paard wennen aan stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: paard wennen aan stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:24

waarom gaat ineens over wel of niet binnen zetten??
is haar keuze, ze vroeg alleen tips

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:27

Nou, misschien is het ook een tip.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:29

Lynn_Nikita schreef:
waarom gaat ineens over wel of niet binnen zetten??
is haar keuze, ze vroeg alleen tips

in de hoop dat ze in gaat zien dat het stressen van haar paard op stal een teken is dat hij zich daar niet prettig voelt en dat er 1001 meer oplossingen zijn voor dat probleem dan datgene wat ze kennelijk per se wil: op stal zetten.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:54

kun je niet voor je stal een paddockje maken .. steentje er uit wippen ... paaltjes erin en draadje erlangs .. dat ze op 30 x 30 stenen kunnen staan.. Hebben wij ook .. eigen keuze of ze binnen of buiten willen staan

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:11

Even offtopic: Ik snap jullie probleem niet. Ik vind het een veel veliger gevoel om in de nacht mijn paardje (heb er geen 1) op stal te hebben. Vooral als je van die rare verhalen hoort. Mijn verzorgpaard staat overdag buiten en 's avonds en snachts (en met slecht weer ivm geen schuilstal op land) binnen. Ze is er gelukkig onder.

Nu weer ontopic: ik las al dat het beter gaat, veel suc6 in de toekomst erme!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:10

ik zou geen oog dicht doen als mijn paard op stal zou staan, maar goed, da's ook offtopic

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:19

Haha! Gekke Arno Knipoog

Maarre, Magda, mijn paard staat in een behoorlijk afgeschermd gebied, waar geen mens komt of zomaar kan komen, dus nee, ik maak me geen zorgen over mijn paard 's nachts. Toen hij op stal stond voor zijn blessure maakte ik me meer zorgen, omdat hij niet happy was. Hij houdt echt niet van opgesloten staan en dat was echt vreselijk om te zien.

Ik heb expres een plek voor mijn paard gezocht, waar hij veilig buiten kan staan 's nachts en overdag. Ik ken trouwens ook twee vreselijke verhalen over paarden die op stal lastig gevallen zijn, dus ook daar kan van alles gebeuren (en dan heb ik het nog niet eens over brand).

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 11:20

Schijnbaar is het erg moeilijk voor sommige mensen om te LEZEN wat er staat.
Ik heb aangegeven dat de rijbak nog in aanleg is, nu staan ze op een tijdelijke weide omdat mijn eigen wei gezaaid wordt. En ondertussen gaat het super met ze. Ze gaan MET PLEZIER naar de stal, en liggen en rollen dat het een lieve lust is. Ik slaap prima aangezien ik nu weet dat ze niet in weer en wind op een afgelegen plekje staan en zich ziek kunnen eten.

Ik vraag niet om toestemming om met mijn paarden te doen en laten wat ik wil, ik vroeg om tips! Dat ik dan vervolgens afgebrand word terwijl ik mijn paarden ALLES probeer te geven wat ze nodig hebben binnen de mogelijkheden, vind ik dus NIET redelijk. Er is bij mij geen heibel op stal, ze hinniken niet, ze slaan niet, ze zijn niet geirriteerd maar liggen heerlijk te slapen en zijn fit en gezond!

Trieste figuren die enkel hun eigen aanpak verheerlijken en niet de reden en situatie van een ander kunnen of willen begrijpen. Niet iedereen woont dusdanig dat ze hun paarden kunnen laten zwerven, maar dat wil niet zeggen dat dat zwerven beter is of dat een paard dat anders gehouden wordt het slecht heeft. Komop zeg, doe niet zo kortzichtig!

Verder ga ik er niet op in. Mijn beestjes zijn alles voor me, enig idee hoe zeer het doet als mensen zonder je te kennen je onderhand veroordelen tot mishandelaar?!?!? Sorry hoor, maar dat gaat echt te ver!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:43

Pardon? Zwerven?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:44

dupke schreef:
Heeft iemand enig idee hoe ik het beste mijn paardje kan laten wennen aan zijn nieuwe stal?
Nu staat hij continu buiten, dag en nacht. Zo staat hij sinds een paar maanden. Daarvoor stond hij bijna niet buiten en stond vaak met wat anderen in een binnenbak.

