dan moet je E hebben voor alles boven de 750 kg.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 21:48

Het laadvermogen is 890 kilo.

Groeties : Corina

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:53

1200 kilo trailer + 1610 kilo auto + 890 laadvermogen auto = 3700 kg. Mag dus niet.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 21:56

Maar ik neem toch geen 890 kilo mee in mijn bus??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:03

*zucht*
Zoek de regeltjes nou maar eens uit, ze zijn inmiddels wel genoeg voorgekauwd dacht ik zo.
Nog een nuttige link, dit is de theorie die ook in het boekje van het E rijbewijs staat: http://www.rijtempo.nl/verkeersregels.htm
En wees anders maar lekker eigenwijs en neem het risico. De boete is 180 euro en je bent niet verzekerd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 07:07

daar zit het hem nu net in met alleen B-rijbewijs.

Bij een B-rijbewijs rijden met een aanhanger wordt er vanuit gegaan wat je maximaal zou mogen laden.
Dus het ledig gewicht auto + maximum laadvermogen + lediggewicht trailer + maximum laadvermogen.
Je mag dus inprincipe met die lege bus en met die lege trailer niet op de weg komen zonder E achter B.
(Ik vindt die regel trouwens absurd, voor mij hetzelfde als: ik ga met mijn auto naar het café om bijv. sigaretten te kopen, en wordt bij het naar binnen gaan bekeurd omdat ik mischien te veel alcohol naar binnen zou kunnen werken en dan weer in de auto stappen......., maar ja zo zijn de regels....)

Heb je echter E, dan wordt er gekeken naar het werkelijke gewicht van de combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 07:31

Fitzroy schreef:
Jippie, ik weet niet of jij je E-rijbewijs hebt gehaald, maar het staat toch heel duidelijk in de theorieboeken die je bij het E-rijbewijs door moet nemen. Het laadvermogen van de bus telt altijd mee voor het bepalen van die 3500 kg. Dat is ook een reden waarom je met een bus vrijwel altijd je E zult moeten halen.

Volgens mij ben je een beetje confuus Fitz:
Massa+Laadvermogen bepaald of je rijbewijs B of C nodig hebt. Als massa+laadvermogen van het voertuig hoger is dan 3500 kilo dan spreek je over een C-rijbewijs.
Wanneer de massa van aanhanger en het laadvermogen kleiner of gelijk is aan 750 kilo is volstaat rijbewijs B. Wanneer de massa van de aanhanger+laadvermogen hoger is dan 750 kilo maar lager dan het gewicht van het trekkend voertuig en het totaal gewicht van beiden lager is dan 3500 kilo dan volstaat B. In alle andere gevallen heb je E achter B nodig. De dienst wegverkeer kan je alles details vertellen.

Wat nog wel eens discussie oplevert is de maximale treklast van het trekkend voertuig versus het max. laadvermogen van de aanhanger. Voor vrachtwagen is dit heel duidelijk bepaald maar bij personen auto's is heri nog wel eens discussie over.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:02

wordt wat betreft de 750 kg grens niet het 1 en ander door elkaar gehaald?

Als je het C-rijbewijs hebt, mag je alleen een aanhanger trekken die een toegestane max. massa heeft tot 750 kg. Daarboven is ten alletijde E nodig (E achter B, geldt in dit geval niet, heb je echter C + E dan is E ook geldig voor B)

Wat betreft de max. treklast, dat is is de eerste vereiste of je nu alleen B hebt of B+E, het gewicht van de aanhanger mag nooit meer zijn dan de auto mag trekken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:28

Jippie, ik heb het helemaal niet over B of C, ik bedoel alleen dat je voor het totale laadvermogen van de hele combinatie onder de 3500 kg moet blijven.
En het laadvermogen van een busje is zo hoog (zie hier boven het voorbeeld van 890 kg) dat je meestal niet onder die 3500 kg blijft.
Ook van personenwagens moet je het laadvermogen meetellen btw.
Ik heb het echt helemaal uitgezocht omdat ik niet onverzekerd rond wilde rijden en helaas moest ik met mijn Patrol toch mijn E-rijbewijs halen!!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:13

Ik heb het eens uitgezocht en de enige oplossing met mijn B-rijbewijs was een trailerbusje. Dus geen aanhanger maar een busje waar de laadruimte de trailer van is. Daarmee kan je maximaal 2 paarden vervoeren.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:15

Alane schreef:
Bij een B-rijbewijs rijden met een aanhanger wordt er vanuit gegaan wat je maximaal zou mogen laden.
Dus het ledig gewicht auto + maximum laadvermogen + lediggewicht trailer + maximum laadvermogen.

Zowel bij het CBR als bij de Boer Pesse (bron rijksdienst van wegverkeer) wordt gesproken over lediggewicht trekkend voertuig + lediggewicht trailer + maximum laadvermogen niet meer mag zijn dan 3500 kg. Daarbij komt wel dat de trailer incl laadvermogen niet meer mag zijn dan het trekkende voertuig zonder laadvermogen.
Dus 1610 bus + 1200 trailer incl laadvermogen = 2810 kg. Dus aan beide voorwaarden is voldaan, bus zwaarder dan trailer en onder de 3500 kg combinatiegewicht.

Dit heb ik van de RDW site, wat je mag rijden met je B rijbewijs.
Citaat:
Rijbewijs B
Voor motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspan, en motorrijtuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg, niet ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder). Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
- de aanhangwagen mag totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
- de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg, maar in dat geval totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig en de combinatie van het geheel mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs.

http://www.rdw.nl/cgi-bin/search/redir.pl?file=diensten/particulieren/rijbewijs/RBW012.HTM

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:42

Grote bron van misverstand blijft dat het laadvermogen van het trekkende voertuig ook meetelt. Het is niet duidelijk omschreven maar het is dus wel zo.