Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lynn_Nikita schreef:waarom gaat ineens over wel of niet binnen zetten??
is haar keuze, ze vroeg alleen tips
Gekke Arno
dupke schreef:Heeft iemand enig idee hoe ik het beste mijn paardje kan laten wennen aan zijn nieuwe stal?
Nu staat hij continu buiten, dag en nacht. Zo staat hij sinds een paar maanden. Daarvoor stond hij bijna niet buiten en stond vaak met wat anderen in een binnenbak.
Nu binnenkort komt hij thuis te staan, dat was eerder nog niet mogelijk omdat de stallen nog gebouwd moesten worden. Nu het zo warm was heb ik hem een paar weken geleden even naar huis gehaald (loopafstand van zijn weitje nu) en heb hem in zijn box gezet. AQnderhalf uur later ben ik gaan kijken en was hij helemaal over de zeik en angstig.
Het gaat hier om een shetlander van 2 jaar, hij heeft een eigen stal van 4 meter bij 2.7 meter, naast hem zijn nog twee boxen, maar die zijn nog leeg, dus hij was het enige paardje daar.
Nu wil ik straks dat hij 's nachts binnenstaat, maar hoe kan ik hem wennen aan zijn stalletje zodat hij zich niet zo druk maakt en het een fijune plek gaat vinden?
dupke schreef:Verder ga ik er niet op in. Mijn beestjes zijn alles voor me, enig idee hoe zeer het doet als mensen zonder je te kennen je onderhand veroordelen tot mishandelaar?!?!? Sorry hoor, maar dat gaat echt te ver!
dupke schreef:Schijnbaar is het erg moeilijk voor sommige mensen om te LEZEN wat er staat.
Ik heb aangegeven dat de rijbak nog in aanleg is, nu staan ze op een tijdelijke weide omdat mijn eigen wei gezaaid wordt. En ondertussen gaat het super met ze. Ze gaan MET PLEZIER naar de stal, en liggen en rollen dat het een lieve lust is. Ik slaap prima aangezien ik nu weet dat ze niet in weer en wind op een afgelegen plekje staan en zich ziek kunnen eten.
Ik vraag niet om toestemming om met mijn paarden te doen en laten wat ik wil, ik vroeg om tips! Dat ik dan vervolgens afgebrand word terwijl ik mijn paarden ALLES probeer te geven wat ze nodig hebben binnen de mogelijkheden, vind ik dus NIET redelijk. Er is bij mij geen heibel op stal, ze hinniken niet, ze slaan niet, ze zijn niet geirriteerd maar liggen heerlijk te slapen en zijn fit en gezond!
Trieste figuren die enkel hun eigen aanpak verheerlijken en niet de reden en situatie van een ander kunnen of willen begrijpen. Niet iedereen woont dusdanig dat ze hun paarden kunnen laten zwerven, maar dat wil niet zeggen dat dat zwerven beter is of dat een paard dat anders gehouden wordt het slecht heeft. Komop zeg, doe niet zo kortzichtig!
Verder ga ik er niet op in. Mijn beestjes zijn alles voor me, enig idee hoe zeer het doet als mensen zonder je te kennen je onderhand veroordelen tot mishandelaar?!?!? Sorry hoor, maar dat gaat echt te ver!
) Mijn paard staat dag en nacht buiten maar niet door weer en wind en een keer in de week wil hij echt in zijn stal blijven. Dan kan ik hem bewijs van spreke niet uit zijn stal krijgen. Dan gaat hij liggen en valt hij meteen in slaap. Zoveel energie vergt het om buiten te staan dag en nacht. (zonder inloopstal)
Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt! Alani schreef:@Nadya
Als ik een paard met een peesblessure op stal moet laten staan dan zet ik er een maatje naast. Dan gaat het ALTIJD goed.
Lynn_Nikita schreef:iedereen houd zijn paarden op de manier waarvan hij of zij dnekt dat het beste werkt voor diegene en het paard. als de shet rustig is nu er een ander naast staat en ze hun liever in donker binnen wil hebben, prima toch?
Omdat ze er anders weer uitlopen!
Jeannine schreef:Er staan zoveel paarden ' s nachts op stal. Ik ben er ook geen voorstander van, maar soms kun je niet anders. (tja, je paard verkopen) Mijn paard staat dag en nacht buiten maar niet door weer en wind en een keer in de week wil hij echt in zijn stal blijven. Dan kan ik hem bewijs van spreke niet uit zijn stal krijgen. Dan gaat hij liggen en valt hij meteen in slaap. Zoveel energie vergt het om buiten te staan dag en nacht. (zonder inloopstal)
Sommige mensen hebben gewoon oogkleppen op en zullen kosten wat het kost alleen maar in hun eigen mooie praatjes geloven. Soms tot misselijkmakend aan toe.Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt!
_angela_ schreef:Jeannine schreef:Er staan zoveel paarden ' s nachts op stal. Ik ben er ook geen voorstander van, maar soms kun je niet anders. (tja, je paard verkopen) Mijn paard staat dag en nacht buiten maar niet door weer en wind en een keer in de week wil hij echt in zijn stal blijven. Dan kan ik hem bewijs van spreke niet uit zijn stal krijgen. Dan gaat hij liggen en valt hij meteen in slaap. Zoveel energie vergt het om buiten te staan dag en nacht. (zonder inloopstal)
Sommige mensen hebben gewoon oogkleppen op en zullen kosten wat het kost alleen maar in hun eigen mooie praatjes geloven. Soms tot misselijkmakend aan toe.Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt!
