He Esther, als eerste gefeliciteerd met je paardje natuurlijk

Om te beginnen; brokkelhoeven zijn moeilijk. Ik ben het eens met jouw hoefsmid dat je niet moet vetten, maar dagelijks natspuiten.
Als je dan toch wat wil smeren, is hier al hoefvocht van de paardendrogist genoemd.
Je zou kunnen overwegen om een vijl te kopen en de ergste 'flares' eraf te vijlen in de tussentijd dat je hoefsmid niet komt.
Door (24-uurs?) weidegang komt er namelijk geen duidelijk signaal (tegendruk) aan de hoeven dat ze moeten slijten . Hierdoor wordt de hoefwand steeds zwakker en gaat het brokkelen. Als je de hoeven probeert zelf bij te houden (natuurlijk niet de stand zelf gaan veranderen, maar je kan het vergelijken met de je nagels vijlen) dan zal de hoef minder kans krijgen om te brokkelen.
Ook kan je proberen om zoveel mogelijk op het harde te lopen, natuurlijk niet als de hoeven al zo gebrokkeld zijn dat ze erger afbrokkelen, maar bijvoorbeeld vanaf het moment dat de hoefsmid is geweest, dagelijks een rondje over asfalt.
In de eerste instantie zou je denken: ja, maar dan slijten ze toch teveel? Maar dat valt wel mee, omdat de hoef het signaal krijgt om te groeien, gebeurt het (als het goed is) evenredig.
Sinds ik mijn paard deels op beton heb staan in een loopstal, zijn zijn hoeven keihard geworden en groeien ze goed, terwijl ik bang was dat het tegenovergestelde zou gebeuren.
Ik weet niet of je paard dus 24-7 op de wei staat, of dat ze ook binnen gehaald word 's nachts en gevoerd, maar ik heb gemerkt dat de kwaliteit van mijn paard zijn hoeven achteruit gaat zodra hij alleen op een gras-dieet wordt gezet.
Je zou kunnen overwegen om Aura- of Pavokoeken bij te voeren, en vergeet niet een liksteen in de wei te hangen.
Succes!
En ik kom echt, echt een keer langs om je paardje bekijken