wat doen jullie met je anderhalfjarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bloempje1

Re: wat doen jullie met je anderhalfjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:46

Mijn 1 jarige doet niks.
Ja eten in de wei en de anderen pesten.
Ze is wel blij als er een mens is.Komt ze naar je toe.
Volgt je,maar ga je weg dan is ze weer blij dat ze de wei in mag.
Er word overens alleen mee gepoetst.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:12

Ik zou er ook niet veel mee doen, ik deed met die van mij gewoon wel uit de wei, en stal halen en dan even lekker in de bak laten spelen met een ander vriendje, af en toe een beetje poetsen en verder niks nee.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:21

Met zijn halfbroertjes klieren, eten, slapen, zijn charmes in de strijd gooien bij voorbijgangers en zich laten knuffelen door kleine meisjes in de hoop iets lekkers te krijgen *ooh wat is het een snaak*.
En heel af en toe moet ie even laten zien dat ie netjes opgevoed is in de eerste maanden van zn leven door lief en braaf te zijn en zijn hoeven te laten bekappen!

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:50

mijne wordt over een maandje 2.
en loopt overdag lekker in de wei en sávonds gaat ze mee naar stal.
verder borstel ik haar af en toe en meer eigenlijk nog niet.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:08

tessyke schreef:
mijn veulen is nu een jaar en kent:
-voetjes
- aanrakingen
-meelopen aan halster (ook draven)
-bandages
-een deken
-vaststaan en gepoets worden

meet moet ze niet kennen tot ze 2 en een half is Haha!

ik vind dit echt al heel veel kennis voor een jaarling. bandages omdoen?? een deken?? dat is toch allemaal overbodig. dat leren ze wel als ze 2 2,5 zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:11

mee eens lonneke. alleen heel uitzonderlijk komt het weleens voor, dat je eerder een deken om moet doen. het is wel fijn, als het vertrouwen groot genoeg is om dit zonder problemen te doen. mijn veulen moest om medische redenen geschoren worden op 11 maand oud, en moest dus een deken op. maar basiskennis vind ik het niet, en bandages al helemaal niet!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:35

mijn 2 jarige had als jaarling ook al een deken op hoor Knipoog
het stikte van de steekvliegen en ze werd compleet lek gestoken als enige in de wei zonder deken.
dus toen heeft ze zo''n ridderpak vliegendeken gekregen en kon ze gewoon rustig op het land staan.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:40

ik vind die dingen niet overbodig hoor Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 00:00

nou ja.. bandages voor die leeftijd is niet echt nodig toch? Nagelbijten / Gniffelen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 00:14

het is niet nodig mar het kan ook geen kwaad...
ik leer haar gewoon al een paar dingetjes die ze gemakkelijk aankan, het is niet zo dat ze die bandages vaak aanmoet ofzo.
ze heeft ze nog maar 2 keer aangehad ofzo

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 01:08

mijn hengstje van 1 jaar loopt heel netjes mee... is verkeersmak en vind scheren zelf geen probleem. Hij loopt overdag met zijn twee vriendjes in de paddock en vind alle mensen en dieren die hij tegen komt lief. Hij wordt regelmatig gepoetst, zijn hoeven gedaan enz... Hij is de braafste hengst die ik tot nu toe heb mee gemaakt... En ik denk dat dat komt omdat hij in zijn korte leven tot nu toe veel heeft geleerd...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:20

basismanieren ZIJN ook heel belangrijk, tenslotte moeten de meeste paarden in NL hun hele leven nog met mensen kunnen omgaan, en daarom ben ik ook van mening dat het belangrijk voor ze is dat mensen als normaal beschouwd worden, evenals de voor het paard gekke dingen die ze doen.

ik heb vaak genoeg driejarigen uit de opfok gezien, die de basis nog moesten leren. die begrepen niets van mensen, lastig voor de dieren, lastig voor de opvoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:22

en binnen 2 dagen snappen ze het
Dus daar hoef je het niet voor te doen

Vaak zijn die dieren fijner om mee aan de slag te gaan dan de dieren waar onkundig mee getut is.
En dat onkundig tutten gebeurd vaker dan je denkt Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:26

runningkawa schreef:
en binnen 2 dagen snappen ze het
Dus daar hoef je het niet voor te doen

Vaak zijn die dieren fijner om mee aan de slag te gaan dan de dieren waar onkundig mee getut is.
En dat onkundig tutten gebeurd vaker dan je denkt Lachen

dat is waar! je moet alleen aan een veulen of jong dier beginnen als je weet wat je doet. foute opvoeding is lastig te corrigeren. die fout maakte ik ook met Faram, het ís goedgekomen, maar heeft wel heel veel moeite gekost. wat dat betreft kan je beter een volledig groen paard hebben. die heb ik persoonlijk zowiezo het liefst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:30

Maar de meisjes die vragen, wat doe jij allemaal met je paard
en die een jaarling bandages omdraaien zijn meestal niet de kundige
Dat het goed gaat is mooi, maar de helft van de keren gaat dat dus niet goed.
En tot de dag van vandaag snap ik niet als iemand van alles met het dier wilt doen dat je dan geen 6 jarige ofzo koopt Lachen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:53

wat is er niet kundig aan bandages?
het paard houd er geen trauma's ofzo aan over...
en die jaarling is van mijn eigen merrie dus ik koop geen 6 jarig paard in de plaats

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:29

het gaat er meer om dat er dan teveel getut mee word waardoor je soms verwende krengen krijgt, of juist bange paarden als alles te snel gaat.

Zelfs ik merk het soms met de mijne, ik heb al 14 jaar paarden, maar leer door mijn bijna twenter ( morgen is ze 2 Clown ) elke dag weer bij en maak zat fouten met haar.
ze is enorm verwend en weet dat ze geweldig word gevonden. dat zijn we er nu weer uit aan het krijgen en ik ben expres wat neutraler tegen haar geworden omdat een verwende 5 jarige Tank later niet fijn is
ook met oog op eventueel verkoop, ik kan er mee omgaan, maar anderen zullen niet zo tolerant zijn met verwend gedrag. en dat is oneerlijk tegenover het paard die haar hele leven het al gewned is en niet anders weet.
Veel mensen gaan onbewust toch anders om tegen jongere dieren ( zoals ik Nagelbijten / Gniffelen ) of behandelen ze juist als volwassen dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:36

het gaat idd erom dat als je al met bandages in de weer gaat bij een jaarling dat je veel te veel tut
Mooi als dat goed gaat, maar erg vaak zijn de overdreven tut paarden vervelende krengen Lachen

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:37

Ik heb er zelf niet 1 maar m'n opa wel.
Die laat hem lekker spelen, af en toe uit het weiland halen en er mee stappen langs de weg enzo. Om alvast een beetje aan het verkeer en zo te wennen. Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:24

inderdaad, teveel tuttelen wordt zo'n dier niet beter van. Snatje kent de basismanieren, en kan netjes vragen. hij is erg onzeker. ik ga hem nu wat beleefdheid bijbrengen, hij kan netjes vragen maar vooral als er gevoerd wordt wordt hij erg onzeker, en daarmee ook onrustig.