Wie heeft een eigen weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

19suus25

Re: Wie heeft een eigen weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:31

TJolieke schreef:
Ik heb afgelopen najaar een wei kunnen kopen (1 ha.) Staat een stalletje op, er is electriciteit en een grondwaterpomp. 7 minuten fietsen van mijn huis af. Ik ga minimaal twee keer per dag om te voeren en klusjes te doen, kom erlangs als ik naar mijn werk ga dus dat is wel makkelijk. Paarden en pony staat zomer en winter 24/7 buiten, ik heb ze alleen van eind februari tot begin april (5 weken) in de rijbak gezet omdat ze de weide te veel kapot liepen.
In maart is de hele wei bemest en kalk gestrooid, dat laat ik een loonwerker doen.

Is dat nu duur zo'n stuk weiland kopen? En ga je dan zelf naar de "boer" toe om te vragen of hij nog een stuk weiland over heeft? Of via internet?

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:36

Yesss, ik ben ook in het gelukkige bezit van nu 3 ha weiland in het bos.
Eerst kon ik een stukje huren van de vorige eigenaar van mijn eerste 1,3 ha, toen de helft kopen, toen helemaal!
Toen kwam er een boer langs met zijn traktor waar ik zo eens tegen zei "als je je land nog ooit weg doet, dan hou mij in gedachten?!" (aangrenzend 1,7ha, met alleen een zand/bos pad wat dat land met eerste land scheid) Zegt die man nog das goed ook nog! Dus afgelopen februari dat stuk gekocht.
Nu ligt er nog een stuk agrarische grond aangrenzend aan die grond weer, en die boer die kwam vorige week langs, of wij dat zouden willen hebben...
Ehhh even nadenken JA, dus nou zit die 1,4 ha, er ook nog aan te komen.
Normaal kun je niet eens kopen van een boer, ik krijg het werkelijk om mijn oren gesmeten! Geluks vogel ben ik! Haha!
(oh ja mijn huis ligt er 300 meter vandaan, maar met 6 paarden woon ik meer op de wei dus)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:37

Voor ons huis ligt ons eigen weiland. Het kwam te koop, en toen hebben we het gekocht. Haha! Elke dag even poepscheppen en loop er zeker 6X per dag heen voor water voer ed. Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:55

Mijn vader pacht ook een weiland van de gemeente. Er staat een schuilstalletje met uitloop op met onze shetlanders.

In juli en augustus komt daar onze haflinger bij die staat gewoonlijk op de manege. Knipoog

En elke dag idd mesten en voer en water brengen. Natuurlijk krijgen ze ook de nodige beweging Haha!

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 20:49

smarty schreef:
Yesss, ik ben ook in het gelukkige bezit van nu 3 ha weiland in het bos.
Eerst kon ik een stukje huren van de vorige eigenaar van mijn eerste 1,3 ha, toen de helft kopen, toen helemaal!
Toen kwam er een boer langs met zijn traktor waar ik zo eens tegen zei "als je je land nog ooit weg doet, dan hou mij in gedachten?!" (aangrenzend 1,7ha, met alleen een zand/bos pad wat dat land met eerste land scheid) Zegt die man nog das goed ook nog! Dus afgelopen februari dat stuk gekocht.
Nu ligt er nog een stuk agrarische grond aangrenzend aan die grond weer, en die boer die kwam vorige week langs, of wij dat zouden willen hebben...
Ehhh even nadenken JA, dus nou zit die 1,4 ha, er ook nog aan te komen.
Normaal kun je niet eens kopen van een boer, ik krijg het werkelijk om mijn oren gesmeten! Geluks vogel ben ik! Haha!
(oh ja mijn huis ligt er 300 meter vandaan, maar met 6 paarden woon ik meer op de wei dus)

Hoe krijgen jullie het toch voor elkaar!!! Ik zou ook wel zoiets willen. Op nog geen 10 minuten fietsen barst het van de weilanden, ik zou daar ook wel een stukje grond willen. Maar ben bang dat dat erg duur is... Is een weiland kopen duur? En mag je daar dan een container op laten zetten? Waarschijnlijk ook niet altijd.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:49

Bij huis Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:56

19suus25 schreef:
flicka schreef:
Ik pacht nu voor het 4e jaar een kleine ha weide van Staatsbosbeheer. Lekker veel schaduw door de houtwallen met bomen en prima onbemest gras met kruiden. Van half november tot half april mag ik er niet staan en dan heb ik inscharing in een wei vlak bij mijn huis.

Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen?

Staatsbosbeheer heeft daar heel veel land. Maar lang niet alles wordt verpacht. Mijn stuk werd eerder gepacht door mensen met een paar shetlanders. Daarna zouden kennissen van mij het gaan pachten voor schapen maar dat ging niet door. Ik heb toen meteen SBB gebeld en kon kiezen uit 2 locaties. Wel in dezelfde streek maar dit stuk is geweldig. Meteen aan een breed zandpad (verboden voor auto's en motors) en je kunt meteen alle kanten op voor mooie buitenritten. Ik betaal 70 euro voor deze 7 maanden totaal Haha!

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:06

Jee echt lekker

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:54

Ja, maar ik mag er dus geen schuilstal op zetten en moet zelf voor water zorgen. Vorig jaar zat ik zonder auto wat me heel wat kilo's aan gewicht heeft gekost vanwege het over mulle bospaden fietsen. Gelukkig bracht de eigenaar van de weidemaat als het nodig was 600 liter water. Tot ik van dezelfde eigenaar weer een weidemaat krijg (wordt nu gedekt) neem ik iedere keer 2 jerrycans mee. Voor 1 paard is dat te doen maar niet voor 2 en zéker niet met een warme zomer.
Aan huis je land - of het nu eigendom is, pacht of huur - is het meest ideale. Je kunt dan je watervoorziening goed regelen en er is altijd toezicht. En je kunt vaak naar je paard(en) toe. Daarbij kun je zorgen voor stalling waarvan ik een schutstal dan het meest ideale vind. Dus ik blijf zoeken, net als vele anderen hier Haha!

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:56

Wij hebben thuis een tulpenbedrijf dus bij mij staan ze ook gewoon achter het huis !!!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:41

Wij hebben ook geen watervoorziening op het gepachte weiland. Wel is er toezicht vanuit de omliggende huizen en de golfbaan. Het weiland bevind zich tegenover de parkeerplaats waar het met lekker weer soms erg druk kan zijn.

Wij moeten dus elke dag hooi,stro en voer brengen. En in de uitloop staat een grote bouwemmer die mijn vader bijvuld met een jerrycan.

Zomers als ze op de wei staan drinken ze daarnaast ook uit de omliggende sloot.

Jeannewhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:51

Bij ons staan ze ook achter het huis, het is alleen niet zo groot al is het wel ons eigendom. Ze kunnen er niet van leven maar we voeren dan ook gewoon bij. Ik ben blij dat ik ze thuis kan hebben, de stallen ook dus we doen dan ook alles zelf. Alleen met heel slecht/nat weer kunnen ze niet zoveel naar buiten omdat ze dan alles kapot lopen.

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:20

Kan me goed voorstellen dat je blij bent dat ze zelf bij je staan...

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:24

Weiland is misschien wel een beetje veel gezegd maar hij is kwa oppervlakte ong even groot als de bak.. en als het kan gaat die van de zomer het land op bij mijn intructrice.

En het paard staat in huis dus zowiezo elke ochtend middag en avond het standaard ritueel, voeren / dingen controleren ed.
Momenteel niet rijden voor enkele maanden gezien hij een gat heeft bij zijn koker..