hoe lang per dag in de molen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: hoe lang per dag in de molen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:27

ik heb het ook niet zo op stapmoplens. niet geestdodend zeggen jullie? nee want ze kunnen naar buiten kijken? ja leuk. steeds hetzelfde rondje. iedere dag. dat is inderdaad erg leuk. leuk veel afwisseling...?????????

ik snap jullie niet echt als je dat serieus denkt...

verder denk ik dat je beter met je paard aand e hand kunt gaan lopen. sommige paarden zijn niet rustig in de hand, dus dat kan niet? nou echt wel! dan moet je het juist doen. oefenen! trainen!

en wat verstaan jullie onder een dagje vrij? ik zou zeggen: ga in de bak grondwerk doen als je inderdaad niet iedere dag het paard zijn rug wilt belasten... off buiten wandelen. beweging moet een paard hebben. dus rust is iets wat we zelf denken dat goed is. een paard kent het begrip rust niet hoor...

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:47

Ik ben zelf ook niet zo fan van de trainingsmolen. Heb eigenlijk nog nooit een paard in galop zien gaan in de molen. Vaak alleen maar het stap en draf programma.

Stapmolen is voor mij echt geen vervanging voor de training of een dagje vrij, maar gewoon als iets extra´s naast de gewone training. Hij staat dan niet de hele op stal en krijgt zo genoeg beweging.
Dagje vrij bij mij betekend dat ik ga wandelen of grazen met hem aan de hand of grondwerk . Als het weer goed is staat ie ook nog op het land een paar uurtjes. Naast dus de stapmolen en het losgooien.

Maar inderdaad sommige mensen maken er wel misbruik van zie er genoeg bij ons op stal die het zo doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:15

Ik ben heel blij met de stapmolen op onze stal.
Momenteel zijn de weides niet beschikbaar om ze weer te laten herstellen van de winter, dus we moeten met heel wat paarden een aantal paddocks delen. De mijne staat nu 's ochtends een paar uur op de paddock, 's middags een half uurtje tot een uurtje in de stapmolen en in de namiddag of avond kom ik hem rijden. Staat hij tenminste niet de hele dag op stal.

Ook fijn: afgelopen maandag was het wedstrijd. De dag erop gun ik zowel hem als mezelf graag vrij maar als hij niks hoeft te doen wordt hij misschien toch wat stijf dus dan kan hij ook in de molen om even zijn spieren op te warmen. Op de paddock en wei gaat hij alsnog liggen slapen of staat maar wat in een hoekje te dromen dus daar hebben zijn spieren weinig aan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:58

Mijn paard vond er helemaal niks aan om in de stapmolen te lopen. Ik dacht hem er een plezier mee te doen, voor de afwisseling, niet dus. En de molen was open, hij kon rondkijken zoveel hij wilde. Ontspannen liep hij wel, hij liep met zijn kont tegen het rek (nee er stond geen stroom op) en hield daarmee de hele stapmolen tegen...
Hij vind het veel fijner om de hele dag met de andere paarden op de wei te lopen en 's nachts in de groepsstal zodat hij kan bewegen wanneer hij wil.

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:24

En dan mensen in de bak in de weg lopen? want daar heb ik toch zo'n hekel aan... brrrrr en niet alle paarden zijn makkelijk aan de hand mee te nemen, ik ken er wel een aantal die ik liever niet naast me heb lopen tijdens een gezellig wandeltje... de stapmolen is over het algemeen ook erg leuk want ze staan met andere paarden en hoe goed wij ook ons best doen dat kunnen we niet vervangen.
Mijn paard komt wel in de stapmolen maar niet veel, eigenlijk meer in de zomer om te droog te stappen na het wassen meer niet maar hij heeft dan ook beweging genoeg[/quote]

wij hebben geen bos in de buurt maar gewoon een paar keer het laantje op en af en anders een rondje hoge bomen we hebben ook een ruiterpad langs de sportvelden.
en anders op het erf of het fiets pad dat doe ik dan.
hij staat wel eens drie kwartier in de molen maar toech klinkt een uur lang.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:30

Uhm ik doe mijn vz paard meestal niet meer in de molen.
al1 in de winter want dan is het niet lekker om ver te wandelen. en als de bak dan vol is dus kan ik niet losgooien gaat hij er een half uurtje in.
maar het komt eigenlijk niet veel meer voor bij mij, als ik er nu zo kijk.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:06

Die van mij gaat er niet in, ga liever samen aan de hand wandelen. Nou is dat met haar ook geen enkel probleem.