Nu binnenkort komt hij thuis te staan, dat was eerder nog niet mogelijk omdat de stallen nog gebouwd moesten worden. Nu het zo warm was heb ik hem een paar weken geleden even naar huis gehaald (loopafstand van zijn weitje nu) en heb hem in zijn box gezet. AQnderhalf uur later ben ik gaan kijken en was hij helemaal over de zeik en angstig.

Het gaat hier om een shetlander van 2 jaar, hij heeft een eigen stal van 4 meter bij 2.7 meter, naast hem zijn nog twee boxen, maar die zijn nog leeg, dus hij was het enige paardje daar.

Nu wil ik straks dat hij 's nachts binnenstaat, maar hoe kan ik hem wennen aan zijn stalletje zodat hij zich niet zo druk maakt en het een fijune plek gaat vinden?

En mag ik je even herinneren dat dit je beginpost was. Klinkt niet zo vredig als jij het doet geloven nu, maar goed. Zoek het lekker uit, zou ik zeggen. Tong uitsteken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:33

dupke schreef:
Verder ga ik er niet op in. Mijn beestjes zijn alles voor me, enig idee hoe zeer het doet als mensen zonder je te kennen je onderhand veroordelen tot mishandelaar?!?!? Sorry hoor, maar dat gaat echt te ver!

Ik kan hier wel een bericht plaatsen om te verduidelijken dat het wel mishandeling is een paard op stal zetten, door een vergelijking te maken met andere (dieren) die tegennatuurlijk worden opgesloten. Maar dat ga ik niet doen, want dan krijg ik een ban. Als je het wel wilt weten kijk dan in het profiel van Arabesk

Dus, ik ga het niet verder uitleggen, omwille van het bokt-ban-beleid hier.

Succes met je paardjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:39

Belachelijk zeg, dat je daar een ban voor krijgt. Maar ja, het gemiddelde paardenvolk weet niet beter. Verdrietig

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:15

dupke schreef:
Schijnbaar is het erg moeilijk voor sommige mensen om te LEZEN wat er staat.
Ik heb aangegeven dat de rijbak nog in aanleg is, nu staan ze op een tijdelijke weide omdat mijn eigen wei gezaaid wordt. En ondertussen gaat het super met ze. Ze gaan MET PLEZIER naar de stal, en liggen en rollen dat het een lieve lust is. Ik slaap prima aangezien ik nu weet dat ze niet in weer en wind op een afgelegen plekje staan en zich ziek kunnen eten.

Ik vraag niet om toestemming om met mijn paarden te doen en laten wat ik wil, ik vroeg om tips! Dat ik dan vervolgens afgebrand word terwijl ik mijn paarden ALLES probeer te geven wat ze nodig hebben binnen de mogelijkheden, vind ik dus NIET redelijk. Er is bij mij geen heibel op stal, ze hinniken niet, ze slaan niet, ze zijn niet geirriteerd maar liggen heerlijk te slapen en zijn fit en gezond!

Trieste figuren die enkel hun eigen aanpak verheerlijken en niet de reden en situatie van een ander kunnen of willen begrijpen. Niet iedereen woont dusdanig dat ze hun paarden kunnen laten zwerven, maar dat wil niet zeggen dat dat zwerven beter is of dat een paard dat anders gehouden wordt het slecht heeft. Komop zeg, doe niet zo kortzichtig!

Je hebt gelijk; sommige mensen denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben. Alleen zoals zij het doen, is de enige juiste methode. Duivel

Mijn paarden willen 's nachts altijd ook op stal en dat heeft niet met eten krijgen te maken. Elk dier heeft zn voorkeuren.

@Nadya
Als ik een paard met een peesblessure op stal moet laten staan dan zet ik er een maatje naast. Dan gaat het ALTIJD goed.

