paarden aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:14

idd eigenwijs
ligt aan de ruimte die je hebt

super_freek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:18

eigenwijs23 schreef:
staan aantal in profiel. maar zijn niet zo duidelijk. hoe je alles wordt ingedeeld ligt toch veelal ook aan de beschikbare ruimte en ideale ligging.

woon jij ook zo dicht bij het strand?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:18

Voor de mensen met paarden aan huis: hoeveel grond hebben jullie dan bij het huis?

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:20

1 hectare voor 1 pony. ( alleen weiland )
We hebben ook een camping thuis maar ik weet niet hoeveel dat is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:21

3,2 hectare
waarvan 3 weiland is, de rest tuin en bebouwing

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:24

ik heb ze ook aan huis

voordelen -> je bent er altijd dichtbij! veel makkelijker om er voor 5 minuten heen te gaan... ze worden verzorgt zoals jij wil/moet doen Clown
nadelen -> vaak is het een hoop werk om de paarden heen denk aan omheining maken en het land wat ook onderhoud verdient etc etc

Thirsa_ schreef:
Voor de mensen met paarden aan huis: hoeveel grond hebben jullie dan bij het huis?

wij hebben ongeveer 1 hectare aan weiland voor 1 paard en 2 pony's

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:38

woon direct aan de dijk. daarachter is de zee. Helaas kan ik niet met de paarden op het strandje komen. maar wel langs de dijk rijden. Wanneer met de paarden naar het strand ga ga ik altijd naar het noordzeestrand van scharendijke. dat is ongeveer een uurtje rijden onder het zadel.
Iweet niet precies hoeveel grond we thuis hebben. maar alles is onderverdeelt in verschillende weilanden. zo kunnen ze iedere 3 dagen naar een andere wei en heeft het gras op de kale weilanden weer tijd om te groeien. in totaal zijn er 8 weilanden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:30

Onze stallen: http://img227.imageshack.us/img227/5879/blubzm7.jpg

We hebben 3 stallen met luik aan de buitenzijde en een lage muur aan de binnenzijde, ze kunnen dus met hun hals in de hele breedte van de stal over het muurtje komen. Ze kunnen zo heel veel contact maken met elkaar, dat vind ik erg prettig. Lachen
Nu is het gangpad een stuk leger, omdat we de zadelkamer hebben gevestigd in 'het huisje'. (Een ouder mini huisjes achter de stallen. Wel grappig, een zadelkamer met 3-persoons stapelbed, tv, wc, douche, keukentje, enz. Haha! ) Dat vind ik fijner werken.

We hebben helaas maar een klein stukje grond aan huis, het lijkt dan ook meer op een paddock dan op een stukje weiland. Ze komen in ieder geval elke dag een flink aantal uren buiten, ook in de winter, zelfs al is de pony helemaal geschoren. Ze zijn het gewend en we houden er niet van om paarden binnen te houden.
Gelukkig hebben we aan de andere kant van ons stadje nog 2 hectare weiland, waar ze als het even kan 24/7 lopen. Daar is een grote schuilstal aanwezig.

We mesten, als ze niet in het grote weiland staan, elke dag 2x de stallen uit. 's Ochtends, zodat ze een schone stal hebben als ze 's avonds weer naar binnen gaan en nog een keer als we ze voor we naar bed gaan 'afvoeren', zo kunnen ze lekker schoon slapen. De mest gaat in een aanhangwagen die we goed afdekken in verband met de buren. We brengen de mest minstens 1 keer in week weg, dan zit het propvol. Een mestbult kan niet, omdat we niet afgelegen wonen en anderen niet tot last willen zijn.

Ik heb het aan huis erg makkelijk. We wonen bijna direct aan een lang ruiterpad naast een fietspad. Ik kan op 3 manieren naar het bos (in 5, 11 en 17 min. stappen). Ga ik vanaf mijn huis naar links, dan kom ik bij de clubbakken (binnenbak + 2x buitenbak) en ga ik naar rechts, dan ben ik nog een stukkie sneller bij een zeer rustige en grote buitenbak van de club grenzend aan het bos. Ideaal dus, ik heb niet eens een bak nodig bij huis. Met dat ik er ben zijn ze gelijk ingestapt.

Vanaf het weiland kan ik heel makkelijk naar de clubbakken, dat is nog wat sneller dan vanaf huis.