Een stapmolen c.q. stap/drafmolen kan een hele goede bijdrage leveren aan de training van een paard, indien men niet in de gelegenheid is om dit op een andere manier te doen.
Het schema van de kliniek in Bodegraven voor een stap/drafmolen is :
20 min. stappen links en rechtsom
10 min. draven linksom
10 min. draven rechtsom
5 min. stappen linksom
5 min. stappen rechtsom
5 min. draven linksom
5 min. draven rechtsom
20 min. uitstappen links en rechtsom

Zij zeggen ook dat een molen een bewezen positief effect heeft op ontwikkeling van het skelet, de banden en de pezen.
Ook is niet elk paard er geschikt voor.
Bovenstaand schema stond in IDS van februari 2007, dat was een heel stuk over stapmolens / trainingsmolens en aan welke eisen ze dienen te voldoen.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:28

WoooW dan staat die 80 minuten in de molen.
Is dat dan ook bijgezet?

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:32

voor paarden met een peesblesure is het wel een uitkomst!

ik ken een stal waar ze na het rijden er inkomen, om te worden uitgestapt, voor zon 20 min.

die met de peesblesure loopt er 1 uur per dag in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:32

Gaan ze hem dan elke 10 minuten om draaien (het paard dan)

Tsjah,ik ga liever samen met mijn paard wandelen, helemaal om te herstellen van wedstrijd of training.

Kan me wel voorstellen dat het fijn is om hem eventjes op die manier te trainen, maar zo hem zelf niet langer dan een uur erin zetten. En zeker niet ipv zijn uuren in dat hij los in de bak staat.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:47

mooneyes schreef:
voor paarden met een peesblesure is het wel een uitkomst!
ik ken een stal waar ze na het rijden er inkomen, om te worden uitgestapt, voor zon 20 min.
die met de peesblesure loopt er 1 uur per dag in.

Toen mijn paard een peesblessure had en alleen mocht stappen dacht ik ook dat de stapmolen een uitkomst was, dan kon de stalhoudster hem in de stapmolen zetten 's morgens en dan kon ik 's middags nog met hem stappen.
Na een week brak hij de stapmolen dus af omdat hij blij was uit de stal zijn, toen was het dus alleen nog mogelijk om met hem aan de hand te stappen.

@Judith_ de meeste stapmolens zijn zo geprogammeerd dat ze vanzelf stil gaan staan en dan de andere kant op gaan draaien. Paarden hebben heel snel door hoe dat werkt, dus dat is verder geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:51

Maar zitten ze niet vast dan? De molens hier in de buurt zitten ze aan een ketting vast.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:54

Wij hebben op stal ook een stapmolen staan. Ik gebruik hem zelf momenteel niet, maar de andere mensen op stal gebruiken het voornamelijk om hun paardjes in te laten stappen, dan kunnen zij ondertussen uitmesten e.d. en als het paard lekker warm is gestapt kunnen ze er na het zadelen gelijk op. Dat vind ik verder een prima oplossing, zeker als je iets minder tijd hebt.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:59

nee die molens zijn vreselijk! daar zou ik mijn paard nooit aan vast zetten.
Die molens waar wij het over hebben zijn 2 afgezetten ringen in elkaar van verschillende grootjes en daartussen in lopen ze met 4 of 6 tussenschotten die draaien en de paarden dus los mee moeten lopen.

wij hebben een trainingsmolen thuis, maar dat ding kan echt niet in galop voor mijn paarden hoor. als ik hem vol aan zet (100%), dan hebben ze een stevige drafpas, maar kleine ponytjes zouden er wel in kunnen galopperen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:46

ik vind het echt de meest nutteloze uitvinding Bloos Kan er niks aan doen maar heb echt wat tegen die apparaten Zou veel liever zelf wat met ze gaan doen, zoals grondwerk, wandelen oid. Tijdelijk verhuizen naar weidegang verschaft ze ook een hoop bewegingsvrijheid. Bovendien heb ik 2 paarden gekend die de dood hebben gevonden in een stapmolen, omdat er 1 ten val was gekomen, en het volgende paard in de molen volledig in paniek eroverheen liep. Vervolgens raakten ze in hun paniek vast en werden ze beide meegetrokken in de molen. Beide paarden hebben ze met diverse botbreuken af moeten spuiten in de molen. Brrrr.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:02

Als het paard zich prettig voelt in een molen vind ik het een goede aanvulling op een trainingsprogramma.
Ook voor paarden die verder in de wei lopen kan het goed zijn omdat ze dan even een half uurtje tot uurtje verplichte beweging hebben wat conditie opbouwt. Vooral voor de veelvraten handig Knipoog

Ook is hij heel goed voor het in- en uitstappen. Ik las laatst dat het beter was om heel lang in te stappen. Met rijden doe je dat eigelijk niet, hoogstens een minuut of 10/20. Aan de stapmolen kun je je paard alvast een tijdje laten stappen en dan alles klaarzetten, uitmesten etc en dan gaan rijden, en na het rijden rustig nog 10/20 minuten extra uit laten stappen als je er zelf geen tijd meer voor hebt, en ondertussen je spullen opruimen.

Ter vervanging van beweging als je paard 's winters niet (zo lang) in de wei komt, of alleen in een paddock staat. Paarden staan buiten soms maar wat te staan, in een stap/trainingsmolen moeten ze ook echt bewegen. En ze komen er nog eens extra uit. Ik zou het niet doen in plaats van paddock en trainen door rijden of longeren, maar ernaast op een ander moment van de dag.

