Vetten van hoeven: wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky_

Re: Vetten van hoeven: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:06

Ja, die van mij is gewoon braaf Haha!
Wel fijn dat ze er zo goed in blijft staan.
Succes in ieder geval al!
Met dit weer krijgen ze van het gras enzo al genoeg vocht binnen en is het dus niet nodig. Ik doe het echt alleen als het warmer wordt en de grond zo droog is dat het niks meer van vocht afgeeft.
Succes!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:09

Mijn hoefsmid zegt ook niet vetten als de hoeven droog zijn. Het is ook beter wanneer je voordat je vet op de hoeven doet (als je bijv. wedstrijd hebt) de hoeven eerst even nat maakt, zo hebben ze wat vocht.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:18

Ik kan daar ook al lang niet meer aan uit Verward Hoefsmid zegt vetten, degene waar mijn paard staat die alles zo een beetje doet zegt ook vetten. Zelf vet ik niet zo vaak (als ik het doe zeker eerst met water nat maken Ja) en dan vind de hoefsmid dat ik meer moet vetten omdat de hoef te droog is. Verward klopt toch niet ofwel? en toch is het een goede hoefsmid.. Nuja, ik snap er echt niets meer van Clown

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:35

Ik zal gewoon door blijven gaan met wat je al doet. Als jij meer vetten niet ziet zitten (waar ik je gelijk in geef) moet je dat ook niet doen. Daardoor pakken de hoeven zelf steeds minder water zelf op.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:42

Vetten kan opzich wel, maar het probleem is als je gaat vetten dan sluit je de hoef af van water. En de hoef heeft juist water nodig om niet af te brokkelen. Als je graag wilt vetten eerst de hoef zo'n 15 min in een emmer met water zetten en daarna pas vetten..
Mijn voorkeur is vroeg op het land en iedere middag als je de emmer water in het land bij vult. die gewoon eerst omgooien zodat de grond er om heen nat is en dan de hele emmer met nieuw schoon water vullen (is ook beter voor je paard)

tienusjeehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:43

natuurlijk kan je de hoeven van je paard invette , het is goed voor de hoeven dus .. wrm niet ? Tong uitsteken

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:46

Ik ga mee met de meeste hier, zo weinig mogelijk vetten en als je het doet eerst goed nat maken.
Ik doe niets aan de mijne zijn hoeven (enkel als ik hem afspuit dat ze dan nat worden) en ze zijn nog helemaal in orde.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:59

tienusjeehh schreef:
natuurlijk kan je de hoeven van je paard invette , het is goed voor de hoeven dus .. wrm niet ? Tong uitsteken

Zie de reactie boven je Vork

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:41

In der daad Nicky_

YetiKukcal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 22:08

ook een goede tip om de drinkemmer in de wei (teil) om te gooien, goed voor de hoeven en hebben ze weer vers water!

YetiKukcal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 22:09

Oja, en voor t vetten hoeven nat maken, ga oefenen met de emmer!
Maar nu is het zulk vochtig weer, nu even niet nodig!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 02:05

Ik vet eigenlijk nooit alleen als ze heel droog worden dan doe ik het heel licht maar dan doe ik het meer met een soort balsem of olijfolie Knipoog. Vet kan ook de hoef uitdrogen doe je het te vaak. Teren doe ik heel zelden alleen als de zolen of ballen wat zacht worden. Die van mij zijn beentjes worden na het werk altijd afgespoten dus vocht komt er wel in Knipoog. Maar ik vind vaak: hoe meer je aan de hoeven doet des te teerder ze worden. De tip met water gooien bij de wei doen wij ook op stal als het heel warm/ droog is. omsmijten dat ding en weer vers water. Vinden ze vaak lekker Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 02:14

Juist als ze droog worden moet je niet gaan vetten!

Ik vet inrpinciepe NOOIT, alleen met een belangrijk concourse of een keuring.
Verder nooit, en als ik wel vet dan maak ik de voeten eerst nat! en smeer ik vet op de voeten terwijl ze nog nat zijn!

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:55

ik vet de hoeven ook nooit in, alleen met concours.. bij mijn paard helpt het niet alles wat ik doe ze krijgt gewoon toch nog scheurtjes en stukjes brokkelen af..

