Iemand ervaring met vissen in de drinkbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Iemand ervaring met vissen in de drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:23

Tieme schreef:
Fucsia schreef:
zou er maar niet aan beginnen ik bedoel, die vissen maken het water zelf ook weer vies, waarom zou je anders een vissenkom moeten verschonen. en als er een dood gaat word het water er ook niet schoner op Knipoog

helemaal mee eens. zo'n bak wordt er echt niet schoner van als je er goudvissen in gaat doen. echt onzin. goudvissen zijn wat dat betreft hele grote vervuilers. een aquarium met goudvissen is binnen de kortste keren al smerig. bij goudvissen wordt ook aangeraden om wekelijks water af te hevelen en te verversen omdat ze er zo'n puinhoop van maken. ze schijten en piesen er op los. Haha! en dan zit er in die bakken vaak nog een filter. neem aan dat je in de waterbak geen filter gaat hangen dus de poep en pies van die vissen blijft lekker in die bak. niet bepaald goed voor de waterkwaliteit van de drinkbak en tegen algen helpen goudvissen al helemaal niet. goudvissen doen namelijk weinig tot niets met algen en de algen zullen alleen maar vermeerderen door het nitraat/nitriet uit de uitlasting van de vissen. dat is met aquariums namelijk ook zo. heb je last van algen, dan moet je juist waterversen.

Tieme, ik ben het volledig met je eens Knipoog

Als mensen zich iets meer verdiepen in de aquaristiek dan zouden ze begrijpen dat dit niet echt goed is voor de vissen,....
Alg is meer water verversen en als de bak in de schaduw staat zie ik eerlijk gezegd het probleem niet, die van ons wordt ook regelmatig omgegooid en verschoond en alles,...

Zelf maar iets meer doen, ipv er een paar goudvissen in te pleuren! Scheve mond

Bovendien is een paard ook niet altijd alleen tevreden met gras, een vis met alleen maar alg wel? Verward

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:29

MysticTinker schreef:
Ik moet toch eens gaan nadenken hoe ik dat met de zuurstof kan doen, moet toch een oplossing voor zijn..
Ik doe sowieso elke dag een emmer water erbij gooien, dus als daarmee ook al genoeg zuurstof in het water zou komen dan is dat ook opgelost Haha!

En als een paard eruit drinkt is het water ook in beweging.

En anders heb je ook pompen op zonneenergie.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:31

Maar als een paard er een paar keer per dag uit drinkt geeft dat echt niet beweging genoeg

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 15:32

Cyntje schreef:
Alg is meer water verversen en als de bak in de schaduw staat zie ik eerlijk gezegd het probleem niet, die van ons wordt ook regelmatig omgegooid en verschoond en alles,...

Zelf maar iets meer doen, ipv er een paar goudvissen in te pleuren! Scheve mond

Bovendien is een paard ook niet altijd alleen tevreden met gras, een vis met alleen maar alg wel? Verward
M'n paard krijgt alleen gras en hooi, en daar is ie tevreden mee Clown

Cyntje, beetje beter lezen Knipoog
Het is echt niet mogelijk om de bak even om te gooien en te verschonen. En ik wil al zeker niet 'een paar goudvissen erin pleuren'! Ik ben juist overal aan het navragen of het werkt en of het goed is voor paarden en vissen. Ik ben ook zeker niet te lui om zelf wat meer te doen, in tegendeel, ik wil de bak helemaal goudvis-proof maken, met wat steentjes op de bodem en misschien een paar plantjes op de bodem. Het is tenslotte een bak met bijna een kuub water.
De vissen hoeven natuurlijk niet van alg te leven, maar wel van alle muggenlarven en vliegjes die erin zitten.

En over de zuurstof, dat moet wel goed komen. Ik gooi er elke dag een emmertje water bij, en door de wind en de paarden komt er ook wel extra zuurstof bij. Het is een heel groot oppervlak, dus voor twee visjes moet dat zeker genoeg zijn.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:38

MysticTinker schreef:
En over de zuurstof, dat moet wel goed komen. Ik gooi er elke dag een emmertje water bij, en door de wind en de paarden komt er ook wel extra zuurstof bij. Het is een heel groot oppervlak, dus voor twee visjes moet dat zeker genoeg zijn.
[/quote]

Een emmertje water op zoveel water heeft geen effect
Mijn bak van 1.20 daarin zit bijna 250 liter water! *LOL* Als ik daar een emmertje water ingooi heeft dat geen enkel effect

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:53

Mij lijkt het wel een goed idee met vissen.
Deze vissen hebben dan een veel beter leven dan de vissen die de heledag in hun kom rondjes zwemmen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:25

Bij mijn oom zitten er ook vissen in de drinkbak van de koeien. Is er nog nooit eentje doodgegaan, dus zuurstof genoeg neem ik aan Clown Verder blijft het water idd mooi helder!
Vissen groeien wel hard, dat wel

