Pensionstal, wat wil jij en wie heeft er een?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hildetc

Re: Pensionstal, wat wil jij en wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:14

wat ik wil als pensionklant:
stallen van toch richting 3,5x3,5 die de mogelijkheid hebben om het paard met zijn hoofd uit de boxdeur te kunnen en kan buurten, wel moet dit ook af te sluiten kunnen zijn. een goede bak die goed te rijden is in zomer en winter ook 's avonds dus in de winter verlicht!. paard lekker overdag naar buiten in ieder geval in zomer liefst ook in winter. als dat in de winter niet kan i.i.g. mogelijkheid tot loszetten. er moet gevoerd worden en onbeperkt hooi zijn. zelf bepaal ik wel wat mijn paard eet aan brok (hoeveel kilo enz.), mesten doe ik zelf. ik heb een hekel aan limieten aan stro enz. dus dat wil ik gewoon kunnen pakken ik mest nl vrij netjes. (je mag daarbij wel eisen dat iemand netjes mest en niet halve plakken nieuw stro weggooit natuurlijk) een goede mogelijkheid tot poetsen dichtbij de plek van mijn zadelkast en een mogelijkheid tot afspuiten. goede sfeer. niet te groot, maximaal 20 paarden. duidelijke regels voor iedereen. best een eisenpakketje, maar daar betaal je ook voor.

Stephanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:27

Wij hebben 2 pension klanten die betalen 125 euro in de maand .

Paard gaat elke dag naar buiten s'nachts binnen.

er is een bak van 20 x 60 ( hopen dat er van de winter een binnebak staat)

Ruime lichte boxen van 3.5 x3.5 ze kunnen ook naar buiten kijken.
ze staan op vlasstro.

Voer zit bij de prijs in , mesten doet de ene pension klant wel andere niet want die woont in zeeland en die komt 2x in de maand.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:20

Ik heb het mijn man ook wel eens voorgesteld, alle koeien eruit, paarden erin Haha! Dat ziet ie niet zo zitten helaas Tong uitsteken

Wij hebben vorig jaar in een bestaande loods ook stallen gebouwd, wij zijn er nooit op gewezen dat deze groter dan 3x3m zouden moeten zijn. Sterker nog, hoe we de invulling deden was aan ons eigen Cool Momenteel hebben we naast onze eigen paarden hoofdzakelijk opfok en kleinschalig pension. De pensionpaarden bieden wij datgene wat we voor onze paarden ook belangrijk achten: goed voer, regelmaat en veel bewegingsvrijheid.

Wij bieden de paarden van onze klanten ruime stallen (min. 3 x 4m) met een goede bedding (vlas of stro, naar eigen wens). Paarden krijgen altijd 1e kwaliteit ruw- en krachtvoer. Daarbij komen de paarden 365dgn per jaar buiten en anders in de paddock. We hebben een verlichte buitenrijbaan die goed te rijden is en een 20 x 60m graspiste. Verder zomerdag weidegang, 24/7 behoort tot de mogelijkheid. Momenteel hebben we een wasplaats in aanbouw incl. solarium en een kleine kantine voor de versnaperingen. Vaste kasten hebben we (nog) niet, maar meebrengen van eigen kasten behoort tot de mogelijkheden incl. gratis parkeren van de trailer. Wij vragen voor pensionstalling € 150 per maand. Belangrijkste vind ik een goede sfeer, of het nu wedstrijdruiters zijn of recreanten.

Plannen om nog groter te worden hebben we niet direct, we hebben momenteel 12 paarden lopen en dat vind ik qua werk en gezelligheid te doen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:15

Wat willen de mensen als ze hun paarden ergens stallen?

De reden dat ik bij deze stal kwam kijken was door een berichtje hier op bokt, het klonk fijn; rustig, ruim (aan ruimte), kleinschalig, veel weidegang. Dit was voor mij een reden om 26 kilometer heen en 26 kilomter terug te reizen.
En ik sta er nog steeds, ik heb 3 stalgenoten, zelf huur ik 2 stallen.
De stallen zijn 4,5 x 4,5 meter en licht
Hooi is inclusief stalgeld
Elke dag weidegang
Paarden worden 's ochtends buiten gezet (evt. gevoerd)
Sinds begin april staan mijn pony's dag en nacht buiten
Voor stro betaal ik een vast bedrag extra per maand en kan dat onbeperkt pakken
Er is een buitenbak met verlichting
Trailer staat op het terrein
We zitten pal aan het bos
Ik betaal €120,- per maand

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:08

Wat wil ik?