Ik ben heel erg gelukkig met stallen aan huis. Ja

*edit: nog een paar nadelen; we hebben veel inloop in huis, dus schoonmaken is een hele klus. Daarnaast is er áltijd wat te doen en blijven er veel klussen liggen. (Bijv. schilderwerk aan het huis.)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:33

ik heb hier 8 paarden aan huis staan,voordelen zijn al genoemd en nadelen ook...

wat een voordeel is,of een nadeel,dat ligt aan jezelf,is dat je wel alleen bent,dus niet gezellig met meerdere mensen op een stal staat,tenzij je natuurlijk thuis evt boxen zou verhuren.

maar het is alleen rijden,alleen al het werk doen,alleen buitenrijden enz..

ik heb er zelf geen moeite mee,maar ken iemand die haar paard aan huis had staan,maar er voor gekozen heeft het dier op een pensionstal te zetten,omdat ze het te eenzaam vond.

ik heb hier 7 stallen en bijna 2 hect grond,gelukkig allemaal aan huis,en een buitenbak...

zo ziet het er nu een beetje uit,maar we gaan nog een hoop verven en opknappen:
http://img490.imageshack.us/img490/3474/huisrx0.jpg

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:13

kimmie261 schreef:
wat een voordeel is,of een nadeel,dat ligt aan jezelf,is dat je wel alleen bent,dus niet gezellig met meerdere mensen op een stal staat,tenzij je natuurlijk thuis evt boxen zou verhuren.

maar het is alleen rijden,alleen al het werk doen,alleen buitenrijden enz..

ik heb er zelf geen moeite mee,maar ken iemand die haar paard aan huis had staan,maar er voor gekozen heeft het dier op een pensionstal te zetten,omdat ze het te eenzaam vond.

nog nooit over nagedacht dat mensen het ook eenzaam konden vinden thuis Bloos ik vind het echt super fijn ( heb ook nog nooit op een pensionstal gestaan) lekker je eigen dingen doen zonder dat mensen zich ermee bemoeien Haha!

maar wat ook wel fijn is met eigen wei en stallen -> je mag zelf beslissen hoelang je ze naar buiten doet! die van mij staan namelijk super veel buiten omdat ze dat echt super vinden... op een pensionstal met 4 uurtjes weidegang krijg ik minder vrolijke paardjes ben ik bang...

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:17

Ik vind het een groot voordeel dat je alles zelf beslist. Niemand aan je paarden zit zonder je dat in de gaten hebt. Je hebt gewoon alles zelf in de hand en hebt geen last van anderen die zich ermee bemoeien enzo.
Nadeel je hebt geen gezellige stalgenoten. Maar mijn paarden zijn ook best gezellig dat schilt weer

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:18

Nadeel dat ik nog niet lees is dat het soms vlink moeilijk kan zijn om een vooraad GOEDE hooi te houden. Ook kan het mest moeilijk/duur zijn om af te laten voeren (als er geen bevriende boer in de omgeving is). Ik heb verder sinds mijn paarden aan huis zijn, wel wardering gekregen voor trekkers en alle hun aanhangings! (Maar ik zou NOOIT meer mijn paarden in een manege willen stallen!)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:21

Vickyyy schreef:
Brudoe: Wij hadden twee paarden aan huis. Voordelen: Als er wat gebeurd ben je dicht in de buurt. Makkelijk met voeren.
Nadelen: Stank overlast en als je geen bak in de buurt is.. moet je eerst een heel stuk er heen rijden.. en als je paard/pony dan niet verkeersmak is .. is dat zeker weten een nadeel..

Stank overlast???????? Paarden ruiken toch lekker Haha!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:22

Ik vind het een voordeel dat ik alles zelf kan beslissen met betrekking tot het voeren, binnen/buiten zetten ed. Een nadeel vind ik dat ik eigenlijk te weinig wei heb (0.5ha)voor mijn 2 paarden en shet. En ik heb maar een iniemienie bak (meer om te longeren) dus als ik fatsoenlijk wil rijden moet ik altijd met de trailer weg, want uitrijmogelijkheden heb ik hier ook niet.Al met al loop ik dus behoorlijk te twijfelen om in ieder geval 1 van mijn paarden weer op een pensionstal te zetten. Ik moet er nog ff over nadenken............. Als je alles goed voor elkaar hebt is paarden bij huis (in mijn ogen)het mooiste wat je kunt hebben. Maar dan moet alles we lkloppen......

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:24

Shenavallie schreef:
Stank overlast???????? Paarden ruiken toch lekker Haha!

Dat dacht ik nou ook toen ik het las... Als je paarden vindt stinken, moet je het zeker niet doen nee, want je ruikt natuurlijk af en toe wat voorbijkomen... Gelukkig vind ik de geur van paarden echt heerlijk, steek regelmatig even mijn neus in de nek van mijn paard om te snuffelen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:30

sifra01

Dat is dus waarom wij verhuist zijn naar een provincie waar het wat geodkoper is en zo wel wat meer grond konden betalen.
Met te weinig, lijkt me het erg lastig

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:57

Ik heb mijn paard aan huis. Eerst hadden we 3 pony's, later 1 paard en 1 pensionpaard, welke nu verhuisd is. Wij hebben een boerderij, dus over land niet te klagen. Rijbak ook aanwezig.
Was laatst op een pensionstal en dat zou niets voor mij zijn. Geen plekje voor jezelf, ja...je paardenstal en je zadelkast Knipoog

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:43

Hier nog een met de paarden aan huis. 3 hectare grond waarvan 1,5 hectare weiland voor twee paarden.