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:40

OK, of het een goed idee is voor de vissen weet ik ook niet, maar even de antwoorden van mijn vriendin:
- ze hebben goudvissen in de drinkbak van de runderen.
- de drinkbakken staan in de schaduw, anders warmt het water te veel op en gaan de vissen dood.
- ze hebben een een planten -lisdodde- in gezet zodat de vissen mogelijkheden hebben om zich te verstoppen.
- ze hebben een automatisch navulsysteem zodeat als een rund drinkt het frisse water naloopt en de bak altijd goed vol is.
- in de winter leggen ze een bal in de bak zodat het wateroppervlak niet helemaal toevriest.
- het drinkwater is steeds mooi helder

Geen idee of het werkt? Tong uitsteken

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:42

Cyntje schreef:
MysticTinker schreef:

Een emmertje water op zoveel water heeft geen effect
Mijn bak van 1.20 daarin zit bijna 250 liter water! *LOL* Als ik daar een emmertje water ingooi heeft dat geen enkel effect [/quote]

Maar daardoor beweegt het water wel en neemt het weer meer zuurstof op.
Pfff 2 vissen in zo'n grote bak, moet echt wel kunnen hoor.....
Zo'n pomp slaan is niet heel goedkoop, het hangt af van een aantal factoren, ze waren bij ons toendertijd zo'n 400 kwijt geloof ik, maar het water moet er wel zijn natuurlijk!
Als het heel erg diep ligt is het ook weer duurder...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 21:33

Nou dat klinkt heel goed allemaal Ja
Ik ga het zeker eens proberen.

Een pomp slaan is heel moeilijk en duur in deze regio, we zitten hier op löss (limburgse klei) en daar is heel moeilijk doorheen te komen. Maar we kunnen af en toe wel van de achterbuurman met wat tuinslangen een paar vaten vullen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 06:27

ik heb daar een onderzoek naar gedaan op school. ik had koikarpers in een drinkbak gedaan bij koeien. in een andere bak niets, en in weer een andere bak ook niets, maar die heb ik 1 keer per week schoon gemaakt. (zonder sop, maar gewoon water er uit en met een harde borstel even een beetje de randen los gemaakt)

het water met de vissen er in zag er mooi schoon uit. ze aten het alg aan de randen op, en ook de voerresten. nadeel: ammoniakgehalte. die vissen scheiden natuurlijk ook weer troep uit. nu kan dat waarschijnlijk geen kwaad (ligt er aan hoe lang je het water niet ververst) maar de bak die elke week schoon werd gemaakt was beduidend betere waterkwaliteit...

ik zou zeggen: even schoonmaken af en toe en je hebt een mooie schone bak.

als je toch voor de vissen kiest... let dan wel op dat er altijd voldoende water in zit. niet alleen omdat de vissen dan niet uitdrogen, maar ook omdat de vissen weg moeten kunnen zwemmen als een paard komt drinken.
en nog iets: er zijn ook paarden die het eng vinden en dus niet meer willen drinken uit die bak...

succes

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:49

Het lijkt mij zo'n raar idee.
"Vissen in je drinkbak???" nog nooit van gehoord of gezien Bloos
En het lijkt me ook niet zo goed want vissen kunnen ook doodgaan en die gaan verschrikkelijke stinken Verdrietig en dat is verschrikkelijk goor

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:51

bij de boer waar wij eerst stonden zaten ook (een soort) goudvissen in de waterbakken van de melkkoeien. Ze kregen verder niks, ik denk dat ze leefden van de resten die de koeien knoeiden in de waterbakken..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:04

Ik blijf het gewoon niks vinden puur en alleen al niet om de vissen Scheve mond

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 07:01

Sim0ne schreef:
bij de boer waar wij eerst stonden zaten ook (een soort) goudvissen in de waterbakken van de melkkoeien. Ze kregen verder niks, ik denk dat ze leefden van de resten die de koeien knoeiden in de waterbakken..

klopt. maar koeien laten ook maisvlokken in het water achter. dat eten ze ook naast de algen. zoals ik al zei: de vissen schijten ook. je kunt beter je bak 1 keer per week een beetje schoonmaken met een borsteltje. je wil paarden, dan moet je ook het viezere werk doen... sorry dat ik het zo hard formuleer...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 08:45

De normale drinkbakken bij de stal maak ik ook om de paar dagen schoon natuurlijk. Het gaat puur om de betonnen drinkbak achter in de wei, daar zit bijna een kuub water in. Die kan ik maximaal 2 keer per jaar schoonmaken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:23

Zou het dan wel kunnen als wij een oude badkuip (groot) die is aangesloten op leidingwater en die aanslaat wanneer die peilmeter te laag is? Dat er genoeg zuurstof bij komt. In theorie, als een paard een x aantal liter water drinkt, wordt dit er vers bijgepompt. Toch moet ik regelmatig aanslag eraf halen, omdat het toch hard gaat. Ik zat meer te denken, dat met dit warme weer, de watertemperatuur kan oplopen. Er zit wel een gedeelte van de kuip onder een plank, omdat daar de peilmeter zit, maar goed...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:35

ladymagic schreef:
Mijn pony drinkt uit de sloot, waar ook vissen zwemmen, dus voor je paarden is er niks mis mee.
En over de "vervuilende goudvissen"
Wij hebben ook een goudvis, ik denk dat we zijn aquarium eens in de 3 maanden schoon maken, en dan nog omdat er algenaanslag in komt, niet omdat hij het zo vies maakt....
Kom nou zeg, een paard red het wel zonder zuiver leidingwater, dus regenwater en een paar vissen in de bak die het schoon houden zullen ook echt geen schade aan richten.
Gewoon proberen zou ik zeggen!