Lekker dat het nu zo goed met ze gaat Haha!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:26

Er staan zoveel paarden ' s nachts op stal. Ik ben er ook geen voorstander van, maar soms kun je niet anders. (tja, je paard verkopen Gestoord ) Mijn paard staat dag en nacht buiten maar niet door weer en wind en een keer in de week wil hij echt in zijn stal blijven. Dan kan ik hem bewijs van spreke niet uit zijn stal krijgen. Dan gaat hij liggen en valt hij meteen in slaap. Zoveel energie vergt het om buiten te staan dag en nacht. (zonder inloopstal)
Sommige mensen hebben gewoon oogkleppen op en zullen kosten wat het kost alleen maar in hun eigen mooie praatjes geloven. Soms tot misselijkmakend aan toe. Misselijk Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:30

ik heb er 2 die nu 24-7 buiten staan en 1 die savonds stal op gaat
Ik snap niet dat zoveel heida gemaakt word over nu wel of niet ops tal zetten
tsser vroeg af hoe beste kon handelen omdat die shet flipte op stal, en dat is inmiddels opgelost.
is geen topic over wel of niet overdag, of snachts wel of niet op stal zetten, of wel dan?

iedereen houd zijn paarden op de manier waarvan hij of zij dnekt dat het beste werkt voor diegene en het paard. als de shet rustig is nu er een ander naast staat en ze hun liever in donker binnen wil hebben, prima toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:50

Alani schreef:
@Nadya
Als ik een paard met een peesblessure op stal moet laten staan dan zet ik er een maatje naast. Dan gaat het ALTIJD goed.

Dat is mooi, Alani. Gelukkig heeft mijn paard nog nooit een peesblessure gehad. Mijn paard houdt trouwens niet van opgesloten staan, daar kan geen ander paard erbij verandering in brengen, helaas...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:03

Dupke, goed verwoord je laatste bericht, het ging hier tenslotte niet om wat wel of niet goed is maar hoe je een goede oplossing voor je shet kon vinden op stal.
Laat je niet kisten door die back to nature figuren want die hebben maar een visie en dat is die van hun. Een paard is ook niet geboren om op te rijden dus kunnen we daar ook wel een discussie over gaan houden. De meeste paarden worden gehouden om erop te rijden, recreatief of op wedstrijd en iedereen moet zelf weten hoe het gehouden wordt, 23 uur op stal vind ik zelf ook niet diervriendelijk maar 'snachts op stal moet kunnen, als mijn paard niet op tijd binnen gehaald wordt dan blijft ze heen en weer lopen voor het draad en dit kan ze uren vol houden, wil dus graag naar die verschrikkelijke dieronvriendelijke stal.
Gelukkig is je shet nu rustiger geworden in zijn heerlijk ruime en droge box, ga gewoon zo door, zo te lezen komt het dik in orde en komen ze bij jou niets tekort.
Arno: jij hebt jou mening over paarden houden en legio anderen hebben een andere mening, je zult het waarschijnlijk ook wel niet mee eens zijn dat wij op een paard zitten met hoofdstel en zadel en wedstrijden rijden. In jou ogen doen we toch alles verkeerd met onze paarden dus discussie gesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:06

Zo kortzichtig, triest en misselijkmakend vind ik het niet zoals er hier gereageerd wordt.

Zoals ik zelf aangegeven heb, snap ik deze keus van TS gewoonweg niet. En komt het op mij nogal egoïstisch over.

Het paardje (is nog géén 2 jaar!) kwam voorheen bijna niet buiten en stond vaak met wat andere paarden in een binnenbak. Sinds een paar maanden liep hij continu buiten, dag en nacht. Dat was dus een hele vooruitgang! Weidegang, ruimte en in kuddeverband leven is ontzettend belangrijk voor een paard, en helemáal voor een tweejarige...!

Maar TS wilde hem bij huis hebben, dus werden er stallen gebouwd, waardoor het jonge dier weer urenlang geïsoleerd is komen te staan en daar dus ook heel heftig op reageerde ("hij was helemaal over de zeik en angstig").

TS zegt dat ze zelf nu veel rustiger is. "Het idee dat ze 's nachts niet in het pikkedonker en de regen lopen is erg fijn!" en "Ik slaap prima aangezien ik nu weet dat ze niet in weer en wind op een afgelegen plekje staan en zich ziek kunnen eten" is dus puur antropomorfisme en denken & handelen vanuit jezelf.

Hoe je het ook bekijkt, een tweejarig paardje moet de mogelijkheid hebben om op te groeien in een kudde, om zich (geestelijk en lichamelijk) te kunnen ontwikkelen.