Ik ondervind geen enkel nadeel van het houden van mijn jongens thuis. Op vakantie kan ik toch nooit vanwege het bedrijf, hooien doen we zelf, mest doen we wekelijks weg en de wei wordt gesleept (even wat eerder genoemde nadelen uit de wereld geholpen Haha! ).
ik geniet dagelijks van de kinders thuis. Een van de jongens is van mijn zus, en mocht ik ooit echt heel ziek zijn of toch op vakantie willen, dan doet zij mijn paard extra. Bij mooi weer zal ik eens wat fo'to's maken.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:46

Mijn shet staat swinters ook bij me huis,
voordeel: lekker dichtbij, kan er zo heen Nadeel: heb ik niet echt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:51

ik heb op dit moment 5 paarden aan huis tsaan, 3 van mijzelf en 2 in pension. ze staan op weidegrond van ongeveer 2 hectare en dat gaat zowel in de zomer als in de winter perfect.
nadeel is dat ik zelden weg kan van huis, ik moet altijd mensen regelen om de verzorging over te nemen.
voordeel is dat ze dichtbij staan en het mooi goedkoop is.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:53

Onze pony's staan op een paar minuutjes lopen van ons huis (aan huis lijkt me helemaal ideaal). Het GROTE voordeel vind ik dat je veel meer contact met ze hebt. 's Morgens is het eerst wat je doet naar de paarden toe, 's middags zie je ze en 's avonds voor je naar bed gaat 'stop je ze even in'. Je krijgt gewoon veel sneller een betere band met ze. Ik wil geen paard meer op een manege ver weg

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:57

Onze twee pony's staan ook bij ons huis, bij mn vader. Ik weet niet op hoeveel ze staan. Mijn vader gaat s'morgens om 7 uur eerst naar de pony's toe. Het liefst had ik mijn andere pony daar ook staan.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:59

Ja, ik heb men paard ook thuis staan.
Ik weet niet hoe ik ze doen moest ze ergens anders staan!! Ook ze heeft al een koliekoperatie gehad en ze kan eigenlijk elk moment wel nog eens koliek hebben en het je moet er altijd snel bij zijn.
Mijn mening is ook, toen we ze net gekocht hadden stond ze eerst nog een maand bij de eigenaren, we kwamen er 3 keer in de week naar toe. en eigenlijk heb je er dan niet echt een band mee. dat vind ik he. nu kan ik ze gewoon eens poetsen wanneer ik wil, mee gaan wandelen, verzorgen,...
Mijn paard is wel verkeersmak, en we hebben een club op 10 min stappen, dus dat is ideaal!
Van stank heb ik totaal geen last!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:08

ik heb 2 paarden aan huis staan.

voordelen; je kunt alles zelf bepalen, 'reistijd'(klompen aan en over het pad naar de stal toe Tong uitsteken) je weet wat ze doen en kunt dat ook zien als je aan het eten bent of op je slaapkamer bent(dit alleen als ze in de voorste wei staan). je kunt lekker doen wanneer je er zin in hebt en zit dus niet opgescheept met tijden waarop je mag komen ed.

nadelen; je hebt niemand aan wie je iets kunt vragen of gezellig mee samen kunt rijden(tenzij je iemand in de omgeving hebt, wat natuurlijk vrijwel altijd mogelijk is, maar goed, ik kan me voorstellen dat mensen die op een manege staan vaker kunnen afspreken en ook samen kunnen poetsen en in de kantine hangen). wat ik op het moment een beetje een nadeel vind is dat ik een nieuw paard heb en nog vrij angstig ben, voor mij had het op dit moment nét wat beter geweest op een stal te staan waar ook andere mensen waren die me konden helpen of even 3 min op mn paard wilde stappen voordat ik erop ga.. nu moet ik iemand speciaal gaan belen of wachten tot mn volgende les, maar goed, aan de andere kant ook een voordeel, want je zult toch moeten.. maar opzich was het best fijner geweest als er gewoon iemand was om me even te ondersteunen op de momenten waarop ik angst heb.
tevens een nadeel dat je er vrij veel tijd in steekt, af en toe als ik krap zit in mn tijd had ik toch liever gehad dat ze in volpension ergens stonden Tong uitsteken