Trouwens al eens over gedacht om een pomp aan te laten leggen, op grondwater? Dat hebben wij bij het land, echt ideaal! Ja

Vuil hoef je niet altijd te zien, dan erbij is het niet goed om maar eens in de 3 maanden schoon te maken i.v.m. de waterwaarden welke dat sterk kunnen wisselen.

Wat betreft de planten, hoe zorg je dan dat die blijven groeien en niet meteen het loodje leggen?
Beton is nou niet bepaald licht doorlatend, en planten hebben voldoende licht nodig om te groeien/leven.

Persoonlijk vind ik het gewoon helemaal niets, zelf heb ik ook aquaria's staan en dus voor mijn plezier.
Vind het nogal ''lui'' overkomen, ten nadele van de vissen.

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:44

ik heb niet alles gelezen,
misschien is het een idee om algeneters erin te doen ipv gewone goudvissen? ik heb er verder weinig verstand van maar het is maar een idee

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:03

yakima schreef:
misschien is het een idee om algeneters erin te doen ipv gewone goudvissen? ik heb er verder weinig verstand van maar het is maar een idee

Algeneters zijn ten eerste tropische vissen dus moeten die een verwarmde bak hebben. ze kunnen niet buiten gehouden worden en je moet ook niet verwachten dat algeneters zo'n bak schoonhouden. het heten wel algeneters maar meestal voeren ze geen ene donder uit.
ik vindt gewoon niet dat je vissen het werk op kan laten knappen. een vis is niet 1 of ander wegwerpartikel waar je maar van alles mee uit kan proberen. als het teveel werk is om zo'n betonnen bak schoon te maken dan zet je er toch gewoon een paar kleinere neer Verward paar speciekuipen of zo?? van mij part een buurman in de buurt geld geven zodat je dagelijks z'n tuinslang kan gebruiken of zo.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:05

yakima schreef:

Zal je meteen even uit de waan halen dat algeneters alleen alg eten Knipoog
Sterker nog, mijn ''algen''eter komt helemaal niet aan het alg wat ik in mijn bak heb.

Verder ga ik met Tieme mee, men denkt wel goed na over de aanschaf van een paard en probeert deze in optimale omstandigheden te houden, maar bij een vis hoeft dit blijkbaar niet? Verward

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:13

Dit had ik ook al een aantal malen aangegeven, een vis is niet zo maar een dier, maar heeft ook zijn behoeften,...
Kan zijn dat het bij boeren goed gaat,... ik vind dat het op deze wijze gebruikt wordt als een gebruiksvoorwerp!!! Boos! En mensen dat is het niet!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 22:40

Tieme, ik zal t nog één keer uitleggen. Het schoonmaken van de bak vind ik helemaal niet erg, zou ik graag elke week doen, áls ik daar de mogelijkheid toe had. We hebben geen water, dat ligt zo'n 400 meter van de bak af, onmogelijk bij te komen met tuinslangen. Speciekuipen hebben we bij de stallen, die zijn altijd gevuld met vers water. Maar deze bak is alleen voor als de paarden in de laatste wei staan en niet terug naar de stal kunnen.

Cyntje, paarden worden toch ook als gebruiksvoorwerp gebruikt, omdat mensen erop willen rijden? En katten worden vaak gehouden om muizen te vangen.. En vissen om de larven en vliegen op te eten.. Lijkt me toch niks mis mee als de beestjes zich allemaal goed voelen?
Die visjes zullen heel blij zjin als ze eindelijk weg zijn uit de dierenwinkel, waar ze vaak met z'n 30en in een klein bakje zitten Knipoog Nee, ik blijf erbij, een mooie, koele bak met schuilplaatsen van 1,20 doorsnee vol met levend voer is perfect voor een paar visjes. En als het water toch te snel vies wordt dan kan ik de visjes nog altijd eruit halen en in de vijver zetten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:45

Waar de paarden van de manege in de wei staan staan ook drinkbakken waar goudbvissen inzitten.
Deze bakken hebben eenvlotter, dus bij gebruik van water wordt hij weer automatisch gevuld door een pomp die met het grondwater inverbinding staat.
Deze vissen kunnen onder de rand schuilen en er groeien waterplanten in.
Al jarenlang gaan de paarden hierde wei in en al net zolang zitten er vissen in de bak.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:19

MysticTinker, heb je dan al wel na gedacht over een filter systeem om het leefklimaat van de vissen zo optimaal mogelijk te maken?