Ik heb de paarden hier zoveel en zo lang mogelijk het hele jaar op de wei, en anders in wei en paddock, maar als ik hier alles voor elkaar heb en ik heb geld over, zou ik best een nette trainingsmolen willen hebben staan... Het liefst een overkapte zodat je ook bij hevige regen en vorst je paard goed door kunt trainen Schijnheilig Maar goed, daar krijgen we toch nooit een vergunning voor Knipoog

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:39

stapmolen is een nutteloos ding zo zie ik het je hebt toch geen paard om hem in de molen zijn rondjes te laten lopen en zelf de kantine in te duiken of lekker kletsen met mensen van stal ?
op anny dale heb je ook een molen , een vrouw zette haar paard erin programeer op anderhalf uur , en ging lekker in de voillere zitten koffie drinken en andere onzin uit te kramen , en een paar leuke kinderen dachten goh paardje kan ook wat harden molen op draf stand , paard in paniek ,

ga lekker wandelen aan de hand , juist als ze dat niet normaal kunnen ga dan met zijn tweeen zijn de meeste vaak rustig,
heeft die een blessure kan je ook gewoon over het erf stappen nog goed voor je eigen conditie ook en je ziet je paard dan ook eens ,

stapmolens mogen van mij allemaal in de brand vliegeen (uiteraard zonder paarden erin )

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:21

bij mij staat ze ook amper in de stapmolen, vaak na het rijden nog even om der droog te stappen, of voor het rijden, dat ze goed ingestapt heeft. en als ze een dagje vrij heeft, zet ik der meestal in de paddock of de longeerbak, iig nooit ene heel uur in de stapmolen ofzo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:03

Sparky10 schreef:
je hebt toch geen paard om hem in de molen zijn rondjes te laten lopen en zelf de kantine in te duiken of lekker kletsen met mensen van stal ?

lekker kortzichtig. De meeste mensen hebben meer te doen op een dag dan alleen met 1 paard rondhobbelen

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:29

ik vind een stapmolen heerlijk. mijn paard komt s'winters niet op de wei, omdat ze dan alles kapot lopen. dus ze staan veel op stal, daarom is het het fijn om toch even naar buiten te gaan.een uur loopt ze per dag in de molen (onder tussen doe ik haar stal + plus drink en voerbak). daarnaast als de padoc het toelaat gaat ze daarin. en zo slecht zal het niet zijn ik zal het zelf wel fijn vinden als ik veel op stal sta en niet op de wei kan. en stroom staat er bij ons niet op. ( en met losgooien is de kans op blesure weer zo groot)

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:15

Mijn pony staat er hooguit één uur in.

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 06:55

jah die van mij ook wel is maar komt niet voor haast niet voor dat me pony er is staart maaar eerder me andere knollie's Tong uitsteken

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 07:00

SemiR_4_LiFe schreef:
toen semir stalrust had, en maar 20 min. per dag mocht stappen met opbouw, was stapmolen echt een uitkomst!! (erheen lopen was al drama genoeg)

nu hij weer in goede conditie is, rond de 1 á 2 uur. ondertussen mooi z'n stalletje uitmesten etc.

zo lang jij vind het toch ook niet leuk om tussen hekken te moeten lopen steeds weeer het zelfde rondje dat zou ik never doen.

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:34

Wij hebben thuis ook een trainingsmolen, maar vindt het zeer handig.
In de winter komen ze er ongeveer 3á4 keer per week een uurtje in en dan meestal stappen (heel soms laten we een aantal paarden draven), maar dat is omdat de paddocks/weide meestal heel nat zijn in de winter.
In de zomer komen ze er 1á2 keer per week een uurtje in en meestal ook stappen. Vind het wel fijn na een wedstrijddag en gewoon wat extra training erbij. Daarnaast komen ze wel in de paddock of weide.
Ondertussen strooien we de boxen op en vegen we de stallen aan, we houden ze wel altijd in de gaten en zijn in de buurt.

Ik vind het niet goed dat een paard dag in dag uit in de stapmolen komt zonder nog naar buiten te kunnen. Las laatst een stuk over een groot bedrijf (zal misschien ook wel niet anders kunnen met zoveel paarden maar toch..) die de paarden vanaf 1,5 jaar elke dag een uur in de stapmolen zetten. Nou dat vind ik zeker niet goed... en vooral niet voor die jonge dieren.

kimdevos87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:37

sommige menen vinden een stapmolen een optie, ik wandel zelf gewoon 20 minuten en tussendoor ergens grazen enzo. heb ik zelf me beweging ook nog en mn paard heeft iets om naar te kijken in plaats van maar te loeren naar ijzeren stangen die voor en achter hem zitten. Tevens zou mijn vorige pony (die is helaas overleden) helemaal gek worden in zo'n ding hahaa..