Ik begrijp echt wel dat TS haar paardje graag bij huis heeft, dat willen we immers allemaal wel. Maar ik vind (en dat mag je kortzichtig vinden, maakt me niet uit) dat het welzijn en welbevinden van het paard voorop staat. En dat TS daar voor een groot deel aan voorbij is gegaan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:01

Lynn_Nikita schreef:
iedereen houd zijn paarden op de manier waarvan hij of zij dnekt dat het beste werkt voor diegene en het paard. als de shet rustig is nu er een ander naast staat en ze hun liever in donker binnen wil hebben, prima toch?

tuurlijk heeft iedereen het beste met zijn paard voor, maar wat wij denken dat goed is voor een paard, is niet altijd zo

zie de uitleg van antropomorfisme van Joviban

Datgene wat het beste is voor paarden en voor alle dieren trouwens, is dát wat het méést aansluit bij hun natuurlijke behoeften en gedrag zoals die door duizenden jaren evolutionair bepaald zijn. En dat fok je er echt niet ff uit in een paar honderd jaar.

Ik zeg altijd maar zo 'als een paard het op stal werkelijk zo fijn vindt, waarom zit er op de meeste staldeuren dan een slot?' Knipoog Omdat ze er anders weer uitlopen!

Dit mag ik vast niet zeggen, want andere mensen krijgen daar een ban voor, maar: je stopt je hond toch ook niet 's nachts in een bench?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:11

Idd helemaal goed dat de TS haar paard graag aan huis wilt hebben. Jammer is echter dat het het paard geen keus geeft. Ook ik vind het fijn om te weten dat mijn paard niet in het pikkedonker en de regen HOEFT lopen. Dat betekend echter niet dat ik mijn paard dan maar op stal zet. Nee, ik heb een loopstal aan huis voor mijn paarden gemaakt. Zodat ze het ZICHZELF zo comfortabel mogelijk kunnen maken. En idd, met rotweer staan ze vaak binnen, maar ze zijn ook regelmatig even buiten te vinden...

Als ik TS een tip mag geven: maak buiten de stal een uitloop voor je paard, al is het maar ter grote van de stal. Zo kan je paard kiezen, waardoor jij lekker kunt slapen, en je paard ook Lachen

Zo heeft je paardje (ik lees dat het nog niet eens 2 jaar is) veel bewegingsvrijheid, maar is een schuilplek dichtbij. Zeker voor de jonge dieren is het ivm OC en OCD erg belangrijk dat ze zoveel mogelijk bewegen, hoe meer, hoe liever, en hoe gezonder de botten, spieren en pezen worden. Nu je de boel thuis toch aan het opbouwen bent, lijkt een (kleine) paddock als uitloop me toch een kleine moeite.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:25

Jeannine schreef:
Er staan zoveel paarden ' s nachts op stal. Ik ben er ook geen voorstander van, maar soms kun je niet anders. (tja, je paard verkopen Gestoord ) Mijn paard staat dag en nacht buiten maar niet door weer en wind en een keer in de week wil hij echt in zijn stal blijven. Dan kan ik hem bewijs van spreke niet uit zijn stal krijgen. Dan gaat hij liggen en valt hij meteen in slaap. Zoveel energie vergt het om buiten te staan dag en nacht. (zonder inloopstal)
Sommige mensen hebben gewoon oogkleppen op en zullen kosten wat het kost alleen maar in hun eigen mooie praatjes geloven. Soms tot misselijkmakend aan toe. Misselijk Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt!

Ik heb nog nooit een paard gezien dat moe wordt van het buiten staan. Tenminste, niet een paard dat in een groep staat waarin hij is opgenomen. Alleen als het paard constant wordt opgejaagd, of alleen buiten staat (en dus contant op waak moet staan), is het waarschijnlijk dat het paard daar moe van wordt. Als je paard zo moe wordt van het buiten staan, dan zou ik eens goed bekijken of hij wel in de huidige kudde past, of, als het paard alleen staat, er een maatje bij zoeken.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:34

_angela_ schreef:
Jeannine schreef:

Ik heb nog nooit een paard gezien dat moe wordt van het buiten staan. Tenminste, niet een paard dat in een groep staat waarin hij is opgenomen. Alleen als het paard constant wordt opgejaagd, of alleen buiten staat (en dus contant op waak moet staan), is het waarschijnlijk dat het paard daar moe van wordt. Als je paard zo moe wordt van het buiten staan, dan zou ik eens goed bekijken of hij wel in de huidige kudde past, of, als het paard alleen staat, er een maatje bij zoeken.