Ik heb nog nooit een paard gezien dat moe wordt van het buiten staan. Tenminste, niet een paard dat in een groep staat waarin hij is opgenomen. Alleen als het paard constant wordt opgejaagd, of alleen buiten staat (en dus contant op waak moet staan), is het waarschijnlijk dat het paard daar moe van wordt. Als je paard zo moe wordt van het buiten staan, dan zou ik eens goed bekijken of hij wel in de huidige kudde past, of, als het paard alleen staat, er een maatje bij zoeken.
dupke schreef:Heeft iemand enig idee hoe ik het beste mijn paardje kan laten wennen aan zijn nieuwe stal?
Nu staat hij continu buiten, dag en nacht. Zo staat hij sinds een paar maanden. Daarvoor stond hij bijna niet buiten en stond vaak met wat anderen in een binnenbak.
Nu binnenkort komt hij thuis te staan, dat was eerder nog niet mogelijk omdat de stallen nog gebouwd moesten worden. Nu het zo warm was heb ik hem een paar weken geleden even naar huis gehaald (loopafstand van zijn weitje nu) en heb hem in zijn box gezet. AQnderhalf uur later ben ik gaan kijken en was hij helemaal over de zeik en angstig.
Het gaat hier om een shetlander van 2 jaar, hij heeft een eigen stal van 4 meter bij 2.7 meter, naast hem zijn nog twee boxen, maar die zijn nog leeg, dus hij was het enige paardje daar.
Nu wil ik straks dat hij 's nachts binnenstaat, maar hoe kan ik hem wennen aan zijn stalletje zodat hij zich niet zo druk maakt en het een fijune plek gaat vinden?
Jeannine schreef:Er staan zoveel paarden ' s nachts op stal. Ik ben er ook geen voorstander van, maar soms kun je niet anders. (tja, je paard verkopen) Mijn paard staat dag en nacht buiten maar niet door weer en wind en een keer in de week wil hij echt in zijn stal blijven. Dan kan ik hem bewijs van spreke niet uit zijn stal krijgen. Dan gaat hij liggen en valt hij meteen in slaap. Zoveel energie vergt het om buiten te staan dag en nacht. (zonder inloopstal)
Dan is mijn paard echt zwaar oververmoeid inmiddels van het 3 jaar buiten staan.
_angela_ schreef:Idd helemaal goed dat de TS haar paard graag aan huis wilt hebben. Jammer is echter dat het het paard geen keus geeft. Ook ik vind het fijn om te weten dat mijn paard niet in het pikkedonker en de regen HOEFT lopen. Dat betekend echter niet dat ik mijn paard dan maar op stal zet. Nee, ik heb een loopstal aan huis voor mijn paarden gemaakt. Zodat ze het ZICHZELF zo comfortabel mogelijk kunnen maken. En idd, met rotweer staan ze vaak binnen, maar ze zijn ook regelmatig even buiten te vinden...
Als ik TS een tip mag geven: maak buiten de stal een uitloop voor je paard, al is het maar ter grote van de stal. Zo kan je paard kiezen, waardoor jij lekker kunt slapen, en je paard ook![]()
Zo heeft je paardje (ik lees dat het nog niet eens 2 jaar is) veel bewegingsvrijheid, maar is een schuilplek dichtbij. Zeker voor de jonge dieren is het ivm OC en OCD erg belangrijk dat ze zoveel mogelijk bewegen, hoe meer, hoe liever, en hoe gezonder de botten, spieren en pezen worden. Nu je de boel thuis toch aan het opbouwen bent, lijkt een (kleine) paddock als uitloop me toch een kleine moeite.
JoviBan schreef:Het paardje (is nog géén 2 jaar!) kwam voorheen bijna niet buiten en stond vaak met wat andere paarden in een binnenbak. Sinds een paar maanden liep hij continu buiten, dag en nacht. Dat was dus een hele vooruitgang! Weidegang, ruimte en in kuddeverband leven is ontzettend belangrijk voor een paard, en helemáal voor een tweejarige...!
Maar TS wilde hem bij huis hebben, dus werden er stallen gebouwd, waardoor het jonge dier weer urenlang geïsoleerd is komen te staan en daar dus ook heel heftig op reageerde ("hij was helemaal over de zeik en angstig").
TS zegt dat ze zelf nu veel rustiger is. "Het idee dat ze 's nachts niet in het pikkedonker en de regen lopen is erg fijn!" en "Ik slaap prima aangezien ik nu weet dat ze niet in weer en wind op een afgelegen plekje staan en zich ziek kunnen eten" is dus puur antropomorfisme en denken & handelen vanuit jezelf.
Hoe je het ook bekijkt, een tweejarig paardje moet de mogelijkheid hebben om op te groeien in een kudde, om zich (geestelijk en lichamelijk) te kunnen ontwikkelen.