Rillend paard na in de regen staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Rillend paard na in de regen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 10:48

Ik poets alleen voor het rijden (3x in de week ongeveer) en wassen alleen als het snikheet is Tong uitsteken Dus dat is het niet.
Ik denk dat het voornamelijk de onderhuidsevetlaag is die tekort schier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:19

Ook wanneer je wast bij snikheet weer, heeft dat gevolgen voor de periodes waarin het niet snikheet is. Je haalt toch het huidvet weg.
Dus beter niet meer doen. Je kunt je paard rustig afspuiten, maar liever niet in de shampoo zetten.

Riwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:57

Bij ons hebben soms de arabieren het ook als het de hele dag regent en beneden de 15 graden is. De kwpn-er en fries en tinker hebben nergens last van. Als ze op stal komen leggen we ze even een zweetdeken op. Ik denk dat het niks met het wassen heeft te maken. Want alle paarden worden na het rijden helemaal afgespoten. En 1 is een veulen (arabier) en die rilt ook. En die word dus niet gewassen of afgespoten.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:57

Mijn paard stond vorig jaar ook zo te trillen (was het ook erg regenachtig rond deze tijd), nadat ik een regendeken om had gedaan was het getril over.
Blijkbaar vond ze het wel koud.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:07

JoviBan schreef:
Ook wanneer je wast bij snikheet weer, heeft dat gevolgen voor de periodes waarin het niet snikheet is. Je haalt toch het huidvet weg.
Dus beter niet meer doen. Je kunt je paard rustig afspuiten, maar liever niet in de shampoo zetten.

Ik was bijna nooit, snikheet is echt 30+ en dan spuit ik meestal af. Ik was echt niet meer dan 2x per jaar met shampoo ofzo. Daar zal het niet aan liggen.

[edit] @ Riwan; Garinka is toevallig ook een arabier Haha!

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:46

Ik had het laatst ook, het had geregend de hele dag en mijn paard stond te bibberen en had zelfs verhoging! Ik heb haar toen eerst rustig drooggestapt, en daarna zweetdeken op, volgende dag was alles weer goed:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:39

Mijn oudje stond laatst ook te bibberen, ik ben de dag erna een bucas regendeken wezen halen en ze bleef prachtig droog en geen gebibber. Vandaag met de regen vannacht in het vooruitzicht, wilde ik weer haar ongevoerde regendeken opleggen, maar ze lieper hard voor weg. Ze wilde het waarschijnlijk niet op, dus nu staat ze kaal in de regen, ik check morgenochtend even.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:41

Mijn (oude) pony stond pas ook te bibberen, nja, ik mocht geen deken erop gooien van mijn vader, en zodra hij droog was zat hij alweer te hinniken dat hij weer in de regen buiten wilde spelen. Haha!
'k denk niet dat het echt kwaad kan, het is gewoon een manier van opwarmen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 21:57

Pikeur schreef:
'k denk niet dat het echt kwaad kan,

Dat vind ik in ieder geval een fijne gedachte Lachen Ik snap ook wel dat paarden niet van suiker zijn, maar ik wil haar toch ook niet ziek hebben

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:28

Faram stond laatst met die regen ook te rillen. ik ging hem hooi brengen, maar heb de paardjes toen toch maar binnengehaald. hij is zowiezo een mietje wat regen betreft, maar kan er ook minder goed tegen dan zijn haflinger kameraad, die overigens ook nog meer wintervacht over heeft dan Faram. hij zit lekker in de vacht, gewoon goed gezond, maar kennelijk was het toch te koud.

mijn twee anderen, daarentegen, een 3 jarige en een jaarling, die door omstandigheden in Februari zijn geschoren, hadden nergens last van. zij lopen inmiddels zonder dekens ook.

ik heb wel voor de twee oudsten een regendeken liggen, vind ik wel een must om op stal te hebben, 'voor het geval dát'. maar een nachtje op stal zit Faram ook niet mee gelukkig.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:34

Mijn paard heeft de hele winter zonder problemen zonder deken buiten gestaan. Maar ook zij stond vorige week te rillen in de regen. Als ze nu veel regen verwachten doe ik ook een ongevoerde regendeken op hoor.
Haar weidegenootje rilt soms ook maar minder erg dan haar en bij hem word het minder als hij gaat eten, dus als het slecht weer is hebben ze gewoon onbeperkt hooi en dan gaat het ook prima.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:36

Ik heb 2 arabieren, de een is wat 'voller' en de andere heeft veel bespiering verloren door een blessure. De laatste stond vorige week met zijn haren overeind te rillen van de kou toen ik hem binnenhaalde. Ik heb hem dus ook maar een regendeken opgedaan. Nergens last meer van gehad. Ondertussen is die deken er ook weer af.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 00:19

het lijkt inderdaad sneller koud voor ze te zijn na zo'n droge warme periode als vorige maand, mijn paard deed het in de winter met kou ook prima, maar die regen icm. koud weer na droog warm weer schijnt toch lastiger te zijn voor ze...