Voor mijn pony:
Een ruime schuilstal met paddock met goede bodem en goede kwaliteit stofvrij hooi evt aangevuld met droge voordroogkuil en het liefst het hele jaar door 24 uur per dag weidegang in kleine groepjes (2 tot 8 paarden?), die goed met elkaar op kunnen schieten, op stevige, droge bodem zodat hij zo min mogelijk bijgevoerd hoeft te worden en niet in de modder loopt.
Een goede buitenbak met goede bodem en mooie uitrijmogelijkheden met goede ruiter(zand)paden zonder ellendige steentjes...
Oh ja: een overdekte poets- en wasplaats,toilet, ruimte voor trailer en kast en bestraat en verzorgd erf.

Voor een sportpaard naast het voorgaande: een ruime, "open" box ter beschikking voor winternachten en nachten voor een wedstrijd zodat je 's avonds al kunt poetsen en vlechten en alles netjes blijft.
En een binnenbak(je) van minimaal 15 bij 30 zou mooi zijn.

Strooisel naar keuze, evt naar soort en verbruik betalen. Uitmesten zelf mogen doen, maar evt wel dat je iemand kunt vragen bij vakantie en ziekte etc. Ruime voerkeuze in soort en hoeveelheid of zelf kopen en laten voeren.

Prijs?
Hangt af van de prijzen in die omgeving. Dus ik zou zeggen: kijk en vergelijk, dan weet je wat redelijk is voor jullie faciliteiten in jullie omgeving. Maar reken jezelf niet rijk. Er komen veel kosten bij kijken en ook veel werk.

Wat doe ik zelf?
Heb hier een paar paarden aan huis staan van mezelf en een paar bevriende medebokkers. Eigenlijk op basis van zelfverzorging. We hebben een rooster gemaakt en de taken verdeeld. We verzorgen dus voor elkaars paarden en zo kan iedereen met een gerust hard een dagje overslaan. Er is een vast bedrag als vergoeding voor de weide, krachtvoer koopt iedereen zelf als hij/zij dat nodig vindt en kosten ruwvoer, strooisel (bijna niet nodig, staan in principe 24 uur buiten) en wortels e.d. delen we.

We hebben 3ha weiland, een ruime buitenbak, paddock en schuilstal van 3 bij 6. Een overdekte poetsplaats, en een kapschuur voor hooi, kasten en andere spullen en een heleboel meter tuinslang Knipoog

Geen luxe op dit moment, maar ik ben er heel blij mee...

Op mijn verlanglijstje (zal nog jaaaaaren moeten sparen Tong uitsteken) staan:

Een nieuwe loods met hooizolder, toilet, mooie kastenwand.
2 boxen van 3 bij 4,
een groepsbox van 10 bij 4 die ook op te splitsen is in meerdere boxen door tussenschotten te plaatsen, met bestrate ruime uitloop.
Binnenwasplaats met warm water.

Mooi bestraat erf.
ruime parkeergelegenheid voor auto's en trailers.
Bestraat pad naar buitenbak, paddock en weiland.
Mooie ruime mestbak.
Stevig zandpad om de weilanden als trainingsbaan en zodat de paarden het hele jaar door zonder modder naar de weilanden kunnen lopen, of evt alleen eromheen kunnen lopen en kantjes grazen als het land te nat is.
Ophogen buitenbak en aanleggen drainage.

hi hi, of overdrijf ik nu?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 20-04-07 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:16

Ik voeg alleen even dingen toe die nog niet gezegd zijn:

En een mededelingen bord, zodat iedereen op de hoogte blijft van de in en outs.
Verder waterbakken in het land, erg handig!
Goede poetsplek(buiten)

pol_suprknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:35

hey,

wat ik voor mijn pony zou willen:

Genoeg land is zeer belangrijk
Ruime boxen 3x3 met automatische drinkbakken
Poetsplaats met wasplaats
kantine je moet er de gelegenheid hebben om iets kouds en warm te kunnen drinken en wat te eten. Bij mijn pensionstal staat er dan een koelkast en zo een automaat en snoepjes of koekjes. Sommige hebben een eigen bar waar ze wat verkopen.
buitenbak
losgooibak
[b]longeercirkel

springmateriaal
parkeerplaats
prikbord o.i.d.

leuk maar niet perse hoeven:

Binnenbak

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:48

roosje84 schreef:
Ik voeg alleen even dingen toe die nog niet gezegd zijn:

En een mededelingen bord, zodat iedereen op de hoogte blijft van de in en outs.
Verder waterbakken in het land, erg handig!
Goede poetsplek(buiten)

Mededelingen bord ook erg handig.

en een (simpele) site waar je ook dit oort dingen kan neer zetten.
Zodat iedereen ten alle tijden kan zien hoe iets ook alweer zat enzo. En het is een beetje bekendmaking van je stal. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:38

Marijkjuh schreef:
Maar nu was mijn vraag, welke bokkers hebben een pensionstal en hoe bevalt dat?