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:08

kips schreef:
ik vet de hoeven ook nooit in, alleen met concours.. bij mijn paard helpt het niet alles wat ik doe ze krijgt gewoon toch nog scheurtjes en stukjes brokkelen af..

hamlets hoeven scheuren en brokkelen ook af, maar biotine schijnd erg goed te werken mijn stal genoten gebruiken het ook bij hun paarden als de hoeven in slechte conditie zijn.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:21

Als het buiten erg nat is maak ik de hoeven droog en vet ze in zodat er niet teveel vocht in de hoeven dringt.
Als het erg droog is spuit ik de hoeven nat en vet ze dan gelijk in zo blijft het natte in de hoef, en drogen ze niet snel uit.
Ik heb het hier wel over een shetje die dankzij deze methode en een biotinelikstten lekkere sterke hoeven heeft.
Ik heb haar nu ruim 2 jaar en ze is pas 2x door een hoefsmid behandeld de eerste keer echt de hoeven bekapt 2de x alleen de straal bijgesneden.
Wel staat ze regelmatig op de lijst bij de hoefsmid maar als ik dan kom met haar vindt hij het niet nodig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:33

He Esther, als eerste gefeliciteerd met je paardje natuurlijk Knipoog

Om te beginnen; brokkelhoeven zijn moeilijk. Ik ben het eens met jouw hoefsmid dat je niet moet vetten, maar dagelijks natspuiten.
Als je dan toch wat wil smeren, is hier al hoefvocht van de paardendrogist genoemd.
Je zou kunnen overwegen om een vijl te kopen en de ergste 'flares' eraf te vijlen in de tussentijd dat je hoefsmid niet komt.
Door (24-uurs?) weidegang komt er namelijk geen duidelijk signaal (tegendruk) aan de hoeven dat ze moeten slijten . Hierdoor wordt de hoefwand steeds zwakker en gaat het brokkelen. Als je de hoeven probeert zelf bij te houden (natuurlijk niet de stand zelf gaan veranderen, maar je kan het vergelijken met de je nagels vijlen) dan zal de hoef minder kans krijgen om te brokkelen.
Ook kan je proberen om zoveel mogelijk op het harde te lopen, natuurlijk niet als de hoeven al zo gebrokkeld zijn dat ze erger afbrokkelen, maar bijvoorbeeld vanaf het moment dat de hoefsmid is geweest, dagelijks een rondje over asfalt.

In de eerste instantie zou je denken: ja, maar dan slijten ze toch teveel? Maar dat valt wel mee, omdat de hoef het signaal krijgt om te groeien, gebeurt het (als het goed is) evenredig.
Sinds ik mijn paard deels op beton heb staan in een loopstal, zijn zijn hoeven keihard geworden en groeien ze goed, terwijl ik bang was dat het tegenovergestelde zou gebeuren.

Ik weet niet of je paard dus 24-7 op de wei staat, of dat ze ook binnen gehaald word 's nachts en gevoerd, maar ik heb gemerkt dat de kwaliteit van mijn paard zijn hoeven achteruit gaat zodra hij alleen op een gras-dieet wordt gezet.
Je zou kunnen overwegen om Aura- of Pavokoeken bij te voeren, en vergeet niet een liksteen in de wei te hangen.

Succes! En ik kom echt, echt een keer langs om je paardje bekijken Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:37

Met vet sluit je de hoeven af...

bij droge voeten:
voeten lekker vochtig houden, met water....
misschien kun je het putje in een spuitplaats
afsluiten met een zakje onder het dekseltje,
daar een flinke plas water in laten staan en lekker je paard
een kwartier daar laten staan..(elke dag...)

plas blubber water creeren rondom voer/drink plaats...

Vet is vooral voor de mooi.. op wedstrijd.. of zo.. zolang het duurt
want er plakt al snel zand aan... etc...

Mitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:01

MiJn_PaArDjE schreef:
Ik ga mee met de meeste hier, zo weinig mogelijk vetten en als je het doet eerst goed nat maken.
Ik doe niets aan de mijne zijn hoeven (enkel als ik hem afspuit dat ze dan nat worden) en ze zijn nog helemaal in orde.

helemaal mee eens, zo doe ik t ook. Haha!