Wel als ze naast de A1 staan met al dat geraas.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:35

dupke schreef:
Heeft iemand enig idee hoe ik het beste mijn paardje kan laten wennen aan zijn nieuwe stal?
Nu staat hij continu buiten, dag en nacht. Zo staat hij sinds een paar maanden. Daarvoor stond hij bijna niet buiten en stond vaak met wat anderen in een binnenbak.

Nu binnenkort komt hij thuis te staan, dat was eerder nog niet mogelijk omdat de stallen nog gebouwd moesten worden. Nu het zo warm was heb ik hem een paar weken geleden even naar huis gehaald (loopafstand van zijn weitje nu) en heb hem in zijn box gezet. AQnderhalf uur later ben ik gaan kijken en was hij helemaal over de zeik en angstig.

Het gaat hier om een shetlander van 2 jaar, hij heeft een eigen stal van 4 meter bij 2.7 meter, naast hem zijn nog twee boxen, maar die zijn nog leeg, dus hij was het enige paardje daar.

Nu wil ik straks dat hij 's nachts binnenstaat, maar hoe kan ik hem wennen aan zijn stalletje zodat hij zich niet zo druk maakt en het een fijune plek gaat vinden?

Ik zou er zo snel mogelijk minstens één ander paard/pony bijzetten! Het is logisch dat hij panisch reageert als hij uit zijn groep gerukt wordt en eenzame opsluiting krijgt.

Een pony van twee is nog erg jong en is het beste af in een weiland in een gemengde (leeftijd bedoel ik dan) groep, kan dat niet dan maar bij andere jonge paarden maar nooit alleen zetten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:05

Jeannine schreef:

Haha! Haha! Haha! Dan is mijn paard echt zwaar oververmoeid inmiddels van het 3 jaar buiten staan. ROFL
Ik zou zeggen, ga eens 24 uur kijken naar hem en zijn kudde en zie dat ze gemiddeld 4 uurtjes staand of liggend slapen in de wei en verder voornamelijk grazen en spelen. Ik heb mijn paard sowieso nog nooit moe gezien, die barst van de energie. Als je paard omvalt in zijn stal van de slaap of iets anders, zou ik de DA eens bellen. Clown

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 09:47

_angela_ schreef:
Idd helemaal goed dat de TS haar paard graag aan huis wilt hebben. Jammer is echter dat het het paard geen keus geeft. Ook ik vind het fijn om te weten dat mijn paard niet in het pikkedonker en de regen HOEFT lopen. Dat betekend echter niet dat ik mijn paard dan maar op stal zet. Nee, ik heb een loopstal aan huis voor mijn paarden gemaakt. Zodat ze het ZICHZELF zo comfortabel mogelijk kunnen maken. En idd, met rotweer staan ze vaak binnen, maar ze zijn ook regelmatig even buiten te vinden...

Als ik TS een tip mag geven: maak buiten de stal een uitloop voor je paard, al is het maar ter grote van de stal. Zo kan je paard kiezen, waardoor jij lekker kunt slapen, en je paard ook Lachen

Zo heeft je paardje (ik lees dat het nog niet eens 2 jaar is) veel bewegingsvrijheid, maar is een schuilplek dichtbij. Zeker voor de jonge dieren is het ivm OC en OCD erg belangrijk dat ze zoveel mogelijk bewegen, hoe meer, hoe liever, en hoe gezonder de botten, spieren en pezen worden. Nu je de boel thuis toch aan het opbouwen bent, lijkt een (kleine) paddock als uitloop me toch een kleine moeite.

Uiteindelijk kunnen de paarden zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan en blijft ook 's nachts de deur van de stal open. van de stal naar de rijbak komt een pad zodat ze 's nachts de hele rijbak ter beschikking hebben om hooi te knabbelen of daar te slapen of wat dan ook. Enkel bij slechte weersomstandigheden zullen ze binnen moeten blijven. Dit alles is te realiseren als binnenkort de omheining wordt geleverd en geplaatst. Dus er wordt aan gewerkt!