En wat willen mensen als ze hun paard ergens stallen?

Ik heb maar paard in een pensionstal gestald en dat bevalt zeer goed. Mijn stal is erg luxe en uitgebreid, maar wel kleinschalig. Er is geen geroddel en de sfeer onderling is erg goed tot dusver. Wat ik heel belangrijk vind is dat er over heel veel dingen gewoon goed te praten is.

Wat voor mij een must is op een pensionstal:
- ruime stallen, 3x3 is wel het absolute minimum. Voor mij juist geen open luiken aangezien ik een paard ken dat hiermee een nekwervel heeft afgebroken ben ik daar niet meer zo enthousiast over. Van die luiken die je dus neer kunt klappen zijn dan ideaal, dan kan iedereen het zelf weten. Gesloten wanden voor de stalrust van mijn paard.
- Op volpension wil ik kunnen rekenen op schone droge stallen met een dikke laag stro. Ook krullen kunnen gebruiken is een pre. Zelf mesten is geen probleem, hierbij wil ik wel zelf weten hoe en wat, dus geen regels a la max. 2 keer in de week mesten oid. Aan de box graag een rek of ketting voor dekens en erbij, of bij de poetsplaats een zadeldrager. Wat makkelijk is en goedkoop is in de zadelkamer of waar de kasten dan ook zijn een aantal haken met katrollen aan het plafond gehangen voor het poetsen van hoofdstellen etc. (geen must maar schoot me als tip te binnen)
- Qua voerkeuze ofwel eigen voer meebrengen ofwel een ruime keuze aanbieden. Op veel stallen is het bijv. per se sportbrok maar dan springt mijn paard binnen een week boven de tralies uit. Ruwvoer geven op verzoek van de eigenaar.
- Min. 4 uur per dag buiten. Voor mij mag dat een paddock zijn. Wel graag droogliggend! Staleigenaar die buiten en binnen zet.
- Spuitplaats met warm en koud water omdat ik na elke keer hard werken het paard helemaal afspuit en zeer regelmatig mijn paard geheel was. Solarium, mag op muntjes.
- Een rijbak met de correcte afmetingen, 20x40 of 20x60 maakt me nu nog niet uit. Als Z-ruiter liever een 20x60 Knipoog Belangrijkste is dat de bak goed onderhouden wordt en altijd droog ligt. Bij een natte buitenbak een binnenbak op korte afstand beschikbaar.
- Een toilet
- Gratis trailerstalling
- Alle dagen bij mijn paard kunnen komen. Als er openingstijden zijn moet ik er met concoursen ed wel inkunnen.
- Mogelijkheid om eigen instructie te kiezen, eigen hoefsmid, eigen DA.
- Vaste personen die dingen doen en aanspreekbaar zijn. Dus 1 persoon die voert en helemaal weet van de hoed en de rand qua hoeveelheden, soorten, medicatie en supplementen die bijgegeven worden en waar je je wensen aan door kunt geven etc.

Purante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:29

Wij verhuren 1 box, daar vragen we €100,- per maand voor.
Daarvoor bieden wij:
-degelijke box van 3x3
-Onbeperkt gebruik van hooi en stro
-Eigen brok
-Van smorgen 06.30 tot savonds schemer op de wei, in de zomer 24/7 op de wei
-Ik zet hem buiten en evt. binnen
-Smorgens en evt. savonds wordt ze door mij gevoerd
-Buitenbakken van 20x40 op 5 min. stappen
-Mooie uitrijmogelijkheden aangrenzend aan ons perceel
-Eigen hoefmid DA ed mag, op het moment hebben we allebei dezelfde dus kunnen we voorrijkosten etc. delen
-Waterslang om af te spuiten

We zijn bezig met verbouwen, zodat de boxen aansluiten op de weide en ze allebei een bovendeur hebben die snachts open kan. Er komt ruimte voor zadelkasten en een wasplaats.

Al met al niet superdeluxe maar het is ook niet mijn bedoeling om fanatieke wedstrijdruiters binnen te halen.

