mensen met eigen weide..........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: mensen met eigen weide..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 15:05

ik heb veel goede tips zien staan en die houd ik zekekr in mijn achterhoofd, de staleigenaar waar mijn paarden staan en ik het land dus van heb, fokt zelf schapen dus zou er misschien wel wat kunnen lenen, lijkt me misschien beter plan.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:08

Ik heb een weiland in Dussen (vlakbij dus) en heb ook getwijfeld of ik er een paar schapen bij zou zetten. Uiteindelijk staan er dus geen schapen en tot nu toe heb ik daar ook geen spijt van moet ik zeggen. Schapen (en geiten nog veel erger, volgens mijn tante leer je daar van vloeken Clown ) zijn lastig achter een omheining te houden (behalve gaas of iets dergelijks en dat combineert weer niet met paarden/pony's). Ik heb nu al genoeg moeite om de shetjes van mijn vriendinnen achter de draad te houden Haha!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:12

Ja, wij hebben 2 pony's en vijf schapen die dit jaar weer lammetjes krijgen. Ze staan bijna nooit bij elkaar in de wei, maar wisselen elkaar af (we hebben 4 stukken weiland). Als je ze bij elkaar zet, let dan wel op: de staart van mijn paardje is ooit opgegeten door een schaap.
Wat betreft omheining is er bij ons geen probleem. de schapen breken niet uit. Als er niet genoeg gras is krijgen ze hooi bijgevoerd.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:15

bij mijn verzorgpaard staat een schaap. eerst stond er een hele kudde en als het nu paar weken heeft geregent, heb ik er helemaal geen last van, de grond blijft hard en droog Haha! bedankt schaapjes Knipoog

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 05:36

Nee mijn pony staat met andere pony's in de wei.Het schijnt wel erg handig te zijn...misschien eens over nadenken..

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 06:08

bij mij staat een paard, shetlander en geitebok
eerst bijelkaar, nu staan kleintjes in een afgezet stuk met dranghekken Rolleyes die ontsnappen, zelfs nu dat er onderaan heel laag een extra stroomdraad staat
iedere avond gaan ze samen binnen, ze slapen in 1 stal, en krijgen uit 1 bak eten (muesli havens) pluk hooi voor de nacht

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 06:16

Waar ik rij lopen twee merries (waarvan ik dus een rij) een veulen (bijna jaarling) en twee grote geiten.. Echt hopeloos kan ik je vertellen als je met één merrie de wei uit moet. Het veulen is nog wel met wat lekkers af te leiden maar de geiten niet.. Ze zijn ook zo ongelovelijk dom dat ze niet begrijpen dat ze het lekkers wat ik geef kunnen opeten..
Afgelopen zomer was er eentje onder het draad doorgekropen en stond in een droge sloot.. staat die andere er een beetje raar bij te kijken met zijn scheve oren.. dus neem nooit twee grote geiten! hahaha

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 08:33

haha ja lachen, de verhalen van opgeknabbelde staarten ken ik ook en ja dat het meester ontsnappers zijn is me ook beeknd, hmmm moet toch de voor en de nadel eens gaan afwegen, zal ze iig niet zlef aanschaffen, dat staat al vast!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:40

Volgens mij zijn geiten grotere ontsnappers dan schapen. In de 24 jaar dat mijn vader schapen heeft hebben ze nog nooit een ontsnappoging gedaan.

ideefix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:58

Ja, wij hebben vorig jaar twee oude Suffolk schapen gekocht om de boel kort te houden, nadat onze pony hoefbevangen werd. Niemand heeft ooit gezegd dat dit door onze wei gekomen is, zoveel grond hebben we niet..............maar om voortaan te voorkomen.

Het is geen gedoe om schapen te hebben, ze houden de boel heel netjes, wij hadden al een goede omheining. Je moet ze alleen niet te veel bij voeren, want daar worden ze toch lui van! In de herfst zijn ze ontsnapt en bij de ram van de buurman op bezoek geweest en Debbie heeft nu drie hele schattige lammetjes, waar onze kinderen ook weer veel van geleerd hebben, alleen moeten ze wel wel over een paar maanden, want 5 schapen is echt teveel voor ons...iemand belangstelling???? (gratis en superlief)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:00

Waar ik sta (bij de buren) loopt er een schaap (binnenkort meer) om het land goed te houden. En ik ben daar ook erg blij mee! Al het vuile blijft uit de weiden, en nu staat mijn paard ook bij dit schaap. Met een goede omheining komen ze er niet uit!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:08

maar hoe zit het met de schapenmest, verwijderen jullie dit.

ja joh als ik een lammetje zie Ideefix ben ik verkocht

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:11

Lowara, jouw zus is heel slecht op de hoogte. Schapen zijn erg nuttig in een paardenwei. Zij bestrijden juist de wormbesmetting bij paarden. Ook lopen zij het land goed vast met hun poten. Paarden maken er juist gaten in. Ook zijn ze niet zo kieskeurig als paarden en ze eten je wei netjes kort, dus ook het gras wat de paarden laten staan. Zelf leen ik wel eens de schapen van de buurman, want zelf wil ik ze niet. Schapen zijn heel gevoelig voor ziektes en je hebt er best veel werk aan. Dus heb ik liever "logeerschapen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:13

Nouks schreef:
Je ziet het in Nederland eigenlijk nooit, in het buitenland altijd. Daar lopen echt altijd koeien, schapen, paarden bij elkaar. Dus het zal, behalve dat het dus prima kan, vast goed zijn ja.