YetiKukcal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:57

Nicolletje schreef:
He Esther, als eerste gefeliciteerd met je paardje natuurlijk Knipoog

Om te beginnen; brokkelhoeven zijn moeilijk. Ik ben het eens met jouw hoefsmid dat je niet moet vetten, maar dagelijks natspuiten.
Als je dan toch wat wil smeren, is hier al hoefvocht van de paardendrogist genoemd.
Je zou kunnen overwegen om een vijl te kopen en de ergste 'flares' eraf te vijlen in de tussentijd dat je hoefsmid niet komt.
Door (24-uurs?) weidegang komt er namelijk geen duidelijk signaal (tegendruk) aan de hoeven dat ze moeten slijten . Hierdoor wordt de hoefwand steeds zwakker en gaat het brokkelen. Als je de hoeven probeert zelf bij te houden (natuurlijk niet de stand zelf gaan veranderen, maar je kan het vergelijken met de je nagels vijlen) dan zal de hoef minder kans krijgen om te brokkelen.
Ook kan je proberen om zoveel mogelijk op het harde te lopen, natuurlijk niet als de hoeven al zo gebrokkeld zijn dat ze erger afbrokkelen, maar bijvoorbeeld vanaf het moment dat de hoefsmid is geweest, dagelijks een rondje over asfalt.

In de eerste instantie zou je denken: ja, maar dan slijten ze toch teveel? Maar dat valt wel mee, omdat de hoef het signaal krijgt om te groeien, gebeurt het (als het goed is) evenredig.
Sinds ik mijn paard deels op beton heb staan in een loopstal, zijn zijn hoeven keihard geworden en groeien ze goed, terwijl ik bang was dat het tegenovergestelde zou gebeuren.

Ik weet niet of je paard dus 24-7 op de wei staat, of dat ze ook binnen gehaald word 's nachts en gevoerd, maar ik heb gemerkt dat de kwaliteit van mijn paard zijn hoeven achteruit gaat zodra hij alleen op een gras-dieet wordt gezet.
Je zou kunnen overwegen om Aura- of Pavokoeken bij te voeren, en vergeet niet een liksteen in de wei te hangen.

Succes! En ik kom echt, echt een keer langs om je paardje bekijken Lachen

He Nicole! Dank voor je berichtje!

Gebruik jij een gewone vijl?Die koeken vind ik ook een goed idee. Ik maak nu wel dagelijks zn voeten nat.

Farouk staat maar een paar uurtjes per dag op de wei, maar ik zal ook dagelijks een rondje gaan maken op verharde weg.

Overigens gaat het steeds beter! Vanmiddag lekker gesprongen ter afwisseling en daarna nog even het bos in.... Echt super!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:10

Je kan je hoefsmid vragen om een oude vijl, of zelf 1 kopen bij de ruitersportzaak of op www.hoefnatuurlijk.nl
Ik zou geen goedkope kopen, dat heb ik wel gedaan maar dat is but.

Lekker hoor, een bos in de buurt Knipoog

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:26

Het paard dat ik rijd die heeft ook droge hoeven en die brokkelen ook af. Nu heeft de hoefsmid een pot met spul gegeven wat we er heel de week op moeten smeren en je voelt dat de hoeven gewoon anders worden. Hij noemt het de nivea onder de paardenproducten. Voor de precieze naam zou ik zaterdag eens moeten kijken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:34

De hoefsmid die ik ken zegt ook altijd niet vetten!
Mensen dachten eerst dat het goed was omdat je zo de hoef zo vet bleef.
Maar vet sluit de hoef juist af van water waardoor de hoef eerder uitdroogt omdat het geen water meer op kan nemen.
Droge hoeven kan je het beste in een emmer zetten met een laagje water (als je paard dit toelaat Tong uitsteken)
Maar vetten is geen oplossing voor droge hoeven. Ik zou helemaal geen vet meer gebruiken alleen als je wil dat je paard mooie glanzende hoeven heeft voor bijvoorbeeld een foto.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:37

Ik vet ook nooit. Mijn stalgenootje zegt altijd dat het hetzelfde effect heeft als je een pan hebt met een laagje vet en je gooit er water overheen, vet stoot juist het vocht af.

Ik heb hoefbevochtigers gekocht, en met warm weer zorg ik ervoor dat haar hoeven genoeg vocht binnenkrijgen dmv de bevochtigers en de tuinslang.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:26

ik spuit mijn paard z'n benen altijd af na het werk, spuit dan ook z'n hoeven schoon en smeer ze in met olie, hij heeft supergoeie hoeven!