JoviBan schreef:
Het paardje (is nog géén 2 jaar!) kwam voorheen bijna niet buiten en stond vaak met wat andere paarden in een binnenbak. Sinds een paar maanden liep hij continu buiten, dag en nacht. Dat was dus een hele vooruitgang! Weidegang, ruimte en in kuddeverband leven is ontzettend belangrijk voor een paard, en helemáal voor een tweejarige...!

Maar TS wilde hem bij huis hebben, dus werden er stallen gebouwd, waardoor het jonge dier weer urenlang geïsoleerd is komen te staan en daar dus ook heel heftig op reageerde ("hij was helemaal over de zeik en angstig").

TS zegt dat ze zelf nu veel rustiger is. "Het idee dat ze 's nachts niet in het pikkedonker en de regen lopen is erg fijn!" en "Ik slaap prima aangezien ik nu weet dat ze niet in weer en wind op een afgelegen plekje staan en zich ziek kunnen eten" is dus puur antropomorfisme en denken & handelen vanuit jezelf.

Hoe je het ook bekijkt, een tweejarig paardje moet de mogelijkheid hebben om op te groeien in een kudde, om zich (geestelijk en lichamelijk) te kunnen ontwikkelen.

Hij heeft geen urenlang geisoleerd gestaan, anderhalf uur om precies te zijn. Daarna heb ik het anders aangepakt omdat hij niet goed reageerde en met zijn vriendinnetje naast ehm gaat het super zo!
En ja hoor, voorkomen dat je paard ziek wordt is echt heel antropomorfisch!

Jammer dat mensen oordelen en conclusies trekken wanneer ze niet weten wat er precies speelt of heeft gespeeld in het verleden. Niet dat ik uitleg of verantwoording verschuldigd ben, maar mijn kleintje heeft tot hij bij mij kwam niet eens paardjes van dichtbij gezien. De eerste maanden heeft hij bij zijn moeder doorgebracht, daarna is hij op een weitje met koeien terecht gekomen. Daarna is hij terecht gekomen op een weitje waar hij helemaal alleen was en geen contact had met andere paardjes. Daarna heb ik hem gekocht en heb hem ondergebracht bij mensen in de buurt die mij beloftes hebben gedaan die niet zijn nagekomen. Ik heb moeten vechten om er een vriendje bij te krijgen (1 van hun 12 ponnies), vervolgens heb ik moeten vechten om voor elkaar te krijgen dat het beestje verdorie naar buiten mocht zoals beloofd. Hij stond enkel maar binnen in een heel klein stalletje in het donker of in de binnenbak met wat andere paardjes. De enige tijd dat hij buiten kwam was als ik naar hem toe ging en een uurtje met hem ging wandelen/grazen buiten. Ik kon hier niet meer tegen, vond dit zo zielig voor hem dat ik niet meer wilde wachten tot bij mij thuis de stallen, bak en wei en alles klaar zouden zijn voordat hij het beter zou krijgen.
Weer heb ik gevochten om een wei in de buurt te vinden die ik tijdelijk zou mogen gebruiken en ik heb stad en land afgebeld en gezocht naar een vriendje voor hem zodat hij niet alleen zou zijn. Mijn ventje is sinds die tijd opgebloeid en een zelfverzekerder en vrolijker paardje geworden.

Zo egoistisch ben ik! Ik ga voor hem door het vuur en mijn laatste cent zou opgaan aan hem. Hij heeft een heel moeilijke start gehad en ik ga proberen om zijn leven meer kleur te geven. Voor een paardje van 2 die helaas geen paardentaal gewoon is en veel wisselingen heeft doorgemaakt doet hij het super en ik ben meer dan trots op hem! Het is dus niet zo simpel om over kuddes en al dat soort zaken te praten, elke stap die ik neem met hem hoeft hij niet alleen te doen, waar ik kan help ik hem en probeer ik eerlijk te zijn tegenover hem. In een opfok kon hij niet meer gezien zijn gedrag en hij zou de underdog geworden zijn, dit is besloten in overleg met de dierenarts.

Oordeel niet over zaken waar je geen bal vanaf weet, vraag dan om meer info voordat je klakkeloos je 'bescheiden' mening ergens neerkalkt!