hoelang borstelen jullie je paard / pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Re: hoelang borstelen jullie je paard / pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:44

Ik ben plus minus 5 a 10 minuten bezig, tenzij ik tussendoor erg veel aan het praten ben, hihi.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:51

deze maand gemiddeld :
tinker : 25min.
shet : 15 min.
maar nu merk ik dat ze niet meer zo erg verharen dus... 10min.

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:58

Ik doe er ongeveer 20/30 minuten over..
En dan doe ik ook alles. Dus manen staart enz.
Maar Floris houd niet echt van lang poetsen Lachen

Zitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:58

Ik zo een 20minuten.
Zit erg lang aan de staart en de manen Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:03

zo jullie poetsen altijd kort..
Ik poets gemiddeld toch wel een uur per dag.. In het weekend soms wel 2-3 uur. Heerlijk vind mijn paard het en we zijn altijd met een groepje dus nog gezellig ook.. Lachen

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:09

5 a 10 minuten ben ik bezig.

Fortuna_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:21

Harvy schreef:
bij ons veeg je het er niet makkellijk af het blijft er gewoon op zitten maar met stof bedoel ik ook echt zand

Zand veeg je makkelijk van een paard af met een harde borstel, maar als je er dan weer met een zachte over heen gaat dan word die weer helemaal vies. Mijn pony staat dag en snachts nu in de wei rolt ook enzo, maar alsnog poets ik maar 10 minuten ofzo, ik hoef hem niet egt speciaal schoon te hebben maar als ik het zand er af heb gehaald, hoefen heb uitgekrabt,staart en manen heb gekamt, slaapjes uit de ogen, Dan ben ik egt wel klaar en daar doe ik zo'n 10 min over, Maar met foto's poets ik hem wel met zo'n soort glim spray dan blijft die wel mooi. Tong uitsteken

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:34

Maar hoezo poetsen jullie allemaal maar 10 minuten ofzo? Vindt je het niet belangrijk?
Poetsen is meer dan het paard schoonmaken zodat het zadel erop kan..
Poetsen is goed voor de vertrouwings band en poetsen is goed voor de huid. Maar niet te vergeten; zeer goed voor de bloedsomloop.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:36

Ik rij op de manege, en ik kom een half uur ongeveer voor de les aan. Ik denk dat ik ongeveer 15 a 20 minuten borstel (rosborstel, plastic borstel, harde borstel, zachte borstel, voorhoeven krabben) en dan nog het zadelen.
*Edit*: Een van de paarden heeft altijd van die donkere mest/moddervlekken op de achterbenen die ik niet weg krijg. Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Dewii op 28-04-07 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:37

In de winter was ik 1 minuut bezig, alleen even het zand van zijn vacht afborstelen waar het zadel lag. In de zomer 5 min, alleen even met zachte borstel erover heen en hoeven uitkrabben. Ik vind dat je niet teveel aan de vacht van een paard moet doen, verstoor je alleen maar.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:41

Inge_ schreef:
In de winter was ik 1 minuut bezig, alleen even het zand van zijn vacht afborstelen waar het zadel lag. In de zomer 5 min, alleen even met zachte borstel erover heen en hoeven uitkrabben. Ik vind dat je niet teveel aan de vacht van een paard moet doen, verstoor je alleen maar.

Dit is onjuist.. Het is juist goed om een paard zijn vacht te onderhouden. Inderdaad, staat een paard in de winter dag en nacht op land is het wat anders.
Maar een paard dat snachts op stal staat in de winter.. Moet je wel onderhouden.
In de zomer geldt dit ook; het is goed voor de bloedomloop om een paard goed te poetsen.
En zoals nu dat het ineens warmer was geworden is het juist goed om je paard een handje te helpen bij het verharen..

Vieze achterbenen kan je in dit weer toch wassen?