Het is trouwens ook niet de bedoeling dat we ermee verdienen (want dat gaat met die prijs niet Knipoog maar meer om gezelschap te hebben voor mijn paard en een recreatieruiter een fijne stalling te bieden.

MachoBlits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:01

*Regels
* 20 pensionklanten max.
*Goede bak
*Bakverlichting
*Stallen 3,5x3,5
*Hooi en stro opslag goed en droog
*goede mesthoop
Plinge bak moet zekerbijtijds gesleept worden.

dat zijn nog maar een paar dingen die ik zou willen Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:23

Wat ik voorn mn paard zou willen is:
* Ruime stal met voldoende frisse lucht en licht
* Iedere dag weidegang evt in de winter droge ruime paddock
* Dagelijks contact met andere paarden bv in de weide (groepjes)
* Goede kwaliteit hooi en krachtvoer
* Vers en schoondrinkwater

Wat ik zoek bij een stal:
* Droge ruime buitenbak met verlichting
* Afsluitbare zadelkast
* Poets/wasplaats met koud en warm water
* Voldoende uitrijmogelijkheden
* Half of vol pension
* Kundige eigenaar die de eig. 24 pd belt mocht er iets aan de hand zijn met je paard!

Voor de rest een gezellige, gemoedelijke sfeer, maar die creer je voor een deel natuurlijk zelf.

Wat ik zou willen uitgeven aan een stal die dit of meer kan bieden = 170,-/190,-, als er een binnenbak aanwezig is wellicht ietsjes meer.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 00:09

Ruime frisse stallen (minimaal 3,5 x 3,5)
Dagelijkse weidegang verzorgt door pensionhouder
Regelmaat in voeren en goed hooi, inbreng in hoeveelheid (kracht)voer
Goed berijdbare (buiten)bak, ook bij nat weer
Wasplaats
Prettige sfeer
Longeermogelijkheden
Zelf uitmesten (doe ik het liefst zelf)
Standplaats trailer

Prijs tussen 150 en 175 euro per maand inclusief hooi en stalbedekking, exclusief krachtvoer zodat je krachtvoer naar eigen keuze kunt kopen, krijg je daar geen discussies over.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:00

Ik zou dit graag terug willen zien op een pensionstal:

Mogelijkheid tot 24/7 buiten staan ook in de winter (wei of paddock maakt dan niet zoveel uit)
Stal die af en toe gebruikt mag worden. Dit kan ook een haak aan de muur zijn bijv. zodat je ze wel even droog neer kunt zetten.
Ruim voldoende uitrijmogelijkheden.
Afspuitplaats met warm en koud water
Goede kwaliteit hooi
Brokken zelf aanschaffen
in de wei geschikt gras voor paarden, dus niet het lange koeiengras wat bij de meeste boeren staat.

Max. 125 euro voor bovengenoemde faciliteiten.

love_supream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:05

ik heb niet z'n stal maar ik ken wle iemand

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:24

Wat ik het liefste wil voor mijn paard, tja.
Ik ben niet zo heel moeilijk, stel geen hoge eisen...

Ik wil dat mijn paard in een ruime stal staat met electrische drinkbak
ik wil dat mijn paard onbeperkt hooi krijgt
Ook wil ik dat mijn paard elkedag buiten komt (weidegang en swinters evt paddock) voor toch wel minimaal 6 uur
Goede uitrij mogelijkheden
Bak
longeerbak
Land moet groot genoeg zijn, en goed afgezet.
Paarden moeten in het land kunnen drinken (sloot of waterbakken, maakt me niet uit)
Ruime kasten voorje spullen
Een kleine ruimte waar je kan zitten
een toilet
minimaal 1 hek tussen de stallen en de weg, liever meer (of een slagboom oid)
Ook een afspuitplaats, warm/koud zou fijn zijn.
En natuurlijk een goede sfeer!

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:28

Voor een paard zit je bij ons zo rond de 160 euro. Incl alles.