Ezels er bij zijn trouwens minder handig.

Omdat Verward

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:16

Ik heb 3 pony's, pakweg 5-6 schaapjes, en momenteel 19 geitjes (13 beebjes Knipoog ) en kippen op 1 land staan. Gaat prima en de geiten en schapen zijn nog nooit ontsnapt.

Wij hebben wel een gaashek, en dat gaat ook prima met de paarden. Ik zal eens kijken of er foto's van in mijn profiel staan en anders zal ik die hier even plaatsen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:32

LovingTweety schreef:
Ik heb 3 pony's, pakweg 5-6 schaapjes, en momenteel 19 geitjes (13 beebjes Knipoog ) en kippen op 1 land staan. Gaat prima en de geiten en schapen zijn nog nooit ontsnapt.

Wij hebben wel een gaashek, en dat gaat ook prima met de paarden. Ik zal eens kijken of er foto's van in mijn profiel staan en anders zal ik die hier even plaatsen.

heb zelf al even in je profiel gekeken, ben beetje vliefd op je witte pony, leuuuuuuk (alle 4 trouwens hoor)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:49

bij ons lopen er koeien en op een ander deel schapen Tong uitsteken alleen mogen de pony's niet bij de schapen haha, dan is het ineens: heey, waar zijn al die schapen nou? Bloos! haha Tong uitsteken

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:02

jahoor hierow!!! ik heb er koeien en schapen lopen. op het moment lopen de paarden er alleen op maar heb best kans dat de buurman morgen weer zoiets heeft van zet er koeien bij. mijn paardjes kunnen het toch nooit bij houden hahah. werkt prima s'winters houden de schaapies hetmooi bij zij zijn niet te zwaar dus trappen ook geen gaten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:57

Wij hebben af en toe een paar weken wat schapen van kennissen in de wei lopen. Die vreten alles goed kort en gelijkmatig af. De wei ziet er dan altijd een stuk beter uit.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:59

Carolinef schreef:
maar hoe zit het met de schapenmest, verwijderen jullie dit.

Nee, wel wordt de wei zo af en toe gesleept, maar de schapenmest scheppen we niet uit de wei.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:04

wij lenen af en toe koeien of schapen voor onze weides, werkt erg goed. Ik durf ze alleen niet tegelijk met de paarden erop te zetten gezien mijn jongste paardje ze als speelgoed ziet Clown

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:05

mijn vader fokt ook schapen, en ze staan ook in de wei, en overdag worden daar paarden bijgezet. de paarden staan in vakken zeg maar, afgezet met stroomdraad en de schapen kunnen daar onderdoor, voordat er weer een jong paard zin krijgt om er achteraan te vliegen. de buitenomheining is van gaas met stroomdraad

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:06

nielsd schreef:
Nouks schreef:
Je ziet het in Nederland eigenlijk nooit, in het buitenland altijd. Daar lopen echt altijd koeien, schapen, paarden bij elkaar. Dus het zal, behalve dat het dus prima kan, vast goed zijn ja.

Ezels er bij zijn trouwens minder handig.

Omdat Verward

Ezels dragen longwormen bijzich waar ze zelf geen last van hebben maar paarden wel.

Het kan wel maar dan moet je erg goed ontwormen.

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:11

Geen schapen, maar wel al meer als 10 jaar 4 geitjes Lachen!
Als ik mijn pony uit de wei neem moet ik zelfs uitkijken dat ze niet ontsnappen zo zijn ze aan elkaar gehecht!
En sinds 1½ jaar ook 2 ganzen, zijn af en toe wel wat brutaal maar verder geen last van! We hebben ook eens stuk of 10 kippen en 3 hanen.
Alles staat op 1 stuk en gaat hardstikke goed samen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:13

geluksvogel schreef:
Wij hebben minischaapjes die weleens los lopen in de wei ja Ja

lopen ze los? Bloos! wij hebben ze altijd aangelijnt! Ja Clown

Sorry, ik kon het niet laten Clown

On-topic
wat als je geen schapen in de wei mag van je ouders (i.v.m belasting voor 2 hoefige dieren..) moet je dan elke dag de mest uti de wei verwijderen of is 1maal per week ook goed?