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:51

ik poetste mijn paard of paarden altijd in een volgorde ik weet niet hoelang maar ik gebruik altijd 5 borstels elke dag, ik vind persoonlijk met borstelen krijg je een betere band met je paard en kan je ook je paard goed controleren op plekjes en de benen of de pezen goed zijn en of ze geen last van mok hebben of iets dergenlijks Bloos

en een keer in de week doe ik mijn paard ultra goed poetsen benen wassen met betadiene schampo en staart wassen teren en vetten en in de zomer vet ik meer.

ik krijg ook veel complimenten dat mijn paard altijd zacht aanvoelt en ik doe niks bijzonders allen maar poetsen geen glansmiddel of iets dergelijks Cool

Zitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:55

Nessah schreef:
Maar hoezo poetsen jullie allemaal maar 10 minuten ofzo? Vindt je het niet belangrijk?
Poetsen is goed voor de vertrouwings band en poetsen is goed voor de huid. Maar niet te vergeten; zeer goed voor de bloedsomloop.

Jawel ik vind het zeker belangerijk.
Na 10minuten is ie klaar en dan doe ik het nog 10minuten voor het plezier.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:57

sprinGcrack schreef:
5 a 10 minuten ben ik bezig.

Is dat niet een beetje heel erg weinig? Nagelbijten / Gniffelen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:57

Ligt eraan, maar meestal sta ik wel een half uur te poetsen Lachen
Borstelen is erg belangrijk voor je paard en ik vind dat dat niet haastig gedaan moet worden.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:59

Nessah schreef:
Inge_ schreef:

Vieze achterbenen kan je in dit weer toch wassen?

Zie wat ik gezegt heb, ik rij op een MANEGE. Daar mag dat niet zomaar op onze manege Knipoog
Laatst bijgewerkt door Dewii op 28-04-07 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:00

Zitaa_ schreef:
Nessah schreef:

Jawel ik vind het zeker belangerijk.
Na 10minuten is ie klaar en dan doe ik het nog 10minuten voor het plezier.

Wat versta je onder klaar? Dat het paard geen mest vlekken en dergelijke meer heeft?

Wat mij opvalt is dat de meeste mensen het paard poetsen en dat het paard klaar is als hij schoon is.. Maar het gaat er toch niet alleen om dat het paard schoon is?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:01

Beetje afhankelijk van hoe vies meneer is. Meestal even met de harde borstel en de zachte borstel erover, hoefjes krabben en manen en staart kammen. Denk dat ik daar toch wel een minuut of 15 mee bezig ben meestal. Nu hij nog in de rui is meestal wel wat langer, voor al dat overtollige haar. En als ik veel tijd heb ook vaak langer.
En de pony's waar verder niets mee gedaan wordt, ben ik meestal wel een uur aan kwijt. Maar die doen we ook maar eens in de paar maanden ofzo.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:01

Dat ligt eraan.
Gemiddeld zo'n 15-20 minuten en als ik het helemaal uitgebreid doe is het 1-1.5 uur.
Dan was ik der benen en staart,doe er glimzooi op en bagger zelfs der neus uit.
Dit gebeurt meestal op zondag Haha! Haha! Haha!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:02

ik ben meestal ook zo'n uur bezig nog zonder te wassen Lachen soms gebeurd het even een borstel overheen en rijden maar..

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:05

Gemiddeld een half uur per dag. Nu hij niet meer verhaart, is het ook weleens wat korter.
Ik poets meestal volgens een vast schema, eerst de roskam daarna een zachte borstel, dan zijn hoofd en nog zijn hoefjes uitkrabben natuurlijk. Meestal ben ik daar dan wel een half uur mee bezig.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:44

Ja ik ben ook altijd standaard een half uur bezig. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:47

20 minuten ongeveer. Lachen

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:49

bij mijn merrie 20/25 minuten als ze echt heel vies is.Anders 10 min.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:54

Wanneer ik doordeweeks na mijn werk ga rijden ben ik ook heel snel klaar. Even zachte borstel erover. hoeven uit krabben en de hoefcreme erop, zadelen en vooruit met de geit, euhh paard Knipoog

Maar als ik een vrije dag heb, kan ik rustig een uur tot 2 uur aan het prutsen zijn. En idd, met wat hooi en drinken erbij, kunnen ze het allemaal lekker volhouden Ja