Wij verhuren ook stallen. 75 per maand excl voer. En we hebben geen bak. Wel grote wei en stallen van 2,5 bij 3.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:30

Je moet wel bedenken dat het niet altijd even makkelijk is om steeds verschillende mensen bij het huis te hebben. De 1 wil zijn rommel niet opruimen, de ander komt nooit bij zijn paard etc. Je moet er altijd achter aan.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:52

Wij hebben een pensionstal net onder Alkmaar.
Hoe is het bestemmingsplan bij jullie ? Sommige gemeenten zijn knap lastig als het gaat om paarden houden.
Verder weet ik dat je in de omgeving boven Almaar op dit moment doodgegooid wordt met pensionsstallen.Er zijn er de laatste 1 1/2 jaar een paar bij gekomen en niet zulke kleintjes ook.
Je moet zelf heel goed met mensen om kunnen gaan en er tegen kunnen dat er dagelijks toch wel een aantal mensen over je erf scharrelen.Ook krijg je te maken met mensen die niet of slecht betalen,zorg dat je dat goed regelt.
Verder is het zo dat als iedereen op feestdagen lekker nog op bed ligt of aan zijn ontbijtje zit,jij de paarden moet doen.Je moet eigenlijk 24 uur per dag paraat zijn
Hoe ga je het regelen;wordt het een op zichzelf staand bedrijfje of gaan je ouders gewoon hun werkzaamheden uitbreiden.
Vraag na hoe het zit met een bedrijfsverzekering.
Houd er rekening mee dat je de eerste paar jaar ,door investeringen die je moet doen,weinig verdient.
Lekker negatief he?
Nou dat is het natuurlijk niet.
Ik vind het heerlijk om op stal te zijn.Heb een stel geweldige meiden op stal staan met hun paard,die voor elkaar maar ook voor ons ,door het vuur gaan.Ik heb er zelfs 1 die al 20 jaar bij me is.
Op vakantie gaan we nooit,Hoeft ook niet.Iedere dag is hier op stal eigenlijk al een beetje vakantie Haha!
Rijk wordt je er trouwens niet van(hoewel bijna iedere pensionklant dat wel denkt,mijn man heeft er gewoon een baan naast van 36 uur en ik werk als oproepkracht)
Veel succes !!!

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:18

Hier in Drenthe is een pensionstalling onder de 150 euro ook lastig te vinden, voornamelijk een die natuurlijk aansluit bij je persoonlijke wensen etc.. Dus de prijs lijkt me niet zo gek toch,.. helemaal jullie omgeving!

Succes ermee en mocht het wat worden,.. laat de foto`s maar komen leuk om te zien hoe een ander alles goed voor elkaar heeft!!

Groetjes

lubbert2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:36

snoeske schreef:
Ik in Gelderland, maar hier in de omstreken liggen de prijzen zo! Bij een manege in Woudenberg betaal je zelfs 285! Heb je wel een binnenbak erbij en dan vol pension, das toch flink aan de prijs... Mijn vriendin heeft bij iemand in Woudenberg gestaan en daar had ze alleen een buitenbak en pension en ze betaalde 220 euro...

hoi ik woon in zuid holland maar daar betaal je ook tussen de 200 voor een eenvoudige pensionstal maar wil je er een binnenbak bij en dat er uitgemest word voor je dan betaal je makkelijk op sommige stallen 300

Furore_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:14

In de winter staat ze op een manege, en daar krijg ik dit`:
Voor €300 euro krijg ik:
*Een box van 3 bij 3,5 met uitzicht op de poetsplaatsen, maar ook vlakbij een grote deur dus ze kan ook naar buiten kijken.
*Gebruik van de 2 binnenbanen (20 bij 60 en 20 bij 35) ,de buitenbak van 20 bij 40 en de longeercirkel.
*Stal uitmesten en 3 keer per dag biks en 2 keer per dag kuil zit bij de prijs inbegrepen.
*Je kan leskaart kopen (voor een pensionpony/paard €35 voor 10 lessen, best goedkoop, maar wel goede les!) dat zit dus niet bij de prijs.

En in de zomer staat ze op een pensionstal en daar krijg in dit:
Voor €180 euro krijg ik:
*Box van 3 bij 3, mooiehoge en lichte box.
*Gebruik van buitenbak en longeercirkel met eb en vloed systeem, dus altijd te berijden.
*Exclusief biks, inclusief kuil/hooi
*Stal mesten zit ook bij de prijs.
*Geen lessen, mijn vader traint mij Knipoog Maar je kan wel les regelen via hun.

Als je verder nog wat wil weten vraag je het maar Knipoog

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:29

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:53

Ruime stallen (3,5 x 3,5) liefts met buitenluik en anders wel waar ze het hoofd naar buiten kunnen steken
Weidegang, in de winter eventueel paddocks
20x40 rijbak met verlichting
Ruimere Kasten die opslot kunnen
Plaats om je paard te poetsen
Wasplaats met warm water

En dan natuurlijk meerdere keren per dag voeren, hooi en brok Ja